Post entry

JAYS + Samsung

På webben spekuleras det nu hejvilt huruvida samarbetet kommer att resultera i en internationell rollout. Blir det så resulterar det i jackpot för aktieägarna. Blir det inte så kommer det att sluta rätt hyggligt ändå.

Flera webbsidor rubriksätts nu med att smartphone-modellen Samsung Galaxy S Advance kommer att innehålla Jays hörlurar. Telefonmodellen spås börja säljas under innevarande månad på utvalda marknader. På en rysk webbplats skrivs det också att, förutom hörlurarna v-JAYS, även in-ear-varianten t-JAYS kommer att säljas med framtida Samsung-modeller. Det är också Ryssland som är den första marknaden där Galaxy S Advance kommer att lanseras. Huruvida Jays lurar verkligen kommer att ingå i Samsungs nya modeller återstår att se men det är klart att blickarna nu vänds mot Mobile World Congress i Barcelona som går av stapeln den 27 februari. Där spås konkurrenten HTC lansera flera smartphone-modeller med Dr. Dre:s lurar och evenemanget skulle ju vara ett lämpligt tillfälle för Samsung att svara konkurrenten med att lansera Jays lurar i kombination med någon ny modell. Oavsett utfall, kommer naturligtvis Jays att gynnas av denna uppmärksamhet vilket självklart i förlängningen kommer att ge en positiv försäljningseffekt. Att förväntningarna nu stegras på att Samsung kommer att lansera telefoner med lurarna kommer också tillsammans med den mediala uppmärksamheten att medföra ett tryck på den koreanske mobiljätten att verkligen följa upp samarbetet med en internationell satsning.

Redan i början av januari tycks dock Samsung ha börjat sälja Jays hörlurar på sin hemmamarknad. Anledningen är att mobiljätten påbörjade firandet av sitt 17-årsjublieum den 6 januari, en köpfest fylld av specialerbjudanden i dagarna åttiofyra(!), alltså t o m 30 mars, och redan i början av januari avslöjades att varje kund som köper en Samsung-PC får högtalare och Jays lurar på köpet. Det är inte dåligt, särskilt inte då detta innebär att viss försäljning av samarbetet redan kan synas i kommande rapport(30 mars), som omfattar perioden november-januari.

Vi kan gladeligen konstatera att det nu surras rejält på nätet om Jays och att kringeffekterna av detta kommer att gynna bolagets varumärkesuppbyggnad. Men det finns också skäl att vara på sin vakt ifall Jays valt att köra ett fult marknadsföringsknep. Pressmeddelandet om samarbetet kablades nämligen ut vid ungefär samma tidpunkt som Samsung avslöjade modellen Galaxy S Advance. Det går faktiskt inte att utesluta att Jays valt att utnyttja detta med syfte att media skulle göra slutsatsen att nya modeller kommer att integreras med Jays lurar även fastän det kanske inte blir så. Dock skriver Jays i sitt pressmeddelande; _”__Vårt koncept Mobile Music har visat sig vara en satsning som ligger helt rätt i tiden och utvecklingen synes tveklöst gå vår väg.”_. Eftersom Mobile Music omfattar just hörlurar för smartphones bekräftas detta men det går ju aldrig att vara säker förrän vi får se den första modellen med lurarna. Det är också så att Samsung har ett stort behov av att svara på HTC:s och Nokia:s satsning med att marknadsföra trendiga hörlurar.

http://translate.google.fi/translate?hl=sv&sl=ko&u=http://www.am7.co.kr/bbs/board.php%3Fbo_table%3Dnews%26wr_id%3D203074&ei=SFkyT6X-N4HHswa6lvyYBA&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=8&ved=0CGQQ7gEwBw&prev=/search%3Fq%3D%25EC%2582%25BC%25EC%2584%25B1%2BJays%2B%25ED%2597%25A4%25EB%2593%259C%25ED%258F%25B0%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DBGR%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26prmd%3Dimvns

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?