Post entry

VRG köpvärd upp till 60 kr

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Igår kom VRG med sin Q1, bolaget ser ut att fortsatt öka vinsterna och aktien är ett klockrent köp. Enligt mina beräkningar bör VRG kunna leverera en vinst per aktie på 5,50 kr efter schablonskatt eller närmare 7 kr före skatt under 2013. Utifrån dessa siffror anser jag att marknaden borde handla upp aktien mot 60 kr utan att den på något vis skulle anses som dyr.

VRG levererade en omsättning för det senaste kvartalet om 206,6 mkr (209,3) samt EBITDA om 23 mkr (23,6). Resultatet efter skatt landade på 16,6 mkr (17,0) vilket gav en vinst per aktie för kvartalet om 2,04 (2,09). Bruttomarginalen minskade något till 58,7 (60,2) men var i nivå med fjolårets bruttomarginal som då påverkades av upplösningar av kalkyl- och inkuransreserver, vilket också gav en marginellt sämre rörelsemarginal på 9,1 % (9,4).

Till skillnad från föregående kvartal gav valutaterminerna en positiv effekt på resultatet om 5,7 mkr, dessa avräkningar bortser jag ifrån i mina framtida beräkningar eftersom dessa skiljer sig åt från kvartal till kvartal, vilka görs med syfte att säkra valutanivåerna för framtida inköp. Likt i Doros fall skall dessa valutaterminer över året jämna ut sig och ha en mindre effekt på årsresultaten.

Under kvartalet öppnades tre butiker medan fyra andra butiker uppgraderades vilket innebar investeringar om närmare 7 mkr. En av de butiker som nu öppnades var i den nya gallerian Emporia mitt i Malmö där VRG öppnade en Rizzobutik. Utifrån att bolaget hade 119 istället för 123 butiker som föregående år anser jag att omsättningen för första kvartalet var klart godkänd. Speciellt med tanke på den varma väderleken under hösten gjorde att försäljningen tog fart först under andra halvan av november som i sin tur ger indikationer om att det andra kvartalet kan få en boost då Sverige drabbades av kraftiga snöoväder under december månad. VD Susanne Börjesson meddelande också den 11 januari i år att försäljningen för december var riktigt stark med en ökad omsättning i Sverige om 9 % under årets sista månad medan koncernen som helhet hade en omsättningsökning om 5 % för december. Dessa siffror imponerar och även tidigare under november månad plockade VRG marknadsandelar när bolaget fortsatte växa medan branschen totalt sett minskade sin försäljning om 1 % enligt Stilindex.

Personligen tror jag att många svenskar passade på och reste utomlands runt de gynnsamma helgdagarna i slutet av 2012 vilket också bör ha gynnat reseväskförsäljningen medan det kyliga vädret förmodligen fortsatte att bidra positivt till övriga verksamheter inom bolaget. Med tanke på att bruttomarginalen för första kvartalet var i nivå med föregående år, kan det kommande kvartalets siffror överraska positivt då en ökad omsättning också bör ge en ökad bruttomarginal då de fasta kostnaderna utgör en mindre del av de totala kostnaderna.

Om kritik skall riktas mot bolaget skulle redovisningen med fördel kunna förtydligas, då flera poster lämnar en del att önska. Bland annat hade en kommentar om skattesatsen varit intressant eftersom VRG redovisat en skatt om 1,8 mkr vilket motsvarar 10 % av resultatet. Att bolaget inte betalar full bolagsskatt är nog för de flesta ingen överraskning med tanke på att bolaget vid den senaste årsredovisningen meddelade att de förfogar över underskottsavdrag om ca 750 mkr. Det innebär att VRG sannolikt inte kommer betala full bolagsskatt inom överskådlig framtid. Att däremot prissätta dessa underskottsavdrag är desto svårare, men jag anser att dessa bör åsättas något värde när man studerar bolaget och dess framtida potential, inte minst med tanke på att underskottsavdragen påverkar hur stora utdelningar VRG kan kosta på att ge aktieägarna. Igår, den 16 januari, var sista dagen med handel för att ha rätt till utdelningen på 1,50 kr, detta innebär att aktien bör öppna på 41,20 den 17 januari, allt annat lika.

Nu när arbetet med att stänga ner olönsamma butiker är avklarat anser jag att 2013 kommer bli ett spännande år för VRG och dess aktie. Förra året redovisade bolaget en vinst per aktie om 5,43 kr för helåret, trots ett svagt andra kvartal som endast levererade 1,60 kr vilket i år bör kunna överträffas med råge.

För att göra en rättvis bedömning anser jag att man måste utgå från schablonmässig beskattning när vinst per aktie skall beräknas. De 2,04 kr som levererades nu för första kvartalet skulle med 22 % i bolagsskatt ge 1,77 kr då vinsten per aktie före skatt tordes vara 2,27. Beroende på hur optimistisk man som investerare väljer att vara och vilket värde man åsätter underskottsavdraget om ca 750 mkr, framstår VRG’s aktie som mer eller mindre köpvärd. Personligen bedömer jag att VRG har god potential att överträffa fjolårets resultat då verksamheten förstärks löpande, med nya butiker i attraktiva lägen medan Susanne Börjesson med framgång lagt ner eller gjort om de mindre lönsamma butikerna. Att VRG har sin verksamhet i både Sverige och Norge ser jag som fördel eftersom Norge levererade goda siffror under finanskrisen, medan Sverige nu ser ut att vara det land där verksamheten växer snabbast. Vissa investerare önskar att VRG likt H&M skall expandera och satsa på försäljning via Internet vilket bolaget inte uteslutit samtidigt har inga planer för denna utveckling presenterats. Utifrån hur svårt det kan vara att nå lönsamhet via internetförsäljning, särskilt med tanke på de många returerna som förekommer vid skoförsäljning på nätet anser jag det vara klokt att göra som VRG gör idag och fokusera på att expandera med butiker i attraktiva lägen. Samtidigt är det spännande att möjligheten att expandera till Internet finns där inför framtiden då det självklart kan ge ett stort uppsving på lång sikt.

Avslutningsvis vill jag lyfta fram VRG som ett starkt köp, inte minst efter gårdagens något underliga kursfall. Personligen tycker jag att rapporten var bra i sin helhet, med en något svagare bruttomarginal än föregående år, men denna skillnad har sin förklaring ovan. De investerare som igår sålde, måste ha haft extremt höga förväntningar och spekulerat i en kanonrapport vilket var osannolikt med tanke på att VRG redovisat sina försäljningssiffror månatligen. De investerare som hade hoppats på mer tordes ha varit alltför lata att studera bolagets verksamhet och siffror i detalj.

Med de nya butikslanseringarna och nedläggningarna av olönsamma butiker avklarade kommer VD Susanne Börjesson fortsätta sitt framgångsrika arbete med att förbättra VRG under 2013. Detta verksamhetsår är det tredje året bolaget uppvisar stigande vinster och god lönsamhet. Enligt mina beräkningar bör VRG kunna leverera en vinst per aktie på 5,50 kr efter schablonskatt eller närmare 7 kr före skatt under 2013. Med tanke på hur stora underskottsavdrag VRG har att lyfta fram bör förutsättningar för ökande utdelningarna vara goda de kommande åren och de 3,5 % som delades ut igår bör kunna stiga likt Remiums prognoser till en direktavkastning överstigande 6 % för nästa år. Utifrån dessa siffor anser jag att marknaden borde handla upp aktien mot 60 kr utan att den på något vis skulle anses som dyr.

Information om Venue Retail Group

”Venue Retail Group är en ledande aktör inom accessoarer, resetillbehör och skor i Norden med ett nätverk av 117 butiker. Verksamheten drivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom de helägda kedjorna Accent och Morris samt Rizzo med ett utbud av egna och externa varumärken. Koncernens butiker erbjuder den ultimata mötesplatsen för dem som söker attraktivt mode, hög service och genuin fackhandelskunskap. Koncernen har cirka 370 medarbetare”

”Verksamheten i Venue Retail Group drivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom kedjorna Accent och Morris samtRizzo.

Accenthar med sitt erbjudande av accessoarer i volymsegmentet en marknadsledande position i Sverige. Accentbutikerna erbjuder ett brett sortiment väskor, modeaccessoarer och resetillbehör av främst egna varumärken. Vid utgången av räkenskapsåret 2011/2012 fanns totalt 46 Accentbutiker i Sverige.

Morris verkar i volymsegmentet som den största aktören inom väskor, modeaccessoarer och resetillbehör på den norska marknaden med en hög andel externa varumärken. Det totala antalet Morris butiker uppgick till 58 vid utgången av räkenskapsåret 2011/2012.

Rizzoär koncernens ledande nischaktör inom det övre pris- och kvalitetssegmentet inom skor och accessoarer, med egna Rizzobutiker och ett exklusivt varuhuskoncept. Efter 30 år på marknaden har kedjan en tydlig position med ett etablerat smart premium-koncept och av att ha den bästa köpupplevelsen i segmentet. Rizzo hade vid räkenskapsårets utgång totalt 13 butiker varav 10 av dessa är fristående butiker.” (www.venueretail.com)

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?