Post entry

Avtech - en uppköpskandidat?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Som utlovat kommer nu ett inlägg om Avtechs andra område Wake wortex, även det men en enorm potential. I texten beskrivs också Avtech som en uppköpskandidat då bolaget sannolikt kommer att dra tills sig ännu större intresse i takt med att framgångarna fortsätter.

Under gårdagen skrev jag en första analys om vilka möjligheter som finns för Avtech samt vilken omfattning och betydelse ordern för Southwest Airlines har för Avtech. Även fast bolaget haft flera olika meriterade kunder sedan tidigare tar nu Avtech ett jättekliv och kommer från dags dato spela i en helt annan division än tidigare. Både lönsamheten men också målsättningarna bör nu ändras. Genom avtalet med SWA visade Avtech’s ledning att de varit rätt ute och att flygbranschen delar deras uppfattning om vilka fördelar Aventus NowCast kan ge.

Försäljningskanaler

Avtech har tidigare talat om att de tagit steget från att vara ett grundforskningsintensivt konsultföretag till att vara ett kommersiellt produktföretag. Personligen har jag inte delat deras uppfattning eftersom stora delar av intäkterna kommit ifrån konsulttjänster, bl.a. vid Dubais flygplats, där de i början av året fick en tilläggsorder. Efter detta banbrytande avtal kan man knappast argumentera mot ledningen och mina förväntningar var redan innan storordern från SWA att bolaget skulle kunna uppvisa positivt kassaflöde under 2014. Hur ledningen lyckades få SWA på kroken har jag ännu ingen information om, men tidigare har Avtechs produkter och tjänster sålts genom direktförsäljning till strategiskt viktiga kunder. Försäljningen har också skett genom partners såsom SITA, vilka är ledande inom lufttransportskommunikation med 70 % av världens flygbolag som kunder. En tredje försäljningskanal har funnits i mellanöstern där försäljningen skett genom ett samägt bolag i Dubai, vilket då ägts tillsammans med Dubai Airport.

Uppköpskandidater

Potentialen i affärsmodellen är betydande eftersom Avtech tar betalt per användning istället för en fast licensavgift vilket förmodligen inte hade varit lika lönsamt. Risken är dock att verksamheten blir alltför lönsam och att bolaget antingen blir uppköpt av en stor flygtillverkare likt Boeing eller Airbus. Panasonic, vilka Avtech tecknade ett nytt avtal med tidigare under våren, är också en möjlig uppköpskandidat. Det som talar för dem är att de har en god inblick i hur många upplänkningar Aventus NowCast genererar och att de således kanberäkna Avtechs lönsamhet och ställa det i relation till deras egen verksamhet samt vilken korsförsäljnigen de skulle kunna utnyttja efter ett förvärv. Med ett marknadsvärde om blygsamma 360 mkr är Avtech en munsbit för de stora drakarna då denna nisch trots sin ringa storlek innebär stora besparingar för flygbolagen, vilket i sin tur gör det möjligt för Avtech att ta bra betalt för Aventus NowCast.

Affärsmodell och regelverk

Affärsmodellen är skalbar och min bedömning är att hävstångseffekten i Avtechs fall är väldigt stark då stora delar av varje omsättningskrona bör kunna landa på sista raden. Det som också spelar Avtech i händerna är de nya reglerna och målen om att gå över till digital ”Air Traffic Management”. De stora flygorganisationerna i världen har satt tidsramar när de analoga ATM (Air Traffic Management) skall ersättas med digital teknik. Med Avtechs programvara kan flygbolagen spara pengar genom "gröna inflygningar" medan flygplatserna får fördelen av mindre buller från flygplanen samt mindre bränslesutsläpp, vilket både är positivt för miljön och de människor som bor nära flygplatserna. Egentligen är det anmärkningsvärt att stora delar av flygindustrin ännu inte gått över till den digitala världen och modern teknik. I fallet med det försvunna malaysiska flygplanet hävdar många röster att det inte borde fått hända eftersom det idag finns alltför många teknologier som gör att denna hemska händelse med stor ovisshet som följd inte borde ägt rum.

Wake wortex

Igår lovade jag också att ta upp ett annat intressant verksamhetsområde inom Avtechs regi. Denna del handlar om det som kallas Wake Vortex, vilket är de turbulensvirvlar som uppstår bakom flygplan, likt svallvågor från en båt. Dessa luftvirvlar kan finnas kvar i luftrummet flera minuter efter att ett flygplan passerat och kan ställa till med problem för efterkommande flygplan. Som jag förstått det har branschen inte kommit tillräckligt långt inom detta område utan är under utveckling med förhoppningar om att öka både effektiveten samt säkerheten på världens flygplatser.

Få har nog undgått att det finns ett stort behov på många europeiska flygplatser där antalet start- och landningsbanor helt enkelt inte räcker till för att täcka det ökande behovet av flygplan och resenärer. På Arlanda här i Sverige ser man över möjligheterna att bygga fler landningsbanor och som jag har förstått det brottas även Kastrup och Heathrow med liknande problem. Genom Avtechs teknologi kan särskilt riskfyllda zoner identifieras och genom företagets system hoppas man kunna minska avståendet mellan startande flygplan vilket leder till stora ekonomiska vinster. Detta affärsområde är under utveckling och kan på sikt bli väldigt intressant eftersom kostnaderna för försenade flyg inom Europa uppskattas vara mellan 1,3-1,9 Mdr euro per år. Om dessa förseningar kan minska med någon procent tack vare Avtechs teknologi kommer även detta område kunna bli en framtida kassako.

Marknadspotential

Som jag beskrev igår bör Avtech kunna nå en årlig omsättning om närmare 34 mkr endast från Southwest Airlines. Eftersom konkurrensen är stenhård inom flygbranschen, där varje vinstkrona väger tungt, vore det över tid märkligt om de andra ledande flygbolagen i världen inte ser samma fördelar som SWA gör i Aventus NowCast. I relation till deras enorma omsättning är besparingar om 100-200 mkr per flygbolag inte några enorma belopp men genom att SWA nu tar det första steget, vilket gör att de förbättrar sin lönsamhet, ökar trycket på de övriga flygbolagen. Förutom de tre amerikanska jättarna; United Airlines, Delta Airlines och American Airlines finns andra stora bolag såsom Lufthansa som potentiella kunder. Med tanke på att endast SWA beräknas ge intäkter om 34 mkr, utifrån mina relativt försiktiga beräkningar, tordes den totala marknadsvolymen årligen vara närmare 350 mkr. Mycket kan hända, t.ex. att samarbetet med SWA inte blir lika framgångsrikt som förväntat eller att ny teknik manövrerar ut Aventus NowCast. Utifrån dagens information ser dock Aventus NowCast vara det enda välutvecklade programmet för att underlätta ”gröna inflygningar” och därmed är potentialen i Avtechs aktiekurs kittlande.

Entreprenörskap och framtida drömmar

Var och en får bilda sig sin egen uppfattning, men denna order har redan överträffat min förhoppningar inför 2014. Eftersom det är fritt att drömma vill jag dela med mig av mitt drömscenario för Avtechs framtid. Om de på sikt lyckas få en dominerande ställning inom flygbranschen och en årsomsättning om 300 mkr skulle Avtech Sweden AB verkligen vara en framgångssaga. Med tanke på den skalbara affärsmodellen bör lönsamheten inom kort bli god och även förbli det under många år. Med en långsiktig rörelsemarginal om 50 % år 2020 i kombination med en årsomsättning på 300 mkr skulle rörelsevinsten kunna uppgå till 150 mkr. Ett så pass lönsamt företag skulle förmodligen värderas till 25-35 årsvinster. Dessvärre tror jag aldrig att vi som aktieägare kommer att få uppleva en sådan framgångsresa eftersom ett uppköp sannolikt kommer ske långt innan detta scenario kan anas. Om det då är riskkapitalister eller något av de bolagen jag nämnde ovan får framtiden utvisa. Jag tycker personligen det är synd att vi mindre aktieägare inte har chansen att vara med hela vägen i framgångsrika småbolag. Under de senaste åren har många guldägg köpts ut från den svenska börsen men förhoppningsvis kommer man få chansen att vara med på Avtechs resa under en lång tid framöver. Hur högt den resan når skall bli spännande att se. Oavsett utfall tycker jag det är glädjande att ett litet svensk företag tagit fram en teknik som fyller ett stort värde både för miljön och dess kunder världen över.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?