Post entry

Ny lag kommer trippla kursen i Eyeonid

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Nu börjar det bli bråttom, om 11 månader träder EU:s General Data Protection Laws (GDPR) i laga kraft. Det är många bolag som tar en enormt stor affärsrisk om de inte är skyddade. Alla företag som hanterar personuppgifter inom EU, eller tillhörande personer i EU har nu 11 månader på sig att hitta ett täckande skydd inför för de kommande förändringarna. www.juridiskvagledning.se/ny-dataskyddsforordning GDPR är en ny lag som styr hur företag och myndigheter kan och får hantera din personliga information. Eller kortfattat: Hur de säkerställer din integritet.

De nya kraven KRÄVER att ett intrång ska anmälas inom 72 timmar efter upptäckt. Gärs inte det, blir det dyrt. Handen på hjärtat, hur många verksamheter har ens möjlighet att upptäcka ett intrång?

Nästan alla bolag på börsen ligger därför i riskzonen och de allra flesta är dåligt skyddade enligt en färsk undersökning. Elbolag, kommuner, E-handelsbolag, banker, försäkringsbolag och bolag man inte ens tänker på samlar på sig uppgifter och lagrar dem. Ica, Coop, medlemsklubbar etc. Listan med bolag som är tvungna och måste agera NU kan göras hur lång som helst.

Igår kunde vi läsa i SVD att bolaget KLARNA har haft läckage och blivit kapade, utan att de ens visste om det. Klarna omsätter 2,8 miljarder kronor år 2015, och ännu mer 2016. Hade detta hänt om 11 månader skulle de förmodligen ha fått böter från EU på ca 112 miljoner. Jepp, du lästa rätt etthundratolv miljoner kronor i böter. Inga småsummor.

https://www.svd.se/anmalningar-om-id-kapningar--klarna-granskas/om/naringsliv

För om man bryter mot GDPR säger den nya lagen att man ska drabbas av böter på upp till 4 procent av koncernens globala omsättning. Ett saftigt straff som införts för att säkerställa att alla som omfattas av lagen sätter skyddet av personlig data högt upp på agendan.

För betalföretaget Klarna är skyddet inte en kostnadsfråga. Vinsten första halvåret 2016 sjönk med 20%, men blev ändå på 115 miljoner. Vinsten 2016 beräknas till närmare 300 miljoner.

Problemet är att det är inte har funnits något känt skydd för företagen att köpa och använda förens nu.

Skyddet stavas Eyeonid som är en unik tjänst inom IT-säkerhet, som handlar om att förebygga och förekomma intrång och bedrägerier på nätet. En tjänst som de är ensamma om i Europa. Precis vad Klarna behöver ha på plats innan året är slut.

Förmodligen vet bolag som Klarna inte om att Eyeonid finns - ännu

Företaget Eyeonid är ett Svenskt företag som har utvecklat en unik komplex teknisk plattform inom IT-säkerhet. Bolagets primära tjänst är ett digitalt larm som varnar företag och människor när deras digitala ID-handlingar finns tillgängliga i fel forum eller har hamnat i fel händer. Med ID-handlingar menar de bland annat Inloggningsuppgifter, Kreditkort och Personnummer. Som bolaget själva säger ”EyeOnID är ett stöldlarm på Internet för din digitala identitet, ett skydd som aktiveras och varskor dig innan det blir stora problem”.

Mitt i prick om vad den nya lagen GDPR lagen vill att man ska hantera och handlar om. GDPR kommer göra ont hos flera bolag, riktigt ont, och det är precis det som är poängen. Faktum är att de bolag som inte agerar och ignorerade de nya reglarna och direktiv kommer provocera fram en reaktion från EU. Det kommer att bli extremt dyrt med riskfyllt att inte ha ett regelrätt skydd.

Kriminaliteten på nätet kostar EU-medlemsstater 265 miljarder euro per år. För den globala ekonomin är siffran cirka 900 miljarder euro. Och det är bara den finansiella sidan. Cyberbrottslighet är faktiskt ett så brett och varierat problem att EU och Europol har etablerat European Cybercrime Center (EC3) för att skydda europeiska medborgare, företag och regeringar från onlinebrott. Där jobbar flera hundra personer som jobbar intensivt med att försöka bromsa utvecklingen.

https://www.europol.europa.eu/about-europol/european-cybercrime-centre-ec3

Den nya lagen GDPR är ett resultat av det, och det finns ett enomt STORT behov av styrning för hur personlig data skall hanteras och hur det får användas och delas. Det har Eyeoid en lösnong på nu.

Lagen i sig är på ungefär 100 sidor men om man verkligen vill förstå konsekvenserna av den här nya lagen behöver man även läsa alla referenser och andra dokument som lagen pekar på. Tar man allt som EU har publicerat om GDPR så landar vi på ungefär 6000 sidor. http://computersweden.idg.se/2.2683/1.670629/datainspektionen-gdpr-djungeln

Som exempel, lite beroende på bolag och tjänster, kan kostnaderna för företag som inte hanterar och skapar ett system som följer lagen, resultatet i böter med upp till 4% av företagets omsättning (upp till 20 miljoner Euro) för en större överträdelse och upp till 2% (upp till 10 miljoner Euro) för en mindre.

Och de som hoppas på att datainspektionen, som måhända har varit relativt inaktiva tidigare, ska fortsätta att vara det bör du nog tänka om. Numera kan vem som helst lämna in ett klagomål mot vilken organisation som helst och varje klagomål kommer resultera i en utredning någonstans på vägen. Alla företag som har verksamhet i EU eller som hanterar EU-medborgares personuppgifter kan bli utrett och bötfällt så risken att bli granskad har verkligen ökat markant.

Jag kan inte finna någon annan lösning för stora bolag att skydda sig, än att skriva avtal med Eyeonid, då den centrala delen i lagen handlar om att det måste finnas system och rutiner samma dag då lagen börja gälla. Och man måste kunna visa HUR man skyddar sig och agerar aktivt.

Företaget Dell har genomfört en undersökning bland drygt 800 it- och affärsansvariga, varav drygt 100 från Sverige, med ansvar för dataskydd på företag med europeiska kunder. Bara 9 procent känner att de kommer att vara redo när förordningen börjar gälla, och hela 97 procent av företagen saknar en plan. Skrämmande, men otroligt lönsamt för ett företag som Eyeonid. http://computersweden.idg.se/2.2683/1.667312/sverige-efter-eu-dataskydd

Jag är övertygad om att företaget Eyeonid kommer att gynnas av att alla dessa företag behöver skyddas. Att det är vilsna och att de idag inte har någon lösning.

I förra veckan tecknade Eyeonid en avsiktsförklaring med Ateles Consulting AB om samarbete och återförsäljning av EyeOnIDs proaktiva ID-bevakningstjänster. Ateles kunder omsätter tillsammans över 11 miljarder årligen genom Ateles utvecklade e-handelslösningar. Ateles arbetar med kunder i både B2C och B2B segmentet och på kundlistan finns just Betalföretaget Klarna.

Men även kunder som GANT, Gina Tricot, Gresvig Retail Group, Boxon, Marine Harvest och IDÉ House of Brands.

Min gissning är att alla dessa bolag har ett avtal med Eyeonid innan årets slut och Klarna redan innan sommaren.

Eyeonid ligger på NGN listan och är värderat till ynka 155 miljoner. Min gissning är att vi tredubblar det innan sommaren är till ända och vad bolaget är värt vid årets slut vågar jag inte ens gissa.

Men det bästa är att skaffa sig en egen uppfattning om bolaget och dess framtida möjligheter Jag äger själv aktier i Eyeonid. Texten ovan bygger på mina egna tolkningar och egna insamling av data. Den kan vara behäftad med fel. Värderingen bygger på ett antal subjektiva antaganden om framtida intäkter. Dessa kan materialiseras eller inte. Jag uppmanar att göra dina egen research på bolaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?