Post entry

Opcon Powerbox Marin

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Sparar upp till 10% i bränsleförbrukning

Läste idag att Stena Line permiterar 800 personer p g a de nya svavel reglerna som genererar chockhöjda bränslekostnader för rederiet. Dessa kostnader som uppgår till runt 2 miljarder för StenaLine endast. Man kan ganska snabbt förstå att rederier som Maersk,Stena , MSC,CMA ,Cosco,Hapag-Lloyd,Evergren,APL,Hanjin Shipping,Mitsui och Orient overseas som alla är bland världens största rederier lägger över 30 miljarder på bränsle. Med stigande oljekostnader och strängare miljökrav borde bädda för Opcons Powerbox Marine som finns i två versioner :

  • WHR-lösningar med varma vattenkällor (mantelkylning, luftkylning, etc.)
  • WHR-lösningar med hjälp av avfalls ånga
  • ORC-lösningar med värmeåtervinning till elektrisitet

http://www.opcon.se/web/Products_18_1.aspx

I bägge fall så genererar Powerboxen besparningar på mellan 5-10 % av bränsleförbrukningen. Alltså utan att vara något matte geni så finns det hundratals miljoner att spara in på bränslekostnader hos rederierna samtidigt som man hjälper miljön på traven. Inte minst så kanske ett antal jobb finns kvar p g a dessa besparingar. Opcon har testat en Powerbox hos Wallenius rederi och testet var positivt. Jag förväntar att denna del av Opcons verksamhet skall ta fart med de nya strängare miljökrav och regler som blir strängare och som påför rederierna och industrin fördyrade bränslekostnader. Jag förväntar mig avtal med MAN marine och Wallenius under 2015. Lägger man till avtalet som slöts med Snowman i veckan där man öppnar upp Asien så tycker jag att börsvärdet på Opcon ser lockande ut utan att räkna in Enerji i Australien som har en enorm potential inom gruvindustrin.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?