Starbreeze: Stark kassaposition under ovisst läge

Research Update

2023-10-25

08:29

Aktiekursen i Starbreeze har straffats rejält efter att spelaraktiviteten på PC-plattformen Steam har gått ned i snabb takt sedan premiärhelgen. Redeye sänker försäljningsestimaten för Payday 3 från och med Q4 detta år och framåt. Samtidigt höjs estimaten för kommande Q3-resultat. Vi räknar med att historien upprepar sig och Starbreeze, liksom med Payday 2 kommer väcka nytt liv i Payday 3 i samband med lanseringen av nya innehållspaket, samt bättre balans i ”gameplay” och prestanda. Dock kommer detta ske från en lägre intäktsbas än tidigare beräknat enligt våra prognoser. Vi sänker även vår värdering i Starbreeze.

TO

VL

Tomas Otterbeck

Viktor Lindström

Contents

Investment thesis

Avtagande engagemang, dock missvisande att titta enbart på Steam

Avtalet med Microsoft

Q3-estimat höjs medan övriga prognoser sänks

Historien upprepar sig

Finansiella prognoser

Estimat-förändringar

Aktiekursen

Värdering

Quality Rating

Financials

Rating definitions

The team

Download article

Avtalet med Microsoft

Vi räknar med att Starbreeze och dess förläggare har både en fast komponent och variabla komponenter i avtalet med Microsoft. Med onlinespel liksom Payday 3 får förläggaren/utvecklaren initialt en klumpsumma sedan får man betalt i antal nedladdningar och aktivitet. Den variabla komponenten är uppdelad i olika ”milestones” som baseras på spelaraktivitet, exempelvis antal timmar spelade och inte antal nedladdningar. Vi justerar därmed ned den fasta komponenten något, från SEK250m till SEK220m (dvs USD20m). Detta estimat är i linje med de summor som Microsoft ofta betalar för liknande spel enligt underlaget som blivit officiellt i samband med rättegången runt Activision-Blizzard förvärvet.

Q3-estimat höjs medan övriga prognoser sänks

Vi räknar med att Starbreeze har en 50/50 split med sin förläggare på alla intäkter från Microsoft vilket i våra estimat adderar SEK110m i Q3. Efter att ha analyserat fler datapunkter i samband med lanseringen av Payday 3 har vi valt att höja genomsnittspriset av de 0,7 miljoner sålda enheter som vi tror har sålts under Q3. Många antas ha köpt guld- och silverutgåvan, som kostar betydligt mer än standardutgåvan, dessa paket ger tillgång till framtida innehållspaket (DLC). Starbreeze nettoförsäljningen för 2024 sänks med 30% och för 2025 sänks den med 40%.

Värdering på historiskt låga nivåer

Starbreeze har enligt våra beräkningar minst SEK400m i kassan vid årsskiftet, vilket gör att företagsvärdet (EV) är omkring SEK170m- SEK200m i nuläget med en börskurs på SEK0,4 per aktie. Det är historiskt låga nivåer för Starbreeze och mycket talar för att IP-rättigheterna för Payday är mer värda än så trots den dåliga starten för Payday 3.
Våra sänkta prognoser ger oss ett nytt fair value range på SEK0,4-SEK1,4 per aktie (SEK0,6-2,3). Vårt nya base case är SEK0,7 per aktie (tidigare SEK1,2).

Key financials

SEKm2020202120222023e2024e
Revenues118.0125.7122.5676.3182.4
Revenue Growth-57.9%6.6%-2.6%452%-73.0%
EBITDA49.36.366.3255.679.1
EBIT-16.2-53.76.7164.0-32.9
EBIT Margin-13.7%-42.7%5.5%24.3%-18.0%
Net Income-151.0-100.1-54.7121.6-34.9
EV/Revenue8.78.69.81.45.9
EV/EBIT-63.4-20.11795.9-32.8

Investment thesis

Case

Masters of “Games as a Service”

Starbreeze has shown that the company can create recurring revenue from a loyal fanbase for a long period of time twice, both with Payday 2 and through the publishing success Dead by Daylight. With the release of the much awaited Payday 3, ten years after its forerunner, Starbreeze has a good chance to continue the successful journey with the Payday-franchise. Starbreeze has also started initiatives to develop a new game planned to be released in 2025/2026 and re-launched its publishing unit.

Evidence

Game launch is only the beginning

Payday 2 has generated net revenues of more than SEK1.3b to Starbreeze in ten years. An interesting aspect is that Payday 2 brought in “only” SEK120m in net income during the initial period after launch (in this case four and a half months) which shows how well Starbreeze manages the business model “Game as a Service”. Payday 3 has shown a major negative trend in engagement since its opening week, but so did Payday 2. We expect that the engagement will come back like last time, when new content has been launched.

Challenge

Key personnel have left the building

The success of Payday 3 ultimately is decided by the quality of the game, and how well it manages to serve loyal fans as well as create new ones. We would of course be more confident in the quality assurance if more original creators were still operative in the company such as key game designer Ulf Andersson.

Challenge

A somewhat weak ownership

Starbreeze has no active major shareholders. Due to very bad risk management historically that ended in reconstruction in 2018, no founders, active personnel, or manager of the board have a significant shareholding. This, of course, weakens the incentives in the company to build great shareholder value.

Valuation

High dependence on one game launch

Starbreeze financial postition is strong after the succesful rights issue in june 2023. We expect a net cash position in Starbreeze of roughly SEK400m at the end of 2023. This is a major contrast to the SEK380m in debt Starbreeze had at the year-end of 2022. However, the commercial result of Payday 3 is of course still very important for the valuation of Starbreeze. We assume Starbreeze is likely a takeover target.

Avtagande engagemang, dock missvisande att titta enbart på Steam

I vår tidigare korta analysuppdatering skruvade vi ned antalet sålda enheter till 0,7 miljoner (1 miljon) under de första tio dagarna, vilket vi står fast vid. Antalet aktiva användare på den viktigaste plattformen Steam har dock gått nedåt kraftigt sedan vår förra uppdatering. Payday 3 uppnådde endast omkring 5 000 samtidiga aktiva användare som mest under den senaste helgen (21-22 oktober). Antalet samtida användare har halverats varje helg sedan premiärhelgen på Steam. Detta medan Payday 2 låg stabilt på 40 000 samtidiga aktiva användare under samma helg, vilket är den nivå som spelet har legat på i flertalet år på Steam.

Att titta uteslutande på datapunkter för Steam ger dock fel bild för att kartlägga aktiviteten i Payday 3. Sannolikt är Microsoft Game Pass (PC och konsol) den tveklöst största plattformen för spelet i nuläget.

Den 2 oktober, ungefär 10 dagar efter lanseringen av spelet gick Starbreeze ut med att Payday 3 spelats av 3 miljoner unika användare. Givet den låga spelaraktiviteten på Steam räknar vi med att mer än 2 miljoner av dessa spelare kommer från Microsoft Game Pass (PC och konsol). En större andel av PC-spelarna kan därmed spela Payday 3 på Game Pass PC än på Steam.


Avtalet med Microsoft

Efter ett djupare analysarbete har vi kommit fram till att det är mer sannolikt att förläggaren och Starbreeze har både en fast komponent och variabla komponenter i avtalet med Microsoft. Med onlinespel liksom Payday 3 får förläggaren/utvecklaren initialt en klumpsumma sedan får man betalt i antal nedladdningar och aktivitet. Den variabla komponenten är uppdelad i olika ”milestones” som baseras på spelaraktivitet, exempelvis antal timmar spelade och inte antal nedladdningar. Vi justerar därmed ned den fasta komponenten något, från SEK250m till SEK220m (dvs USD20m). Detta estimat är i linje med de summor som Microsoft ofta betalar för liknande spel enligt underlaget som blivit officiellt i samband med rättegången runt Activision-Blizzard förvärvet.

Vi räknar med att Starbreeze har en 50/50 split med sin förläggare på alla intäkter från Microsoft vilket i våra estimat adderar SEK110m i Q3.

Q3-estimat höjs medan övriga prognoser sänks

Efter att ha analyserat fler datapunkter i samband med lanseringen av Payday 3 har vi valt att höja genomsnittspriset av de 0,7 miljoner sålda enheter som vi tror har sålts under Q3. Många antas ha köpt guld- och silverutgåvan, som kostar betydligt mer än standardutgåvan, dessa paket ger tillgång till framtida innehållspaket (DLC). Genomsnittspriset höjs därmed till SEK506 per såld enhet (från tidigare SEK352).

Vi höjer därmed vårt tidigare estimat där Payday 3 gör en nettoomsättning på omkring SEK255m (SEK177m) i Q3 på ren spelförsäljning. Vi adderar därefter SEK110m i intäkter från Microsoft. Vi sänker dock återigen våra estimat för Q4 gällande direkt spelförsäljning till SEK76m (SEK82m).

Vi sänker även våra estimat gällande försäljning av Payday 3 långsiktigt. År 2024 räknar vi med en nettoförsäljning (Starbreeze Net Sales) om SEK132m (SEK233m) medan vår prognostiserade försäljning för 2025 sänks till SEK92m (SEK205m).


Payday 3 estimatesQ3EQ4E2023E2024E2025E
Game Sales354106460291256
Distribution (28%)99301298272
Net Sales25576331210185
Microsoft Game Pass2200220550
Total Sales47576551265185
Publisher (50% share)2373827613292
Starbreeze Net Sales4757655113292
Publisher marketing304341812
Gross Profit2073424211480

Historien upprepar sig

Vi har valt att titta på hur utvecklingen för Payday 2 såg ut. I detta fallet hade man en flygande start i ungefär en vecka med hög aktivitet. Efter detta var det fritt fall i spelaraktivitet, något bolaget inte lyckades vända förrän i februari 2014, troligtvis i samband med en lansering av ett större innehållspaket (DLC). Vi tror att Starbreeze har goda chanser att vända den trenden även denna gång. Man får komma ihåg att Payday 2 i nuläget har omkring 88 banor (heists) medan Payday 3 har 8 banor (heists) i nuläget på PC (Steam). Starbreeze har även byggt upp en spelarbas på omkring 2 miljoner användare på Xbox Game Pass. En viktig parameter är vilket konveteringsgrad man lyckas få till vad gäller att omvandla dessa spelare till betalande spelare, i samband med de innehållspaket som väntas släppas varje kvartal. Vi räknar dock med att spårbarheten kommer att vara svårare med Payday 3 åtminstone de närmaste 12 månaderna, då datapunkter från Steam inte längre ger en bra helhetsbild.

Vi räknar med att Payday 3 kommer ligga på ungefär samma nivå som Payday 2 gjorde 2015 gällande nettoförsäljning. Det var först 2015 som Payday 2 även var tillgängligt på konsol. Givet de investeringar som väntas göras i nytt innehåll betyder detta dock att lönsamheten kommer vara sämre i Payday 3 enligt våra estimat.


Vi räknar med att Starbreeze kommer fortsätta att supporta och förbättra Payday 3 kommande år och endast göra mindre innehållspaket (DLC) till Payday 2 för att behålla en stor andel av sina mest lojala spelare på Steam. Ett viktigt arbete blir såklart att konvertera Steam’s Payday 2 spelare till Payday 3, något som kommer bli en utmaning.

Finansiella prognoser

Starbreeze: Redeye estimates
(SEKm)Q1Q2Q3EQ4E2023E2024E2025E
Net Sales26.743.2504.9101.5676.3182.4132.3
Direct Cost-15.8-17.5-298.7-72.6-404.5-132.0-140.0
Gross Profit10.925.8206.228.9271.850.4-7.7
Marketing Cost-5.6-7.5-4.5-1.5-19.2-11.8-9.3
Admin Cost-18.5-20.8-20.3-21.2-80.7-80.0-82.0
Other Revenue1.6-0.42.50.54.38.58.1
EBITDA4.114.2203.733.6255.679.16.9
EBIT-11.5-3.0171.96.7164.0-32.9-90.9
Growth14%36%1505%302%450%-73%-27%
Gross margin41%60%41%28%40%28%-6%
EBITDA margin15%33%40%33%38%43%5%
EBIT margin-43%-7%34%7%24%-18%-69%

Estimat-förändringar

Vi höjer den estimerade nettoförsäljningen för Q3 till SEK505m (SEK199m). Detta inkluderar dock SEK220m från Microsoft Game Pass, som vi tidigare räknade med att förläggaren skulle redovisa inte Starbreeze. Exkluderat denna redovisingseffekt höjer vi vårt estimat med SEK86m i Q3, baserat på en bättre försäljningsmix av deluxe-utgåvor kontra standard-utgåvor av Payday 3.

EBIT för Q3 höjs till SEK172m (tidigare SEK144m). Under oktober ser försäljningen ut att ha avstannat betydligt. Dock väntas den första större innehållspaketet (DLC) släppas under Q4, vilket bör ge en mindre boost i försäljningen mot slutet av året. Vi sänker vårt estimat vad gäller nettoförsäljning till SEK102m (SEK214m) med en EBIT på SEK7m (SEK129m). Totalt sänker vi därmed vårt EBIT-resultat med SEK94m för det andra halvåret 2023.

Vi räknar med att Payday 3 engagemanget och försäljningen kommer vakna till liv i samband med nästkommande DLC-släpp likt mönstret i den 10-åriga historiken för Payday 2. Eftersom intresset för spelet avstannade snabbare än vi räknat, räknar vi dock med en med konservativ intäktsgrund för Payday 3. Vi sänker våra prognoser vad gäller omsättning 2024, till SEK182m (SEK279m) och för 2025 till SEK132m (SEK225m). EBIT för 2024 sänks till SEK-33m (SEK-3) och för 2025 sänker vi till SEK-91m (SEK-75m). Vi räknar med att ”förläggarskulden” skrivs av redan under 2023, varför vi drar ned avskrivningarna för 2024 och 2025. Därmed blir sänkningen av EBIT måttlig nästkommande två år.

Aktiekursen

Nu har vi i våra prognoser illustrerat ett scenario närmare det vi tidigare gjort i vårt så kallade ”bear case”. Detta syns även i aktiekursen som handlas omkring SEK0,4 per aktie. Förutom en trendvändning i popularitet och försäljning för Payday 3 tror vi att mer information om det kommande spelet (projekt Baxter) som planeras att lanseras 2025/2026 baserat på ett känt varumärke kan vara en positiv katalysator för aktien.

Att aktiekursen har kraschat kan såklart förklaras med att många aktiespekulanter som hoppades på en flygande start för spelet har lämnat skeppet. Men vi kan även hitta en annan förklaring när vi följer ägardata. Enligt ”Holdings” har den näst största ägaren Första AP-fonden minskat sitt innehav med 20% under september. Den tredje största ägaren Swedbank Robur har minskat sitt innehav med 27%. B-aktier till ett värde om SEK40-50m har därmed sålts över marknaden vilket sannolikt har skapat extra press på aktiepriset.  Den dagliga omsättningen i B-aktien har varit SEK10m enligt datatjänsten Holdings.

Värdering

Starbreeze har enligt våra beräkningar minst SEK400m i kassan vid årsskiftet, vilket gör att företagsvärdet (EV) är omkring SEK170m- SEK200m i nuläget. Det är historiskt låga nivåer för Starbreeze och mycket talar för att IP-rättigheterna för Payday är mer värda än så trots den dåliga starten för Payday 3. Det går därmed inte att utesluta att det finns aktörer som är intresserade av att köpa Starbreeze med en budpremie. Det är dock en dålig tajming för de två mest troliga Embracer och Microsoft. Embracer är mitt i ett kostnadsbesparingsprogram där man istället säljer tillgångar. Microsoft har istället fullt upp med att slutföra det största uppköpet av ett amerikanskt techbolag någonsin, nämligen Activision Blizzard. Det finns dock flertalet andra aktörer som kan vara intresserade däribland Tencent, Epic Games eller Valve för att nämna några. Troligtvis skulle dock ett sådant uppköp först vara aktuellt tidigast under 2024, då framtiden för Payday 3 är tydligare.

Quality Rating

People: 2

CEO is a game industry veteran. However, the senior team and the CEO have been together for less than five years. The company has an initiative program linked to Payday 3 quality and commercial success, which is positive according to our rating. The biggest reason for the relatively low score in the category “People” is that our new rating generates a lower score in “ownership”.  Starbreeze has no owner with a significant stake in the company in its leadership (the Board) or management. 

Business: 3

Starbreeze profitability in a three-year period depends on how successful Payday 3 becomes. Payday is a very strong brand. For example, approximately Payday has 8.5 million members within the PC-related community on Steam and 600-800 000 monthly active users. With Starbreeze “Game as a Service” business model, the company has proven for 10 years that its revenue could be described as recurring, which is s a strong sign of financial stability in its core business. However, by its nature, the gaming industry is very competitive, which results in a neutral score in our rating, despite some moats related to the Payday brand.

Financials: 2

Due to no major game releases in tha last few years the financial numbers is relatively weak. Two more points have been added in June 2023 due to the fact that Starbreeze after the right issue is debt free. Starbreeze therefore scores 5 out of 5 regarding its financial condition in our Redeye Rating.

Financials

Income statement
SEKm2020202120222023e2024e
Revenues118.0125.7122.5676.3182.4
Cost of Revenue31.156.360.5404.5132.0
Operating Expenses37.663.1-4.416.1-28.7
EBITDA49.36.366.3255.679.1
Depreciation21.820.515.612.118.6
Amortizations16.739.544.176.781.6
EBIT-16.2-53.76.7164.0-32.9
Shares in Associates11.514.67.37.37.3
Interest Expenses139.951.461.443.16.0
Net Financial Items-135.0-49.6-61.4-43.1-6.0
EBT-151.2-103.3-54.7121.0-38.9
Income Tax Expenses-0.19-3.20.00-0.620.00
Net Income-151.0-100.1-54.7121.6-34.9
Balance sheet
Assets
Non-current assets
SEKm2020202120222023e2024e
Property, Plant and Equipment (Net)6.72.22.22.3178.6
Goodwill38.842.448.348.348.3
Intangible Assets403.9401.5502.5439.3382.5
Right-of-Use Assets48.937.720.420.420.4
Other Non-Current Assets0.000.005.25.15.1
Total Non-Current Assets509.9498.4585.9522.6642.2
Current assets
SEKm2020202120222023e2024e
Inventories0.000.000.000.000.00
Accounts Receivable6.718.011.631.414.6
Other Current Assets34.729.040.643.514.6
Cash Equivalents157.4128.6108.2410.1312.3
Total Current Assets198.8175.6160.5485.0341.5
Total Assets708.7674.1746.41,007.6983.7
Equity and Liabilities
Equity
SEKm2020202120222023e2024e
Non Controlling Interest0.000.000.000.000.00
Shareholder's Equity228.5122.856.8867.3877.5
Non-current liabilities
SEKm2020202120222023e2024e
Long Term Debt292.7421.7381.02.02.0
Long Term Lease Liabilities37.121.05.45.45.4
Other Long Term Liabilities0.000.000.000.000.00
Total Non-Current Liabilities329.8442.7386.57.57.5
Current liabilities
SEKm2020202120222023e2024e
Short Term Debt103.459.9247.80.000.00
Short Term Lease Liabilities19.117.816.216.216.2
Accounts Payable0.000.000.0027.112.8
Other Current Liabilities27.930.839.289.669.8
Total Current Liabilities150.4108.6303.2132.898.8
Total Liabilities and Equity708.7674.1746.41,007.6983.7
Cash flow
SEKm2020202120222023e2024e
Operating Cash Flow0.008.910.1151.7122.1
Investing Cash Flow0.00-54.7-148.0-129.8-219.9
Financing Cash Flow0.000.000.00280.00.00

Rating definitions

The team

Disclosures and disclaimers

Premium Plan required to unlock

Unlock companies to access

more high quality research.

Contents

Investment thesis

Avtagande engagemang, dock missvisande att titta enbart på Steam

Avtalet med Microsoft

Q3-estimat höjs medan övriga prognoser sänks

Historien upprepar sig

Finansiella prognoser

Estimat-förändringar

Aktiekursen

Värdering

Quality Rating

Financials

Rating definitions

The team

Download article