Post entry

Tradedoubler: dyr internetaktie

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Internetannonserings-bolaget Tradedoublers aktie är dyr fast bolaget har en ganska trist utveckling.

(Uppdatering under blogginlägget med Tradedoublers resultatrapport för q4/2011.)

I morgon kl 8 (tis 7 feb 2012) presenterar Tradedoubler sin resultatrapport för q4/2011. Hur kommer rapporten att bli? Och är Tradedoubler-aktien köpvärd?

Aktiens långsiktiga kursutveckling ser inte så rolig ut:

• Blickar man fem år tillbaka i tiden hade aktien en kurs-topp kring 180 kr senvåren 2007.
• Därefter barkade det utför till en bottennivå under 20 kr i början av 2009.
• Sedan har aktien pendlat mellan ca 60 kr som högst och drygt 20 kr som lägst.
• Efter den senaste bottennivån på drygt 20 kr (i okt 2011) har aktien återhämtat sig ganska ordentligt till nuvarande kursnivå kring 35 kr.

På nuvarande kurs är hela Tradedoubler värt ca 1,5 miljarder kr på börsen.

Tradedoublers tidigare ekonomiska utveckling:

Intäkter:
2010: 2840 miljoner kr (-6%)
q1/2011: 749 miljoner kr (+6%)
q2/2011: 694 miljoner kr (+5%)
q3/2011: 736 miljoner kr (+5%)

Rörelsemarginal:
2010: 3%
q1/2011: 4%
q2/2011: 3%
q3/2011: 4%

Resultat per aktie:
2010: 1,44 kr
q1/2011: 0,44 kr
q2/2011: 0,48 kr
q3/2011: 0,48 kr

Dvs:
• Intäktsminskning 2010 följd av viss intäktstillväxt 2011 (även om den är ganska låg).
• Låg rörelsemarginal.
• Resultatet per aktie förbättrades från brakförlust 2009 till 1,44 kr 2010, och har därefter fortsatt öka med 43% under jan-sept 2011 jämfört med jan-sept 2010.

Dvs Tradedoubler hade en djup svacka häromåret med en storförlust 2009 (då resultatet efter skatt blev -154 miljoner kr motsvarande -5,31 kr/aktie). I samband med det tvingades Tradedoubler be aktieägarna om kapitaltillskott på ca 350 miljoner kr vid årsskiftet 2009/2010. Sedan dess verkar bolagets utveckling ha ljusnat en del.

För senast rapporterade 12-månadersperiod (okt 2010-sept 2011) är Tradedoublers resultat per aktie 1,87 kr, dvs vid börskurs 34,90 kr blir p/e-talet 18-19 dvs en hög aktievärdering. Egentligen tycker man att Tradedoublers intäktstillväxt borde vara högre för att motivera en så hög aktievärdering. Men resultattillväxten är ju god, och det kanske finns potential till fortsatt god resultattillväxt genom högre marginal.

Tradedoubler har en stark finansiell ställning med över 260 miljoner kr i kassan och inga räntebärande skulder 30 sept 2011. Jämför med att hela Tradedoubler är värt 1,5 miljarder kr på börsen. Dvs 17-18% av bolagets börsvärde utgörs av kassan. Kassan motsvarar 6 kr/aktie jämfört med börskursen 34,90 kr. Börskursen minus kassan blir ca 29 kr, och då blir aktiens p/e-tal 15 (räknat på resultatet per aktie för senaste 12 mån), dvs räknat på det sättet är aktien lite billigare (mindre dyr).

Dock lite oroväckande att Tradedoubler har "immateriella tillgångar" bokförda till ca 430 miljoner kr 30 sept 2011, jämfört med bokfört eget kapital (bokförda tillgångar minus bokförda skulder) på knappt 600 miljoner kr. Immateriella tillgångar är ju ett diffust tillgångsslag som bla kan utgöras av "goodwill" (dvs övervärde om man har köpt ett bolag för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda egna kapital (bokförda tillgångar minus bokförda skulder). Men immateriella tillgångar kan även utgöras av varumärken, kundrelationer, produkträttigheter, patent etc.

Försiktigt räknat bör immateriella tillgångar värderas till 0 kr, och i så fall minskar bokfört eget kapital till ca 160 miljoner kr, dvs en väldigt låg nivå jämfört med att Tradedoubler är värt 1,5 miljarder kr på börsen. I praktiken gör väl inte det så mycket eftersom Tradedoubler har en stark finansiell ställning med stor kassa och inga räntebärande skulder, men det skrämmer ändå lite.

Verksamheten

Tradedoubler delar in sin verksamhet i följande "segment":

• Network
• Technology
• Search

Förenklat är Network kärnverksamheten för Tradedoubler, och utgörs av internetannons-förmedling mellan de ca 2 000 annonsörer och ca 140 000 internetsajter som Tradedoubler har kontakt med i sitt "nätverk". Enl Tradedoubler besöks sajterna i nätverket av ca 75% av Europas internetanvändare. Tradedoublers kunder är alltså annonsörerna.

Technology är ett separat affärsområde där främst stora annonsörer erbjuds möjlighet att abonnera på en särskild tjänst som gör att de annonsörerna själva kan hantera sina annonser på de sajter som ingår i Tradedoublers nätverk.

Search är ett separat affärsområde där annonsörer betalar för att tex få länkar högt upp på listan när folk söker på ett visst nyckelord via tex söksajten Google.

Segmentens resultat jan-sept 2011:

• Network svarar för nästan hela rörelseresultatet.
• Technology svarar för en mindre del av rörelseresultatet.
• Search går med förlust.

Network delas i sin tur in i olika geografiska områden:

• North East: brittiska öarna (Storbritannien, Irland)
• North West: Norden, Östeuropa (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Ryssland, Polenk, Litauen)
• Central: Kontinentaleuropa (Tyskland, Schweiz, Österrike, Nederländerna och Belgien)
• France
• South West (Spanien, Portugal)
• South East (Italien)

Lönsamheten per region verkar vara någorlunda jämnt fördelad med några miljoner kr i rörelseresultat per region och kvartal.

Så här beskriver sig Tradedoubler på sin hemsida http://www.tradedoubler.com/cp-sv/about/:

"TradeDoublers produkter och tjänster inom prestationsbaserad marknadsföring ger våra kunder de verktyg och den specialistkompetens som krävs för att uppnå resultat på internet, oavsett om målet är:
• att generera försäljning
• eller öka varumärkeskännedomen"

Och i Tradedoublers q3-rapport:

Affärsidé: TradeDoubler skapar resultat genom att förbättra kundernas digitala marknadsföring. Detta sker med:

• vårt prestationsbaserade annonsnätverk
• våra verktyg som hjälper annonsörer att få ut det mesta av sina kampanjer
• våra tjänster inom sökordsmarknadsföring

Dvs Tradedoubler verkar främst hjälpa sina kunder att annonsera via internet. Hur?

"Genom:
• våra nätverk
• vår teknologi
• expertis
skapar TradeDoubler resultat som förbättra våra kunders digitala marknadsföring."

För att hjälpa sina kunder att annonsera via internet har alltså Tradedoubler alltså en egen "teknologi":

_"TradeDoubler har en egenutvecklad teknikplattform som stöder affärsmodellen.

• Plattformen är fullständigt skalbar, en viktig faktor då TradeDoubler expanderar till nya geografiska marknader, och som även kan hantera de stadigt ökade transaktionsvolymerna.
• Plattformen hanterar även flera olika språk och valutor på ett effektivt sätt och kan enkelt anpassas till lokal lagstiftning och lokala fakturerings- och betalningsrutiner.
• För att möta aktuella och framtida trender inom internetmarknadsföring uppdateras plattformen kontinuerligt med nya funktioner och förbättringar."_

Varje månad har (internetsajter i Tradedoublers nätver):
• 36 miljarder visningar
• 379 miljoner unika besökare
• 10 miljoner "leads" (genereras från Tradedoubler-förmedlade internetannonser)

Leads betyder väl här tex folk som klickar på en internetannons för någon produkt/tjänst och lämnar intresseanmälan (inkl sitt namn och telnr).

Enl en nyare uppgift på ett annat ställe på Tradedoublers hemsida är det nu lite andra siffror http://www.tradedoubler.com/se-sv/about/:

• 32 miljarder visningar per månad
• 486 miljoner unika besökare per månad
• 14 miljoner leads per månad

Dvs antal visningar verkar ha minskat, medan antal besökare och leads har ökat.

Tradedoubler har en stor organisation för att kunna bedriva sin verksamhet. Bolaget har:

• Ca 560 anställda
• Kontor på 18 marknader (17 europeiska länder samt Japan).
• Kunder i form av 1900 annonsörer (såsom Apple, Dell, Teliasonera, E-bay och Kelkoo) som Tradedoubler har kontakt med.
• Annonsörerna annonserar på 138 000 internetsajter (internettidningar etc) som Tradedoubler har kontakt med.

De annonsörer och internetsajter som Tradedoubler har kontakt med kan kallas för Tradedoublers "nätverk", dvs det är kärnan i Tradedoublers verksamhet för förmedling av internetannonser.

Ovanstående är alltså (bla) hämtat från Tradedoublers hemsida där bolaget beskriver sig självt: http://www.tradedoubler.com/cp-sv/about/ Där nämndes egentligen 1700 annonsörer och 128 000 internetsajter i Tradedoublers nätverk. Men i Tradedoublers årsredovisning för 2010 (och i resultatrapporten för q3/2011) talas det om lite andra siffror. Där talas det om att bolagets nätverk består av 1900 annonsörer vars annonser publiceras på 138 000 internetsajter. http://financials.tradedoubler.com/sv/AR2010/Verksamheten/Network/ Nätverket har därmed tydligen vuxit en del.

Dessutom verkar Tradedoublers antal anställda ha minskat. På hemsidan står det 650 anställda medan det i q3-rapporten talas om 561 anställda. http://www.tradedoubler.com/include/documents/cp/TradeDoubler_Q3_2011_SWE.pdf

Intressant ur q3-rapporten om hur Tradedoubler tar betalt för sin internetannons-förmedling http://www.tradedoubler.com/include/documents/cp/TradeDoubler_Q3_2011_SWE.pdf:

"En stor del av TradeDoublers intäkter är prestationsbaserade.
Ersättning från annonsören till publishers – och till TradeDoubler
– utgår endast när besökaren utför en viss aktivitet som
exempelvis att klicka på en annons eller genomföra ett köp.
De aktiviteter som avgör ersättningen är:

• CPM (cost per thousands impressions)
• CPC (cost-per-click)
• CPL (cost-per-lead)
• CPA (cost-per-action)

Vilken eller vilka av dessa aktiviteter som ligger till grund för ersättningen bestäms från fall till fall. De vanligast använda är CPA och CPC. TradeDoublers system spårar de kundaktiviteter som en viss annonsering genererar för att beräkna ersättningen."

Mer om affärsområdena Technology och Search ur Tradedoublers årsredovisning för 2010:

• Technology: "Affärsenheten Technology erbjuder tekniska plattformar med vilka kunder kan hantera sina nätbaserade marknadsaktiviteter på egen hand." http://financials.tradedoubler.com/sv/AR2010/Verksamheten/Technology/

Dvs annonsörerna kan om de så önskar betala en abonnemangsavgift för att själva använda en programvara från Tradedoubler varigenom annonsörerna själva kan hantera sin internetannonsering. Det är mest de riktigt stora annonsörerna som använder dessa tjänster.

• Search: "Inom Search utgörs kärnaffären av 'betald sök'. I denna affärsmodell betalar annonsörerna för att deras länkar ska hamna högt bland sökmotorers sponsrade länkar, vilka visas i en lista bredvid de icke-sponsrade sökresultaten." "Sökmotoroptimering syftar till att förbättra en annonsörs synlighet bland de icke-sponsrade länkar som sökmotorerna genererar. För att rankas högre bland icke-sponsrade länkar optimerar annonsörer innehåll, struktur och länkar på sina webbplatser. TradeDoubler erbjuder sitt kunnande inom detta område i form av konsulttjänster." http://financials.tradedoubler.com/sv/AR2010/Verksamheten/Search/

Både Technology och Search låter som goda affärsidéer om Tradedoubler kan erbjuda bra tjänster för det, men som nämnt är alltså internetannons-förmedlingen inom segmentet Nätverk den allra största delen av Tradedoublers verksamhet.

Vd, största ägare och styrelse

Tradedoublers vd sedan 2010 är Urban Gillström (fyller 48 år i år). http://www.tradedoubler.com/cp-sv/investors/corporate_governance/management.html Han verkar välmeriterad och har sin bakgrund på olika poster inom Ericsson, bla som USA-chef för Sony-Ericsson. Gillström har även varit vd för amerikanska IT- och telekombolaget Comverse.

I årsredovisningen för 2010 (daterad i feb 2011) är intrycket från Gillströms vd-ord att han 2010 tillsattes på vd-posten som "städare" i Tradedoubler och har sedan dess jobbat för att rensa upp och få ordning på verksamheten. Gillström gladde sig under 2010 bla över att det gick relativt snabbt att se positiva resultat av de åtgärder han vidtog inom Tradedoubler. Inför 2011 var Gillströms slagord "lönsam tillväxt", dvs ej hög tillväxt till varje pris - utan att öka intäkterna så länge det kan ske god marginal.

I Tradedoublers q3-rapport (daterad nov 2011) pratar Gillström om att förbättringen av bolagets intäkter och resultat har fortsatt. Bla har Tradedoubler satsat på expansion till fler länder och regioner såsom Turkiet och Mellanöstern (som nu ingår Networks marknadsområde South East).

I q3-rapporten indikerar Gillström även att Tradedoubler är konjunkturberoende och påverkas negativt om konjunkturen försämras, men att bolaget är förberett med olika åtgärder i så fall.

Tradedoubler har ingen egentlig huvudägare. De största aktieägarna är olika finansiella institutioner. Störst är försäkringsbolaget Alecta med en ägarandel på 13% (enl Tradedoublers ägarlista per 30 juni 2011: http://www.tradedoubler.com/cp-sv/investors/share_data/shareholders.html).

I styrelsen sitter följaktligen ingen företrädare för någon aktiv huvudägare, utan mer eller mindre styrelseproffs eller liknande: http://www.tradedoubler.com/cp-sv/investors/corporate_governance/board_of_directors.html Ett intressant namn i styrelsen är internetentreprenören Kristofer Arwin som bla grundade prisjämförelsesajten Pricerunner.

Sammantagen reflektion

Visst är det fascinerande med bolag som har med internet att göra. Förenklat är det lätt att tro att allt som har med internet att göra innebär jättegoda framtidsutsikter.

Tradedoubler kan nog ha en ganska intressant framtid och vd Urban Gillström verkar duktig, men utifrån ovanstående är inte intrycket att bolagets ekonomiska utveckling kommer att få något jättelyft - utan snarare en stabil och successiv tillväxt.

Utifrån det verkar Tradedoubler-aktien i bästa fall fullvärderad på nuvarande kursnivå kring 35 kr. Med ett p/e-tal på 15 och en intäktstillväxt på 5%/år, är aktien i alla fall inte jättebillig.

Det blir intressant att se om Tradedoublers resultatrapport för q4/2011 i morgon (tis 7 feb 2012) blir i linje med de senaste kvartalen, eller om den kommer att avvika. Huvudtipset är väl att den blir ungefär som tidigare kvartal.

Tänkbar strukturaffär

En högoddsare som väl dock inte kan uteslutas helt vore tex att Tradedoubler och Eniro går samman.

Eniro har berörts i ett tidigare blogginlägg (28 jan 2012): http://www.redeye.se/aktiebloggen/eniro/fragetecken-eniro Där framkommer att Eniro och Tradedoubler skulle kunna passa ihop:

• Båda är inriktade på att sälja annonser på internet.
• De kompletterar varandra väl genom att medan Eniro har sin kundbas med 400 000 annonsörer (varav de flesta är småföretag), så har Tradedoubler sin kundbas med 1 900 annonsörer (varav de flesta väl är större företag).
• Medan Tradedoubler är internationellt med verksamhet i hela Europa, så är Eniro fortfarande nordiskt och egentligen mest svenskt. Via Tradedoublers internationella organisation kan Eniro stegvis expandera till att erbjuda samma tjänster som idag även utomlands i första hand i samma länder som där Tradedoubler finns idag.
• Synergivinster kan utvinnas genom sänkta fasta kostnader och ökade intäkter (intäktsökningar väl genom korsförsäljning, dvs tex Eniro kan hjälpa sina större kunder att annonsera via Tradedoublers annonsnätverk).
• Precis som Tradedoubler så har Eniro bara stora finansiella institutioner som största aktieägare, så det finns ingen enskild stor aktieägare i något av bolagen som skulle kunna sätta sig på tvären mot ett samgående (så länge ett samgående är logiskt och kan väntas funka).
• Precis som Tradedoubler så är Eniro också värt 1,5 miljarder kr på börsen, dvs de är precis lika stora värdemässigt. Tex kan ett nytt centralt holdingbolag bildas, och att Tradedoublers och Eniros aktieägare får aktier i holdingbolaget.

Frågetecken med ett samgående skulle kunna vara:

• Eniros höga skuldsättning med en nettoskuld på 4 miljarder kr, medan Tradedoubler har en nettokassa på över 260 miljoner kr.
• Dessutom har Eniros verksamhet ännu en skral ekonomisk utveckling med fallande intäkter och tveksam lönsamhet.

Tradedoublers styrelse skulle nog alltså tveka både en och två gånger innan den gav sitt godkännande till ett samgående med Eniro.

Samtidigt (som nämnt i det tidigare Eniro-inlägget) så har Eniro skicklig styrelse och ledning, så om de redan nu är säkra på att det kommer gå att få en fin ekonomisk utveckling för Eniro framöver så kan det undanröja ev tvivel hos Tradedoubler-styrelsen.

I bästa fall skulle ett kombinerat Tradedoubler/Eniro kunna bli ett riktigt europeiskt "powerhouse" inom internetannonosering, och vid en god ekonomisk utvecling få en riktigt hög värdering på börsen (typ p/e 20 i alla fall, ungefär som H&M?) med en marknadsledande ställning i Europa, och en stabil årlig intäktstillväxt på 8-10%/år?

Konkurrens

Vilka är egentligen Tradedoublers konkurrenter? Och hur tuff är konkurrensen?

Här är en artikel från apr 2010 där franska bolaget Netaffiliation beskrivs som en konkurrent till Tradedoubler: http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article143070.ece Det handlar om att Netaffiliation skulle etablera sig i Skandinavien (inkl Sverige) med bla mål att bli trea i Sverige inom 1,5 år.

Ett konkurrensmedel som nämns i artikeln är vilken konkurrent som ger högst ersättning till internetsajterna för att internetsajterna lägger upp internetannonser på sina sajter. Netaffiliation uppgav sig i artikeln betala bäst, vilket innebar 70% av annonsintäkterna.

Bolag som Tradedoubler och Netaffiliation benämns i artikeln för "affiliate-nätverk", och Netaffiliation uppgav sig vara ett av de största affiliate-nätverken i Europa.

Affärsvärlden skrev i en artikel från feb 2008 http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article282213.ece om att Microsoft köpt Tradedoublers konkurrent A-quantitative för 6 miljarder dollar i maj 2007, och att Google innan dess köpte konkurrenten Doubleclick för 3 miljarder dollar. Då var det väl generellt bättre konjunktur än nu, men det är stora belopp det handlat om för den här typen av bolag.

Ett annat bolag som nämns i artikeln och är jämförbart med Tradedoubler, är amerikanska bolaget Valueclick som är börsnoterat på Nasdaq-börsen i USA och där nu värt 1,5 miljarder dollar (10 miljarder kr).

Amerikanska mediakoncernen Time-Warner la via sitt dotterbolag AOL ett bud på Tradedoubler i jan 2007. Budet var på 215 kr/Tradedoubler-aktie, men accepterades i så liten utsträckning av Tradedoublers aktieägare att budet drogs tillbaka. Det var särskilt storägaren Alecta med sin dåvarande frontfigur Tomas Nicolin som ansåg att budet var för lågt. http://di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=98373__ArticlePageProvider

Än idag är alltså Alecta största aktieägare i Tradedoubler, och med facit i hand lär Nicolin ångra sitt beslut med tanke på Tradedoubler-aktiens kraftiga kursnedgång sedan budet. Men han kanske menar att sista ordet inte är sagt ännu.

(Obs att budnivån 215 kr egentligen inte är jämförbar med dagens Tradedoubler-kurs eftersom Tradedoubler sedan dess gjort en nyemission. Men helt klart så var budet långt över nuvarande börkurs.)

I Tradedoublers årsredovisning från 2005 http://hugin.info/136251/R/1053161/175040.pdf nämns följande konkurrenter i branschen:

Valueclick
Deal Group Media
Zanox
Affilinet
Cible
Atlas DMT
Doubleclick
Adlink
AOL

De uppgavs ha verksamhet inom minst ett av Tradedoublers dåvarande tre affärsområden:

• affiliate marketing
• internet-based administrative marketing systems
• campaigns

Alla de fem förstnämnda bolagen uppgavs vara verksamma inom affiliate marketing.

- - -

Tillägg 7 feb 2012

Tradedoublers resultatrapport för q4/2011: http://financials.tradedoubler.com/Documents/Q-rapporter/TradeDoubler_Q4_2011_ENG.pdf

Så här ser bolagets tidigare ekonomiska utveckling ut inkl q4/2011:

Intäkter:
2010: 2840 miljoner kr (-6%)
q1/2011: 749 miljoner kr (+6%)
q2/2011: 694 miljoner kr (+5%)
q3/2011: 736 miljoner kr (+5%)
q4/2011: 702 miljoner kr (+3%)

Rörelsemarginal:
2010: 3%
q1/2011: 4%
q2/2011: 3%
q3/2011: 4%
q4/2011: 6%

Resultat per aktie:
2010: 1,44 kr
q1/2011: 0,44 kr
q2/2011: 0,48 kr
q3/2011: 0,48 kr
q4/2011: 0,90 kr

Dvs något avmattad intäktstillväxt i q4/2011, men den stora positiva överraskningen i q4-rapporten är den klart högre rörelsemarginalen vilket även bidrar till att resultatet per aktie steg med 91% till 0,90 kr under kvartalet.

Och intäktstillväxten är bättre än den ser ut. På papperet ökade Tradedoubler intäkterna med 5-6% till 2,6 miljarder kr under helåret 2011, men exkl valutaeffekter uppgick intäktstillväxten till 11%. Intäktstillväxten för q4 (som på papperet var 3%), uppgick till 5% exkl valutaeffekter.

Sammantaget därför ett starkt kvartal för Tradedoubler, som säkert lär leda till kursuppgång för aktiekursen idag (tis 7 feb 2012).

I och med q4-rapporten blev Tradedoublers resultat per aktie 2,16 kr för helåret 2011, vilket var en ökning med 26% från helåret 2010.

Tradedoubler-aktiens p/e-tal blir därmed 16, räknat på börskursen 34,90 kr (som var slutkursen igår mån 6 feb 2012) och resultatet per aktie för 2011. (Det innebär alltså en ganska stor minskning av p/e-talet från 18-19 när man räknade med resultatet per aktie för perioden okt 2010-sept 2011 som blev 1,87 kr.)

Som nämndes enl resultatrapporten för q3/2011 hade Tradedoubler en kassa på 262 miljoner kr och inga räntebärande skulder per 30 sept 2011. Enl q4-rapporten har kassan ökat till 291 miljoner kr under kvartalet och bolaget har fortfarande inga räntebärande skulder per 31 dec 2011.

Kassan utgjorde vid årsskiftet nästan 7 kr/Tradedoubler-aktie, dvs exkl kassan blir bolagets börskurs ca 28 kr. Och med den rensade börskursen blir p/e-talet 13 (räknat med resultatet per aktie för helåret 2011). Dvs det är en minskning av motsvarande p/e-talsberäkning för okt 2010-sept 2011, då p/e-talet blev 15 räknat på börskursen exkl kassan.

Ser man på Tradedoublers olika delar verkar bolaget ha skippat affärsområde Search, eftersom det nu endast är resultaten för Network och Technology som presenteras i q4-rapporten.

Enl rapporten så har affärsområdet Search överlåtits till bolaget Netbooster, samtidigt som Tradedoubler har inlett samarbete med Netbooster. Överlåtelsen ledde till att Tradedoublers bokförda egna kapital minskade med 45 miljoner kr, och där kan man tycka att det i praktiken är en negativ engångskostnad som för tydlighetens skull borde tagits med i resultaträkningen (och därmed minskat Tradedoublers resultat).

Som tidigare svarar Network för nästan hela Tradedoublers bruttoresultat, medan Technology står för en mycket liten del.

Inom Network ligger bruttoresultatet något jämnt fördelat över marknadsregionerna, förutom att det är lägre än övriga regioner i South East (Italien) och framför allt South West (Spanien, Portugal). I South East ökade dock bruttoresultatet ändå under q4, medan det sjönk i South West.

Vad gäller rörelseresultatet så var det högst i regionerna France, North West, South East och Central, men lägst i South West och överraskande North East.

North East är ju Norden och Östeuropa (Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Ryssland och Litauen), dvs Tradedoublers hemmamarknad. Så frågan är vad problemet är här (hård konkurrens?).

Det har varit likadant under tidigare kvartal 2011, dvs lågt eller obetydligt rörelseresultat i region North East.

I q4-rapportens vd-kommentar kommenterar Urban Gillström att Tradedoubler gynnades av stark julhandel 2011 (dvs Tradedoubler påverkas av om julhandeln är bra eller dålig).

Under q4 blev det högre andel intäkter från internationella kunder och mogna marknader (norra Europa), vilket enl Gillström ledde till att Tradedoublers totala bruttoresultat minskade något under q4.

Hård kostnadskontroll ledde dock till att rörelseresultatet ändå utvecklades bra.

Gillström har fortsatt Tradedoublers internationella expansion, och nu finns bolaget även i Latinamerika.

Han uppger även att internetannonsering via mobiltelefoner ökar starkt.

Positivt att Gillström uppger att starten på 2012 väntas bli stark för Tradedoubler.

Sammantagen reflektion av q4-rapporten är att den gör att Tradedoubler-aktien ser mindre dyr ut än vad den gjorde efter q3-rapporten. Ännu kanske det är för tidigt att säga att aktien ser billig ut, men den har helt klart vuxit in bättre i sin "värderingskostym". Med några flera liknande kvartal (utan att aktiekursen stiger för mycket) så kan aktien till och med kanske börja se köpvärd ut. Men just nu känns aktien ännu ganska fullvärderad.

Det allra viktigaste är Tradedoublers intäktstillväxt. Kan bolaget visa en stabil intäktstillväxt uppåt 10%/år är det något som klart motiverar ett högt p/e-tal. Nu blev det 11% 2011 exkl valutaeffekter, vilket är helt ok. Men som nämnt uppgick intäktstillväxten endast till 5% under q4.

Edit: Något överraskande så faller Tradedoubler-aktien i den inledande börshandeln idag (tis 7 feb 2012) efter att Tradedoubler presenterat sin q4-rapport. Just nu (precis efter kl 9) är börskursen -2,6% till 34 kr.

Nu några sekunder senare är kursen -2,9% till 33,90 kr.

Nu (kl 9.03) har kursen som lägst varit nere i 33,10 kr (vilket är en nedgång med över 5% från gårdagens slutkurs), men kursen har återhämtat sig något till 34 kr. Nordnet är största nettosäljare av Tradedoubler-aktien hittills idag.

Nyhetsbyrån Direkt skriver att Tradedoublers q4-resultat var ganska exakt som aktieanalytikerna räknat med enl SME Direkt: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1885187&source= Dock var intäkterna klart lägre än väntat under q4. Medan analytikerna i snitt räknat med 782 miljoner kr, blev utfallet alltså 10% lägre (701 miljoner kr).

Nu (kl 9.08) har aktien nästan återhämtat sig helt, och är bara -0,3% till 34,80 kr. Det är Handelsbanken som har börjat köpa aktien och är största nettoköpare hittills idag.

Nu (kl 9.13) är aktien ner mer igen. Den ligger på -2,9% till 33,90 kr. Avanza har blivit dagens största nettosäljare av aktien hittills.

Nu (kl 9.37) är Tradedoubler-aktien -3,4% till 33,70 kr, dvs det verkar som att aktieinvesterare tycket att q4-rapporten var en besvikelse. Börsen som helhet (OMXS30-index) är -0,5%. Avanza, Neonet och SEB är största säljare av Tradedoubler-aktien hittills idag.

Nu (kl 9.47) är aktien fortfarande -3,4% och ligger därmed i 33,70 kr. Nordnet och Ålandsbanken är största nettosäljare, följda av SEB, Avanza och Neonet. Däremot har Carnegie börjat köpa aktien nu och är största nettoköpare hittills idag före Handelsbanken.

Nyhetsbyrån Direkt har pratat med Tradedoublers vd Urban Gillström om q4-rapporten: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1885251&source= Där framkommer bla följande:

• Kundernas efterfrågan väntas överlag ligga stabilt under q1/2012. Sydeuropa är svagt, men väntas i alla fall inte försämras.
• Branschen har en tillväxt på 10%/år, och Tradedoublers mål är att ha en intäktstillväxt som ligger högre än så (dvs marknadsandelarna ska öka).
• Tradedoubler påverkas av konjunkturen, och kommer bla att anpassa sina nyanställningar efter konjunkturläget.
• Sommar-OS och fotbolls-EM bedöms gynna Tradedoubler i år (under q3).
• Enl Tradedoublers finanschef Erik Skånsberg väntas Tradedoublers resultat och kassaflöde "bli bra" i år.

Nu (kl 10.22) ligger Tradedoubler-aktien i -2,6% till 34 kr. Neonet, Nordnet och Ålandsbanken är hittills idag största nettosäljare.

Historia

Tradedoubler grundades år 1999 av Felix Hagnö och Martin Lorentzon. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tradedoubler De är inte med på listan över bolagets största aktieägare, utan verkar ha cashat hem. http://financials.tradedoubler.com/en-GB/Investor-Relations/TradeDoubler-share/Shareholders/

En artikel från Affärsvärlden 2007 beskriver starten av Tradedoubler som var fylld av utmaningar för grundarna: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article275020.ece De börsintroducerade bolaget år 2005 och sålde därefter sina ägarandelar för "några 100 miljoner kr var".

I artikeln beskrivs en av Tradedoublers intäktskällor:

1) En person går in på Aftonbladets hemsida.
2) Personen ser en annons för en iPod, och klickar på annonsen.
3) Nästa dag går personen in på Apples hemsida och köper en iPod.
4) Apple betalar provision till Aftonbladet och Tradedoubler.

Enl Felix Hagnö var det Tradedoublers förmåga att spåra folks internetsurfande som fick annonsörerna intresserade av att bli Tradedoublers kunder. Spårningsförmågan möjliggör tex för Tradedoubler att bara ta betalt av annonsören om en person köper en produkt av annonsören pga en internetannons.

Det är väl det som Tradedoubler menar med "prestationsbaserad marknadsföring". Spårningsförmågan sker väl tex genom att när en person går in på Aftonbladets hemsida så lägger Tradedoubler in en "cookie" i personens dator/webläsare som kan se på vilka hemsidor personen surfar. Dvs Tradedoublers verksamhet är mer avancerad än bara förmedling av internetannonser mellan annonsörer och internetsajter.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?