Post entry

Enjoy Group AB / EasyFill AB Årsstämma 2013

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Idag var det årsstämma för Enjoy Group AB (under namnändring till EasyFill AB), (jag kommer skriva Enjoy i denna text), och vi var ett drygt tiotal personer på plats. Förutom ledning/styrelse, samt revisor var vi även sex externa aktieägare där. VD Håkan Sjölander påpekade att inom några år ska det vara tio gånger fler externa ägare på plats på stämmorna och det låter väl som något att se fram emot.

Så, vad hände på stämman? Efter sedvanlig formalia i form av de första punkterna (öppnande, val av ordförande osv.) var det dags för framläggande av årsredovisning och därefter anförande av VD med efterföljande frågestund. VD Håkan Sjölander konstaterade att 2012 tråkigt nog visade röda siffror och det är väl egentligen inte så mycket att kommentera kring det. Att det är så och vad det beror på vet förmodligen alla som följer bolaget (och de som inte följer bolaget kan läsa i årsredovisning och rapporter). Revisorn gick igenom revisionsberättelsen och den uppmärksamma har förstås sett att han har anmärkt på att skatter och sociala avgifter har betalats in för sent till Skatteverket upprepade gånger under året. Själv hade jag väl ett par teorier om vad detta kunde bero på, dels att det berodde på den likviditetsbrist som rått i bolaget, alternativt att det skulle ha kunnat bero på att rutiner för attestförfarande vid betalningar brustit (t.ex. att VD kanske måste attestera utbetalningar, vilket missats på grund av tidsbrist eller annat); alternativt att det skulle bero på rent slarv kanske. Skönt nog (anser jag) var anledningen det första alternativet, dvs. att det berott på likviditetsbristen i bolaget att man fått hålla på betalningarna ibland. Som revisorn också skriver har detta inte medfört någon skada för bolaget utöver dröjsmålsräntor (kan ju påpeka att som före detta redovisningskonsult har jag sett många värre exempel på varf��r källskatt och sociala avgifter inte betalats in som de ska). I och med kapitaltillskottet från Innlandsinovation ska detta inte vara ett problem närmaste tiden.

Efter genomgången av siffrorna gick Håkan igenom lite om Enjoys historia, från starten av bolaget 2005 och de motgångar som varit (som de flesta av oss känner till). Han berättade att Enjoy i början levererade vagnar med snurrfunktion till Coca Colas kylskåp. Dessa köptes in från Frigoglass, togs till bräcke där inredningen monterades ut och swingout-vagnarna monterades in varefter kylarna placerades ut hos kunder i Sverige. På det viset hade Enjoy koll på Coca Colas kylar i Sverige. Frigoglass tyckte dock att Enjoy fick för stor kontroll över kylarna (och att de själva alltså förlorade kontrollen) varför de inte ville sälja kylar till Enjoy. Då hittade Enjoy en kylskåpsleverantör i Libanon, men fabriken till den sprängdes då krig bröt ut i landet.

Där någonstans dök Klimasan upp och som vi vet ingick Enjoy ett exklusivt avtal med dem, där de försäkrade att de skulle satsa på Enjoys snurrhyllor i sina kylskåp. Denna försäkran visade sig inte infrias i den mån som Enjoy hoppats och trott och avtalen med Klimasan är ju också uppsagda sen en tid tillbaka. Enligt Håkan var det sista gången någon samarbetspartner får ett exklusivt avtal med Enjoy.

Håkan berättade också hur Enjoy 2009 snodde Coca Cola som kund från Frigoglass (dvs Coca Cola köpte 2009 in Klimasankylskåp och då satt ju RotoShelf i kylarna) varpå Frigoglass kontrade med att kopiera patentet och utvecklade en egen snurrvariant (Turnloader). På det viset tog Frigoglass tillbaka Cola som kund 2010, men när Enjoy fick reda på patentintrånget stämde de Frigoglass på 32 miljoner kronor. Denna patentstrid har kostat Enjoy i runda slängar 5 miljoner kronor.

Håkan berättade också hur patentstriden fick ett slut. Efter patentintrånget bestämde sig Enjoy för att inför en stor branschmässa i Tyskland utveckla snurrhyllor direkt utvecklade för en av Frigoglass vanligaste kylar. Denna visades upp på mässan och företrädare för Frigoglass såg förstås även denna. Som Håkan förklarade är ju en hel del av cheferna på Frigoglass hans gamla kollegor och han visade upp produkterna för en av dessa och förklarade att han aldrig tänkte ge sig i patentstriden, men att han var beredd att sluta fred om Frigoglass ville det. Några veckor senare ringde de och ville förlikas. Detta resulterade i att Enjoy fick ett engångsbelopp på 1, 75 MSEK, samt 35 Euro i ersättning för varje Turnloader som Frigoglass placerar ut. Som jag förstod det har Frigoglass nu lagt ner utveckling av Turnloader för att framöver satsa på Enjoys lösningar (när plasthyllorna är klara).

En sak som framkom gällande likviditetsprblem var också hur avtalet med Klimasan binder kapital vid kylskåpsförsäljning. Enjoy köper kylskåp från Klimasan och lägger 20 % av ordervärdet vid order. Resterande 80 % betalas 5-6 veckor senare då kylskåpen levereras. Leverans sker per båt och kan ta 25 dagar, varpå Enjoy säljer kylarna i Sverige med 45 dagars kredit till kunderna. Det innebär alltså att Enjoy ligger ute med pengarna i över hundra dagar, vilket förstås är påfrestande.

Vad jag förstod köper Enjoy fortfarande in kylar från Klimasan, men man har börjat övergå till att ha Frigoglass som leverantör där man istället har 30 dagars kredit vilket är betydligt gynnsammare för likviditeten i Enjoy. Dessutom har man börjat använda sig av Husky som leverantör av Kylskåp. Som det förklarades kommer Frigoglass vara den stora leverantören och Husky en mindre leverantör.

Den order kylskåp till Redbull som rapporterades om i Q1-rapporten avser specialutvecklade impulskylar som ska placeras ut på Statoil och dessa kylar produceras av just Husky. Som det står i rapporten har ett centralt avtal tecknats med Redbull och denna order avser alltså impulskylar i Sverige. Avtalet innebär att Enjoy blivit så kallad ”preferred supplier” till Redbull och vad detta innebär vet vi inte ännu. Som Håkan (och Jens Nisu) sa innebär ju inte preferred supplier att man är garanterad fler order, men Jens visade lite säljmaterial som man kommer rikta mot Redbull så snart snurrhyllorna är klara i plast.

Marknadschefen Jens Nisu visade upp den nya grafiska profilen och gick igenom tanken bakom namnändringen till Easyfill AB. Enkelt kan sägas att bolaget kommer att heta EasyFill och att alla snurrhyllor kommer att heta RotoShelf, men delas upp i kylskåp, öppna kylar och butiksinredning. Dessa kategorier kommer även färgkodas för att förenkla för kunder (och oss andra). Svårt att beskriva i text och det var bara vissa sidor från den kommande hemsidan som visades, men nog tyckte jag personligen att det såg ut att bli en klar förbättring mot idag. Om jag inte antecknade helt galet var tanken att lansera den nya hemsidan i slutat av maj och då kommer ju alla kunna gå in och bilda sig en uppfattning.

Detta börjar bli en roman inser jag, men jag har ännu inte tagit upp det förmodligen viktigaste som sades på stämman. Att hyllorna utvecklats i plast vet vi ju, men vi fick även se på ett par plasthyllor och vi fick veta att kostnaden för att producera en plåthylla ligger på ca 250 kr, men att kostnaden för att producera en plasthylla är så låg som 18 kr (15 NOK, avser 60 cm hylla). Vi fick också se att hyllorna är så finurligt konstruerade att man inte kommer att behöva utveckla helt nya hyllor för olika bredder, utan att det är möjligt att göra en bredare hylla genom att sätta ihop två hyllor, alternativt göra smalare genom att kapa av en hylla. Som Håkan sa har man tänkt som LEGO, att man kan bygga själv.

Att det har funnits intresse från kunder har väl varit uppenbart och med tanke på hur pass mycket kostnaden per hylla sjunker bör väl intresset rimligtvis inte avta med plasthyllorna. Som Tobias Sjölander sa kan en produkt vara hur bra som helst, men om den är för dyr kommer ingen köpa den. Det har ju varit ett av Enjoys problem, men det ska förhoppningsvis vara ändring på det nu.

En annan rolig sak som Håkan nämnde som också nämnts i ÅR var att en av cheferna för 7-Eleven i USA fick upp ögonen för Enjoys snurrhyllor i och med att han var i Narvesens butik på Gardemoen. Detta då Reitan som äger Narvesen också äger 7-Eleven i Norden (Plus pressbyrån i Sverige och R-Kioski i Finland bland annat) och denna chef ville ha över snurrhyllor till USA (Läste just på Reitans hemsida att de omsatte 71 miljarder NOK 2012…).

Romanen blir bara längre… Ska försöka runda av, men jag måste ju kommentera lite angående förtroendet för Enjoy och VD Håkan Sjölander. Jag har skrivit det förut och en av anledningarna till att jag investerar i Enjoy är för att VD är den oms satsat mest pengar i bolaget. Att en del kommunikation tidigare varit lite väl positiv kan jag tycka, för det har ju visat sig vara krångligare att få ett genombrott än vad någon trott. Jag ställer det dock i relation till alternativa investeringar. Att ett bolag som lanserar helt nya produkter har motgångar och gör ett och annat misstag (t.ex. var kanske Kliamsanavtalet en miss) är förstås frustrerande för en aktieägare (och ledning m.fl.) men å andra sidan tror jag att ett företag där allting flyter på utan problem knappast utvecklas lika mycket som ett som övervinner sina motgångar. Det finns bolag på börsen som gör nyemission på nyemission och där ledningen ibland tycks ägna sig åt trading med det egna bolagets aktier (smärre överdrift kanske). Sysslar de bara med bioteknik eller medicinteknik räcker det dock för ganska väl tilltagna värderingar (jag äger själv lite aktier i en del dylika företag). I Enjoy visar ledningen konstant tro på företaget, senast vid konverteringen till aktier till rejäl överkurs mot priset på marknaden. Det för mig inger förtroende. Jag läste lite vad jag skrivit tidigare och då hade jag hittat en uppgift från Frigoglass årsredovisning (ett par år gammal) att världsmarknaden för kommersiella kylskåp var på ca 20 miljarder SEK. Enjoy jobbar ju bara med hyllor, så det är ju bara en del av denna marknad, dock ska man ha i beaktande att hyllor till kylskåpen är den minsta delen de jobbar mot. Till det kommer marknaden för öppna kylar, samt butiksinredning för torra varor. Jag misstänker att den potentialen är betydligt större än den marknad som många andra högre värderade bolag på börsen jobbar mot. Men det är ju min personliga tro och åsikt och var och en gör ju sin egen bedömning. Många (inklusive jag själv) tycker säkert att allting tar för lång tid. Om jag dock själv kollar på en del andra bolag hur länge de har hållit på med nyemission på nyemission med hopp om framtida stordåd (i en del fall har någon forskare hållit på och forskat i många år innan en bolagisering), så kan jag faktiskt tycka att 8 år som Enjoy har hållit på sen starten, kanske inte är så extremt lång tid.

Diskussion om eventuell nyemission kom för övrigt upp då en av de externa aktieägarna undrade om inte bolaget skulle må bra av kapitaltillskott för att kunna satsa mer på försäljning i form av nya säljare nu när plasthyllorna blir klara. Som Håkan sa är det ju faktiskt Spendrups, Coca Cola, Frigoglass m.fl. som är Enjoys säljare, men till hösten kommer styrelsen och ledningen få ta upp till diskussion om detta räcker eller om behöver vara mer aggressiv.

Hur som helst, klockan är mycket och väckarklockorna hemma kommer vakna tidigt, så det blir dags att runda av detta. De som läst vad jag skrivit förut vet ju att jag trott på Enjoy länge och dagens stämma fick mig inte att ändra på den inställningen. Snarare tvärtom, nu känns det som om genombrottet är närmare än någonsin. Dock är det ju förstås så att för aktiemarknadens skull krävs det ju att det under hösten kommer nyheter om att hyllor i plast börjar levereras. Om så inte sker blir det fortsatt kräftgång, men om försäljningen av plasthyllor kommer igång ska nog äntligen snöbollen börja rulla även vad gäller aktiekursen. Att ledningen är övertygad om att vändningen är nära tror jag de flesta närvarande på stämman fick intrycket av och sen får vi invänta avtal med Reitan, 7-Eleven USA, HillPHOENIX, Coop, Liebherr m.fl., m.fl.…

För en tid sen ingick jag ett vad där jag lovade att äta upp en strumpa om inte Enjoys aktiekurs hade dubblats ett år efter vadslagningsdatumet. Det vadet gjorde mig en erfarenhet rikare och min dotter en strumpa fattigare… Som känslan är efter stämman idag är jag dock beredd att sätta den andra strumpan på spel också. Vi får väl se om det går bättre den här gången…

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?