Post entry

Nynoterade SARSYS-Redo att lyfta

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Igår noterades SARSYS på börsen och Bolaget är högintressant och extremt köpvärt till den låga värdering av endast 28 miljoner. Aktien omsattes igår till över 3 MSEK. Introduktionskursen var satt till 3,50 och efter första handelsdag på börsen stängde kursen på 4,65 kr. SARSYS nyemission övertecknades till hela 300%. Bolaget är verksamma på en global marknad och redan vinstdrivande, vilket skiljer sig mot många andra förhoppningsbolag som noterats under senaste tiden.

Scandinavian Airport and Road Systems är sedan slutet av 90-talet ett vinstgenererande bolag inom affärsområdet för flygsäkerhet. Bolaget bildades 1998 som en avknoppning från SAAB Automobil och skapade sig snabbt ett mycket gott renomé på marknaden genom att designa, tillverka och utveckla högkvalitativ friktionsmätutrustning för flygplatser och allmänna vägar.

Utrustningen används för att mäta friktion på landningsbanor och allmänna vägar för att säkerställa säkerheten så att flygplan kan landa och ta av säkert. Produkterna har en mycket hög kvalité och kan monteras i olika typer av fordon, vilket värderas högt i samband med flygsäkerheten på landningsbanor. SARSYS lösning ger såväl trafikledning som piloter aktuell information om banans förutsättningar inför landning och uppstigning då exempelvis beläggningar av gummi som släpps från landningshjul kan äventyra säkerheten. SARSYS system kan mäta friktionsvärdet/konditionen på landningsbanan exakt på metern medans övriga aktörer endast lyckas mäta värdet ner till fem meter.

SARSYS har minst sagt goda referenser då flygplatser som Stockholm Skavsta, Ottawa Airport, San Fransisco Airport, Nanjin Airport och Bordeaux Airport m.fl redan använder SARSYS utrustning.

Videon nedan visar hur system fungerar

https://www.youtube.com/watch?v=0ACV0pSsU1Q

Varför mäta friktion?

Nya resvanor för med sig nya utmaningar. Vi flyger mer än någonsin och trenden tycks inte avta, snarare tvärtom. Ett ökat resande ställer i sin tur större krav på infrastrukturen i anslutning till flygplatserna, och inte minst på flygplatsens säkerhet. Större infrastruktursatsningar är också att vänta framöver, framförallt i Nordamerika som är en stor och viktig marknad för SARSYS.

De flesta förknippar nog flygplatssäkerhet med passagesystem och kontroller. Men säkerhetsaspekten sträcker sig betydligt längre än så och omfattar en mängd aspekter som resenärerna aldrig behöver tänka på. En sådan aspekt är landningsbanans skick där just friktionen som tillsammans med en rad andra parametrar är avgörande för allas säkerhet.
Med hjälp av aktuella friktionsvärden får piloten en bild av landningsbanans kondition och kan förbereda för en säker start/landning. Samtidigt är det väldigt många andra faktorer som spelar in, men friktionen spelar en central roll och därför finns det en lång rad rekommendationer gällande mätning av ytfriktionen på landningsbanan. Varje land har sina rekommendationer för hur ofta friktionen ska mätas. I Sverige har vi regler som säger att om friktionsvärdet är under 0,2 så är det inte tillåtet att landa/lyfta. Flygplatsens karaktär avgör om utrustningen måste köpas in eller om det räcker med att hyra in friktionsmätning på entreprenad. På alla marknader där SARSYS verkar så finns det servicetekniker som har utbildats och godkänts internt. Detta är ytterligare en kvalitetsstämpel som SARSYS ska erbjuda kunderna och som bidrar till ökad hållbarhet genom systemets livscykel. Enligt VD Christian Lienau Svensson måste de stora flygplatserna alltid ha tillgång till all utrustning själva och här ser SARSYS sin största tillväxtpotential.

Komplex teknik och stränga krav

Allt SARSYS utvecklar och tillverkar måste först godkännas av International Civil Aviation Organization (ICAO) i Kanada. Att få ut ett nytt system på marknaden tar omkring ett år och komplexiteten i själva tekniken i kombination med de stränga kraven har gjort att antalet aktörer inom denna nisch är väldigt få. Endast 6-10 företag är verksamma inom detta område och SARSYS har varit med länge och byggt upp ett gott rykte med många referenskunder världen över.

Det går inte heller att bygga in friktionsmätare i vilken bil som helst. Det krävs först ett godkännande från biltillverkaren som gör hållbarhetstester och sätter upp olika krav. SARSYS har ett samarbetet med Volvo och Volkswagen som kan leda till stor tillväxt på marknader där SARSYS tidigare inte kunnat marknadsföra utrustningen eftersom bilmärket inte funnits på plats. SARSYS testar allt innan något skickas till ICAO för godkännande, det kan vara saker som hur mycket vatten man får lasta bilen med samt maximalt tillåtet buller. Samtliga system är dessutom godkända enligt den internationella maskinstandarden 2006/42/EC vilket i sig är ytterligare en styrka för SARSYS.

Marknad

SARSYS är idag en av de ledande aktörerna inom friktionsmätning, men då marknaden är global är också tillväxtmöjligheterna mycket stora. Försäljningen av utrustningen sker direkt till flygplatser (civila och militära) via representanter och etablerade agenter runt om i världen. Drygt 90% av Bolagets omsättning kommer från export till ett 100-tal länder fördelat på samtliga kontinenter, där Europa, Asien och Nordamerika dominerar. Den potentiella marknadsvolymen är stor, enbart i Sverige finns drygt 200 flygplatser, globalt sett drygt 42 000. SARSYS har agenter i en rad olika länder som Albanien, Belgien, Bosnien Herzegovina, Brunei, Tyskland, Grekland, Hong Kong, Ungern, Indien, Japan, Kanada, Kina, Kosovo, Kroatien, Luxemburg, Makedonien, Montenegro, Nederländerna, Polen, Serbien, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Schweiz, Tjeckien, Turkiet, USA och Österrike.

All installation/montering och tillverkning utförs av SARSYS i Trelleborg och cirka 90% av komponenterna köps in via svenska leverantörer. På senare år har trenden i branschen varit att upphandlingarna blivit allt större, vilket har gjort det svårt för små aktörer att hävda sig. SARSYS kommer nu efter notering med ökat kapital och nya investerare kunna medverka vid allt större upphandlingar världen över och växa som företag.

"Det finns 42 000 civila flygplatser i världen, och det ökar. Bara i Kina finns det 200, säger VD Christian Lienau Svensson när han ska peka på marknadspotentialen.

En helt ny marknad öppnar sig

Ett alternativt segment inom friktionsmätningsbranschen, och som dessutom växer extremt snabbt är mätningen av friktionen på bilvägar. Det finns regler för hur stor friktionen på en asfalterad väg måste vara. Vid reparationer och asfaltering av nya vägar måste den mätas. Denna verksamheten ökar snabbt i hela Europa och SARSYS är här med i ett tidigt skede, detta kan betyda nya intäktsmöjligheter och gör bolaget ytterligare intressant i ett investeringsperspektiv. Ser också möjliga samarbeten med Bolag som Skanska och Peab inom vägbygge som mycket troligt framöver i takt med att säkerhetskraven ökar. Dessa Bolag skulle då kunna erbjuda ett helhetskoncept vid nybygge och underhåll av vägar där SARSYS teknik och mätningsmetoder skulle kunna implementeras.

SARSYS mäter friktion på vanliga vägar och motorvägar runtom i Europa via samarbetspartners. Stor tillväxtpotential finns inom vägmätning då reglementet kommer att skärpas i norra Europa under de kommande åren. SARSYS har etablerat ett samarbete med ett nyetablerat svenskt företag som heter Road Friction.

Aktien

Efter notering finns det totalt 5 988 000 aktier i SARSYS som handlas på Nordic MTF med kodnamn SARS. Vid notering ökade antalet aktier med 988 000 st som motsvarar 3 458 000 SEK. Drygt 595 personer lyckades få tilldelning.

Nyemissionen övertecknades till hela 300%. Tillsammans med befintliga ägare har de fem största aktieägarna 71,7 procent av kapital och röster i SARSYS.

Resultat och målsättningar

Under 2016 hade SARSYS en omsättning på 18,6 MSEK och årets resultat slutade på 0,6 MSEK. SARSYS har som mål att öka omsättningen till 25-30 MSEK under 2017. VD Christian Lienau Svensson tror att målet kan nås bara på flygsidan. Idag ligger kapaciteten på 30 fordon per år, men i december får man tillgång till nya lokaler med fördubblad produktionsyta. Då kommer SARSYS kunna expandera ytterligare och även ta fram fler produkter.

En större order tecknades nu i januari med en stor turkisk flygplatsoperatör till ett ordervärde av 775 000 euro (ca 7,3 MSEK). Detta skedde efter noteringskursen var satt till 3,5 kr och inte inräknat i bolagets värde som sattes till låga 21 miljoner vid notering. Förutom denna order så finns det flera större upphandlingar som ska avgöras under året, så 2017 ser minst sagt ljust ut.

Emissionslikviden ska nu förutom ökade marknadssatsningar användas till att anpassa systemet till en ny bilmodell. SARSYS har avtalade samarbeten med biltillverkarna Volvo, Opel och Volkswagen. Tidigare har Volvo V70 använts men den modellen är nu på väg ut så Bolaget behöver anpassa systemet till en nyare Volvo-modell, det nya systemet bedöms vara klart i år och Volvo XC70 är tänkt att ersätta Volvo V70. 2015 lanserades även Opel Mokka som fått ett bra mottagande och förväntas öka i försäljning under kommande år.

Varför investera i SARSYS?

  • Bolaget genererar redan vinst och kommer nu kunna medverka vid större upphandlingar världen över.

  • Bolaget har redan etablerat ett globalt kontaktnät med stora internationell flygplatser som referenskunder.

  • Bolaget ser en växande global marknad där de även nu kommer inrikta sig på Afrika och Sydamerika.

  • Bolaget har en teknik som är godkänd/certifierad som marknaden behöver och visat sig fungerat bra under en längre tid.

  • Bolaget har ett mycket lågt börsvärde

  • Bolaget ser en världsmarknad av att mäta friktionen av bilvägar och kommer att vara med i ett tidigt skede.

Som avslutning i denna blogg vill jag citera VD Christian Lienau Svensson som utgett ett stort förtroende under de presentationer jag tagit del av.

"Vår gemensamma förhoppning är att ni nu ser en möjlighet att få med lite flygsäkerhet i er portfölj. Potentialen är global och Sky is the limit.

Jag rekommenderar starkt köp, på både kort och lång sikt.

Värdering och riktkurs

Värderingen är helt galet låg sett till potentialen och hur väletablerat Bolaget redan är. SARSYS bör i dagsläget istället värderas kring 60-70 miljoner. Detta ger en omedelbar riktkurs mellan 10-12 kr och en kursökning på ca 110-160%

Disclaimer

Äger själv aktier i bolaget. All handel med aktier medför risk, beslut sker på eget ansvar.

http://www.sarsys.se/wp-content/uploads/2017/02/Programblad-Lund-170131-final-lowres.pdf

http://www.naringsliv.se/tidningar/2014-5/transport-logistik-sjofart-hamnar/transport-logistik-sjofart-hamnar/komplex-teknik-och-stranga-krav-ar-ingen-match-for-sarsys/

http://www.sarsys.se/wp-content/uploads/2017/02/Sarsys_presentation.pdf

http://www.sarsys.se/wp-content/uploads/2017/03/Anslutningsmemorandum-mars-2017.pdf

http://www.investerarbrevet.se/sakrare-landningsbanor-lockar-investerare-2129

http://www.sarsys.se/

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?