Post entry

Ayima Group - Q4 visar vägen för 2018 med vinst

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I detta blogginlägg tittar vi närmare på Ayimas tillväxt, multiplikatorer, och nyckeltal. Denna analys ska belysa hur lågt värderat detta bolag är i förhållande till dessa faktorer.

Ayima arbetar med något så enkelt som SEO och söker verktyg för digital marknadsföring. Företaget bildades 2007 av nuvarande CEO Michael Jacobson och COO Michael Nott. I början var visionen simpel och rättfram, den handlade enbart om digital marknadsföring och SEO, dock har har detta ändrats signifikant under åren och nu integrerar de fler alternativ i deras företagsmodell. Hittills har de åtta olika produkter i deras produktportfölj, som består av innehållsmarknadsföring, SEO, big-dataanalys och mycket mer.

Ayima strävar efter att bygga sina IT-verktyg och lösningar, och detta gör de genom att rekrytera och anställa de talangfullaste personerna i deras bransch, och har hittills varit framgångsrika i det. En av huvudprioriteringarna för Ayimas affärsutveckling är att fokusera på höga inkomster istället för höga marginaler, i tro om att höga inkomster kommer kompensera för marginalerna. En annan viktig och lukrativ aspekt av företaget är deras angelägenhet av förvärv och organisk tillväxt genom strategiska förvärv. Företaget köpte QuickThink Media under 2016 och har i deras senaste pressmeddelande uttryckt intresset att förvärva ännu fler företag under 2018

Kommentar på Q4-rapporten och värdering:

Med gårdagens Q4-rapport ser mina förväntningar för framtiden ljusa ut och jag tror på en uppsida på 100-200%, som tidigare sagt.

Q4-rapporten visade en nettovinst på 2,5 miljoner efter skatt, vilket framförallt kommer från uppskjuten skatt. 2017 har varit ett tufft år med många kostnader på grund av börsintroduktionen, öppnandet av nya kontor, nya rekryteringar, tillväxt, och ökningen av produktlinjen. Jag tror att 2018 kommer att visa en minskning av rörliga och fasta kostnader och en kontinuerlig ökning av intäkterna. Kostnadsbesparingsprogrammet fortsätter förhoppningsvis framgångsrikt under 2018 och OPEX minskar, samtidigt som marginalerna ökar. Enligt VD Mike Jacobson är det yttersta målet en EBIT-marginal på 20%, vilket kommer att uppnås stegvis och förhoppningsvis i slutet av 2018. Vi förväntar oss EBIT-marginaler på 10-14% under 2018 tillsammans med en omsättningstillväxt på 15-20%. Detta kommer att uppnås genom a) ökad försäljning b) strategiska förvärv. Företaget har redan visat styrka med den senaste månadsförsäljningsrapporten och jag är övertygad om att detta kommer att fortsätta under hela 2018.

Min riktkurs är mellan 70-90 kr/aktie, beroende på hur snabbt företaget klarar av att påskynda sin verksamhet och hålla sina kostnader nere under 2018. Jag följer upp kvartalsvis och reviderar därefter mina uppskattningar.

2017 har varit ett bra år för företaget. Q4 (2017) / Q1 (2018) visade en signifikant ökning av verksamheten som dessutom motiverar ökningen av aktiekursen och marknadsvärde. Ökningen av verksamheten bör fortsätta under 2018 och slutligen löna sig i form av ökad aktieägarvärde.

Jag kommer att markera de viktigaste händelserna som inträffade under fjärde kvartalet / Q1:

  1. Ayima ökade försäljningen med 10,7 procent i september i årstakt i svenska kronor
  2. Ayima tecknar kontrakt med två större e-handelsaktörer i USA
  3. Ayima ökade försäljningen med 7,5 procent i oktober på årsbasis
  4. Ayima blir Google Premier Partner
  5. Ayima ökade försäljningen med 36 procent i november
  6. Ayima tecknar avtal med Canadian Marketing Association
  7. Ayima ökade försäljningen med 65 procent i december
  8. Ayima diskuterar med möjliga förvärvskandidater - har lagt fastlagt en förvärvsstrategi
  9. Ayima ökade försäljningen med 77 procent i januari
  10. Ayima utökar verksamheten med CRO-tjänster
  11. Ayima ökade omsättningen och nettoresultatet i fjärde kvartalet

Y-y-Y tillväxt och växt i Q4 (2017) + Januari 2018:

Kortsiktiga triggers:

  • Fler potentiella förvärv (Q1)
  • Effekten av sina lanserade produkter (Q1)
  • Start av sin revolutionära AI & ML-plattform (Q1)
  • Månadsförsäljningsrapport (1-2 veckor)
  • Kvartalsrapport (24 Maj)
  • Effekten av deras nya öppnade kontor "i San Francisco och Vancouver (Q1)
  • Flera order (när som helst)
  • Fler partnerskap (när som helst)

Disclamier:

Jag äger aktier i bolaget. Denna analys skall inte ses som rådgivning då den främst är till för att höja marknades intresse för det valda bolaget. Det är alltså inte en köp- eller säljrekomendation. Jag uppmanar alla som ska köpa aktier i Ayima Group att göra en egen bedömning eller anställa en rådgivare som kan analysera potentialen innan man köper. Korrektheten av siffror, uträkningar och källor kan tyvärr inte garanteras

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?