Post entry

Upp till bevis imorgon!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Imorgon släpper WeSC sin Q4 i samband med sin Bokslutskommuniké. Jag har längre tid promotat detta bolag här på redeye eftersom jag är av en annan åsikt än marknaden. Så imorgon är det upp till bevis!

WeSC:s aktiekurs har sedan Oktober 2010 gått från drygt 120 kronor till dagens stängningskurs, 58 kronor. Vad är det då som har fått marknaden att slakta mer än halva bolagets värdering och varför har marknaden en så pessimistisk syn på detta tillväxt bolag? En fråga som jag har försökt reda ut, men inte lyckats med, vilket i sin tur har inneburit att mina köprekar har haglat på detta bolag.

WeSC bolagsvärdering har drabbats genom att kronan har stärkts gentemot omvärlden eftersom faktureringen sker i utländsk valuta, vilket leder till lägre intäkter. Dessutom har ökade råvarupriser för WeSC produkter inneburit ökade kostnader. Minskade intäkter och ökade utgifter brukar ju inte vara någon vinnande kombination, vilket är sant! Vilket i leder till att WeSC rörelsemarginal har pressats ner från 15,8 till 12,5 %. Men frågan är om dessa negativa resultatpåverkande faktorer är något som faktiskt WeSC kan råda över? Enligt min uppfattning är detta något som den kortsiktiga marknaden snabbt räknar hem och som innebär en sänkning av aktiekursen.

Det som jag dock tycker är intressant är hur försäljningen (den organiska tillväxten) utvecklats för bolaget. I samband med Q3:an redovisade WeSC en ökad tillväxt i cirka 20 % i lokal valuta vilket var i mål med WeSC:s uttalade linje. Och i samband med ett pressmeddelande den 10:e juni uppgår förordertillväxten för höst- och vinterkollektionen under 2011 till 21 % i lokala valutor.

WeSC har dessutom släppt en ny skolinje som är mycket stilren och som jag tror kommer att bidra mycket positivt till bolagets framtida tillväxt.

Dessutom tycker jag det är mycket intressant hur WeSC jobbar aktivt för att bygga sitt varumärke. Jag som tillhör den yngre generationen kan säga att merparten av oss unga ser våran klädstil som en del av vår personlighet. Och att vara en "Intellectual slacker" är något som är mer och mer vanligt förekommande bland oss unga.

Något som jag också har följt är hur WeSC arbetar och bygger sitt varumärke via sociala medier. De har idagsläget drygt 203.000 personer (3000 personer som har registrerat sig de senaste 2 veckorna) som följer deras officiella facebookpage, vilket kan jämföras med Björn Borg som har cirka 3500 personer.

WeSC väljer att arbeta aktivit med att lägga upp nyheter och intressanta posts till sina kunder, för att skapa aktivitet kring sitt varumärke. Och en liten små intressant jämförelse är att Björn Borg värderas idag till 1 160 Mkr, medans WeSC värderas till 430 Mkr. Detta är enligt mig intressant att se vart de två varumärkena är påväg, ur ett framtida perspektiv.

Jag har själv mitt största innehav i WeSC, så imorgon är det upp till bevis om Greger och hans konspiration kommer att fortsätta leverera tillväxt!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?