Post entry

Tagmaster - nitlott eller tiotaggare?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Då detta är en aktieanalystävling som pågår under en begränsad tidsperiod kan det vara värt att chansa på en sönderbombad aktie – och Tagmaster är just en sådan och därmed mitt val. Risken är hög och belöningen kan bli furstlig.

Tagmaster är ett intressant företag som utvecklar och säljer radiofrekvensbaserade produkter och system(RFID) för automatisk identifiering. Försäljningen sker till största delen via systemintegratörer, OEM-kunder samt distributörer och består av läsare, mjukvara samt ”taggar” som placeras på objektet som skall läsas av. Det kan röra sig om identifiering av fordon, spårbunden trafik, lastbärare eller människor och på referenslistan finner vi leveranser till bl a flygplatser, vägtullar, parkeringshus, tunnelbanor samt höghastighetståg. Efterfrågan drivs av att tekniken är hyfsat billig, erbjuder förbättrad säkerhet samt ger ökad effektivitet. Ordervärdena är generellt sett relativt blygsamma men i takt med att tekniken mognat har det börjat dyka upp större projekt med värden uppemot 100 MSEK. Tagmaster har även deltagit i flera pilotinstallationer som vid storskaliga utrullningar kommer att erbjuda betydande ordervärden. Säljcyklerna för dessa är dock långa, ca 2-4 år, och implementeringen pågår ofta under flera år. Därmed är det svårt att estimera när pilotinstallationer övergår till fullskaliga utrullningar.

Trots kvarvarande dyningar från finanskrisen växte rfid-marknaden ifjol med nio procent och spås framöver öka med ungefär 17 procent per år. Tagmaster befinner sig alltså i en tillväxtbransch och lyckades även ifjol växa bättre än branschgenomsnittet då försäljning ökade med 14 procent till 48,5 MSEK. Efter fem raka förlustår nåddes också en vinst på 1,2 MSEK. Bruttomarginalen ligger kring 50 procent vilket i praktiken innebär att när break-even passerats landar ca 50 öre av varje försäljningskrona direkt i rörelseresultatet. Det ger naturligtvis hopp om ett ordentligt lönsamhetsuppsving när tillväxten tar fart, förutsatt att kostnaderna hålls i schack. Det ser också rätt lovande ut.

Med hjälp av en företrädesemission i våras på drygt 8 MSEK kommer nu Tagmaster att öka marknadssatsningarna. Under de senaste 12 månaderna har även en handfull nya partner tillkommit, bl.a. Siemens som är en stark aktör på rfid-marknaden. Produktutbudet har även breddats då bolaget ifjol beslöt att rikta in sig mot frekvensområdet, UHF, som dock är konkurrensutsatt men som erbjuder betydande tillväxtmöjligheter, särskilt inom spårbunden trafik. Bl a beräknas svenska Trafikverket i år påbörja en storskalig utrullning där samtliga godsvagnar i landet skall rfid-märkas vilket även spås spridas till att omfatta övriga europeiska länder. Naturligtvis öppnar detta upp möjligheten till volymorders och Tagmaster är även välpositionerade då bolaget deltagit i pilotinstallationerna. Höjer vi blicken spås även en liknande utveckling i Indien där Tagmaster i senaste kvartalsrapporten avslöjar att bolaget förväntar sig flera offertavgöranden under innevarande år. I Kina har även bolaget tidigare framgångsrikt levererat rfid-utrustning med ett värde av ca 15 MSEK till ett strömväxlingsprojekt vid järnvägslinjen mellan Beijing och Hong Kong där implementering av tekniken vid fler linjer skulle kunna resultera i betydande uppföljningsorders. Därtill förväntas under det andra halvåret en order till ett större testprojekt i Kina omfattande ett nytt varningssystem för lok.

Nyligen köptes även Free2move:s rfid-verksamhet i Malaysia vilket dels stärker Tagmasters position på den asiatiska marknaden samt dels ökar produktportföljen, bl a med en lovande rfid-etikett för märkning av fordon. Etiketten är tänkt att fästas på baksidan av vindrutan och fungerar i praktiken som ett elektroniskt chassinummer. 2009 nåddes ett stort genombrott då filippinska vägverket beslutade att samtliga kommersiella fordon i landet skall förses med etiketten vilket resulterade i en order på hela 7 MUSD. Steg två i projektet var även tänkt att omfatta samtliga fordon i landet men av politiska skäl har leveranserna avstannat (vid ca 7 MSEK) och det är högst osäkert om ordern överhuvudtaget kommer att kunna levereras. Att vinna en upphandling där ett helt land beslutat att införa rfid-märkning av hela fordonsparken ger naturligtvis en mycket god referens samtidigt som det initiala ordervärdet ger en vink om vilka tillväxtsiffror det kan bli frågan ifall fler länder följer efter. Dessutom har Tagmaster ett samarbete med tyska Utsch, som är världens största tillverkare av registreringsskyltar för fordon.

Stor potential finns även inom dagligvaruhandeln samt inom rfid-märkning av s.k. trolleys, alltså olika slags varuvagnar där Tagmaster under de senaste åren erhållit viktiga referensorders. Som ett exempel på potentiella ordervärden beslöt danska Container Centralen ifjol, som ett försök att reducera antalet borttappade och stulna transportvagnar, att investera 16,6 MUSD i rfid-märkning av 3,5 miljoner varuvagnar som används för att transportera trädgårdsväxter till blombutiker. Upphandlingen vanns visserligen av finska Confidex men ordervärdet signalerar självfallet att det finns en stor tillväxtpotential.

På börsen övertygar dock inte Tagmaster då aktien fallit med nästan 70 procent sedan årsskiftet och handlas nu under den emissionskurs som sattes vid vårens företrädesemission. En trolig orsak till att aktien behandlas styvmoderligt är att Q1 var en besvikelse då försäljningen minskade med ca 40 procent vilket medförde en förlust på 3,1 MSEK. Säsongsvariationerna kan dock vara stora där just Q1 är ett traditionsenligt svagt kvartal. Ledningen spår även en återhämtning under året men självfallet väcks frågan huruvida fjolårets lönsamhetslyft var en engångsföreteelse eller inte. Aktieomsättningen per dag är också mycket låg och inte alltför sällan obefintlig vilket naturligtvis avskräcker.

Samtidigt går det inte att undgå att rfid-marknaden nu ser ut att varva upp där potentiella stororders uppemot 100 MSEK skymtas i horisonten. Ifall Tagmaster skulle ro hem en sådan lär naturligtvis aktiemarknaden få svårt att hålla fingrarna borta från bolaget. En rimlig bedömning är även att satsningen på frekvensområdet UHF tillsammans med de nya partneravtalen successivt kommer att öka försäljningen och att ledningens prognos om en återhämtning kommer att kunna besannas. Nuvarande börsvärde kring 25 MSEK indikerar också en betydande uppsida om Tagmaster lyckas få fart på tillväxten. P/s-talet ligger även på ca 0,5 vilket bör betraktas som lågt då bolaget befinner sig i en lovande tillväxtbransch samt presterar en hög bruttomarginal vilket indikerar ett snabbt lönsamhetsuppsving. Går det riktigt bra kan aktien således bli en ”tenbagger”, dessutom på relativt kort tid, särskilt om aktiemarknaden får för sig att börja räkna på potentiella ordervärden för t ex rfid-etiketten. Samtidigt går det naturligtvis inte att utesluta att det investerade kapitalet riskerar att förvandlas till spillror, särskilt om vi får uppleva ett ytterligare kapitel av den globala finanskrisen. Tagmaster bör således ses som en lottsedel och rekommendationen blir att satsa ett par tusenlappar, placera aktien i byrålådan och åtminstone vänta ut innevarande år.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?