Post entry

OptiFreeze: Innovation driver den globala frysmatsindustrin, en +2 trillioner SEK marknad

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I detta inlägg kommer CESI försöka genomlysa frysmatsindustrin ur ett globalt perspektiv och marknadsvärden inom olika undersegment, de dominerande aktörerna och framtidsutsikterna både för Optifreeze och branchen som helhet. Det blir snabbt uppenbart (och faktiskt ganska förvånande) att innovation tydligt är den viktigaste drivkraften...

Låt mig inleda med några citat:

"Utveckling av avancerad frysningsteknik har möjlighet att effektivt bevara näringsvärdet i frukt och grönsaker under längre tider. Detta har minskat materiella förluster samt resulterat i längre hållbarhetstider för produkter. Alla dessa faktorer har bidragit till att öka populariteten av frysta frukter och grönsaker bland konsumenter . Med tanke på den dynamiska och intensivt konkurrensutsatta marknaden rankas produktinnovation som en nyckel till framgång på marknaden. " (Frysta Frukt och grönsaker – ett global marknad Perspektiv - PR Newswire)

Nestlé Investerar $ 53M för att fokusera på fryst och kyld mat: "Nestlé SA kommer att investera $ 53.000.000 för att etablera en ny byggnad som kommer att utöka den befintliga FoU-anläggning i Solon. Det nya centret kommer att betecknas som ett global Produkt-Teknologi-Center (PTC) tillägnad forskning kring frysta och kylda livsmedel och kommer att tjäna Nestlés företag över hela världen. Byggtiden beräknas börja i sommar med planer för anläggningen skall vara i drift i slutet av 2014. Den glas-beprydda anläggning kommer att inrymma kontor och labb för cirka 100 vetenskapsmän, specialister och tekniker. Byggnaden kommer även att innehålla en pilotanläggning där nya recept och den senaste tekniken kommer att testas och utvärderas. "

Det är alltså föga överraskande att den första aviserade Optifreeze partnern Orkla och dess breda pipeline (62,8 miljarder NOK Börsvärde) också starkt driver innovation:

"Innovation är Orklas främsta verktyg för att skapa tillväxt, och är därför avgörande för hur Orklas verksamhet bedrivs."

"Under de kommande åren kommer Orklas fokus på innovation fortsatt ha högsta prioritet, och alla anställda kommer att arbeta kontinuerligt med att se till att lokala varumärken är konsumenternas förstahandsval genom att göra dem bättre, enklare och en hälsosammare del av vardagen."

Optifreeze är per definition ren innovation och nyckelfrågan, en möjlig (eller icke möjliga) uppskalning av Optifreeze teknik, verkar nu ha besvarats i positiva ordalag:

“Nytt år innebär nya möjligheter. 2015 kommer att bli minst lika händelserikt som föregående år och det känns alltmer stabilt i takt med att vi gör framsteg på olika fronter. Låt mig nämna fyra väsentliga strategiska områden.

Bolagets metodutvecklare arbetar med att bredda och fördjupa våra kunskaper om allt fler produkter. Eda, Rei och Kasia har testat en rad grönsaker, frukter, bär och örter för att vi ska kunna ta fram en produktkarta, det vill säga ta reda på vilka produkter som enkelt kan behandlas med vår metod och vilka som fungerar sämre. Detta arbete samordnas med nästa område.

För det andra har vi tillsammans med Orkla startat förberedelserna inför de marknadstester som ska genomföras där paneler och fokusgrupper ska pröva produkter som frysts ned och tinats upp. Målet är att genomföra dessa tester under första halvåret. Bolaget kommer också att genomföra egna marknadsanalyser i syfte att definiera vilka produkter som har stor acceptans på den globala livsmedelsmarknaden och inte minst för att kunna peka ut de produkter som har potential att ge goda intäkter. Målet är att bredda och fördjupa kunskaperna om de olika marknader och företag som vi ska bearbeta. I dagsläget har vi goda indikationer på vilka produkter som kan ge bolaget goda intäkter på kort och lång sikt. Det har också blivit tydligt inom vilka olika industrier och branscher som OptiFreeze kommer att finna kunder och samarbetspartners. Exempel på dessa är livsmedelsindustrier som producerar färdigmat, aktörer som producerar färskfrysta produkter, kyl och frysteknikföretag och bageri och konditoriföretag som producerar desserter och tårtor.

Bolaget har fått och får ständigt förfrågningar från företag runt om i världen med önskan om samarbeten. Vi kommer sannolikt att inleda samarbeten med partners under 2015, men enbart under förutsättning att det passar in i bolagets strategi.

Ett tredje område är uppskalningen och industrialiseringen av teknologin. De första stegen tog vi i höstas. Och jag ska erkänna att det var med en viss nervositet och hög puls jag såg hur behandlade produkter placerades på ett produktionsband, transporterades in i en industriell frys och frystes ned till under 20 minusgrader. Efter några sekunder kom produkterna ut i andra änden av frysen. Till vår stora glädje kunde vi konstatera att produkternas överlevnadsgrad var hög och nådde med råge upp till de krav som ställs inom livsmedelsindustrin. Vi lever alltså upp till vårt motto ”att vi har en teknik som möjliggör att smak, form och struktur kan bibehållas genom hela nedfrysnings och upptiningsprocessen”. Detta visar att vi är på rätt väg. Vår teknologi öppnar upp helt nya nischer, produktgrupper och marknader i takt med att vi arbetar strategiskt med att bredda och fördjupa OptiFreeze”. (ref)

Lund 20150226, Fredrik Westman, VD

Struktur inom industrin

"Djupfrysningsindustrin kan delas i två segment. Ena delen består av företag som är specialiserade på individuell frysning av grönsaker, frukt och bär. Dessa företag är ofta belägna i närheten av de stora odlingsområdena. Flera stora sådana företag finns i Belgien och Nederländerna som har specialiserat sig på grönsaker och potatis. Dessa företag brukar erbjuda standardiserade och kundanpassade produkt mixar. Exempelvis är frysta jordgubbar som används i Sverige ofta frysta i Egypten och/ellerPolen. I Sverige har vi exempelvis Magnihill i Mörarp, som odlar och fryser grönsaker. Polarica i Haparanda som säljer frysta vilda bär såsom exempelvis lingon. Polarica äger också ett bolag i Polen som djup fryser jordgubbar, hallon och svarta vinbär. Nordic Food Group äger flera produktionsanläggningar för bär i Sverige, Bosnien och Lettland. Den andra delen består av märkestillverkare som erbjuder ett stort urval av märkesvaror. Dessa tillhör ofta olika internationella koncerner. Exempel på sådana företag är Findus och Procordia (Orkla-gruppen), medan Dafgårds är ett familjeägt företag. Dessa företag köper de flesta av sina frysta ingredienser från specialiserade leverantörer. Findus fryser även in grönsaker som odlas på kontraktsbasis. En tredjedel är den förmedlande leverantör en, exempelvis Foodimpex i Helsingborg. Dessa exporterar ärtor och vilda bär och importerar ett brett utbud av frysta grönsaker, frukt och bär."

Marknaden för global frysmat är mycket fragmenterad (några stora aktörer och många små). De stora multinationella företagen möter hård konkurrens från lokala företag när det gäller deras priserbjudanden. Några av de ledande företagen (och potentiella Optifreeze partners) som är verksamma på den globala frysta livsmedel marknaden inkluderar

Amys Kitchen Inc.

Unilever Plc,

McCain Foods,

Maple Leaf Foods Inc.,

H.J. Heinz,

Den Schwan Food Company,

ConAgra Matar, Inc.,

Nestle,

Tyson Foods Inc

Allens, Inc,

Ajinomoto,

General Mills Inc,

Birds Eye Foods, Inc.,

Iceland Foods Ltd,

Europa framstår som en ledande marknad för fryst mat och alla aspekter av god hygien i den här branschen är kritiska: Utbrott av hepatit A virus infektion i fyra nordiska länder

Europa har blivit den ledande regionen inom frysmatsmarknaden med över en tredjedel av de totala intäkterna. Konsumenters krav på hög kvaliet med avseende på hygien relaterad till frysta livsmedelsprodukter hade en positiv inverkan på den regionala marknaden tillväxt. Ref

Den globala kylda transportmarknaden är en annan indikator på frysindustrins ljusa framtidsutsikter ...

"Kylkedjan marknaden i Kina växer så det fungerar som en lukrativ marknad för USA-baserade tjänsteleverantörer för investeringar i kylkedjan infrastruktur och även på grund av e-handel och livsmedelssäkerhet regler som införts av den kinesiska regeringen. Den globala kyltransport marknaden växer med en betydande hastighet. I Nordamerika och Europa, är kylda lastbilar, skåpbilar och släpvagnar också bevittnar en betydande tillväxt i efterfrågan eftersom de ger flexibilitet att leverera varor på flera platser på flexibla tider. Konsumenternas efterfrågan färska livsmedel genom online shopping har också ökat, vilket har utlöst ökningen kyld transport på väg. Kylcontainrar transporteras sjövägen bidrar också till tillväxten av kyltransporter grund av tekniska förbättringar som upprätthåller den hållbarhetstid färskvaror. Kylda, frysta, och djupfrysta är temperaturen varierar genom vilka produkter lagras och transporteras med hjälp av en kylkedja. De kylda produkter står för den största andelen globalt, eftersom de flesta frukter och grönsaker förvaras och transporteras genom denna kedja. Den frysta matmarknaden är också bevittnar en kraftig tillväxt under de kommande fem åren. Globalt har köttet & skaldjur marknaden den största andelen, genom ansökan, följt av mejeri & frysta desserter och frukter och grönsaker. Konsumtionen av dessa ömtåliga livsmedel ökar globalt, vilket ökar inter handel med färskvaror mellan olika länder."

Fryst potatis. Låt oss också beröra de allmänna globala utsikterna för en av Optifreeze potentiella tillämpningar - fryst potatis. Idag, besitter inte undertecknad den kompetens eller tillräcklig med information från Optifreeze att uppskatta någon relevans eller potentiell marknadspåverkan inom den frysta potatisens idustri (det största segmentet är logiskt pommes frites). Det är dock intressant att belysa trender inom branschen:

"Frysta Potatishöjdpunkter Export av frysta potatis från världens tre ledande leverantörer: Över 3,0 miljoner ton, har ökat nästan 35 procent de sista 4 åren. USA: s export beräknas uppgå till 1,0 miljoner ton, en ökning med nästan 40 procent, primärt baserat på stigande efterfrågan från asiatiska länder utanför Japan. Smak och preferenser förändras på dessa marknader, som en följd av ökad exponering för västerländskt stil och snabbmats-restauranger. EU: s export har skjutit i höjden med 75 procent till uppskattningsvis 1,1 miljoner ton. Den största delen (nästan 40 procent) av tillväxten drivs av stigande efterfrågan från snabbmatssektorn i Saudiarabien och andra regionala marknader. EU expanderar också globalt till marknader i Sydamerika och Asien "(referens: sid 2 här).

Då lämnar vi alltså detta område utan att dra några slutsatser, eller inprisa något somhelst värde. Men. Inom desert segmentet finns det enorma teoretiska möjligheter för frysta bär: "Frysta färdigmat, inklusive fryst pizza, efterrätter, snacks, förrätter, etc., stod för mer än 30% av den totala världsmarknadens intäkter under 2012 ($ 224.740.000.000). Förväntad CAGR 3,9% från 2013 till 2019. Fryst mat med naturliga och ekologiska ingredienser har visat enorm marknadsmöjlighet för tillverkarna. (genom foodproductdesign)

Dessutom så finns (vad undertecknad känner till) inte "levande” djupfrysta jordgubbar eller spenat etc tillgängliga på marknaden idag (dvs frukt, bär och grönsaker som inte kan överleva frysning). Med Optifreeze teknik (mer info idet ursprungliga blogg inlägget) kan detta vara möjligt i en nära framtid ...

Vad driver tillväxten för frysta livsmedel?

Framtiden för frysta livsmedel (Boardbia) Den fullständiga rapporten är mycket omfattande- Här är några slutsatser:

Att uppfinna fryst mat genom innovativ produkt- och butiksmiljöer

Frysmatstillverkaren, distributören och återförsäljaren, Picard, är ledande i att omdefiniera frysta livsmedel och förändra konsumenternas attityder om kategorin i Frankrike. - Innovativa produkter och skräddarsydda marknadsföring har hjälpt varumärket att lyckats attrahera (medel och höginkomst) konsumenter i en nation där god mat är en viktig del av kulturen. Majoriteten av Picards produkter har ursprung i det franska köket, men nya rader läggs som når in det växande önskan om fler etniska och internationell mat.

I Storbritannien är det frysmatstillverkaren och återförsäljaren Cook som utmanar den stereotypa bilden av fryst mat genom att erbjuda premium produkter.

Låt oss fokusera på Optifreeze långsiktiga potentiella möjligheter vad gäller omsättning och vinster Naturligtvis blir inte detta lätt så undertecknad kommer att presentera totalt 3 separata strategier för att kunna extrahera uppskattade potentiella handelsvärden.

1 Jordbuggar som tillvägagångssätt. Optifreeze potential beräknad med antagande om 1% marknads-penetration av den 16,8 miljarder kronor stora totala jordgubbsmarknaden, skulle detta korrelerar till en årlig handelsvärde 168 Mkr (baserat på nedan bifogadstatistik). Denna första tillvägagångssätt Strawberry strategi publicerades i CESIs första blogginlägg. Naturligtvis är en enprocentig ippskattning av marknadspenetration med tiden en chansartad förutsägelse. Det framtida antalet kan vara betydligt lägre eller högre. Dock är Optifreeze tekniken patenterad, initialt uppskattat (Orkla) och unika.

2 Värde baserat på den globala och generella livsmedels statistiken. Optifreeze potential beräknad med antagandet om 0,1% marknadspenetration inom relevanta potentiella segment. Global Fryst mat, en 2000 miljarder kronorsmarknad och ökandes. Om vi utesluter fryst kött och fisk / skaldjur från dessa siffror, frysta färdigmat och frysta frukter och grönsaker bör nettovärdet bli cirka + 1000 miljarder kronor. Logiskt, inom det stora färdigmatssegmentet, kanske Optifreeze kan addera och extrahera värde inom blott ett mindre segment eftersom en stor del korrelerar till pizza, nuggets etc. Det kombinerade totala segmentet potatis, grönsaker, frukt och bär (ungefär 15%) skulle översättas till cirka 150 miljarder kronor globalt som ett teoretiskt maximalt antal. En 0,1% marknadspenetration (spekulativt antagande) skulle då resultera i 150 MSEK handelsvärde. CESI antaer att att alla potentielt framgångsrika Optifreeze applikationer såsom nya produktmöjligheter t.ex. färska frysta örter, exotiska frukter, desserter och kakor bör ingå i dessa siffror (en konservativ hållning?).

3 Extrapolering av "officiella Optifreeze 2017 mål".

I Optifreeze memorandum sidan 17, uppger företaget att de 2017 målen är 6 produktionslinjer (vid ett eller ett fåtal kunder). Detta bör enligt företaget ge en omsättning på cirka 100 MSEK och en vinst på cirka 15-20 miljoner kronor. Dessa siffror kan sedan ge riktlinjer för fortsättning och tillväxt av verksamheten. Om den 2015-2016 planerade fullskaliga produktion är framgångsrik så bör värderingen, omsättningeen och intäkterna också få en exponentiell skjuts (av uppenbara skäl, se affärsmodellsbeskrivningen ovan för frysmatsindustrin). Enligt Optifreeze memorandum, så kommer, efter installationen och av full produktion, partnerns affärsnätverk möjliggöra att en nära framtida Optifreeze produktportfölj "når en stor andel av den europeiska marknaden". Om den planerade Orkla-Optifreeze lansering är framgångsrik, hur många produktionslinjerna kommer detta specifika samarbete trigga i nästa aktivitetskapitel? När nya kunder tillkännages, hur många produktionslinjerna kommer då användas? Naturligtvis kan undertecknad inte prediktera detta, men spekulerar ändå att det totala antalet 2019, kanske 2020 vara högt. Om det kritiska 2015-2016 fullskalig produktion och lansering resultatet är lyckat, Optifreeze kunde sannolikt och relativt snabbt (på grund av den frysta maten europeiska och globala företagsstruktur) få ett börsvärde på "2 miljarder kronor region" (2018-2019, ~ 30 produktionslinjer, P / E ~ 25-30). Tiden får utvisa.

Vänliga hälsningar, MedOrgChemist och aktieägare.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?