Post entry

H&M-alternativ: Fast Retailing

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Gillar man H&M så är japanska klädbolaget Fast Retailing ett intressant alternativ (eller komplement).

H&M brukar ju vara aktieinvesterarnas favorit. Aktieexperten Björn Davegårdh brukar tex säga ungefär att man historiskt alltid har tjänat på att äga H&M-aktien, eftersom den alltid stigit i värde.

Ser man på ett kursdiagram har det dock varit både berg och dalar även för H&M:s aktiekurs:

• maj 2007: kurs-topp ca 190 kr
• okt 2008: bottennivå 106 kr
• sept 2010: topp ca 250 kr
• sept 2011: botten ca 180 kr

Dvs även om den långsiktiga utvecklingen är god och H&M:s affärsmodell är fantastisk (billiga kläder med hög modegrad, fräscha butiker i centrala lägen, påkostad marknadsföring med supermodeller osv), så kan man gynnas av att komplettera aktieportföljen med andra bolag med liknande goda, långsiktiga förutsättningar.

Aktiekursen i japanska bolaget Fast Retailing steg i fredags (30 dec 2011) på Tokyobörsen på förhoppningar om att bolagets klädbutikskedja Uniqlo (konkurrent med H&M) gynnas av kall vinter, skrev Nikkei.com.

Nyligen har framkommit att Uniqlo expanderar internationellt och bla letar butikslokaler på H&M:s hemmaplan i Stockholm. http://chic.se/modekedjan-uniqlo-till-sverige-utmanar-hm/

Med fredagens kursuppgång på drygt 1% till 14 000 yen (ca 1 254 kr) för Fast Retailing-aktien är bolaget totalt värt över 130 miljarder kr på Tokyobörsen, jämfört med H&M som är värt över 360 miljarder kr på Stockholmsbörsen.

Fast Retailing-aktiens kursutveckling:

• sept 2007: botten på ca 5 600 yen
• dec 2009: topp över 17 000 yen
• mars 2011 (i samband med jordbävningen?): botten 9 400 yen
• nu: 14 000 yen

Fast Retailing startades på 60-talet av Tadashi Yanai. http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Retailing Enligt Forbes är han Japans näst rikaste person, och har en förmögenhet på över 50 miljarder kr (mars 2011). http://www.forbes.com/profile/tadashi-yanai/

• Gammalt videoklipp där Tadashi Yanai intervjuas: http://www.youtube.com/watch?v=rcWUp6m8jLQ
• Videoklipp med reklamfilm för Uniqlo: http://www.youtube.com/watch?v=h3ZlMJ6tGOo

Tadashi Yanais mål är att Fast Retailing ska bli världens största klädkedja. Uniqlos mål är 500 nya butiker/år. http://www.svd.se/naringsliv/japansk-kladkedja-ska-erovra-varlden_6720095.svd Jämför med att H&M öppnade 266 nya butiker under sitt senaste räkenskapsår.

Uniqlo är Fast Retailings viktigaste butikskedja, men Fast Retailing har flera andra också:

• Aspesi
• Comptoir des Cotonniers
• Foot Park
• g.u.
• Princess Tam-Tam
• National Standard

Aktieanalytikerna räknar i snitt med följande utveckling för Fast Retailing framöver:

Intäkter:
2012: 84 miljarder kr (+14%)
2013: 95 miljarder kr (+14%)
2014: 107 miljarder kr (+12%)
2015: 125 miljarder kr (+16%)
2016: 129 miljarder kr (+4%)

Rörelsemarginal:
2012: 14%
2013: 14%
2014: 14%

Resultat per aktie:
2012: 681 yen (+28%)
2013: 798 yen (+17%)
2014: 917 yen (+15%)

http://www.4-traders.com/FAST-RETAILING-CO-6491478/?type_recherche=rapide&mots=fast%20ret

Fast Retailings mål är att öka intäkterna med 20%/år, och därmed nå intäkter på 448 miljarder kr med en rörelsemarginal på 20% år 2020. http://en.wikipedia.org/wiki/Uniqlo

Vid nuvarande börskurs på 14 000 yen värderas Fast Retailing-aktien till ett p/e-tal på 20-21 utifrån analytikernas ovannämnda förväntade snittresultat per aktie för 2012.

Jämför med H&M som vid nuv börskurs 221,30 kr värderas till ett p/e-tal på 19-20 utifrån förväntat resultat per aktie för 2012 enl analytikernas snittprognoser:

Intäkter:
2011: 111 miljarder kr (+2%)
2012: 123 miljarder kr (+11%)
2013: 137 miljarder kr (+11%)
2014: 155 miljarder kr (+13%)
2015: 171 miljarder kr (+10%)

Rörelsemarginal:
2011: 19%
2012: 20%
2013: 20%
2014: 21%
2015: 21%

Resultat per aktie:
2011: 9,63 kr (-15%)
2012: 11,20 kr (+16%)
2013: 12,70 kr (+13%)

http://www.4-traders.com/H-M-HENNES-MAURITZ-AB-6491104/financials/

Fast Retailing väntas alltså ha en högre intäktstillväxt än H&M de kommande åren. Fast Retailing har själva gett prognosen att intäkterna ska uppgå till 86 miljarder kr för sitt 2012 (jämfört med att analytikerna alltså räknar med 84 miljarder kr enl ovan).

Obs framför allt att Fast Retailings resultat per aktie väntas öka med 28% år 2012, jämfört med att H&M:s resultat per aktie väntas öka med "bara" 16% år 2012. För 2013 väntas Fast Retailing öka resultatet per aktie med 17%, jämfört med H&M:s 13%. Dvs läge att ha Fast Retailing-aktien istället för H&M under 2012 och 2013?

Fast Retailings räkenskapsår är sept ena året till aug året därpå, så prognoserna ovan för tex 2012 avser perioden sept 2011-aug 2012. H&M:s räkenskapsår är dec ena året till nov året därpå, så när det står 2012 ovan vad gäller H&M:s prognoser avser det perioden dec 2011-nov 2012.

Jämförelse inkl Inditex

Det är fantastiskt hur bra man kan lyckas i klädbranschen, med rätt koncept för en stor målgrupp. Utöver Fast Retailing (med grundaren Tadashi Yanai), finns alltså H&M (med huvudägare och styrelseordförande Stefan Persson), men ett tredje liknande bolag är spanska Inditex med sin förgrundsfigur Amancio Ortega:

Bolagens totala värde på börsen:
• H&M 366 miljarder kr (vid nuv börskurs 221,30 kr)
• Inditex 352 miljarder kr (börskurs 63,28 euro)
• Fast Retailing 133 miljarder kr (börskurs 14 000 yen)

Huvudägare:
• Amancio Ortega (Inditex): världens 7:e rikaste person enl Forbes, med en förmögenhet på 214 miljarder kr (mars 2011)
• Stefan Persson (H&M): världens 13:e rikaste person enl Forbes (mars 2011). H&M-ägarandel 38% nu värd 138 miljarder kr.
• Tadashi Yanai (Fast Retailing): världens 122:a rikaste person enl Forbes, med en förmögenhet på 52 miljarder kr (mars 2011).

Inditex som bla äger Zara-kedjan är definitivt ett ytterligare komplement till H&M, med liknande förutsättningar. Aktieanalytikerna räknar med följande utveckling för Inditex:

Intäkter:
2012: 125 miljarder kr (+12%)
2013: 138 miljarder kr (+11%)
2014: 152 miljarder kr (+10%)
2015: 166 miljarder kr (+9%)
2016: 182 miljarder kr (+10%)

Rörelsemarginal:
2012: 18%
2013: 18%
2014: 19%
2015: 19%
2016: 19%

Resultat per aktie:
2012: 3,09 euro (+11%)
2013: 3,49 euro (+13%)
2014: 3,95 euro (+13%)

http://www.4-traders.com/INDITEX-SA-93318/financials/

Inditex har räkenskapsår feb ena året till jan året därpå, så tex ovanstående prognoser för 2012 avser räkenskapsåret feb 2011-jan 2012 (dvs i praktiken 2011). Inditex 2013 är i så fall det år som är mest jämförbart med H&M:s och Fast Retailings 2012.

Dvs vid nuvarande börskurs 63,28 euro värderas Inditex-aktien till ett p/e-tal på ca 18 utifrån förväntat resultat per aktie för Inditex år 2013 (feb 2012-jan 2013) - som i praktiken avser 2012. Således:

P/e-tal (utifrån förväntat resultat per aktie för 2012):
• Fast Retailing 21 (börskurs 14 000 yen, resultat per aktie 681 yen för 2012)
• H&M-aktien: 20 (börskurs 221,30 kr, resultat per aktie 11,20 kr för 2012)
• Inditex-aktien: 18 (börskurs 63,28 euro, resultat per aktie 3,49 euro för Inditex 2013 som i praktiken avser 2012)

Tillväxt av resultat per aktie 2012:
• Fast Retailing +28%
• H&M +16%
• Inditex +13%

Tillväxt av resultat per aktie 2013:
• Fast Retailing +17%
• H&M +13,4%
• Inditex +13,2%

Fast Retailing-aktien har alltså högst p/e-tal, men väntas också visa högst tillväxt i resultat per aktie både 2012 och 2013. Frågan är om Fast Retailing-aktien borde värderas ännu högre med tanke på att tillväxttakten för resultatet per aktie ligger så pass mycket högre än H&M och Inditex 2012 och 2013.

Mätt efter intäkter är Inditex trots allt ännu störst av de tre:

Intäkter 2012:
• Inditex 138 miljarder kr
• H&M 123 miljarder kr
• Fast Retailing 84 miljarder kr

Men H&M har högst rörelsemarginal:

Rörelsemarginal 2012:
• H&M 20%
• Inditex 18%
• Fast Retailing 14%

Även om Inditex kanske är mest känt för Zara-kedjan, har Inditex även flera andra:

• Massimo Dutti
• Bershka
• Oysho
• Pull and Bear
• Stradivarius
• Zara Home
• Tempe
• Uterqüe
• Lefties

http://en.wikipedia.org/wiki/Inditex

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?