Post entry

Easyfill 2019, Nyemission och framtidsutsikter

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

För några år sedan skrev jag en del om Easyfill, men senaste åren har det blivit lite mer sparsmakat på den fronten. Men nu är det dags för nyemission och frågan är väl om det nu äntligen är dags att lossna för det lilla (eller rättare sagt det tidigare lilla) kylskåpsföretaget från Bräcke. Är det nu äntligen dags för den efterlängtade ketchupeffekten? Denna Ketchupeffekt skrev jag om redan 2012 och man kan väl ganska lugnt säga att på den tiden var det tidsoptimisten i mig som dominerade över realisten om man uttrycker det så. Själv köpte jag mina första aktier i Easyfill (eller dåvarande Enjoy) 2007 och efter många års väntan på den där ketchupeffekten som aldrig kom har jag de senaste åren intagit en mer avvaktande inställning till när islossningen ska komma. Även om jag fortfarande trott att den faktiskt ska komma en dag då jag anser att produkterna är för bra för att inte slå igenom stort i sinom tid.

Om bolagets kommunikation

Easyfill har genom åren fått en del kritik för sin kommunikation och även jag har varit en av de som tyckt att kommunikationen i vissa fall varit bristfällig. För egen del anser jag inte att den varit bristfällig i form av att bolaget informerat för lite, utan snarare att den varit bristfällig i form av att man informerat för mycket. Under en period valde man exempelvis att i kvartalsrapporter publicera senaste säljrapporten från sin säljare hos Easyfill America i USA vilket innebar att aktiemarknaden fick information om väldigt mycket potentiella affärer. Det var dock svårt att bilda sig en uppfattning om sannolikheten för att nämnda affärer skulle bli av och i så fall inom hur lång tid och vilken omfattning de potentiella affärerna skulle kunna ha. Dessutom vilket jag har varit mest skeptisk till har man i alltför många fall (enligt mig) kommunicerat tidsangivelser på när saker ska inträffa. Exempelvis när man förra året informerade om att Walmart i USA hade fått en offert på 600 kylskåp med Rotoshelf i och exakt datum för när de skulle återkomma med svar på offerten för att Easyfill America skulle kunna leverera vid en viss tidpunkt. Dessvärre satt alla vi aktieägare och väntade på ett PM det datum som hade kommunicerats och för varje dag som gick efter det datumet växte frustrationen och efter ett tag förutsatte nog de flesta att affären aldrig blev av. Det har funnits ett antal dylika kommunikationsmissar genom åren där man informerat om affärer som är på gång, men där detta inte följts upp i kommande rapporter. Detta sätt att kommunicera tror jag personligen har tärt på aktiemarknadens förtroende, särskilt när genombrottet ännu inte kommit.

Men, nu är det dags för nyemission och kanske kan det vara något av en nystart vad gäller både kommunikationen och förtroendet från aktiemarknaden. För att marknadsföra emissionen har man valt ett något okonventionellt sätt, nämligen att istället för att hålla diverse informationsträffar, spela in ett antal informationsfilmer för att berätta om sin verksamhet. En film har spelats in med den amerikanska verksamheten och Marco Companys (bolaget som till 50 % äger Easyfill America tillsammans med Easyfill AB) Craig Nickel som berättar om vad Easyfill America har på gång på andra sidan Atlanten. En film har spelats in med Easyfill GMBH:s VD Oliver Eischeid tillika internationell försäljningschef för Easyfill sen ett par dagar sedan, samt slutligen en längre film med VD Håkan Sjölander och marknadschef Jens Nisu där de pratar övergripande om hela bolaget och vad som händer i hela världen.

Nyemission och informationsfilmer

Nedan är en sammanfattning av vad som sägs i de olika filmerna om vad som händer på de olika marknaderna och vilka affärer som är på gång.

Nord- och Sydamerika

Eftersom filmen med information om vad Easyfill America släpptes först är det väl lämpligt att vi börjar där. Den är en film där Craig Nickell som är Sr. Vice President på Marco Company berättar vad som hänt och kommer att hända i bolaget den närmaste tiden.

Walmart USA och Mexiko: Easyfill America har försökt sälja in Rotoshelf till Walmart i USA. Bland annat de 600 kylskåpen som nämns ovan. Detta avsåg Efficold Maxload900 och dessa var en av två kvarvarande modeller som Walmart valde mellan. Tyvärr valde man att köpa in kylskåp från sin existerande leverantör som var True Refrigeration, men som Craig Nickell säger i filmen jobbar Easyfill för att övertyga Walmart om att ändra sig i framtiden. Hos Walmart är det tydligen den egna personalen som frontar och fyller på varor i kylskåpen, så där finns bra säljargument i form av minskad arbetstid för Walmart som Easyfill kan använda sig av.

När det kommer till Walmart Mexiko ser det bättre ut. De har 2 400 butiker totat och Easyfill har kontrakt på att installera roterande hyllor i 13 butiker i ett första skede. 5 butiker är redan installerade och där har man installerad cirka 10 meter (per butik) med Rotoshelf i existerande multidecks från Hussmann. Nästa 8 butiker som man ska installera nu gäller istället Turnloader som i de butikerna ska installeras i existerande multidecks från HillPhoenix och som Craig Nickell säger i filmen ”if this test works out, we´re hoping to get 2 400 stores…”

Ambev Brasilien: Här vet vi att Ambev genomfört ett stort test och resultaten har varit ”fenomenal” (Craig Nickels ord i filmen) vilket Easyfill har rapporterat om. Här är problemet att kylskåpen blir för dyra på grund av Brasiliens importtullar. Nu jobbar Easyfill America på en lösning där de producerar kylskåpskroppen utan kylkompressor i, vilken sen ska produceras och monteras i Brasilien. Förhoppningsvis kan de få ner priset på det sättet och som vi vet sen tidigare köper Ambev cirka 30 000 kylskåp varje år…

Seven Eleven: Easyfill America har precis varit med i öppningen av ”the new 7/11 Store of the future” och där har Easyfill levererat Rotoshelf till fryssektionen vilket för de flesta som är bekanta med Easyfill nog är något nytt. Seven Eleven ska öppna 5 till liknande testaffärer där Seven Eleven testar nya innovationer och hittills har resultaten för Easyfills lösningar varit ”fenomenal” (Carig Nickell igen), så förhoppningsvis finns potential för framtida affärer.

Förutom detta finns de lägre kylskåpen som Husky utvecklar speciellt för Rotoshelf och som ska stå vid utgångskassor i butiker. Dessa har vi förut fått veta var framtagna för Walmart och att Seven Eleven även var intresserade av dem. Enligt Håkan Sjölander i den svenska filmen är Seven Eleven redo att ”hoppa på vilken dag som helst” när dessa kylar är redo för leverans.

HEB Central Market: Här har Easyfill gjort två större projekt i två olika butiker med installation av Rotoshelfs. Feedbacken har varit fantastiskt säger Craig Nickell, förutom en sak som deras executives inte uppskattar och det är att det försvinner säljyta med Rotoshelf. Men detta är ju känt sedan tidigare och därför finns ju numera Turnloader med rak front vilket blir nästa steg att installera hos Central Market. Dessutom ska Easfyill göra ett projekt närmaste månaderna med Turnloader Ambient avsett för kryddor.

Utöver detta har man haft ett projekt med Easyfills Topshelf där HEB gillat lösningen men tyckt att priset är för högt. Så där jobbar Easyfill på att komma ner i pris och då finns möjlighet enligt diskussioner med HEB att få installera ”all of the topshelves in the store” (Craig Nickell).

Wholefoods, Wegman: När det gäller den låga kylen från Husky säger Craig Nickell i filmen att när de får denna på plats i USA är både Wholefood och Wegman reda att plocka in denna ”as soon as we get one in Wholefood is ready to put it in the store as well as Wegman”.

Tyskland

Denna film är inspelad med Jens Nisu som intervjuar VD på Easyfill Tyskland, Olivier Eischeid som även nyss blivit utsedd till internationell försäljningschef för hela Easyfill..

Edeka: Detta är en av Easyfill Tysklands största kunder berättar Oliver och Edeka i Norra Tyskland använder Turnloader till sina drickaavdelningar. Anmärkningsvärt är det Oliver berättar om samarbetet med kylskåpstillverkaren Carrier då han berättar att Easyfill finns med i nästan alla Edeka-affärer som bygger om eller nya som öppnas tillsammans med produkter i Carrierkylar. Easyfill täcker Norra Tyskland och resten av Tyskland kommer att täckas av HL Display som kommer sälja Easyfills produkter.

NP: Dessutom berättar Oliver om butikskedjan NP som ägs av Edeka. Där har kylskåpstillverkaren KMW sålt in Easyfills lösningar och nu har de en färdig kyl som kommer att börja installeras i NP-butikerna inom kort.

Penny: Här har Easyfill placerat ut Maxload900 i 6 stycken testaffärer.

Carrefour: Hos Carrefour vet vi sen tidigare att det finns en order på tio butiker som ska testa Turnloader. Det kommer att vara tre sektioner Turnloader i varje testbutik för drickor. Men förutom dessa tio berättar Oliver att de även har två testbutiker där de ska utvärdera Turnloader Ambient för kryddor och oljeprodukter. 

Mercadona: Här berättar Oliver att det finns order på att leverera Turnloader i Multideck via Exkal till 1 600 butiker, men mer om det under den svenska filmen.

Arneg Korea: I slutet av filmen undrar Jens om det finns något mer att berätta och det är en sak som Oliver verkar tämligen exalterad över vilket man kan misstänka är Arneg Korea, men mer om det under den svenska filmen.

Easyfill AB Sverige/Övergripande globalt:

Meracdona: Mercadona har cirka 1 650 butiker och som vi vet ska Easyfill placera ut en till två Turnloader i Exkal-kylar i varje butik. Intressant information i filmen är att Mercadona inte ägs som exempelvis Ica, där handlarna har ägande i sina butiker, utan Mercadona är ett företag (familjeföretag) som äger alla sina butiker själva. Håkan har nyligen träffat deras inköpsdirektör som berättat att han de närmaste åren ska investera cirka en miljard kronor per år för att rationalisera i butikerna. Mercadona kommer att besöka Easyfill för att gå igenom alla Easyfills övriga produkter…

KMW: Har nämnts under den tyskla delen, men det är alltså en kylskåpstillverkare som nu skräddarsyr kylskåp både för för Rotoshelf och Turnloader. På frågan varför de börjat skräddarsy kylar för Easyfills produkter, svarar Håkan att det är för att Olivier har varit i så många affärer i Tyskland och eftermonterat Rotoshelf i dem så att till slut har KMW fått upp ögonen för produkterna.

Wica (Arneg) Sverige: Wica multidecks till Ica i Sverige. Wica har fabrik i Sverige där de stoppar upp produktionslinan för att montera in Easyfills lösningar, vilket förstås är ineffektivt. Nu har Wica börjat sälja tillräckligt mycket för att besluta att ta in Easyfills produkter i den egna produktionslinan.

Arneg Korea: Easyfill har tillsammans med Oscartielle från Italien som ägs av Arneg installerat Rotoshelf i kyldiskar hos Cirkle K i Polen. Nu ska Cirkle K istället testa Turnloader i kyldiskarna. Tydligen hade VD:n från Arneg Korea varit på besök i Oscarteilles fabrik i Italien och sett Easyfills produkter. Efter det kontaktade han Håkan som slussade vidare honom till Oliver i Tyskland. Sen tog denne VD med sig en av sina högsta chefer enbart för att åka och hälsa på Oliver och titta på Easyfills produkter. Efter det har det beslutats att Easyfill skickar över testprodukter till Arneg i Korea och om man uppfattar både Håkan och Jens i den svenska filmen, samt Olivier i den tyska filmen verkar de tro att de har en tämligen stor affär på gång i Asien.

Ica, Coop, Hemköp: Easyfill har centralavtal med både Ica och Coop I Sverige och levererar till Hemköp.

Cash line coolers: Detta är en låg kyl speciellt framtagen för att sättas ut vid utgångskassorna och framtagen primärt för den amerikanska marknaden. Håller på att utvecklas av Husky och Seven Eleven väntar på dessa just nu. Är enligt Håkan Sjölander beredda att placera ut dessa vilken dag som helst.

Bira 91: Säger att de ska sätta ut 6 000 kylskåp med Rotoshelf i. Det har dragit ut på tiden, men är fortfarande aktuellt. Kylarna ska produceras av Everest från Dubai, men de måste specialutveckla kylskåpen innan Bira 91 kan köpa in dem och placera ut dem.

Remis glasdörrar: Apropå utvecklingen i USA och att det inte lossnat där ännu berättar Håkan att de gör om organisationen där något och anställer säljare enbart fokuserade på Easyfills produkter. De säljare som arbetat hittills har ju jobbat både med Easyfills och Marco Companys övriga produkter. Då de jobbar på provision finns incitament att sälja produkter som marknaden känner, men nu anställs som sagt säljare enbart för Easyfill. Samtidigt tar Craig Nickell över det fulla ansvaret för Easyfill och intressant är att det var han som ansvarade för Remnis etablering i USA. Remis är det företag som Oliver Eischeid jobbade på förut och de säljer glasdörrar till kylskåp för energibesparing. Remis har funnits i USA (med liknande upplägg tillsammans med Marco Company som Easyfill har) i cirka 7 år. Det tog ungefär 3 år innan de fick sitt genombrott och idag säljer de för cirka en miljard per år. Om vi ponerar att Easyfills produkter behöver ungefär lika lång tid för att etablera sig är det inte alltför långt till vi får se lite affärer på andra sidan Atlanten.

Ny hemsida och bolagets kommunikation: Det var nu ganska länge sen som Easyfill meddelade att de skulle lansera en ny hemsida, men till många aktieägares stora frustration har detta ännu inte skett. I informationsfilmen får man dock en förklaring i att det helt enkelt inte har funnits tid att fokusera på den biten. Jens Nisu som är marknadschef har inte hunnit ägna sig åt marknadsföringen på det sätt som varit tänkt. Med Olivier på plats som ny internationell försäljningschef är nu i alla fall tanken att Jens ska kunna ägna all sin tid åt det han är utbildad för nämligen marknadsföring och kommunikation. En slags startskott för detta blir den nya hemsidan som tydligen är färdig, men kommer att lanseras den 23 april.

Avslutande funderingar om framtiden

Tanken med detta inlägg var egentligen bara att översiktligt stolpa upp de lite större saker som redogörs för i de informationsfilmer som släppts av Easyfill inför den pågående nyemissionen. Eftersom det totalt är över en och en halv timme med film och väldigt mycket information är det ju svårt att sammanfatta det i bara några rader, så jag har förstås utelämnat en hel del. Exempelvis nämner jag inte ens släpvagnarna eller den rena kylskåpsförsäljningen via Enjoy Sales, utan fokuserar enbart på Easyfill och de roterande hyllorna. Kylskåpsförsäljningen och släpvagnarna vet vi redan ska gå plus i år efter den stora ordern på släpvagnar som man kan läsa om i senaste rapporterna. Jag tar inte heller upp något om Easyfills affärsidé, för de flesta som läser detta har nog en hyfsad koll på vad Easyfill sysslar med. Jag kan dock rekommendera att titta på i alla fall de första minuterna av den svenska filmen med Håkan Sjölander och Jens Nisu där de diskuterar de olika affärsmodeller de använder sig av. Jag skickade själv in lite frågor och bad de redogöra för detta för jag misstänker att aktieägare som inte likt mig ägt aktien i mer än tio år kan ha lite svårt att hålla isär dels de olika bolagen i koncernen, men även de olika affärsmodellerna i Easyfill. Det är ju skillnad på OEM-försäljning av plasthyllor direkt till kylskåpstillverkare och att åka runt med egen personal och montera hyllor direkt i butik i existerande kylskåp. Men, som sagt, kolla de första minuterna då detta diskuteras.

Hur som helst, vad ska man nu tro om framtiden för Easyfill efter att ha sett dessa filmer? Ja, det är ju ingen hemlighet att jag länge trott att roterande hyllor i kylskåp (och för torra varor) ska slå igenom stort förr eller senare. Senaste åren har jag varit betydligt mer avvaktande, eller försiktig i mina förhoppningar om ett snart genombrott, men med den information som finns nu är det frågan om man inte ska börja få upp hoppet igen. Visst det går att ha åsikter om bolagets kommunikation. VD Håkan Sjölander berättar i informationsfilmen att han får mail från sura aktieägare som menar att han och Jens Nisu är klåpare som inte kan något och att de borde sluta i bolaget. Jag har själv haft och har åsikter om bolagets kommunikation vilket jag blanda annat redogör för ovan. Men jag tänker också att om vi backar tio år eller så, så hade vi ett litet bolag från Bräcke som sålde kylskåp. Idag har vi istället ett bolag med patenterade och unika produkter (som faktiskt inte har några direkta konkurrenter) på en gigantisk marknad och som är inne hos de absolut största livsmedelsbutikskedjorna som Walmart och Carrefour med produkttester. Easyfill har numera kontor i flera länder och en egen fabrik i Slovakien. Och där kylskåpstillverkare börjar specialanpassa sina kylskåp för att passa Easyfill. Easyfill finns exempelvis faktiskt representerade på Walmart Mexikos egna hemsida : https://www.walmex.mx/en/our-company/business-formats/hipermercados/walmart/omnichannel/layout/productivity.html

Det är trots allt ingen dålig prestation kan tyckas.

För några år sedan lyfte bara rykten om Walmart aktien med några kronor, nästan i paritet med hela bolagets nuvarande börsvärde. Men idag när vi får veta att det finns order till 13 butiker hos Walmart Mexiko, 10 Carrefourbutiker i Belgien och att det sker löpande installationer hos Edeka i Tyskland, reagerar marknaden med en gäspning. Detsamma gäller för nyheten att Easyfill har order på att leverera Tyrnloader till Spaniens största livsmedelsbutikskedja Mercodona med över 1 600 butiker. Så det finns förstås en del förtroende att återvinna.

Men, förutom alla tester och dessa installationer hos några av världens största företag, finns det skäl att tro på en snar islossning för Easyfill? Ja, det som talar emot skulle väl vara att detta är vi många som trott under flera år, men ännu har det faktiskt inte lossnat. Det som talar för däremot är väl just att nu finns det skräddarsydda kylskåpslösningar från Efficold, Exkal och KMW på plats som redan har börjat säljas. Till det kommer Husky med ett antal modeller under året. Detta borde rimligtvis ge effekt redan under 2019. Förmodligen finns några kylskåpsleverantörer till som har skräddarsydda lösningar på gång inom en inte alltför avlägsen framtid. Och då är det kanske som Håkan Sjölander säger att Easyfill är på väg att sätta ny standard i världen. Jag som äger aktier skulle i alla fall inte våga chansa på att stå utanför nu när Turnloader kommer tillrätta med det som de stora kedjorna upplevde saknades med Rotoshelf och där andra anpassar sig efter Easyfill. Marknaden är ju trots allt så stor att man blir snurrig bara man börjar fundera på det. Tänk själv hur många drickakylar, öppna kyldiskar och vanliga butikshyllor det finns i världen.

Easyfill säger att de ska omsätta 120 miljoner med positivt rörelseresultat under 2019, utan stororder. Kan de sedan överraska med en större utrullning till Walmart Mexiko, Carrefour, Cirkle K, eller få en order på kylar för kassalinjen från Walmart i USA, SevenEleven, eller en order på drickakylar från Ambev eller Bira91, eller någon av de otaliga andra de har på gång. Ja, då kan det för första gången på ett par år bli trevligt att vara aktieägare igen. Affären med Mercadona är förresten inte inräknad i de 120 miljonerna.

Den som lever får se som vi brukar säga. Själv skulle jag i alla fall inte vilja stå utanför den närmaste tiden.

Mvh /T

Kompletterande information/länkar

För den som är intresserad av att se vad som händer i Easyfill rekommenderas för övrigt en koll på https://www.intressebloggen.se/

Där finns mycket information om vad som händer.

Och här ligger informationsfilmerna från Easyfill:

Easyfill AB:

https://youtu.be/rkB0WQ3KgaM

Easyfill Tyskland:

https://youtu.be/V-feHkmoHB8

Easyfill America:

https://youtu.be/cr21YklU1Jw

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?