Post entry

Greater Than - Himmel eller Helvete?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Eftersom semester givetvis är totalt ointressant så kommer jag ägna sommaren åt att fördjupa mig kunskapsmässigt i ytterligare 50 intressanta bolag. Steg ett är att läsa all tillgänglig information om bolaget och ställa 10-20, i mitt tycke, relevanta frågor till VD. Detta brukar ge rätt guidning om man ska gå vidare eller lägga ner. Om bolaget väcker mitt intresse vill jag alltid som steg två träffa VD innan jag investerar. Vi ska inte glömma hur oerhört inkompetenta de flesta direktörer faktiskt är och man bör vara ytterst noggrann. Steg tre är undersöka möjligheterna att investera i bolaget, helst då utan att på egen hand behöva handla kursen till himlen. Först ut är Greater Than. Här följer mina frågor till VD Liselott Johansson. Precis som vanligt är svaren från VD ganska intetsägande men blir en viktig del i det pussel jag just nu lägger. Allt handlar om att på ett lagligt sätt ge sig själv möjligheten att ligga minst ett steg före aktiemarknaden. När Greater Than tecknar avtal med ett stort nordiskt försäkringsbolag så kommer dagens kurser snabbt vara historia. Då gäller det att redan vara inne och det är som alla förstår målet med all research.

För er som är intresserade kommer jag att fortsätta kommentera löpande i kommentatorsfältet. Vad ser ni som positivt och negativt i bolaget? Kom gärna med egna synpunkter så vi får upp diskussionen på en intressant nivå.

På pappret en oerhört spännande affärside. Bolaget planerar att fullständigt stöpa om marknaden för bilförsäkringar och kan med sin patenterade och helt unika teknik bedöma risk i realtid. Tanken är att varje kund kommer att debiteras individuellt efter hur mycket och hur riskfyllt man kör, istället för att betala överpris för den genomsnittsbedömning försäkringsbolagen använder idag. Detta uppdateras i realtid i din egen bil och faktureras kund månadsvis. Sverige och UK är dom marknader som initialt kommer vara i fokus.

Jag ser oerhörd potential i Greater Than om saker sköts på rätt sätt. Frågan är om den kommersiella kompetensen finns? Vi pratar en potentiell uppsida på över 1000 procent då tekniken är helt unik (7 patent pending) och bilförsäkringsmarknaden är gigantiskt. Greater Than behöver bara ta 0.1 procent av marknaden på 100 miljoner bilförsäkringar i Europa för att det ska regna hallonsylt över dom som klivit in med dineros. En bilförsäkring i Sverige kostar i genomsnitt 5000 kr per år.

Allt handlar givetvis om att sätta oddsen för succé rätt för att få fram en korrekt risk/reward-ratio. Helt klart ett spännande bolag jag kommer titta vidare på.

Från: tandstickskungen@yahoo.se [tandstickskungen@yahoo.se]
Skickat: den 3 juli 2016 18:52
Till: liselott.johansson@greaterthan.eu
Ämne: Frågor från Tändstickskungen

Hej Liselott,

Er affärside har väckt min nyfikenhet och jag vill gärna veta lite mer.

För att er idé att sälja bilförsäkring i realtid ska bli verklighet så måste ni få till ett avtal med ett eller flera försäkringsbolag. Problemet är akut och måste i mina ögon omedelbart lösas. Jag är inte mycket för luddiga svar så raka besked uppskattas.

1. Ni förhandlar enligt tidigare uppgifter med två nordiska försäkringsbolag. Efter att tittat på den nordiska försäkringsmarknaden så verkar det sannolikt att det rör sig om två mindre danska försäkringsbolag. Vad heter bolagen ni pratar med och hur går samtalen?

a. Vilka bolag vi pratar berättar vi inte pga. affärsmässiga skäl. Samtalen går bra och förs i en konstruktiv anda.

2. Varierande kvalité och storlek på försäkringsbolagen i Danmark, ungefär så här ser marknaden ut.

  • 5 stora (>10 000 MDKK balansomslutning),
  • 9 medelstora (1 000 – 10 000 MDKK),
  • 35 medelsmå (100 – 1 000 MDKK),
  • 24 små (10 – 100 MDKK)
  • 6 pyttesmå (<10 MDKK).

Om ni lyckas få med ett försäkringsbolag på tåget så talar mycket för att det är ett "litet skitbolag" då alla dom stora givetvis reppar bilförsäkring idag. Vill man som kund verkligen lägga sin försäkring hos en helt okänd spelare som kanske inte ens finns i morgon?

a. Vi pratar inte med och kommer inte arbeta ihop med något ”skitbolag”.

3. Vad är snittkostnaden för en svensk bilförsäkring och hur mycket billigare kommer er försäkring att vara?

a. Snittkostnaden för hela Sverige är 5,000kr enligt våra beräkningar. Hur mycket billigare vår försäkring kommer att bli för den enskilde beror på hur mycket och hur kunden kör bil per år.

4. De flesta har alla sina försäkringar hos samma bolag vilket ofta ger en betydande prisreduktion. Hur ska ni få kunden att bryta ur en enskild försäkring och därmed riskera att tappa sin "mängdrabatt"

a. Enligt våra studier är detta ett mindre problem.

5. När kommer nästa nyemission?

a. Om och i så fall när, kommunicerar vi när tiden är mogen.

6. Vad betalar ni i hyra på Karlavägen och varför flyttade ni dit?

a. Hyran är marknadsmässig och vi flyttade för att vi behövde större lokaler.

7. Du hänger enligt egen uppgift i i Silicon Valley och pratar om att er bransch är stekhet och att intresset där är enormt. Jag tolkar detta som att du är missnöjd med er värdering. Kan du ge mig ett par exempel på amerikanska bolag med verksamhet snarlik er och uppgifter på hur dessa värderas? Noterade bolag eller siffror från kapitalrunda funkar fint.

a. Finns inget bolag som kan mäta risk i realtid, därför blir det svårt att hitta ”snarlika” objekt. Men titta på det bolag som rör sig inom Connected Car.

Jag tycker som sagt er verksamhet är spännande och vi kan via dessa frågor mjukstarta vår kommunikation vilket kanske leder till en investering från min sida.. Hoppas du tar dig tid att svara.

Med vänlig hälsning

Tändstickskungen

Hej Tändsstickskungen,

Hoppas du känner att nedan svar är tillfredsställande och det lockar dig att bli med i gänget.

Ha en skön kväll,

LISELOTT JOHANSSON

CEO & Partner

Från: tandstickskungen@yahoo.se [mailto:tandstickskungen@yahoo.se]
Skickat: den 4 juli 2016 23:13
Till: liselott.johansson@greaterthan.eu
Ämne: Ytterligare frågor från Tändstickskungen

Hej Liselott,

Tack för ditt snabba svar. Jag älskar underdogs och jag måste lite motvilligt erkänna att jag börjar tycka bolaget ser intressant ut. Chansen finns att er bilförsäkring på allvar kommer förändra en hel industri och då vill jag vara med som aktieägare. Som du säkert förstår så har jag lite fler frågor som behöver svar innan ett sånt beslut kan fattas.

Vill även informera dig om att jag kan komma att publicera vår kommunikation på ett flertal aktieforum samt till diverse investerare och annat löst folk i min närhet.

a. (Förändra en hel industri är vad vi vill göra)

1. Både du och Sten Forseke verkar vara övertygade om att UK är den marknaden där er bilförsäkring kommer att slå igenom snabbt och stort. Kan du ge mig dom fem starkaste skälen till detta?

a. UK är en svår och mycket konkurrensutsatt bilförsäkringsmarknad men precis som på andra marknader är många konsumenter trötta på att betala för något man inte använder.

2. Sten Forseke är enligt mina uppgifter väldigt mycket i London för Greater Thans räkning. Mina källor säger även att ni har två stycken väldigt stora samarbetspartners klara i UK som skulle kunna förmedla väldigt stora volymer av er bilförsäkring. Det enda problemet är att ni inte har något försäkringsbolag att samarbeta med. Känns väldigt mycket moment 22 över hela situationen. Hur pass frustrerad är du över detta på en skala 1-10 och vad gör du åt saken?

a. Jag är inte frustrerad utan tillfreds med utvecklingen.

3. Hur många bilförsäkringar säljs i UK per år och hur stor del av den kakan är realistiskt att tro på för Greater Than?

a. Beror på vad man inbegriper i bilförsäkring men över 30miljoner försäkringar säljs per år. Vi kommer att bestämma vår ambitionsnivå när vi dragit lärdomarna ur första ”soft launch”.

4. Vi behöver lite tidsramar att förhålla oss till och du får sluta vara så vag i din informationsgivning. När kan vi förvänta oss ny information kring förhandlingarna med försäkringsbolagen?

a. Spekulerar inte i denna fråga och vi kommer att informera hela marknaden genom sedvanlig pressrelease när tiden är mogen.

5. Vilka konkurrenter har ni i Sverige och i UK och varför är ni ett bättre val än vad dom är?

a. Konkurrenterna är alla som tillhandahåller en bilförsäkring. Vi är bättre eftersom vi har en teknologi som bedömer risk i realtid som i sin tur möjliggör att konsumenten betalar i förhållande till hur mycket- och säkert man kör – kalla det ”cherry picking” om du vill.

6. Hur ska ni bryta kundens mönster och få dom att överge sitt "ordinarie" försäkringsbolag. På dig låter detta lätt men jag tror du underskattar problematiken. Har jag rätt eller har du ess i rockärmen? Isåfall, please tell Liselott!

a. Det är både svårt och dyrt att övertyga konsumenter till köp, risk för underskattning föreligger inte. Vi har inget ”ess i rockärmen” men en väl utarbetad lanseringsplan som vi tror starkt på. Sedan kommer vi arbeta mer passionerat, flexiblare och hårdare än de flesta andra.

7. Du har denna vecka pratat i Visby på Almedalsveckan för Greater Thans räkning. Vad handlade det om?

a. Telenor och WWF har bjudit in mig till panel för diskussion om hur digitalisering och hållbarhet hänger ihop. Det ska bli kul imorgon. Titta gärna på länken http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/39127?redir.

8. Under hösten kommer ni enligt min bedömning behöva be aktiemarknaden om nya pengar. Om detta skulle ske utan ett färdigt avtal med ett tungt försäkringsbolag så är i princip allt hopp om bolagets framtid ute. Enligt mig har ni tre månader på er att visa att ni kan leverera. Fixar ni det?

a. Grunden till bolaget har funnits sedan 2004, vi har hela tiden skapat värde och fått förtroende bland de som är insatta i branschen. Det blir kontinuerligt fler och fler som är insatta i området connected car och dess kringtjänster samtidigt som det växer sig större.

9. Jobbar du hela sommaren eller är du en svenne-limp-macka och tar semester som alla andra? Vi vet alla vad aktiemarknaden anser om semester. Jag lägger till lite hehe, och haha här, så du inte tror jag är spritt språngande galen.

a. Som du säger, ”spritt språngande galen” - J. Vi är mål- och resultatorienterade och gör vad som krävs för att GT ska bli en framgångssaga.

10. All data ni kommer samla på er om kundens bilkörning, vanor, och intressen är givetvis värdefull. Hur skall ni kommersialisera denna tillgång?

a. Vi har en hel lista på möjliga idéer men närmast efter försäkringen ligger ”peer to peer car renting” – typ Airbnb för bilar. Vi tror på den cirkulära ekonomin men vill poängtera att vi är starkt fokuserade och tar en sak i taget.

11. Jag är som du märker inte särskilt påläst kring bolaget ännu utan mest nyfiken. Du kan väl fylla i med det jag missat och det du tycker är intressant att lyfta fram ur ett investerar-perspektiv.

a. Enkelt - Bolaget har en unik teknologi med (7 pat. pending) som möjliggör ett helt nytt värdeerbjudande, som drivs av ett snabbfotat och passionerat gäng.

Visa originalmeddelandet

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?