Post entry

Insplorion AB - Batteriprojektet

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Just nu pågår ett projekt som ämnar att integrera Insplorions batterisensor i kommersiella battericeller. Metoden, principen och tekniken bevisades fungera tidigare i år och hjälper batteritillverkare att styra batteriet till bättre utnyttjande (25% längre str��cka med exempelvis en elbil) och högre säkerhet.
Projektet är inte en forskningsfas utan en anpassning av den bevisade tekniken inför volym- och serieproduktion samt att få möjlighet att gå till de större aktörerna på batterimarknaden med en fungerande prototyp. Ett exempel på en aktör som önskar en sådan prototyp istället för teorier är Tesla och Elon Musk som sa följande;

“My top advice really for anyone who says they’ve got some breakthrough battery technology is please send us a sample cell, okay. Don’t send us PowerPoint, okay, just send us one cell that works with all appropriate caveats, that would be great. That sorts out the nonsense and the claims that aren’t actually true.”

Och i Insplorions fall så är teorierna redan bevisade vilket har lett till proof-of-concept och nu är det alltså dags för anpassning för en kommersiell prototyp inför storskalig produktion och presentation av denna för potentiella licenstagare.

Ok, vad ska man med sensorer i batteriet till?
Med sensorer i batteriets celler som i realtid mäter laddningen möjliggörs en bättre hushållning av laddningen. Det ger, förutom 15-25% extra körlängd för exempelvis en elbil (teoretiskt upp till 200%), högre säkerhet och bättre styrning. Just säkerheten är något som varit problematiskt för många större aktörer de senaste åren, Samsung, Airbus och nu senast Nasa.

En liknelse som jag själv brukar använda för att förklara tekniken är; Tänk dig att du har en kamin. I kaminen sätter du små termometrar i hela kaminen som känner av temperaturen. Du kopplar dessa till ett styrningssystem som i sin tur skulle kommunicerar med luftinsläppet. På detta sätt skulle du kunna utnyttja vedpinnens energi maximalt och minimalt med energi skulle åka ut genom skorstenen oanvänd, styrsystemet skulle även veta om en kraftig brand var på väg att utvecklas vilket skulle kunna stoppas. På samma sätt är det med Insplorions sensorer som mäter laddningen kemiskt, det ger styrsystemet möjlighet att hushålla bättre med batteriets laddning.

Varför har ingen annan gjort detta?
För att det inte är lätt. Att forska fram tekniken för mätningen har tagit tio år. Att mäta cellerna i realtid är lika logiskt som att ha en termometer i en temperaturkänslig miljö som till exempel livsmedelstillverkning. I dagsläget så mäter man så klart, men med voltmetrisk mätning vilket innebär en mindre noggrannhet än med Insplorions teknik som mäter kemiskt. Om vi skulle jämföra med livsmedelstillverkningen så skulle voltmetrisk mätning vara som att mäta temperaturen på luften som kommer ut ur det utrymme man vill mäta, exempelvis en kyl, istället för att sätta termometern inne i kylen. Detta gör att mycket kan gå fel inne i kylen och att man upptäcker detta för sent. På samma sätt är det med en battericell, Insplorion ligger längst fram just nu, vad vi vet, med att kommersialisera sensorer som bevisats fungera för mätning av battericellens kemi i realtid.

Insplorions teknik och konkurrenterna?
Från intervju av VD gjord av Stockpicker:

Inom batteri finns det ingen kommersiell sensor som mäter i batteriets kemi, där finns ännu bara ett fåtal olika forsknings- och prototypprojekt där vi bedömer att vi har den bästa tekniska lösningen och ligger främst i utvecklingen. Dagens huvudsaklig konkurrent är voltmetrisk mätning, men det är allmänt känt inom batteribranschen att den är otillräcklig då den inte säger något om batteriets kemi där problemen sitter, utan bara ger information om elektronerna som kommer ut.

Insplorions teknologi har flera fördelar gentemot konkurrerande metoder genom sin kombination av hög mätnoggrannhet, robusthet och möjlighet till miniatyrisering och flerpunktsmätning. Nanopartiklarna av guld fästs på toppen av en optisk prob och placeras i en specifik miljö. I t.ex. ett fordonsbatteri fästs guldpartiklarna på flera olika ställen på elektroden där en optisk fiber går till de olika områdena. Det möjliggör en mycket högre noggrannhet än vid traditionella mätmetoder, såsom t.ex. voltmetrisk mätning av batterikapacitet.

Vilka gör de projektet med?

Projektet består av Insplorion, vars teknik och beprövade metod används. En multinationell aktör vars namn är hemligt, men som mycket pekar på är Littelfuse, bekostar delvis projektet med $50’000. Denna aktör tackade nej till att ansöka om EU-anslag då det var viktigare att få klart projektet snabbare än att vänta på svar från EU (en av fördelarna att ha en marknadsaktör med sig är att det går snabbare). Projektet görs hos AGM Batteries Ltd. som förutom detta också har större projekt hos sig vilket kan komma Insplorion väl till hands, se nedan.

Det parallella projektet
Ett sånt projekt är Advanced Propulsion Centre project, det är ett projekt med en budget på £5,4 miljoner som avser att skapa stark och robust leverantörskedja, baserad i UK. Denna leverantörskedja ska kunna tillhandahålla hela batteripacket till hybridbilar och elbilar där styrkan kommer att vara en innovativ approach där en del av fokusen kommer att ligga på BMS (battery management system), det vill säga styrningen. Och här blir det intressant, för att styra batteriet så behövs det rimligtvis sensorer. VD sa följande i en intevju;

Vi vet att dagens batterisystem inte kan styras med tillräckligt hög tillförlitlighet, vilket gör att en stor del av batteriets prestanda inte kan utnyttjas. Vi ser flera synergieffekter med att ha parallella projekt, där både vi och AGM kan dra nytta av varandras framsteg.

Aktörerna som är involverade i detta projekt kommer inte kunna undgå att höra talas om Insplorions projekt som går parallellt. Aktörerna i detta projekt är; Dukosi, Johnson Matthey Battery Systems, ”Känt brittiskt bilmärke”, Cosworth, The University of Warwick. Så aktörerna om man ska se till nätverk är inte alls tokigt, inte heller hur väl Insplorions sensorer passar i deras mål om man ser till dessa meningar från bolaget;

Resultaten ifrån prototyptesterna avses även användas mer direkt i samarbetet med AGM Batteries som idag driver ett treårigt utvecklingsprojekt där batteriets styrsystem integreras direkt i battericellen, för att uppnå individuell styrning av varje battericell, vilket efterfrågas bl.a. av brittiska sportbilstillverkare.

Ökad uppmärksamhet
Vid positivt utfall av projektet kommer det naturligt att leda till mer uppmärksamhet kring metoden, tekniken och de möjligheter som öppnas. Och uppmärksamhet är något som Insplorion inte riktigt lyckats att skapa, ännu, vilket för mig som investerare är detta något bra, det ger mig möjlighet att ta en position i tidigt skede i något som jag bedömer vara fundamentalt starkt.
Jag misstänker att avsaknaden av uppmärksamhet beror på att kommunikationen har varit för akademiskt utformad. Om man ser till deras hemsida så talar denna fortfarande ett blandat, otydligt språk där man försöker tala till samtliga målgrupper samtidigt där forskarspråket inte säger mig som investerare någonting, tvärtom, det skrämmer mig när jag läser saker som; ”Nano nano -> No²”, jag vill läsa; ”Vi gör och det ger!”. Men här har det skett en förbättring under nyemissionen vilket vi också kan se på den kraftigt ökande handeln, men en ytterst liten del av investerarkollektivet har nåtts i Sverige, än mindre utanför Sverige.

Kraftigt ökat intressekurva
Vid endast en publicerad artikel som behandlar potentialen så kommer vi se en kraftigt accelererad intressekurva från samtliga intressenter. Investerare är ju lite som fiskare, man berättar inte gärna om vart man hittar sin fångst, man vill ju fånga mer, så den gruppen är lite bakåtsträvande på den punkten. Nyhetsmedium inom teknologi ligger i framkant men kräver uppvaktning (enkelt beskrivna pressmeddelanden) och sedan har vi alla nyhetsmedium inom marknadsbevakning som behöver väckas. Detta kommer att ske, och skulle så kunna göras redan på nuvarande premisser eftersom tekniken är bevisad i flera led. Att nyhetsmedium kommer att plocka upp detta bolag och dess projekt känner jag mig säker på. Men för den som satt sig in i tekniken till fullo får ha överseende med att det kommer ta tid, en enkel princip och metod är det, men den är inte lätt att förstå till fullo med den fakta som finns idag och man konkurrerar om uppmärksamheten med forskare som tänkt en tanke och kablar ut detta som en revolution. Insplorion gör tvärtom, de har tänkt och forskat i tystnad och nu kommersialiserar de i tystnad. Men när nyheten kommer att det är klart kommer tyngden i densamma att sprida sig själv. Men, det finns en fara i detta, de som upptäcker denna nyhet först är den med störst incitament att dra nytta av innehållet, och det är aktörerna. Därför är det också viktigt att investerarmarknaden är väl insatt då detta skapar en sundare prissättning av bolagets framtida värde och inte som nu, en rabatterad prislapp vilket aktörerna kan utnyttja.

Och, när blir det business av detta då?
När man läser memorandumet från nyemissionen så kan man se att deras strategi är att licensiera sin teknik till en större aktör men även lämnar öppet för andra, redan pågående dialoger som de själva bedriver.

Prototypen och resultaten ifrån tester av denna kommer därpå att användas i de pågående dialogerna som den multinationella komponenttillverkaren har med större batteritillverkare, men även direkt inom de dialoger som Bolaget själv bedriver.

Detta säger mig som investerare att inte bara en dialog pågår utan flera, detta är något som vittnar om pågående förberedelser inför avtal. Man kan också läsa följande i samma memorandum;

Ett scenario om dessa tester blir framgångsrika är att Insplorions teknologi licen- sieras till det multinationella företaget för en avgränsad applikation och integreras i tillverkningsprocessen hos en av de större batteritillverkarna.

Förutom detta kan vi även läsa något som vittnar om den kraftiga batterimarknaden som är uppdelad i en mängd olika segment (läs gärna mer om batterimarknaden här) och att det redan finns en prisstrategi inför denna. Det är av yttersta vikt att de inte låser en så bred teknik hos en aktör som inte kan nå samtliga segment, så här är de rätt ute.

Som exempel kan nämnas att ett samarbete med AGM Batteries förväntas innebära tillverkning av nischade produkter med låga volymer och höga marginaler. Ett samarbete med den ovan nämnda multinationella elkomponentbolag förväntas istället innebära höga volymer med lägre marginaler.

När jag ser till samlingen av fakta kring projektet, aktörer som är involverade, strategier så inser jag att det finns en stor grad kunskap och erfarenhet inom samtliga områden. Jag misstänker att Hans-Olov Olsson ligger bakom en del av prisstrategi och upplägget för att på ett snabbt sätt attrahera de större aktörerna, om man kan vara rådgivare mellan Geely och Volvo i deras köp så kan man nog styra upp dessa affärer på ett fördelaktigt sätt också, något som hans innehav vittnar om.

Bolaget har nämnt signing-fee som ett alternativ vilket är fullt möjligt. Och allteftersom länder nu börjar förbjuda bensinbilar, nu senast Norge 2025, Tyskland 2030 och så vidare så pressar detta världen mot en explosiv utveckling som direkt gynnar detta projekt. Samtliga aktörer kommer att lysa med ficklampa för att få ett teknologiskt övertag gentemot sina konkurrenter. Därför är det också viktigt att en licens hamnar hos en större batteritillverkare så inte tekniken hamnar hos en enskild aktörs patentportfölj genom förvärv där tekniken enbart används för ett ändamål, exempelvis elbilar.

Insplorion står med en tioårig forskning, färdigt proof-of-concept där man bevisat funktionaliteten, och nu snart med en färdig kommersiell prototyp redo för att presentera sig på marknaden, på riktigt. Och batterier är bara ett av de områden som deras sensorer fungerar på. De nämnde i noteringsmemorandumet att det fanns 10 miljarder olika ändamål för deras sensorer, men batterier ligger närmast nu.

Jag bedömer det som att PM om avtal kan komma redan inom de närmaste månaderna, det vill säga innan prototypen är klar. Det är min personliga bedömning, om inte annat så gissar jag på att förhandlingarna kommer att vara klara redan när utfallet kommer baserat på deras kommunikation kring pågående dialoger.

Fotnot: SaltX tecknade nyligen ett licensavtal som de uppskattar ska ge 300 miljoner per år på sikt. Avtalet skrevs för 15 år med ett, av Ratos ägt, företag. Ratos äger även Biolin Scientific som äger Q-sense som, Q-sense är också ett mätsystem som Bengt Kasemo sålde till dem, Bengt är även en av grundarna till Insplorion. Och angående SaltX så är enbart batterimarknaden större än den marknad deras licensavtal skrevs för.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?