STAR B

Starbreeze

Research note

Print

Starbreeze: Vår analys på den tillfälliga oron

Starbreeze släppte under natten (svensk tid) sin första gameplay-trailer på E3-mässan i Los Angeles. Hela börskurshypen som byggts upp sedan Q1-rapporten släpptes är därmed borta, då aktien är ned drygt 20 procent idag. Vi kan till viss del förstå besvikelsen över att man inte fick se mer gameplay. Det vi fick se från spelet är dock i linje med våra förväntningar. Vi kommenterar våra tankar runt kursreaktionen och den rådande oron på OVERKILL’s The Walking Dead (OTWD).

Precis som vi skrev för några dagar sedan så har vi sedan vi inledde vår bevakning av Starbreeze i början av året, räknat med att aktien skulle komma att spekuleras upp ovanför vårt så kallade base-case inför releasen av OTWD. I förra veckan handlades aktien upp till 17 kronor för att sedan falla tillbaka till 13 kronor när väl gameplay visades för första gången. Kursreaktionen är inget exceptionellt om man tittar på flertalet börsnoterade bolag som står inför binära händelser. Förväntningar och hype har även i de flesta fallen en tendens att bli överdrivna. Om vi tittar på exempelvis gamingbolagen CD Project Red och Remedy så föll även de tillbaka en hel del efter gameplay under årets E3-mässa, om man sätter kursnedgången i relation till hypen inför speltrailern. Det behöver inte betyda att spelet som visades upp var dåligt, utan att verkligheten sällan överträffar fantasin. 
 
Två saker som säkerligen har skapat oro efter OTWD-trailern släpptes är faktumet att vi endast fick se mindre än en minut gameplay samtidigt som många anser att inte spelet uppfattas som en AAA-titel (högbudgetspel). 
 
Den knappa mängden uppvisad gameplay kan lätt skapa en oro om att spelet inte är i ett tillräckligt bra skick för att visas i längre spelsessioner. I den oron kan vi något lugnande meddela att E3-mässan öppnar idag för journalister och allmänheten, och där finns ett spelbart demo av spelet. Av den anledningen kommer det säkerligen komma så kallade ”first impressions” från många större speltidningar/sajter de närmaste dagarna. Vi ser dessa intryck som minst lika intressanta som den lilla film av gameplay vi fått se idag. Sedan får man också komma ihåg att spelet lanseras först om knappt fem månader, vilket gör att det säkerligen finns en del buggar och liknande att klaga på i dess befintliga skick. Vi kan ju självklart önska att mer gameplay kommer offentliggöras under E3-mässan via IGN eller liknande mediakanal, för att ge oss konsumenter en bättre bild av vad man har att vänta. Annars blir det svårt för oss konsumenter att i nuläget ha en tillräckligt bra bild av produkten för att motivera en förbeställning av spelet.
 
En annan kritik som har kommit upp i diverse aktieforum är att spelet ser dåligt ut rent grafiskt i förhållande till exempelvis högbudgettiteln ”The last of Us: Part 2”. Vi kan förstå att man gör en sådan jämförelse, men vi tycker att det är en missvisande jämförelse. OTWD är inte ett singel player spel optimerat för konsol. Spelet skall bygga på online co-op, så kallade PvE (Player versus Enviroment). Spelet kommer troligtvis precis som Payday 2 vara större på PC än på konsol, där systemkraven inte skall vara alltför höga, för att exempelvis kunna nå en bredare massa i Asien. Samarbetsläget online blir avgörande och själva kärnan för framgångarna de närmaste tre åren. Denna kärna kan man inte förhålla sig till i denna trailer som visats. Och det är just detta kärnvärde som gjort Payday 2 så framgångsrikt i fem års tid. 
 
Efter att ha tagit del av diverse investerarpresentationer från Starbreeze, kan man även ta till sig att bolaget har som mål att producera spel som kostar omkring 30 miljoner dollar. Detta är en mindre budget än vad vi räknat med i våra tidigare estimat, vilket även kan ge en förklaring till varför folk inte uppfattar det som visats i denna trailer som en AAA-titel. Detta är på många sätt positivt för Starbreeze i ett finansiellt perspektiv, då vägen till lönsamhet i denna titel inte är lika lång som vi tidigare räknat med. 
 
Nyligen publicerades en preview i engelska Gamereactor. Artikeln är positiv precis som den längre artikel som skrevs i Official Playstation Magazine UK. Man lyfter framförallt fram den taktiska delen i spelet, där ditt teams taktiska val avgör ert öde. Spelarna måste ta beslut efter knappa resurser, där ammunition, hälsa etcetera är begränsat. Omgivningen är också avgörande, där andra människor kan vara ett större hot än zombies. Tidningen gör jämförelser med exempelvis Rainbow Six (något även vi gjorde i vår inledande analys), vilket gör OTWD till en ”Tactical Co-Op Survival Zombie Shooter”. När vi läser en sådan här recension känner vi oss än mer trygga i vår syn på spelets kommersiella potential. Ingen vill nämligen göra ”another zombie-shooter” utan det handlar om att hitta sin nisch, något som Starbreeze och Overkill tycks ha gjort baserat på det vi läst. 

Sammantaget har vi i nuläget ingen anledning att förändra vår syn på den kommersiella potentialen i OTWD, men vi kommer givetvis intensivt följa den mediala uppmärksamheten kommande dagar.
 

Download our latest Research Report from 2018-07-03

Download full report icon-download