Post entry

Metro: Potentiell kursdubblare och årets raket

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter finanskrisens blodbad har den mördande konkurrensen försvunnit. En stark position på samtliga marknader man verkar i, en hisnande hävstång per såld annons och att man idag har god lönsamhet är tre faktorer som talar för gratistidningens comeback.

Bolaget, Metro International, bygger på en svensk innovation skapad av en av Sveriges genom tidernas största entreprenörer, Hugo Stenbeck! Att döma av börsvärderingen skulle man aldrig kunnat tro att detta faktiskt är världens största tidning/sett till antalet läsare och utgåvor.

Värderingen idag är extremt låg om man ser till vad bolaget har framför sig, men har mycket av sin förklaring i en historik som avskräcker. Fokuset de länge arbetade efter i bolaget byggde på full satsning om att expanderar och åter expandera. Det fanns en dröm om att bli ett nytt Macdonald´s till storleken. Av den anledningen hamnade lönsamhet långt ner på prioriteringslistan, vilket givetvis var en oerhört riskfylld och pengakrävande modell att arbeta efter. Tillslut insåg man att detta inte var hållbart.

Med gigantiska förluster år efter år, fick Kinnevik till slut nog att se pengar försvinna i ett gigantiskt svart hål. Det gjordes därför väldiga ormstruktureringar, bla. rensades ett stort antal bland ledningsfolket - däribland dåvarande VD, Pelle Törnberg, fick lämna tronen. In istället kom den framgångsrika VDn från Dansk tv2, Per Mikael Jensen (PMJ), med en uppgift om att göra gratistidningen Metro till ett lönsamt bolag. En utan tvekan tuff uppgift som förvärrades genom att värsta krisen sedan mannaminne plötsligt var ett faktum. Men jag vill mena att han har lyckats med bravur. PMJ har fattat många tuffa beslut om nedskärningar för att slimma kostymen samt har han genomfört en stor krävande emission. Idag lite drygt 3 år sedan PMJ tillträdde har det skett många stora förändringar, bolaget visar positivt ebit/kassaflöde samt tillväxt på nästan samtliga editioner och har åter börjat expandera.

Det som är positivt med alla år som Metro redovisade förluster, är att vi idag har ett bolag som har enorma förlustavdrag (ca 3 Mdr SEK), vilket gör att skattebelastning blir väldigt begränsad under lång tid nu när vi börjar redovisa vinster.

Även finanskrisen har varit positiv för Metro, det blodbad som skedde på marknaden gjorde att nästan samtliga konkurrenter som Metro hade i världen försvann. Många fick kännas vid en extrem näsbränna och kommer säkerligen inte göra nytt försök att konkurrera.

- I Sverige är Metro ensam kvar med 5-dagarsutgivning(bara i skåne man har någon direkt konkurrent, vilken är City).

- I Danmark finns bara en konkurrent kvar (men är betydligt mindre, som dessutom redovisar förluster).

- I Holland finns en hyfsat stark konkurrent (Spir) kvar.

- I Chile är man ensam.

- I Kanada finns en konkurrent.

- I Ryssland finns ingen konkurrent med flerdagarsutgivning vare sig i St Petersburg eller Moskva.

Enda landet man i dagsläget möter konkurrens på är Frankrike, där den ena är Schibstedägt och andra är Bolloreägt. Här har Metro sin största utmaning, dock har de vidtagit åtgärder och är i princip störst eller näst störst på samtliga editioner i landet. Resonemanget lyder att 3e störst inte går att bedriva lönsamhet på. Förhoppningsvis kommer vi få en del klarheter om hur åtgärderna har bitit i den kommande kvartalsrapporten, 3 februari.

Sett utifrån aktiemarknaden och konjunkturen är Metro ett bolag som tillhör den sencykliska branschen, alltså börjar det bli helt rätt att gå in i detta bolag om man ser till vart vi befinner oss i konjunkturcykeln. För Metro har bolagsvärderingen inte alls hängt med uppåt såsom övrig börs, det är därför inte en alltför vågad gissning att vi nu snart kommer få se ett rejält uppställ i aktien.

Sedan emissionen för ca 1,5 år sedan har Metro i princip överraskat positivt för varje delårsrapport. Bolaget har gått från klarhet till klarhet, från att ha befunnit sig i ett nattsvart läge till att idag se en ordentlig ljusning. 2010 kommer Metro leverera vinst för första gången på länge.

Analytikernas förväntningar har inte heller hängt med i denna kraftiga turn around som Metro nu har gjort sin start mot. SHB förväntar sig en vinst för helåret på 5M€ och analytikerna på placera.nu tror på en vinst i spannet 2-5M€. Enda analysen som någorlunda speglar verkligheten som har gjorts är den av "veckans affärer", i vilket framgick att man såg en möjlighet att Metro skulle redovisa vinst på upp mot 100 miljoner kr för 2010. Deras riktkurs var satt till 2 kr/aktien.

SEB som har angivit att Metro är värt 2 kr/aktien har dock inte lämnat någon uppskattning på förväntat resultat för 2010.

Till trots dessa "låga" förväntningar på årets resultat har analytikerna köprekommendationer och riktkurser långt högre än nuvarande värdering.

För att ni ska få en bild av vad resultatet kan tänkas landa på så kan jag ange att fram till Q3-10 så redovisade Metro en vinst på 2M€. Förra året gav Q4 en vinst på ca 10M€, vilket gjorde att 12 månaders resultatet i Q3-rapporten uppgick till ca 12M€. Då ska nämnas att Metro som sagt är under turn around och har en stigande trend på ebit för varje kvartal som går/gått.

Därför är det svårt att se att resultatet inte ska kunna hamna långt bättre än vad analytikernas förväntningar i dagsläget säger, i alla fall om vi får minst samma resultat detta Q4 som förra året. Dock kommer ju resultatet med största övertygelse att hamna på betydligt bättre siffror än 12M€, mer rimligt att tro är över 15M€ med tanke på hur utvecklingen i Ryssland, Hong Kong, Kanada, Chile, Sverige, mfl länder just nu går. Dessutom har Metro avvecklat förlustbringande länder såsom Portugal, Italien, Grekland och Spanien vilket kommer bidra positivt till sista kvartalet 2010.

Pipen är full med triggers, framför allt Kina som den stora (min tro är att spaden kommer sättas i marken i Q2) men även Indien, Sydamerika, Latinamerika mfl länder som förväntas expansion till är heta. Ett annat spännande och oerhört kursdrivande ämne är deras ambition om förändringar i kapitalstrukturen, där återköp av TO kan bli aktuellt och även förtida inlösen av förlagslånet.

Detta året kommer pga. nytt aktieägaravtal som tecknades i slutet av förra året med sin partner i Canada, innebära väsentligt högre intäkter. Året kommer även innebära kraftiga besparingar i de fasta kostnaderna (bla. minskat ledningsgrupp), vilka dessa båda "åtgärder" kommer medföra ett positivt ebit för 2011 med minst 6-7M€. Dvs. en flygande start är att vänta på det nya året. Har även varit tal om att Metro ska flytta sitt säte från Luxemburg till Sverige, vilket kommer kunna dra ner på de fasta kostnaderna rejält.

3 februari presenteras q4-rapporten och bokslut, vilket generellt brukar vara en stor trigger eftersom detta är bolagets mest vinstrika kvartal.

Mönstret man kunnat se sista åren är att en stor uppvärdering i form av spekulation sker 2-3 veckor innan rapport, framför allt inför Q4-rapporten. Med andra ord börjar det bli läge att gå in nu. Dock tror jag det är dumt att vara kortsiktig eftersom detta helåret kan komma att bli väldigt intressant att följa bolaget, framför allt väntas en del större expanderingar samt förändringar i kapitalstrukturen som kommer vara otroligt värdeskapande.

Mycket talar också för att vi inom närtid får ta del av nya köprekommendationer eftersom vi idag har en väldigt pressad kurs sett utifrån senaste årets värdering då läget varit betydligt mer osäkert.

Eftersom Metro är turn aroundbolag och har en finansieringslösning såsom den ser ut idag, med teckningsoptioner blir det inte helt rättvist att använda P/E-tal som värdemätare. Trots detta ger denna teorimodell otroligt attraktiva siffror, till trots att modellen blir till bolagets nackdel värdemässigt.

Enligt PMJ bör 2012 klara av att leverera en ebit-marginal i nuvarande verksamheter på 15 procent och att koncernen som helhet ska ha en tvåsiffrig ebit-marginal samma år. Då ska tilläggas att Metro har en väldigt försiktig VD, i regel lovar rejält i underkant pga. att försöka återskapa förtroende (vilket är oerhört viktigt, med tanke på den dystra historik bolaget har).

Nuvarande verksamheter kommer ge en ungefärlig omsättning på 2-2,5 miljarder kronor. Inräknat nya länder som kommer tillkomma, är en bra uppskattning att omsättningen för 2012 kommer ligga på ca 3 miljarder kr.

Detta skulle ge en vinst i spannet 300-450 miljoner kr.

En försiktig värdering (inkl TO såsom vara aktier) är att räkna med en helårsvinst på 300 mkr för 2012. Detta skulle ge ett P/E-tal med dagens börskurs på 7. Att värdera ett turn around bolag till P/E på 7 är bara löjeväckande.

Ser vi till ett moget bolag såsom MTG som är sektorkollega, värderas det till ca P/E 15. Skulle vi värdera Metro till samma vinstmultiplikator skulle aktiekursen istället legat på över 2,5. Men Metro som är tillväxtbolag och turn around bör rimligen istället värderas till multiplikator på 20-25, vilket motiverar en börskurs på över 3,50. Dvs. vi skulle utan vidare kunna handlas 300 procent upp, om det nu inte var för att Metro hade den historik man har. Men tids nog har marknaden återfått förtroendet för bolaget(om man nu inte klantar till det igen vill säga), om inte annat kommer fundamenta att komma ifatt värderingen.

Det är ganska tydligt att jag finner bolaget som lågt värderat och har en stor potential att på egen hand värderas upp. Men den stora potentialen som jag ser ligger egentligen i att bolaget är en het uppköpskandidat, och här kan vi snacka potential som inte är utav denna värld! Metro har idag en unik global position, med flera intressanta strategiska positioner i världen. Något som även Schibsted har, de finns etablerade på en mängd samma marknader (dock inte samma produkt, men snarlik). Detta var antagligen något Schibsted såg en möjlighet i, dvs. extrema synergieffekter skulle kunna uppnås vid ett samgående. Därför bjöd våren 2007, strax efter att Pelle Törnberg slutade, de inofficiellt 11 SEK/aktie (marknadsvärde: ca 5,5 Mdr SEK) för Metro, men Kinnevik tackade nej. Kinnevik ser/såg med andra ord uppsida på långt större än så.

Presumtiv köpare är antagligen fortfarande Schibsted (de äger trots allt 35% av Metro Sverige). Men även Bolloregruppen är en potentiell köpare, där de både har otroligt starka finansiella resurser. Man kan även blicka över mot Asien, USA och Ryssland där det finns mängd tänkbara intressenter med stor köpkraft.

Några direkta hot har bolaget inte, mer än att historiken talar till deras nackdel. Även att papperspriserna(en förhållandevis stor del av kostnadsmassan) kommer slå mot marginalerna detta år. Metro har dock, liksom andra annonsberoende tidningar valt att möta detta genom prishöjningar, så rent hypotetiskt ska inte detta vara något problem.

Min bedömning, bästa caset på börsen i förhållande till risk/reward. Aktien har potential på ett par 100 procent på några års sikt och betänk då att teckningsoptionen har det dubbla. Vid ett köp skulle mitt råd vara att välja MTRO TO, eftersom avståndet till aktien är oförsvarbart stort. Du binder dessutom mindre kapital men har chans till samma avkastning som då du valt aktie och satsat dubbelt belopp. Avståndet är i dagsläget på ca 20 öre och det finns där inga klara motiv till, framför allt eftersom TO är det som kommer bli rampljuset detta år då återköp av TO antagligen kommer bli aktuellt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?