Post entry

Probi - förkylningarnas Nemesis

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Börsens två probiotikabolag Probi och BioGaia bör gynnas av den oro som nu drabbar konsumenterna i takt med att svininfluensan sprider sig. Studerar vi kursutvecklingen för de två bolagen ser det dock ut som att Probi tappat stafettpinnen då aktien fastnat i kursintervallet mellan 35-40 kronor, samtidigt som BioGaia i år rusat med 100 procent. Normalt sett borde dock BioGaias positiva kursutveckling även smitta av sig på branschkollegan, särskilt eftersom båda företagen växer med lönsamhet. Dock ser det alltså ut som att Probi fallit i glömska i skuggan av BioGaia men det finns faktiskt faktorer som talar för att även Probi är på väg att lämna startgropen och göra ett allvarligt försök till att utmana branschledaren om positionen som årets kursvinnare.

Enligt Probi själva så har bolaget ett immunpreparat i världsklass som är oslagbart inom probiotika. Det rör sig givetvis om det förkylningspreparat innehållande två patenterade bakteristammar som beräknas lanseras under det andra halvåret i år, inom såväl kosttillskott och functional food, och som, hör och häpna, via studier visat sig ge bättre effekt än storsäljande preparat som Kan Jang, röd solhatt, vitlök samt c-vitaminpreparat.

Fjolårets resultat från den genomförda studien i Berlin visar bl.a. att preparatet ger färre förkylningsperioder, dämpar förkylningssymptomen med 33 procent samt förkortar förkylningsperioden med 20 procent. Rent spontant får dock dessa siffror knappast en att gå i taket men då preparatet alltså visat sig vara effektivare än konkurrerande storsäljande preparat kommer självklart studieresultatet i en annan dager. Med dessa datan till hjälp borde det således finnas goda förutsättningar för att etablera produkten på världskartan och med den fruktade svininfluensan som draghjälp skulle även marknadspenetrationen kunna bli rekordsnabb.

Det som dock var mest intressant med Berlinstudien var att patienterna märkte att preparatet var bra eftersom nästan 50 procent av patienterna i den aktiva gruppen uppfattade preparatet som mycket effektivt, vilket var en väsentlig skillnad jämfört med patienterna i placebogruppen där endast en patient uppfattade preparatet som effektivt. Detta innebär att Probi och bolagets partners förutom med hjälp av traditionell marknadsföring även kommer att gynnas av gratis reklam via ”mun-mot-mun-metoden”.

Probi har tidigare meddelat att de strävar efter att lansera immunpreparatet lagom tills att influensasäsongen börjar och utvecklandet av såväl livsmedelsprodukter som kosttillskott innehållande probiotikan pågår med ett antal potentiella partners. Framgången för produkten beror dock initialt på hur stor kraftansträngning i marknadsföringen dessa partners kommer att göra men med studieresultatet till hjälp borde lockelsen vara stor för att genomföra en rätt så storslagen marknadsföringskampanj, särskilt när nu svininfluensan rimligtvis med hjälp av medias skrämselskott bör öka konsumenternas medvetenhet för förebyggande förkylningspreparat.

Redan i maj slöts dock ett avtal med Skånemejerier för den nordiska marknaden, vilket knappast var ett oväntat utfall då Probis bakterier redan finns representerade i storsäljaren ProViva. Det är således kanske inte någon dålig gissning att misstänka att förkylningspreparatet kommer att ingå under samma varumärkesnamn framöver, ”ProViva - Active Protector”, kanske?

Skånemejeriers marknadsföringskampanj blir således intressant att följa och knappast blir det frågan om någon skönsjungande Iprenman i TV-rutan, utan här kommer sannolikt studien att utnyttjas som försäljningsargument med hjälp av en vitklädd välrenommerad läkare som med ett seriöst uttryck förklarar att preparatet visat sig ha bättre effekt än de etablerade storsäljande hälsokostpreparaten. Även fastän det kan ta tid att ändra ett köpbeteende hos konsumterna så bör i alla fall aktiemarknaden gilla denna utveckling i takt med att nya livsmedelsprodukter lanseras och det finns även mycket som talar för att immunpreparatet även rätt omgående kommer att lanseras i USA tack vare Probis redan etablerade samarbete med Kraft eller med NextFoods som lanserat en kopia på ProViva i USA. En annan detalj i sammanhanget som särskilt i USA kan få betydelse för ett ökat intresse för Probis preparat är det kontrakt som skrivits med Dr. Mehmet Oz, som bedöms vara den mest kände och inflytelserike läkaren i USA och som är grundare av hälsorörelsen Healthcorps. I september kommer nämligen den välrenommerade läkaren att påbörja en talkshow i USA med syfte att öka konsumenternas hälsomedvetenhet och Probi kommer att kunna erbjuda sina partners i USA att delta i Healthcorps aktiviteter och medverka i TV-programmen.

Läser vi Probis årsredovisning lägger vi märke till att bolagets produkter finns representerade i 26 länder. Det intressanta är dock att hela 21 länder har tillkommit under de senaste två åren vilket ger en vink om att tillväxten snart kan komma att ta rejäl fart. Bolaget är även skuldfritt och har cirka 65 Mkr i kassan, vilket känns tryggt även fastän det knappast längre lär dyka upp några allvarligare negativa överraskningar som kan få en negativ effekt på den stabila vinstutveckling som nu börjat skönjas. Börsvärdet på 360 Mkr känns inte heller märkvärdigt högt med tanke på den tillväxtpotential som finns inom såväl kosttillskott som functional food och som nu även kryddas rejält med hjälp av det nya immunpreparatet som riktas mot en marknad som årligen omsätter cirka 40 miljarder kronor.

Probi har dock ännu bara börjat på sin resa och studerar vi första kvartalets omsättning som uppgick till 15,9 Mkr så motsvarade 10 Mkr royaltyintäkter från Skånemejeriers nordiska försäljning av ProViva. Skulle då Probis amerikanska partners nå en fullskalig etablering på den amerikanska marknaden skulle det sannolikt finnas förutsättningar för en mångdubblering av omsättningen. Jackpot skulle det definitivt bli om någon global livsmedelsjätte skulle lansera Probis immunpreparat i ett brett sortiment.

Det är således lite intressant att spekulera i vad som sker bakom kulisserna och vilka partners som nu medverkar i den produktutveckling som sker inför lanseringen. Med tanke på att influensasäsongen redan är här bör ju rimligtvis aktivitetsnivån vara hög och eventuellt kommer nyheter kring lanseringen att yppas vid rapporten nästa vecka. Jag tycker i alla fall inte att nuvarande aktiekurs avskräcker då aktiekursen befinner sig endast 4 kronor från årslägsta, vilket förbryllar.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?