Post entry

LifeAssays: Ny VD, styrelse och största ägare

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag har i tidigare analyser rekommenderat köp i LifeAssays, detta då bolaget enligt min mening har en produkt med stor potential och sett ut att stå inför sitt genombrott. Kursutvecklingen och framdriften i bolaget berättigar nu kanske till en del självkritik, men det finns också en del som talar för att den konceptuella analysen inte varit fel och att det nu ser ut att kunna lossna framåt.

För jag skulle fortfarande säga att bolaget har en konkurrenskraftig och eftersökt produkt med stor potential, att de ligger helt rätt i tid och applikation och att de står på tröskeln till ett brett genombrott. Men varför har det då inte gått bättre än vad det gjort? och varför skulle det gå bättre framöver än vad det gjort hittills?

Svaret på frågan varför det skulle gå bättre framöver än vad det gjort hittills, skulle jag säga man får genom att titta på vilka det är som nu klivit in och styr bolaget, ställa sig frågan varför de gjort det? och titta på den marknadsplan som den nya ledningen nu ritar upp för bolaget.

LifeAssays veterinära produkt har visat sig fungera ute i praktiken och används flitigt av de slutkunder som köpt den, men nu gäller det att marknadsföra sig bättre och nå ut på marknaden i betydligt större utsträckning än hittills. Det bolaget framförallt saknat tidigare för att göra just detta, är sälj- och marknadskompetens och en tryggad ekonomi i form av stark ägarbild. Nu har de fått rejäl förstärkning på båda dessa områden.

LifeAssays har fr.o.m. den 1 feb.2011 nu också fått en ny VD, Anders Ingvarsson. Anders har arbetat med internationell marknadsföring och försäljning inom Bioteknik i mer än 20 år och har nu tillsammans med turn-around specialisten Anders Norling och Svenska exportrådet, tagit fram en marknadsplan för hur bolaget skall lansera sin veterinära produkt brett på de stora marknaderna i Europa. Frankrike, Tyskland och Italien i ett första steg och sedan England och Spanien i nästa steg. Under Q2 skall även bolagets humana produkt IVD CE-märkas för att sedan på samma sätt via exportrådet förberedas för lansering i Europa under Q3 och Q4.

Så en ny marknadserfaren VD, en tung styrelse och en stark ägarbild, tillsammans med en produkt med stor potential och nyintagna pengar i kassan, ja det tycker jag nu gör läget intressant för bolaget framåt.

Ny största ägare, styrelse och VD
En sak som talar för bolaget framåt och som också delvis ger en rätt i analysen att LifeAssays är ett intressant bolag med möjligheter, är att Life på mindre än 6 månader nu fått en ny största ägare och kraftig förstärkning i styrelse och ledning. Ingen av dessa erfarna herrar skulle ödsla tid och pengar på ett bolag om de inte såg långsiktiga möjligheter med det. Så ett nytt och namnstarkt bolag har nu tagit form, vilket gör stor förtroendegivande skillnad om bolaget nu börjar leverera som tänkt.

Sten K Jonsson går in som största ägare:
Genom en riktad emission gick Sten K Jonsson den 29/9-2010 in som största ägare i bolaget. Sten K Jonsson tror jag inte behöver någon större presentation. En framgångsrik, industriell och beryktat långsiktig finansiär. Det är dock ovanligt att Sten K går in i ett så här tidigt skede i ett bolag och gör han det, ja då finns det en del som talar för att det kan vara god idé även för andra att göra det. För Lifes del innebär det att bolaget nu fått in en stabil, långsiktig och förtroendegivande finansiär och största ägare som kan trygga ekonomin framåt, men som också kan bidra med så mycket mer i form av kompetens, erfarenheter och kontaktnät. Sätter också en kvalitetsstämpel på bolaget. Att han kan bidra med så mycket mer märks tex. genom att omgående ordnade så att Anders Norling tog över ordförandeklubban och via sin roll i valberedningen nu tagit fram en allmänt mycket kompetentare och bredare styrelse.

Sten K har också utfärdat 5 miljoner köpoptioner vardera till ordförande Anders Norling och VD Anders Ingvarsson. Så nu har både ordförande och VD en rejäl morot till att se till så det går bra för bolaget. En morot som inte kostat övriga aktieägare något då det är från Sten K´s privata innehav.

Förstärkning av styrelse:
Efter årsstämman den 2 mars, så har Life nu en betydligt starkare och mer affärsmässig styrelse än tidigare. Tänker då närmast på Anders Norling, Bo Unéus och Klas Arildsson. Resterande två i styrelsen är grundaren Dario Kriz och styrelsens ekonomirepresentant Björn Lundgren. Life har i och med dessa fått en styrelse som kommer att kunna supporta Life på bred front på ett helt annat sätt än tidigare.

Anders Norling (ordförande sedan 3/11-2010):
Turnaround-specialist och en van företagsledare från bla. Sensys Traffic och Anoto som vet hur man vänder förluster och får lönsamhet i ett bolag. Smått hjälteförklarad efter att han som VD för Sensys traffic tog bolaget från att vara ett återkommande förlustbolag till ett vinstdrivande med ett börsvärde på över miljarden. Från en kurs på 25-30öre till att toppa på 7 kronor innan han planenligt lämnade över bolaget till ny VD. (Sten K Jonsson även där största ägare.) Anders Norling har mycket att bidra med och kommer också att vara ett bra bollplank för nya VDn.

Klas Arildsson (invald 2/3-2011):
Site-Chef för medicinteknikbolaget Gambro i Lund. Har 800 anställda under sig och kommer nu in i Lifes styrelse med tung ledarerfarenhet kring produktion, forskning och utveckling inom medicinteknik. Gambro är kortfattat numera ett globalt medicintekniskt bolag inom njur- och leverdialys. En svensk företagsmässig framgångssaga. Värdefullt för Life att få in så tung produktionserfarenhet i styrelsen.

Bo Unéus (invald 2/3-2011):
Har tidigare suttit i ledande positioner inom bla. Nordstjernan och Skåne-Gripen (under just Sten K Jonsson), men jobbar numera framförallt med att hjälpa bolag in på marknaden genom sina erfarenheter och viktiga affärs- och nätverkskontakter. Framförallt in på den Tyska marknaden, som är hans hemmaplan efter att ha varit verksam i Berlin/Brandenburg sedan 20 år tillbaka. Viktig resurs för Life framåt.

Ny marknadsinriktad ledning:
Life har tidigare ägts och letts av bolagets grundare, docent Dario Kriz. Han är smått genial på uppfinningar och utveckling, men visat sig mindre genial på prognoser, marknadsplaner och försäljning. Ingen är bäst på allt, så enkelt är det och det känns väldigt bra att tidigare största ägare Euris och även Dario själv kom till den insikten och till slut släppte in en ny största ägare med allt vad det innebär i styrelse- och ledningsbyte.

Sedan den 1 februari har VD rollen nu alltså tagits över av Anders Ingvarsson. Anders har som sagt arbetat med internationell marknadsföring och försäljning inom Bioteknik i mer än 20 år, så nu kommer bolaget få ett helt annat sälj och marknadsdriv framåt. Anders kommer också till skillnad från tidigare VD att kunna fokusera 100% på framdriften i Life, vilket tidigare VD inte gjorde då han var sprittrad på flera bolag inom samma företagsfamilj. Stor skillnad för bolagets möjligheter till framdrift och marknadsetablering.

Marknadsplanen framåt
Ja, Life har nu en marknadserfaren VD, en tung styrelse och en stark och långssiktigt största ägare. Detta innebär ju såklart ”the world of difference”, men hur ser det ut egentligen framåt? Är det läge att gå in eller avvakta?

Veterinärsidan:
Hittills har Life sålt 210 veterinära instrument. Sålda och utplacerade instrument har visat att produkten fungera ute i praktiken och produkten används flitigt av de slutkunder som köpt dem, men nu gäller det att marknadsföra sig och nå ut på marknaden i betydligt större utsträckning än hittills.

Anders Ingvarsson har därför tillsammans med Anders Norling och svenska exportrådet tagit fram ett marknadsunderlag och en marknadsplan för hur bolaget skall lansera sin veterinära produkt brett på de stora marknaderna i Europa. Frankrike, Tyskland och Italien är först ut, där möten nu sker med de stora distributörerna på respektive marknad under mars och april. England och Spanien ligger i steg 2 som inleds under April.

Kalibern på de distributörer som Life nu skriver kontrakt med för de Tyska, Franska och Italienska marknaderna sätter ribban framåt. Är det med stora distributörer på respektive marknad så är det stort. Respektive marknad är i storleksordningen 10ggr den svenska och länderna är inte bara stora hundländer, utan även stora häst- och kattländer vilket är viktigt framåt då Life även håller på att ta fram tester för häst och katt. Så avtal med rätt distributörer är stort och viktigt framåt.

Hur stor är då marknaden för CRP-test?

Ja, det är ju själva kärnfrågan, som dock inte helt lätt att svara på då kvantitativa snabbtester för CRP på hund, katt och häst inte funnits tillgängligt ute på marknaden tidigare.

Väldigt kortfattat, så används CRP för att se om det finns en infektion i kroppen eller inte. Precis som för människa är detta väldigt intressant och viktigt att kunna mäta dels vid diagnostisering för att se om patienten har en infektion eller inte, men även för at se att insatt behandling ger resultat och för att kontrollera att patienten inte drabbas av en infektion efter operation. Så att Life nu erbjuder veterinärmarknaden ett snabbtest för CRP-mätning är eftersökt och stort, men anammas också olika snabbt av olika veterinärer och av olika marknader, varför det är viktigt att produkten marknadsförs på ett bra sätt.

Generellt kan man i alla fall säga att prissättningen per test är betydligt bättre på veterinärsidan jämfört mot humansidan. Priset på Lifes CRP-test för hund ligger idag på mellan 2-3 ggr högre än CRP-test för människa. Priset för test på häst beräknas kunna sättas ytterligare ca dubbelt upp mot test för hund. Så vinsten per test ligger alltså långt högre på veterinärsidan än på humansidan.

Up­pskattningen LifeAssays gjort tillsammans med deras Nordiska distributör Medinor, är att den årliga försäljningspotentialen av hund-CRP test enbart i Sverige uppgår till ca 400 000 test, vilket motsvarar ca 20 MSEK/år. Nu har etableringstakten gått betydligt långsammare än vad Medinor trodde, vilket ju gör en lite osäker på hur väl deras uppskattningar är, men de som börjat använda Lifes CRP-test använder det flitigt i alla fall och LifeAssays står fast vid marknadspotentialen men att det verkar ta längre tid än tänkt att komma upp i försäljningen av instrument och där med försäljningen av test.

Enligt de uppgifter jag hittat, så finns det i storleksordningen lika många hundar i Europa som i USA (ca 60-70 miljoner). I USA är dock sammanfattande statistik mer tillgänglig då det till skillnad från Europa rör sig om ett land. Kostnaden för veterinärbesök enbart för hundar i USA var 2007 på 24,5 miljarder dollar/år. Enl. American Pet Products Manufacturers Association (APPMA) så hade 43 miljoner hushåll i USA hund 2007 och i genomsnitt var dessa hushåll 2,6ggr per år hos veterinären (Sverige ligger också på ungefär samma frekvens). Genomsnittskostnaden per veterinärbesök var 2007 på 219 dollar. Lite statistik, men vad innebär detta, jo att hushållen bryr sig om sina hundar så mycket att de frekvent tar dem till veterinären (precis som i Sverige och övriga västländer skulle jag säga) och att det finns acceptans för att det kostar.

Nu har Lifes produkt visat sig fungera och används flitigt av de som köpt den, men för att marknaden verkligen skall få upp ögonen för en medicinsk produkt, så krävs det enligt Anders Ingvarsson, som kan den här biten, även att man i flertalet olika studier kan visa på produktens fördelar. På veterinärsidan genomförs därför nu fyra olika studier på stora erkända veterinärhögskolor och kliniker i Europa. En Dansk och en Spansk studie är klara med positiva resultat och två är pågående (Finland och Scottland). Dessa kommer på ett vetenskapligt plan att stötta lanseringarna i Europa.

Har själv också pratat med flera veterinärer och djurkliniker som är väldigt positiva till att det nu kommer snabbtest för CRP även inom veterinärvården. Ett helt klart viktigt och användbart redskap för dem. Har tex. varit i kontakt med Köpenhamns veterinärhögskola som utfört valideringsstudien för Lifes veterinära instrument. På deras veterinärsjukhus, som är kopplat till högskolan, där analyserar de per rutin CRP på alla blodprov som tas på hund och använder det både vid diagnostik och tillståndsövervakning. Så ett mer eller mindre rutinprov som CRP för att indikera om hunden har en infektion eller inte, tror jag där med kommer att vara ett frekvent använt redskap framöver (och där med en storsäljare).

Humansidan:
Under Q2 skall även bolagets humana produkt IVD CE-märkas för att sedan på samma sätt som veterinärsidan, via exportrådet förberedas för bred lansering i Europa. På humansidan kommer test för CRP och hsCRP först att lanseras för att sedan följas upp av test för Albumin och Cystatin C.

Humanmarknaden är än större än veterinärmarknaden, men också konkurrenssatt på ett helt annat sätt. Hur Life kommer att lyckas återstår att se, men de har en enkel, snabb, användarvänlig och billig produkt, så möjligheterna finns verkligen.

Summering/Gå in eller avvakta?
LifeAssays har en produkt som har visat sig fungera ute i praktiken och används flitigt av de slutkunder som köpt den, men nu gäller det att marknadsföra sig bättre och nå ut på marknaden i betydligt större utsträckning än hittills.

Bolaget står därför just nu inför en bred lansering på de stora marknaderna i Europa. Enligt VD Anders Ingvarsson på stämman den 2 mars, så är selektionsprocessen för steg ett, dvs. Tyskland, Frankrike och Italien klar och möten hålls nu med dessa under mars/april. Steg två, dvs. England och Spanien, kommer att startas upp under april. Att bolaget nu står inför en bred lansering på de stora Europeiska marknaderna är där med klart, men med vilka bolag lanseringarna sedan sker lägger ribban framåt.

I och med IVD CE-märkningen och påföljande lansering, så har bolaget snart också produkter klara för den humana sidan och det måste ses som positivt när det sker. Utan att på något sätt räknat på det, så borde bolagets marknadsvärde ökas rejält med detta. Enligt vad som framkom på årsstämman den 2 mars, så är i alla fall ISO-system implementerat och inspekterat och ”Design review” implementerad för CE/IVD, så när den nya VDn nu säger att den humana produkten kommer att vara IVD CE-märkt innan sista juni, så tror jag han har en del på fötterna för detta, vilket kommer att vara positivt för bolagets marknadsvärde.

Arbete pågår också med att utöka produktportföljen både på den veterinära och humana sidan under året.

Med dagens kurs på 12 öre, så värderas bolaget till 48 miljoner. Det kanske är en rimlig värdering med tanke på den utveckling som varit, men om marknadsplanen nu genomförs som tänkt, så kommer bolaget inom 3,5 månader att ha deras veterinära produkt ute på de största marknaderna i Europa och även ha dess humana produkt IVD CE-märkt och klar för lansering. Jag ser därför inte en kursutveckling mot det 3 eller 4-dubbla som omöjligt under Q2 om detta faller väl ut.

Så det finns mycket som talar för en uppvärdering om saker faller ut som tänkt. En sak som jag också tycker väger tungt, är att tunga namn som Sten K Jonsson, Anders Norling, Klas Arildsson och Bo Unéus gått in och investerat både tid och pengar i bolaget. Inget dessa erfarna herrar skulle gjort om de inte sett goda möjligheter för bolaget framåt.

Sammanfattningsvis är därför aktuell lägesanalys en köprekommendation i bolaget. Hur de levererar enligt satt marknadsplan och vilka de skriver avtal med för de stora marknaderna kommer att vara avgörande i närtid. Så håll ett öga på Life framöver, för nu skapas gedigna förutsättningar för dem att lyckas, av erfaret folk som vet hur man vänder bolag till vinst.

/1avD200

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?