Post entry

Easyfill nyemission

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Som avslutning på förra veckan fick aktieägarna i Easyfill besked om att bolaget ska göra en nyemission om 9,7 miljoner kronor. Eftersom VD cirka en månad tidigare i en intervju sagt att det minsann får vara slut på nyemissioner och att om det behövs rörelsekapital ska det inskaffas på annat håll, var det nog en och annan aktieägare som satte eftermiddagskaffet i vrångstrupen när NE-beskedet kom.

46 % av emissionen är säkerställd genom teckningsförbindelser från större aktieägare. Noterbart är dock att den största ägaren (cirka 30 %) Loxysoft AB inte kommer att teckna sin andel då man nyligen förvärvat det norska bolaget Dolphin AS och inte har finansiella resurser att teckna sin andel. För den oinsatta är Loxysoft ett familjeföretag ägt av Easyfills VD Håkan Sjölander med familj och med Håkans son som VD. Minst lika noterbart är dock att en annan storägare, Innlandsinnovation AB (11,8 % ägarandel) förutom sin egen andel, även kommer att teckna Loxysofts, samt Inesco Holdings andelar om totalt 34,7% (Inesco Holding är också ett Sjölanderföretag).

Reaktionen på börsforum var något blandad, men en del aktieägare är av förklarliga skäl besvikna och en del ifrågasätter kompetensen hos bolagets ledning. Dessutom ifrågasätts om Håkan Sjölander med familj verkligen tror på Easyfill eftersom Loxysoft inte kommer teckna sin andel. Det bör dock påpekas att Loxysoft så sent som i september alltså förvärvade det norska bolaget Dolphin och går från cirka 50 till 100 anställda. Det kräver förstås en del av vilket företag som helst. Att de inte har möjlighet att gå in med ytterligare pengar i Easyfill är knappast uppseendeväckande. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det snarare mer uppseendeväckande att de redan gått in med så mycket pengar i Easyfill. Att Norrlandsinnovation då går in och tar Loxysofts andel och alltså utökar sin ägarandel får istället anses vara positivt. Uppenbarligen tror de fortfarande på Easyfill.

I årets rapporter har vi fått veta att 2014 är ett rekordår avseende kylskåpsförsäljningen. Q2 var första rapporten på bra länge där bolaget redovisade ett positivt resultat. Därefter kom ett svagt Q3 som marknaden reagerade negativt på. Trots att Easyfill någon vecka tidigare på en aktiespararträff meddelat att helåret skulle sluta på ungefär ett nollresultat. Att Q3 var svagt bör alltså inte förvånat någon. Kylskåpsförsäljningen går alltså bra, men försäljningen av roterande hyllor går trögare än förväntat. Kollar man i Q3 och läser vad bolaget skriver låg dock försäljningen i Easyfill (moderbolaget som säljer hyllor) på mindre än 1 miljon under de tre första kvartalen 2013, men ökade med cirka 4,5 miljoner de tre första kvartalen 2014. Det motsvarar ju en omsättningsökning på över 400 % för hyllorna och då går det alltså trögt.

Hur som helst. Nu blir det alltså nyemission. Till viss del beror det på att kylskåpsförsäljningen binder kapital i form av lager. Alltså inte helt negativt att det krävs rörelsekapital för att man säljer mycket kylskåp. En del pengar ska även användas för att anställa ytterligare en säljare som ska fokusera på att sälja RotoShelf i Sverige. Skälen som anges till emissionen får väl anses vara tämligen offensiva. Tyvärr försvinner detta i och med hur kommunikationen har skötts.

Knappt en månad innan NE-beskedet var VD med i en intervju där han sa att Nej, vi har inga planer på en nyemission. Om vi behöver likviditet kommer vi att försöka finna en annan väg för att lösa den frågan. Exempelvis kan vi belåna lagret. Nyemissioner har vi gjort tillräckligt, säger Håkan Sjölander.

Jämfört med många andra bolag på smålistorna har Easyfill gjort få nyemissioner vilket till stor del beror på att VD med familj (samt en del andra större aktieägare) själva gått in och stöttat bolaget ekonomiskt. Detta faktum glöms förstås bort i och med kommunikationen senaste månaden. Att gå ut i en intervju och säga att det är slut på nyemissioner för att en knapp månad senare gå ut och annonsera just en sådan skadar förtroendet för vilket bolag som helst. För ett bolag som Easyfill som har haft sina motgångar skadar det kanske ännu mer än andra. Och det är väl inte mer än rätt. Agerandet kan förstås tolkas som om bolaget inte har full kontroll på den finansiella situationen.

Personligen tycker jag att detta är olyckligt. Utan det första uttalandet hade emissionen kunnat tas emot på ett helt annat sätt. Det som går att utläsa av rapporterna och övriga PM är trots allt att det mesta går åt rätt håll nu. Nya återförsäljare kontrakteras och testinstallationer sätts ut i butiker på olika håll i världen. Jag tror fortfarande att genombrottet kommer och hoppas att det gör det under 2015. Avtalen gällande kylskåpsförsäljning gör också att det finns en ekonomisk grund att stå på.

För en lyckad emission tror jag dock att marknaden vill ha besked om huruvida någon av alla de kontakter, tester med mera som annonserats faktiskt ger utdelning i form av sålda hyllor. Jag hoppas också att någon sådan information dyker upp i kommande memorandum eller i informationsträff inför emissionen.

Vi har tidigare fått information om ett flertal potentiella framgångar, men hittills har vi inte sett att det gett effekt i form av försäljning och resultat på sista raden.

Information som skulle vara intressant att få är bland annat:

· Hur går det med Reitan på Gardemoen? Snurrhyllorna har suttit där i flera år. Är de nöjda och i så fall när kommer de börja köpa hyllor till flera av sina butiker?

· Hur går det med provinstallationer på typ COOP Sverige? Easyfill har pratat om det, men vad händer?

· Vad hände med Metaform i Thailand? Gäller avtalet fortfarande?

· Hur går det med det skarpa marknadstestet i ett mellaneuropeiskt land (stor läskedryckstillverkare)?

· ICA verkar nöjda med ICA to GO:s hyllor. Tar ICA in snurrhyllor i sina riktiga butiker som Easyfill har antytt?

· Hur går det i USA? Hussmann och AHT, har de ställt ut RotoShelf på mässor än?

· Med mera…

Bolaget har trots allt gett oss info om alla dessa saker och en del till och det vore förstås önskvärt med information om hur de utvecklas. Eller åtminstone någon information om vilka tidsperspektiv som gäller på till exempel marknadstestet i Europa.

För egen del blir det väl full täckning, men alla är ju inte lika obotliga optimister som jag. Men när jag ser mig omkring i butiker ser jag hur till exempel Coca Cola sätter ut nya kylar med RotoShelf och jag kan bara inte tro att Coca Cola (med flera) Sverige är helt inkompetenta och inte vet vad de sysslar med. Så jag tror fortfarande på Easyfill och produkterna, men jag tycker att det är olyckligt att det blev som det blev med nyemissionen. Med en annan kommunikation hade den kunnat tas emot på ett helt annat sätt.

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?