Post entry

Game Chest Group - börsens nästa tenbagger?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Game Chest Group är ett gaming- och affiliatebolag med fokus på digital distribution av spel genom abonnemangstjänster. Verksamheten står på flera ben: Två sidor som erbjuder månadsabonnemang, en betting-sida riktad mot e-sport samt plattformar inom browserspels-segmentet. Inom kort planerar bolaget även att lansera en marknadsplats för PC-spel som framöver ska kunna konkurrera med G2A och Steam. Målsättningen är att genom synergieffekter, ökad närvaro på sociala medier och via influencers kraftigt öka trafiken och intäkterna till samtliga nämnda plattformar.

Game Chest Group(GCG)börsnoterades den 9 januari i år och värderades då till 28.3 miljoner kronor(4 kr/aktie). Idag handlas bolaget till en värdering motsvarande 11.7 miljoner kronor(1.66 kr/aktie). GCG har följande verksamheter i sin portfölj:

Gamethrill.io och ucrate.io: Två spelsidor som erbjuder nya spel genom månadsabonnemang. Gamethrill har idag 11 700 följare på Facebook och hade i början av året 850 betalande abonnenter från bland annat Tyskland, USA ,Japan, Kanada och Sverige enligt noteringsmemorandumet. Abonnemangen kostar mellan ca 100 - 300 kr/mån och bolagets målsättning är att uppnå 10 000 abonnenter under detta år vilket kan innebära en omsättning på omkring 22,5 MKR* redan i år. För år 2020 är målsättningen än aggressivare lagd: 100 000 abonnenter vilket skulle innebära en omsättning på ca 225 MKR/år*. "Under 2018 inledde vi en omfattande omstrukturering av GCG:s affärsmodell och ledning, på bekostnad av marknadsföring och kundbearbetning, för att på lång sikt erbjuda en bättre tjänst. Detta medförde att bolaget under perioden minskade antalet kunder, så vårt mål för 2019 är att nå över 10 000 abonnenter och för 2020 nå över 100 000 abonnenter."*

EasyBet.gg: En plattform med fokus mot det snabbt växande segmentet e-sport betting. "Easybet.gg är en samlingsplats för all information som kan tänka sig behövas vid eSports betting, däribland matchdata. Easybet.gg är bolagets första steg mot affiliate marknaden. Game Chest mål är att lansera plattformar inom gaming och utnyttja de synergier som skapas. EasyBet.gg kommer används för att kapitalisera på den nischade trafik i som Game Chest idag har i sitt nätverk. Game Chest har med plattformen redan nu kunnat binda samarbeten med några av de största aktörerna när det kommer till esports betting. Detta arbete kommer att fortsätta kontinuerligt framöver då vi anser att användarnyttan och värdet av Easybet.gg kommer att öka med ett större utbud."

Följande artikel beskriver den stora marknaden inom e-sport betting: https://casinochronicle.net/the-future-of-sports-betting-is-esports-heres-how-to-reach-its-fans/"Over the past three years esports has rapidly built a presence in the gambling industry to become one of the fastest growing betting categories. This year it is on pace to reach up to $8 billion in total wagers."

Vidare förvärvade bolaget i början av året plattformar inom browserspels-segmentet som redan visar vinst: "Plattformarna omsatte under 2018 cirka 420 TSEK och gjorde en vinst omkring 350 TSEK. Totalt rör det sig om 27 st plattformar med sammanlagt 1,2 miljoner sidvisningar i månaden. På plattformarna kan besökarna spela så kallade “browser-spel” gratis, intäkterna genereras via reklam. Vi ser stora synergimöjligheter genom att slussa trafik från plattformarna till Game Chest plattformar exempelvis GameThrill.io_."_

Enligt ett pressmeddelande från 5 april i år har GCG inlett förhandlingar med potentiella annonsförsäljningspartners vilket bolaget bedömer att man kommer nå i hamn med under kvartal två: "G__ame Chest förvärvade under första kvartalet plattformar inom browserspels-segmentet. Plattformarna genererar stora mängder trafik vars intäktsmodeller primärt ligger i annonsförsäljning. Vi jobbar idag med att få plattform att växa, men samtidigt ser att det finns stor potential att öka intäkterna genom att förbättra annonsförsäljningen. Game Chest har därför inlett förhandling med flertal möjliga annonsförsäljningpartners vars uppgift kommer vara att öka intäkterna. Bolaget har för avsikt att ingå avtal med minst en annonspartner under kvartal två. Sammantaget med synergieffekterna från ny annonspartner, nylanserade eSports betting-plattform EasyBet.gg och subscriptiontjänst GameThrill siktar vi på att öka intäkterna redan under andra kvartalet 2019."

Under andra kvartalet ska bolaget dessutom lansera en ny marknadsplats för försäljning av dataspel likt Steam: "Game Chest Group (GCG) förbereder lansering av marknadsplats för datorspel. GCGs plattform Gamethrill.io som är en abonnemangstjänst för spel kommer inom kort lansera en kompletterande tjänst där kunder kan köpa spel styckevis. Detta medför till att GCG öppnar upp för en bredare kundgrupp. Marknadsplatsen ska över tid konkurrera med tjänster såsom G2A och Steam. Marknadsplatsen kommer sälja allt från AAA-spel, retrospel samt in-game valutor som till tex Apex Legends."

Enligt bolagets noteringsmemorandum ska nuvarande kassa räcka i 1 år. Free float(aktier som ej ägs av huvudägare eller insiders) uppgår till enbart ca 10% och största ägaren, investmentbolaget NEVI(54.25%), har ingått ett lock up avtal tillsammans med bolagets ordförande, Robin Stenman, som äger 1,56 % av aktierna. I deras bokslutskommuniké, publicerad den 28 februari 2019, framhäver NEVI att GCG är ett av deras mest spännande innehav): "Av våra kvarvarande innehav vill jag nämna några som jag anser vara av större intresse än andra. Främst tänker jag på bland annat Game Chest Group, vilka har en väldigt intressant affärsmodell, med stor och internationell marknad."

Sammanfattningsvis:

  • GCG har två befintliga abonnemangstjänster som tillsammans kan komma att uppnå mångmiljonomsättning redan i år.
  • Bolaget äger en nylanserad plattform inom det snabbt växande segmentet e-sport med stor potentiell marknad.
  • GCG lansrerar inom kort en kompletterande marknadsplats på Gamethrill för försäljning av spel styckvis likt Steam vilket öppnar upp för en betydligt bredare kundgrupp.
  • 27 plattformar ägs inom browserspels-segmentet som går med vinst. Plattformarna har 1,2 miljoner sidvisningar i månaden och GCG avser via dessa kraftigt öka trafiken till bolagets övriga verksamheter.
  • GCG har en stark huvudägare med lockup-avtal och finansiellt stöd*

Samtliga ovan nämnda plattformar, med de synergier som uppstår, den stora potentiella marknaden samt beaktande bolagets blygsamma värdering(11.7MKR) innebär att GCG har alla förutsättningar att på kort tid bli börsens nästa tenbagger*. En tidigare skribent på Redeye har gjort ett försök att räkna ut PE-tal och enligt dennes analys skulle 10 000 abonnenter innebära att bolaget redovisar en vinst på 5 MKR/år, dessutom kan ytterligare vinster komma att tillgodoräknas från resterande verksamheter. Uppnås en vinst på 5 MKR/år skulle det innebära följande värdering med befintligt antal aktier(7 057 750 st):

PE 20 = 14,17 kr(BV 100 MKR)

PE 25 = 17,72 kr(BV 125 MKR)

PE 30 = 21.26 kr(BV 150 MKR)

Artikeln i sin helhet kan läsas här: https://www.redeye.se/arena/posts/game-chest-ett-svenskt-humble-bundle

För mer information om bolagets verksamhet läs noteringsmemorandumet: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/static.gamechestgroup.se/pdf/memo.pdf

Största ägaren NEVIs bokslutskommuniké: http://news.cision.com/se/new-equity-venture/r/bokslutskommunike-for-verksamhetsaret-2018,c2752795

Samtliga ovan citat kommer från bolagets egna pressmeddelanden vilka finns samlade på deras hemsida: https://www.gamechestgroup.se/investor-relations

*Siffrorna på omsättningen är beräknade med utgångspunkt i de 300 000 kr bolaget omsatte när de hade ca 1600 betalande kunder i januari 2018 vilket innebar 187,5 kr per betalande kund och månad. http://tanalys.se/lagesuppdatering-game-chest-group/

*https://nyemissioner.se/nyheter/game_chest_group_vaexer_med_spelabonnemang/786

*Tenbagger är en investering som ger 1000% eller mer i avkastning: https://www.investopedia.com/terms/t/tenbagger.asp

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?