Post entry

Mina små pärlor del 3. VD- intervju

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Nu när det nalkas mot jul tänkte jag bjuda på en ny potentiell pärla. En pärla som jag tror har mycket mer att ge efter en tids bortglömdhet på börsen. Företaget värderas idag till 7,65 Msek (kurs = 6 öre), gör en vinst efter skatt på 2,3 Msek för årets 9 första månader och har inga långfristiga skulder. Företaget är Victor Janson Since 1890 och är noterat på aktietorget. Det är minimal handel i aktien så den är väldigt svår att handla med. Men så var även fallet när jag för första gången köpte Jays.

Bolaget hette tidigare Guld Invest AB och köptes upp av Stureguld som dock valde att behålla det som ett noterat bolag på aktietorget och byta namn på det. Bolaget hade stora problem tidigare då man bl.a. förra året utsattes för ett rån, vilket kan ses i rapportsiffrorna nedan för 2011. Bolaget handlar med ädelmetaller och säljer smycken: De har bl.a. ett samarbete med Isabella Löwengrip eller Blondibella som hon är mer känd som i bloggsammanhang. Isabella har tillsammans med företaget tagit fram en ny smyckeskollektion som presenterades tidigare i år. Företagets produkter säljs via återförsäljare, egna butiker i Sverige och Norge samt via en webbshop.

Rapportsiffrorna för de tre första kvartalen här (förra årets siffror inom parantes):
* Periodens intäkter uppgick till 159,8 MSEK (155,3), vilket är en ökning med 3%

* Rörelseresultatet för delåret uppgick till 2,6 MSEK (-9,5), vilket motsvarar en rörelsemarginal om
1,6 procent

* Resultat för delåret efter skatt uppgick till 2,3 MSEK (-9,8)

* Resultat per aktie för delåret uppgick till 0,01 kronor (-0,08)

* Substansvärde per aktie är 0,11 kronor (0,11)

För att få lite mer kött på benen skickade jag iväg lite frågor till VD Joacim Nord och fick svar idag:

Kan du kort beskriva er verksamhet med fokus på VJ 1890?

VD-svar: Vårt dotterbolag VJ1890 arbetar inom ädelmetaller. Vårt mål är att utveckla vår smyckeförsäljning allt mer då marginalen är högre inom det segmentet.

2. Hur ser framtidsutsikterna ut för VJ 1890, hur tänker ni expandera?

VD-svar: Vår lansering med Isabella har fallit väl ut så vi ser över ett längre samarbete och jobbar även på att få in andra matchade profiler. Vårt mål är att på ett effektivt sätt kunna driva trafik till vårt varumärke och på det sättet stärka det hos våra kunder (kedjor och enskilda butiker)

3. Vilka är era största konkurrenter och hur ser du på er möjlighet att konkurrera i framtiden?

VD-svar: Vi har långt kvar att växa innan vi får några större konkurrenter inom smyckeindustrin.

4. Hur utvecklas samarbetet med Isabella Löwengrip och har ni några planer på ytterligare samarbeten med andra designers?

VD-svar: Just nu fokuserar vi helt på Isabella för att skapa en långsiktigt samarbete. Isabella är fantastiskt på att hjälpa oss nå ut.

5. Vilken fördelning mellan de olika intäkterna har ni, smycken vs råvaror och var gör ni vinst?

VD-svar: I dagsläget är fortfarande råvaror en stor del av omsättning. Har nu under hösten även fått fler kunder inom B2B. I denna bransch så behöver man den kontakten för att sedan kunna sälja produkter till kunderna (B2B).

6. Vad är tankarna bakom webbshopen, är det inte farligt att som grossist öppna upp en webbshop om man ser till återförsäljarnas försäljningsmöjligheter?

VD-svar: Webbshoppen används primärt för att visa smycken och promota de butiker som vi har runt om i landet.

7. Hur utvecklas försäljningen i webbshopen?

VD-svar: Efter starten med samarbetet med Isabella så har försäljningen ökat markant via vår webbshop. Dock är fortfarande B2B försäljningen omsättningsmässigt större.

8. Ni har inga planer på att göra smycken eller skal till smartphones? (en kanske något dum ide från min sida men men)

VD-svar: Det är inte alls någon dum idé men i dagsläget så har vi inte planer på detta. Men det är inte omöjligt att vi ser över det till våren.

9. Något annan du vill förmedla?

VD-svar: Det är kul att se att intresset ökar för VJ1890 både från kunder och investera. Vi har tidigare haft problem med att hitta rätt säljare men känner nu på att allt börjat falla på plats. Det är även väldigt kul med Isabella som är väldigt bra på att nå ut till en större och yngre kundgrupp. Det är kul att se att våra produkter är omtyckta av många olika åldersgrupper. Jag skulle även gärna vilja ta upp Stureguld som är moderbolaget. Jag skickar med Q3 rapporten. Så kan vi ta mer frågor om det vid ett senare tillfälle.

Mina kommentarer: Det känns som att VJ är ett bortglömt företag som har potential att bli en riktigt bra investering. Förhoppningsvis kan dem öka sina marginaler framöver genom att sälja mer smycken.. Med tanke på att man nu börjat satsa mer på att nå en yngre målgrupp och den stundande julförsäljningen så tror jag att q4 kan bli riktigt bra. Säg att företaget når upp till en vinst efter skatt på 3 Msek för i år så ligger pe-talet just nu på 2,5 Som ägare av G5 Entertainment och tidigare Jays så ser jag stor potential i att satsa på smartphonesegmentet. Det skulle det vara roligt om VJ tar detta i beaktande i sin framtida utveckling och drar nytta av den kraftiga tillväxt som väntar för smartphones. Jag gillar kreativa bolag som är bortglömda och alldeles för lågt värderade så VJ passar väl in i min portfölj. Just nu ser portöljen ut så här: g5= 93%, Sino agro food = 3%, VJ since 1890= 4%. Lycka till!

Hemsida: http://www.vjsince1890.com/

Kvartalsrapporten: http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=63879&Language=1

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?