Post entry

Speqta: Ett lönsamt techbolag på väg mot miljardvärdering.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Långsiktig investering (Pris target: 24-28kr)

Speqta är ett digitalt mediehus som äger och driver ett ledande internationellt annonsnätverk samt ett antal digitala produkter och tjänster inom prestationsbaserad marknadsföring. Bolaget hjälper E-handlare och andra aktörer att hitta kunder i online världen och affärerna sker inom två huvudsakliga segment: 

Content and comparison: 

Jämförelse sajter där syftet är att hjälpa konsumenter att fatta beslut online, detta sker inom tre vertikaler (Personal Finance, Food and beverage, Shopping). Här vill jag lyfta fram Affilijet (topprankad av Google) som är en tjänst som hjälper mediahus att skapa värde inom prestationsbaserad marknadsföring genom att tillhandahålla högkvalitativa jämförelsesidor under sina samarbetspartners sajter på ett så integrerat sätt som möjligt för att skapa en naturlig användarupplevelse och maximera möjligheten till intäkter. 

Affilijet agerar också rådgivande och tillhandahåller de bästa prestationsbaserade intäktsmöjligheterna för mediehusen att integrera i sin övriga kontextuella miljö på huvudsajten. Bland kunderna finner vi det ledande nordiska mediahuset Aller Media (Dagbladet), Expressen, Nettavisen och Sanoma (Ilta-Sanomat) som är Finlands största nyhetssajt som genomsnittligen når alla finländare på daglig basis.  

En annan tjänst som är väldigt lovande är Vinklubben SMART som lanserades i oktober 2020. Vinklubben SMART står för _Social Media Automation in Real Time och _är en plattform som skapar automatiserade marknadsföringskampanjer i realtid på sociala medier. Den styr annonseringen på sociala medier för att optimera försäljningen baserat på vinimportörens distribution. Tjänsten startar och pausar kampanjer automatiskt för att på så vis optimera kampanjbudgeten. 

I början av 2020 förvärvade Speqta “Rahalaitos” (topprankad av Google) som är Finlands största online varumärke inom låneförmedling. Rahalaitos har cirka 25 anslutna långivare och används av konsumenter och företag för att konkurrensutsätta bankerna och på så sätt erhålla bättre förutsättningar för att fatta beslut om vilket låneerbjudande som passar bäst. I samband med förvärvet genomfördes bolaget en riktad nyemission (125mkr) till ett antal svenska och internationella institutionella investerare som bland annat Acervo, Alcur, Erik Selin, Länsförsäkringar Fonder och Swedbank Robur. Teckningskursen i den riktade nyemissionen låg på 7,1kr och efter förvärvet tillfördes Speqtas balansräkning tillgångar till ett värde om totalt cirka 394 miljoner kronor (Dagens börsvärde ca 346 Mkr). 

AdTech: 

Inom AdTech hjälper Speqta e-handlare att anskaffa kunder och endast betala för prestation. Till exempel trafik som faktiskt genererar köp, det vill säga att varukorgen blir utcheckad eller att Speqta levererar ett högkvalitativt lead. 

Bolaget har idag två varumärken och tjänster: Shopello och Bidbrain. Shopello är en E-handelsplattform som marknadsför andra webbutikers produkter och får intäkter genom förmedling av trafik. Shopello ingick ett avtal med Google under hösten 2018 och är därmed en av få premium partners för Comparison Shopping Services (CSS). 

I januari 2020 lanserades en AI-baserad CPO-tjänst, som nu döpts till Shopello CPO. Tjänsten är en innovativ lösning som för första gången öppnar upp för CPO-annonsering i Googles plattform för shoppingannonser. Den består av en plattform som direkt går in i Googles produktsök och adderar en egenutvecklad AI som lär sig konsumentens köpbeteende och optimerar sedan e-handlarnas specifika erbjudanden för att bättre förutsäga vilka annonser som leder till köp. Tjänsten gör det möjligt att automatisera och optimera budgivningen i realtid utifrån ett obegränsat antal parametrar och innebär att e-handlaren inte längre behöver betala för klick som inte leder till köp, utan endast för klick som ger försäljning. 

I slutet av 2020 släppte Speqta Bidbrain™ som en stängd betaversion. Tjänsten som är nästa generations AI-baserad budgivning för Google Shopping Ads kommer snart att lanseras som en SaaS-plattform och siktar mot en global marknad under den nya domänen bidbrain.com. (Tester hos e-handlare har redan visat mycket positiva resultat) 

Sen 2017 har bolaget vuxit med en CAGR om +69 % och under 2020 ökade bolagets intäkter med 74% och uppgick till ca 177 mkr, EBITDA-resultatet ökade med 301% och uppgick till ca 68 mkr med ett positivt kassaflöde på ca 15 mkr. Speqta har som mål att nå en omsättning om 600 mkr år 2022 med minst 20 % EBITDA-marginal, drivet av både organisk tillväxt (över 20 % CAGR) och förvärv. Den stabila lönsamheten trots effekterna av pandemin är ett starkt bevis på bolagets förmåga att ställa om och möta nya marknadsförutsättningar. 

Ledningen och styrelsen äger enorma positioner (ca 11 531 744 aktier och 670 000 optioner, 15 462 344 aktier innan den senaste försäljningen), väldigt stora långsiktiga ägare (Erik Selin, Swedbank Robur, Länsförsäkringar m.fl) som äger tillsammans med ledningen och styrelsen ca 80% av bolaget. 

Kursutvecklingen/nedgången efter Q1: 

Speqta har presenterat sin kvartalsrapport för första kvartalet i år. Bolaget har behållit intäkterna och lönsamheten på en god nivå trots ett utmanande marknadsläge under pandemin. Rapporten var helt i linje med det som bolaget har kommunicerats ut i Q4 2020 och även med analytikernas förväntningar. 

"We expect that the pandemic will continue to hamper the growth for Speqta in Q1"

(Speqta Q4’20: First comment – Sequential Growth Despite COVID-19 (redeye.se))

Aktiepriset har stigit med hela 47% inför bolagets första kvartalsrapport, Stigningen har då drivits av nya/opålästa ägare med väldigt stora förväntningar på rapporten, vilket har resulterat sen i en kraftig Sell-Off på ca -18%. Aktien fortsatte ner efter ett PM om en blockförsäljning (4m aktier) av två grundare och nu är priset nere vid 5,25kr efter en topp på ca 7,6kr ( ca –30% nedgång). 

Kollar man lite närmare på försäljningen så ser man att köparen är en “nuvarande ägare” och att aktierna har sålts till ett pris på 5,88 kr per aktie! Mad andra ord, en befintlig ägare har ökat innehavet med 4 miljoner aktier till ett pris på 5,88kr (Tiden får utvisa om det är Erik Selin eller en annan “signifikant aktör” som har ökat, det är i alla fall någon med stora ekonomiska muskler och som tror väldigt starkt på bolagets framtid). 

Köpbeteendet hos konsumenter går mer och mer till online istället för att åka till butikerna och handla, vinnarna inom e-handeln kommer att bli de som använder strukturerad data och AI i sitt dagliga arbete, och här har vi ett kraftigt undervärderat och “lönsamt” techbolag med innovationskraft, starka ägare, en fantastisk tillväxt potential och en stark position på marknaden. 

Redeye ser en betydande uppsida i aktien med ett baseCase på 8kr och BullCase på 15kr (justeras upp vid förvärv) (Speqta: A Post-COVID-19 Winner (redeye.se) 

Disclaimer 

Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga.  

Jag äger aktier i bolaget och analysen ska inte betraktas som en köprekommendation.  

Twitter: https://twitter.com/Serieh_Ahmad

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?