Post entry

Nu lyfter CybAero

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

CybAero befinner sig i ett liknande läge som Fingerprint Cards. Företaget sitter med en vass produkt riktat mot en marknad som spås explodera de kommande åren där konkurrensen inom produktsegmentet är starkt begränsad från endast två spelare.

2010 pekade försvarstidskriften Defence News ut First North-listade CybAero som potentiellt ledande i världen, inom sin nisch - marknaden för obemannade autonoma helikoptrar, s.k. VTOL UAV:er. Företaget själva framstår även vara galet optimistiska då de siktar på att nå 30 procent av marknaden år 2020 vilket bedöms generera en försäljning på 1,2 Mdr kr och ett rörelseresultat på 240 – 300 Mkr.

Jämför vi visionen angående ebit-resultatet med nuvarande börsvärde på ca 250 Mkr framstår också CybAero som ett solklart case att köpa och lägga i byrålådan. Det blir inte sämre av att visionen endast är beräknad på eventuella framgångar inom marina och civila tillämpningar. Nu finns det anledning till ännu större optimism tack vare den jordskalvsliknande nyhet som kablades ut i december ifjol och som förflyttade kontinentalplattorna på möjlighetskartan rejält, framförallt in på amerikanskt territorium.

I mars ifjol fick CybAero en beställning på två demo-helikoptrar till en hemlig aktör som senare i december visade sig vara amerikanska AeroVironment – världens främsta UAV-företag! Marknadsledaren är med ca 22 000 sålda flygfarkoster dominerande inom s.k. mini-uav-system. Det rör sig i huvudsak om handstartade obemannade flygplan, med namn som WASP samt Raven och som snarare får en nostalgisk hårdrockare att spela luftgitarr än en småsparare att belåna hus och hem för att gå all-in i CybAero. Jag tillhör den första kategorin men tar gärna en eventuell flygfärd tillsammans med CybAero-aktien istället för några veckors väntan på en potentiell lotto-vinst.

För CybAero är det redan en högvinst eftersom företaget tidigare bedömt det som mycket svårt att nå den amerikanska marknaden, framförallt försvarssektorn, som är den avsevärt största marknaden för UAV:er, och som inte ens finns med i visionen för 2020. Nu är de plötsligt där, via världens främsta försäljningskanal, som förutom på den amerikanska marknaden även kommer att marknadsföra företagets helikopter, Apid 60, till ytterligare fem NATO-länder. Marknadspotentialen spås också vara lika stor som för AeroVironments existerande produktfamilj. Det finns alltså anledning till jubel och AeroVironment har även gått in med 20 Mkr i CybAero via två konvertibellån som kan omvandlas till aktier vilket bedöms ge CybAero finansiering en bra bit in i 2014.

Det som framstår som mycket lovande är att samarbetet accelererat snabbt framåt sedan det inleddes i mars ifjol. Hittills har fem demo-helikoptrar levererats och förra veckan fick CybAero en ytterligare beställning värd 20 Mkr, som nu inte längre omfattar demo-system för uppvisning utan leverans direkt till kunder. Den uppmärksamme anar också en hockeyklubbseffekt eftersom AeroVironments pressmeddelande om samarbetet skvallrar mer om framtiden än CybAero:s utskickade variant.

”AeroVironment, Inc. today announced it has entered into a strategic relationship with Sweden-based CybAero AB (nasdaqomxs:CBA) to develop and distribute a Tier II vertical takeoff and landing (VTOL) unmanned aircraft system in response to unmet requirements from multiple customers. ”

Det finns alltså ”multipla” kunder som redan idag efterfrågar obemannade autonoma helikoptrar vilket också förklarar de snabba initiala leveranserna av demo-farkoster och den första kommersiella ordern. Dessutom deltar AeroVironment i en pågående upphandling med amerikanska utrikesdepartementet, avseende ambassadsäkerhet, och som bedöms vara värd ca 1 miljard dollar över fem år. Här kommer AeroVironment under våren och inför slutfasen av upphandlingen att demonstrera CybAero:s helikoptrar för myndigheten. Det återstår givetvis att se vad utfallet blir men skulle USA:s samtliga ambassader och konsultat utrustas med Apid 60-helikoptrar skulle detta naturligtvis få enorma konsekvenser för lilla CybAero. Företaget har tidigare också bedömt att ca 500 helikoptrar kommer att upphandlas i närliggande framtid och i november avslöjade VD, att jämfört med för ett år sedan, finns det nu kunder, projekt och beviljade budgetar, vilket talar för att innevarande år kommer att bli intensivt.

Priset för en helikopter, landstation och sensorer börjar vid 7 Mkr och kan bli betydligt dyrare beroende på utrustningen. Det krävs således inte så stora affärer för att orsaka vulkanutbrott i försäljningssiffrorna. Tack vare hårda regelkrav är också eftermarknaden, i form av service- och reservdelsförsäljning, betydande och spås vara värd ungefär tre gånger nypriset under helikopterns livslängd. Desto fler sålda farkoster desto större andel repetitiva intäkter alltså, vilket givetvis är positivt.

CybAero:s helikopter bedöms även stå sig väl i konkurrensen mot de övriga två aktörerna inom VTOL UAV:er då Apid 60 är billigast och mest servicevänlig. Den generella pådrivaren till ökad användning av obemannade autonoma helikoptrar är behovet av ökad övervakning till så låg kostnad som möjligt. Här ligger VTOL UAV:er väsentligt lägre i pris än bemannade helikoptrar eller traditionella flygspaningssystem.

Förutom dörröppnaren till den gigantiska amerikanska marknaden, via avtalet med AeroVironment, bör det ligga försäljningsframgångar i pipeline via andra försäljningskanaler. CybAero har under flera år utvecklat en skräddarsydd helikopter till den spanska IT- och försvarskoncernen Indra Sistemas, initialt för att svara på ett behov från den spanska marinen. Projektet är nu inne i kommersiell fas och redan ifjol förväntades en genombrottsorder men som försenats och som därmed kan dyka upp i praktiken när som helst. Ett liknande utvecklingsprojekt pågår även med den jättelika rymd- och flygkoncernen EADS, som dock ännu inte gått in i kommersiell fas men som naturligtvis bäddar för framgångar längre fram, tack vare den mäktiga försäljningskanal EADS besitter. Förutom detta siktar CybAero på att själva sälja mindre system där genombrottsorders snart bör bli aktuella.

En stor del av försäljnings- och resultatmålet för 2020 har tidigare varit avhängigt ett regelverksbeslut som spås bli aktuellt under 2015 och som bedöms öppna för kommersiella flygningar med UAV:er i kontrollerat luftrum. Tack vare de låga kostnaderna bedöms UAV:er nå stora framgångar inom en mängd olika branscher, bl a inom olje-, kraft-, jordbruks-, skogs-, och fiskeindustrin. Det rör sig t ex om spaningsuppdrag längs olje- och kraftledningar eller med hjälp av avancerade sensorer kunna kartlägga skadedjursangrepp på skogstillgångar. Sportindustrin är också en stor potentiell kundgrupp där CybAero leker med tanken att Apid 60 skall kunna filma Vasaloppet från luften. Amerikanska superligan NFL har också tryckt på hos myndigheten Federal Aviation Administration för att få godkännanden för UAV:er. Helikoptern passar även utmärkt till katastrofinsatser, t ex för kartering i samband med jordbävningar. Enbart här spås behovet ligga på flera hundra helikoptrar och det framstår alltså endast vara fantasin som sätter gränser för potentialen.

Med en konkurrenskraftig produkt i en marknad med begränsad konkurrens och gränslös potential, som dessutom förväntas explodera och med AeroVironment, Indra och EADS som försäljningskanaler, är det enkelt att få ett småspararhjärta att börja bulta. CybAero befinner sig nämligen i ett sådant läge som brukar kunna orsaka rejäla spekulationsrallyn i aktiekurserna, särskilt då affärspotentialen framstår vara enorm men svårgreppbar. Då brukar aktiemarknaden inte alltför sällan överskatta möjligheterna.

För några månader sedan bedömde jag att Fingerprint Cards befann sig i en liknande situation. Sedan dess har aktien gått upp i himlen och i dessa lägen brukar det inte hjälpa att ”fundamentalister” och ”vaniljplacerare” som går igång på direktavkastningar, skriker sig hesa över att aktien är övervärderad. Börsen har helt enkelt för svårt att motstå en bländande flerfrontsattack av ”möjligheter”.

Detta innebär naturligtvis inte att CybAero per automatik nu kommer att nå en miljardvärdering men skulle det visa sig att orders nu börjar trilla in från Indra tillsammans med att CybAero når egna försäljningsframgångar samt att AeroVironment vinner upphandlingen med det amerikanska utrikesdepartementet, då har jag svårt att se att aktien inte skall få en rejäl flygfärd. Angående den bubblande marknaden uttalade sig VD, senast i januari till affärsliv.com, ”att lossnar det så lossnar det ordentligt”. Det är därför jag nu lyssnar på WASP istället för att roa mig med uppbyggda förväntningar inför lördagens lotto-dragning.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?