Post entry

Tourn International: Hög strukturell tillväxt och goda bruttomarginaler

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Tourn International är en doldis som många kanske hört talas om men inte riktigt förstått vad de gör. 2016 var ett genombrottsår och 2017 har börjat mycket bra. Bolaget driver annonseringsnätverket Tourn.se, Tourn kopplar samman reklamköpare med bloggare. Branschen har verkligen exploderat senaste åren. Detta är nog bara början då reklamköpare allt mer skiftar fokus från t.ex. reklambanners till content marketing (bloggar) , social media (Instagram, Facebook, Twitter), video marketing (Youtube, Snapchat). Tourn har snabbt tagit en ledande position här och har en lönsam affärsmodell redan idag.

Tourn har hög strukturell tillväxt, goda bruttomarginaler, bra kostnadskontroll och hög andel återkommande intäkter.

Marknaden

Digitial marknadsföring är ett vanligt använt uttryck och såhär skriver Wikipedia ”Digital marknadsföring är marknadsföring av produkter eller tjänster via digitala kanaler och plattformar, som datorer och mobiler som smarta telefoner, surfplattor, smarta klockor etc. Ofta omfattar digital marknadsföring taktiska aspekter, som att hantera metoder och verktyg för att få kunder att landa på en webbplats eller mobilapplikation samt att få dessa att genomföra ett köp.”

Influencer marketing är istället marknadsföring där ”påverkare” med ett nätverk av följare/läsare talar väl om ett företags produkt eller tjänst och på så sätt hjälper till med marknadsföringen.

I och med att social****a****medier har växt fram så har reklamköpare skiftat fokus till att hitta människor som påverkar andra. Influencer marketing ”handlar om att hitta marknadsförare som påverkar vilket i sin tur förbättrar varumärkeskännedomen, leadshantering, eller ökar försäljningen. Det är enklare än någonsin för företag och marknadsförare att styra samtalet dit man vill och påverka beslutsprocesser.”

En rekommendation eller att en vän har köpt en viss tjänst / vara väger alltid tyngre än något annat som t.ex. en banner eller reklamklipp.

”Traditionellt har man vänt sig till toppbloggare som marknadsfört produkter vilket kostar mycket och samtidigt inte är trovärdig marknadsföring.På senare tid har man flyttat fokus till relevanta mikro och makro påverkare som är billigare kanaler.

_Vid effektiv influencer marketing riktar man in sig till specifika individer.__Man vänder sig till bloggare som har bra reach (antal personer som man når) men som kanske inte är de högst profilerade genom reverse-enginering. Ofta har dessa bloggare hög trovärdighet och man når en större kundkrets till en lägre kostnad vilket i sin tur hittar leads.”_

Det råder inget tvivel att Influencer marketing har exploderat sista åren. Fortfarande lägger dock företag i allmänhet en relativt liten del av sin reklambudget på det. Länken visar hur nyckelordet har utvecklats hos Google: https://trends.google.se/trends/explore?date=all&q=influencer%20marketing

För den som vill läsa mer om ämnet: http://tech.co/explain-influencer-marketing-8-year-old-boss-2015-10

Tourn International

Tourn International driver annonseringsnätverket Tourn.se, Tourn kopplar samman reklamköpare med bloggare, så att företagen på ett enkelt och effektivt sätt kan marknadsföra sina produkter i bloggvärlden och i sociala medier så som Instagram, Twitter och Facebook. Genom Tourn kan reklamköpare nå ut med sina budskap träffsäkert till respektive målgrupper genom display och content marketing.

För att nämna några kända kunder till Tourn så är det värt att nämna Telia, Zalando och Carlsberg.

Förra året förvärvade bolaget Camit Communications AB, en teknisk plattform med inriktning premiumprofiler. 2016 var ett genombrottsår och det är i år vi kan se skalbarheten det Tourn har byggt senaste åren.

En av Tourns konkurrenter är Bonnier som inte har en automatiersad plattform och har drygt 200 profiler kopplade till sig. Tourn har över 160 000 kopplade sociala medier profiler och har bland annat exklusivt avtal med Kenza, en av Sveriges kändaste bloggare / Instagrammare eller ”påverkare”.

Bolaget har fem erbjudanden till företag:

1. Instagramplattform:Tourn har skapat den första prestationsbaserade plattformen för influencer marketing på Instagram där annonsörer bara betalar för kvalificerad trafik från profillänkar.

2. TCD, Tourn Content Discovery, hjälper utgivare att engagera besökare och tjäna pengar på innehåll.

3. Bloggar: Tourn erbjuder Skandinaviens största automatiserade plattform för marknadsföring av innehåll på bloggar. Inga manuella uppdrag och administration.

4. Premium: Tourn hanterar premiumkampanjer skapade av premium influencers. Tourn Premium är den perfekta lösningen för varumärken som letar efter brandambassadörer i vilken kanal som helst.

5. Tourn äger ca 50% av techbolaget COOPY som bildades i mars 2017 vars affärsidé är att administrera och automatisera e-commerce system. COOPY har som mål att generera intäkter från kvartal två 2017 och storleken på intäkterna basera på försäljningsvolymen.

Hur funkar det praktiskt?

Vi säger att Bolaget ”Hår AB” säljer hårprodukter och vill nå ut med sin senaste produkt. Hår AB kan då lägga upp en kampanj på Tourns plattform med budget XXXtkr och rikta in sig mot kvinnor i åldrarna 20 – 35 år. Då kan exempelvis ”Anna Johansson” med 2000st följare på Instagram (eller blogg) som är en Tourn profil välja att marknadsföra detta på sin Instagram eller blogg. Anna lägger då upp bilden eller annan beskrivning som Hår AB önskat. Annas följare är relevanta då samtliga aktivt valt att följa Anna. Troligen är de flesta ynga likt Anna och har samma intresse eller värderingar som henne. Ungefär som att de flesta unga killar följer Zlatan eller vi aktieintresserade följer Mats Qviberg eller Börspodden. Eftersom man i allmänhet tycker som dem man följer, ser upp till eller hur man vill beskriva det så är allt innehåll relevant för följarna. Det är då goda odds att Annas följare är intresserade av hårprodukter. Det förutsätter såklart att Anna marknadsför relevanta produkter som hon själv tycker om och kan stå bakom.

Hur tjänar då Tourn och Anna pengar? Anna lägger kampanjen i ovan exempel med Hår AB och för varje klick / unik besökare som går genom Annas Instagram eller blogg så får ”Hår AB” betala cirka 8 kr per klick / unik besökare. Anna får cirka 4kr och Tourn cirka 4kr. ”Hår AB” betalar alltså endast per klick istället för t.ex. banner eller TV-reklam där du oftast betalar ett fast pris där du heller inte har en aning om hur många som faktiskt sett bannern. Med Tourns plattform blir det relativt omöjligt att mörka siffrorna.

Det fungerar ungefär likadant på de övriga tjänsterna Tourn erbjuder. Tourn Content Discover hjälper utgivare som Nyheter24.se att tjäna pengar på innehåll. Det kan vara att bland egna oberoende artiklar med sponsrade artiklar. Om man t.ex. går in på Nyheter24, läser en artikel och i slutet kommer det upp ”Du kanske också gillar”, där finns relevanta artiklar från Nyheter24 blandat med ”Sponsrade” artiklar.

Värdering

Vid en första anblick kan Tourns aktie framstå som dyr. Bolaget omsatte 15,5 (7,0) MSEK för 2016 och värderas idag till 135 MSEK. Tourn är skuldfritt och har en mindre nettokassa idag.

Nyligen presenterade Tourn sin Q1-rapport som visade intäkter på 9,2 (1,9) MSEK med ett EBIT resultat på 0,4 (-0,4) MSEK. Uppenbart växer Tourn väldigt snabbt och det finns inget som tyder på att tillväxttakten skall avta, tvärtom. Tourn ligger inte på latsidan utan skall bl.a. expandera mot rörligt innehåll (Youtube) och har börjat lansera ordentligt i Norge och UK.

Är Tourn skalbart då?

- Ja utan tvekan.

Tourn har en bruttomarginal på cirka 30-70% beroende på vilken plattform de säljer. I Q1 var marginalen 59% och jag förväntar mig något minskad marginal på sikt. På TCD ligger Tourns marginal kring 25-30%, Tourns mål är att denna plattform ska öka mycket under 2017. Däremot tillkommer inga fasta kostnader utan endast rörliga.Tourn har varit tydliga med att de inte vill ta på sig stora fasta kostnader och att de vill ha en skalbar affärsmodell. Idag är Tourn drygt 21 anställda. Det är troligt att det inte kommer bli speciellt många rekryteringar per år och inte heller är tanken att öppna kontor utanför Stockholm. Det är därför relativt enkelt att räkna på Tourn då större delen av rörelsekostnaderna är provisioner och egenanställd personal. Idag ligger de fasta kostnaderna på ca 1,1 MSEK per månad.

I värderingen har jag inte valt att ha med Tourns delägda företag COOPY som förväntas bidra med intäker från och med kvartal två.

Jag estimerar att Tourn kommer att fortsätta växa i väldigt hög takt och att bolaget kommer att fortsatt expandera på bredfront både i Sverige och utomlands. I marsmånad omsatte Tourn 4,2 MSEK vilket är på årsbasis 50,4 MSEK. Tourn växte försäljningen med x4 under Q1 och med 45% från februari 2017 till mars 2017. Konservativt bör Tourn utan vidare problem kunna omsätta 50 MSEK under 2017 och kanske mer troligt uppåt 60 MSEK. Tourn rapporterar månadsvisa försäljningssiffror så att det kommer förhållandevis bli enkelt att följa Tourns utveckling framöver. I 2018 är det troligt att Tourn har en högre närvaro utomlands och gissningsvis har Tourn tagit steget in i Tyskland. Tourn lär kunna omsätta 120 till 150 MSEK under 2018.

Kalkylerar man med 60 MSEK och en bruttomarginal på 50% så kommer Tourn ha en bruttointäkt på 30 MSEK. Tourns fasta kostnader estimeras till 1-617 MSEK men kan beräknas att öka under året och bli uppåt 18 MSEK i årstakt mot slutet av året. Vi antar det 17 MSEK under 2017. Avskrivningarna är låga och beräknas till 0,5 MSEK under 2017. Tourns rörelseresultat estimeras till 12,5 MSEK.

2018 kan man anta att de fasta kostnaderna ökar med ca 20 % och de landar på 21,6 MSEK. I det scenariot och med en försäljning på 125 MSEK kommer rörelseresultatet att bli 40,9 MSEK. Det är dock troligt att Tourn kommer att satsa på nya innovativa tjänster och erbjudande vilket kortsiktigt kan påverka resultatet.

Risker

Riskerna är uppenbara i form av ökad konkurrens i en relativt omogen bransch. Det är relativt låga inträdesbarrier men Tourns stora konkurrensfördel är deras egenutvecklade plattformar. Tourn har den mest automatiserade plattformen idag och Tourns VD vill gå i bräschen inom utvecklingen.

Man också hänföra riskerna till att t.ex. Instagram kan sätta stopp för externa annonsörer och istället ”tvinga” dem att använda Instagrams egna verktyg för riktad marknadsföring. Vidare så går all teknikinnovation snabbt idag, det som kan vara rätt idag kan vara omodernt imorgon. Man måste tro på att ledningen har en fortsatt god innovationsförmåga.

Slutsats

På mina prognoser värderas Tourn till sales 2,3x och 1,1x för 2017 respektive 2018. Ett P/E på 12-13 estimeras för 2017 som snabbt faller ner till 4-5 för 2018. Tourn är ett bolag med hög strukturell tillväxt, höga bruttomarginaler, god kostnadskontroll och hög andel återkommande intäkter. Om Tourn kan visa sin skalbarhet under året kommer aktien fortsätta att värderas upp. Jag ser ingen anledning till att Tourn på 12 månaders sikt inte skulle kunna värderas till 4x forward sales (500 MSEK) vilket skulle ge en målkurs på 65-75kr. Med ett marknadsvärde på 500 MSEK skulle Tourn fortfarande värderas till EBIT x12 för 2018. Aktien är solklart undervärderad i mina ögon även om uppenbara risker finns så tycker jag ledningen visar en god innovations- och kreativitetsförmåga.

Disclosure: Jag äger själv aktier i Tourn. Texten ovan bygger på mina egna tolkningar av bolagets presentation, VD-samtal, samt egen insamling av data. Den kan vara behäftad med fel. Värderingen bygger på ett antal subjektiva antaganden om framtida intäkter. Dessa kan materialiseras eller inte. Jag uppmanar att göra dina egen research på bolaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?