Post entry

Mekonomen och framtiden.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag har tidigare skrivit om Clas Ohlson, att jag ser en tillväxtpotential och tror hårt på företagets koncept. Men sedan en tid har jag börjat intressera mig för Mekonomen.

Mekonomen är Skandinaviens ledande bildelskedja som erbjuder reservdelar och tillbehör, service samt helhetslösningar för företag. Jag levde länge i tron om att ett företag som säljer bildelar fort blir omodernt då dagens bilar blir alltmer modernare och svåra att skruva med. Men det är det här som är det fina i kråksången. Mekonomen tycks täcka in bilägandets alla spörsmål! Skall du köpa en ny bil så blir du kanske tvungen att serva din gamla, för att sedan sälja av den, och köper då nya reservdelar. Köper du en ny bil så kanske du vill köpa tillbehör, sedan oavsett åldern på din bil så är den i behov av service. Något som också är värt att notera är upphörandet av det svenska bilbesiktnings monopolet. Mekonomen har ingått samarbetsavtal med servicestäder som får utföra bilbesiktning.

Mekonomens devis är att göra BilLivet enklare, genom att erbjuda i stort sett alla tänkbara tjänster som är förknippat med bilägande. Företaget har en stark marknadsposition även i samband med lättandet av märkesverkstädernas ställning genom EU-direktiv lär Mekonomen ställning stärkas då företagets reparationer inte sätter nybilsgarantin ur spel.

Eftermarknaden för personbilar beräknas vara värd drygt 80 BSEK, där 40 BSEK tillhör segmentet service- och verkstäder. Mekonomen äger, genom Mekonomen Bilverkstad och MekoPartner, en marknadsandel om 14 % i slutkundssegmentet.

Företaget tordes också sägas vara konjunktur okänsligt. Behovet av reparationer, service och reservdelar finns oavsett konjunktur. Hotet från nybilsförsäljning slår inte ut behovet av reserdelar just därför att många förväntas sälja en bil, som då kan tänkas behöva genomgå viss service och då uppstår ett behov av reservdelar osv.

Mekonomen riktar sig vidare till en bred målgrupp. Det är inte enbart privatpersoner utan även företag vilket jag tror är en riktigt bra idé. Istället för att företagen kontrakterar flera olika parter som tar hand om vagnparkens olika frågor så ordnar Mekonomen en helhetslösning och besparar företagen den energin och kostnaden. I teorin.

Finns det några hot? Marknadstillväxten har historisk sett varit ca. 3-5 % per år men avtog något under 2008 för att sedan stabiliseras under 2009. Vidare måste man också se tillväxten i relation till bilarnas utveckling. Blir bilarna bättre genom att deras delar har längre hållbarhet (tex. avgassystem) minskar efterfrågan. Dock ökar troligen priserna vid service vilket enligt Mekonomen blir plus minus noll på sikt. Ett tänkbart hot skulle kunna vara konkurrens på tillbehörssidan.

Det har ett starkt varumärke, företaget innehar en stark marknadsposition och erbjuder ett brett antal tjänster som ej är avhängiga konjunktur utan behovet är beständigt. Vidare har Mekonomen en ganska hyfsad direktavkastning på litet mer än 4,5 procent! Företaget har god soliditet, 59 (60) % och expanderar. Företagets tillväxtmål är 10 % vilket uppnåddes 2009.

Dagens värdering på 152 kr kan kanske ses som något högt med ett P/E på 18.xx men som någon skrev i ett inlägg "kvalitet kostar".

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?