Post entry

Redeyes Retailseminarium - en liten rapport

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Trevligt att bli inbjuden till Redeyes Retaildag och träffa anställda och att få se deras lokaler. Jag trodde att var och en satt i egna rum och var neddränkta med årsredovisningar och rapporter när de skrev sina analyser. Men icke de satt ganska trångt i ett kontorlandskap.

Först ut att presentera sig var WeSC och jag fick direkt lära mig att det inte heter "Väsk" utan att varje bokstav tas var för sig... vVD Hedman höll i presentationen och gick noga igenom hur bolaget är positionerat. Bolagets CFO drog siffrorna och man kunde snabbt konstatera att det inte blev så mycket kvar på sista raden... I en sektoranalys som vi fick av Jan Gléven på Redeye så står att WeSC säljs ut på ett p/e på 18 på prognos för 08/09. Ledsen för de som tecknat för det lär bli svettigt på måndag när aktien börjar noteras. Varför ska man betala p/e 18 för WeSC när man kan få bevisat duktiga bolag som Borg på p/e 14 och Odd Molly p/e 12 på 08... Nej jag blir förvånad om inte kursen börjar 10 - 15 % ner från introduktionspriset på 42 kr. Undrar om det går att blanka...

Därefter var det dags för Odd Molly och CFO Johanna Bäckstrand. Jag hann få några ord med Johanna innan och hon sa att organsiationen satt sig och att det kändes mycket bra nu. Johanna sa vid sin presentation bl.a att man inrättat en ny logistikfunktion i USA och skaffat en internationell försäljningchef. Designerteamet är nu utökat till 5 personer. Hon drog siffrorna och berättade om deras kapitalsnåla modell och att de använder lokala PR-byråer på varje marknad. Här måste jag kommentera Redeyes Jan Glévens prognos för 2008 i det material som vi fick. Slår den prognosen in så lovar jag att sluta skriva på Redeye ja på andra ställen med...;-) Det vi vet är att Odd Molly redovisat ordervärde på 254 miljoner för 2008. Vi vet även att rörelsemarginalen för 2007 var 14,2 % och omsättningen 130 miljoner. Jan Gléven skriver då i sin prognos att han tror att Odd Mollys omsättning för 2008 blir 252 miljoner och rörelsemarginalen 11,6 % och han prognos på vpa för 2008 blir 3,50! Man tar sig för pannan och är det sådana här förväntningar i marknaden så förstår man dagskursen... Jan tror alltså att marginalen kommer att minska 2008 trots att omsättningen dubblas och trots att företaget redovisade en marginal första kvartalet på 31 %... Skalbarhet och marginalexpansion käre Jan. Min prognos är en omsättning på 260 miljoner med lite extraleveranser i år med och en marginal på 23 % vilket ger vpa ca 7,50. Alla kan vi ha en dålig dag och bli inte sur på mig Jan att jag skriver det här...

Peder Oxhammar från Brann Patentbyrå hade ett intressant anförande om varumärkesrätt och olika problem som kan uppstå vid internationell expansion innan det var dags för kaffe. Under avbrottet diskuterade jag det uppblossade "bloggkriget" med Urban Eklund. Vi får alla hjälpas åt att göra detta med bloggar och användaranalyser så bra som möjligt.

Därefter var det dags för New Wave och CFO Lars Jönsson drog hur bolaget ser ut och det kändes ganska spretigt. CFO sa att Q1 är bolaget svagaste kvartal och dessutom så hade USA marknaden vikit och man hade haft problem i Orrefors som nu ska vara åtgärdat. Det är Q2 och Q4 man tjänar pengarna. Då bolaget är ganska hårt skuldsatt så räcker inte de vinstpengarna för att göra mig intresserad av aktien.

Därefter var det dags för helt okänt bolag för mig, POC. Bolaget säljer säkerhetsutrustning som t.ex hjälmar för skidåkare och snart även för cyklister. VD drog engagerat hur omsättningen ökat. Det visade sig dock att man visade illröda siffror men man hoppade visa vinst 2010. Inget för börsen de närmaste åren.

Seminariet avslutades med Björn Borg som representerades av CFO Johan Mark som drog siffrorna. Han hävdade att man fått positiva starter på de flesta nya marknader men att det fortfarande vara låga volymer. Man satsar även hårt på befintliga marknader. I USA håller man på att starta upp verksamheten och planerar nu ett showroom/kontor i New York. Johan fick frågan varför det går så enormt bra just i Holland och svarade att det beror nog mest på en mycket duktig entrepenör där. Intressant var att man även börjat sälja skor i Holland och att man redan omsätter mer på skor där än i Sverige!

Efteråt bjöds på champagne och tilltugg. Bioteknikanalytiker Erica var en trevlig tjej som var snabb att fylla på ens champagneglas. Det var nästan så att man blev lite intresserad av bioteknikområdet...;-) Jag frågade Johan Mark vad man ska göra med kassan på över 200 miljoner. Det är över mitt huvud svarade han och vi var överrens att det var bättre att man gjorde någon affär än att det delades ut till aktieägarna.

Det här var lite som jag uppfattade det. Hoppas det var lite intressant läsning och tack Redeye för ett trevligt seminarium.

Sigge P.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?