Starbreeze: Svårbedömd framtid i Payday 3
Research Update
2024-02-16
08:32
Årsbokslutet för 2023 från Starbreeze skapade ett kursras på omkring 15% i aktien. Högre direkta kostnader av engångskaraktär tyngde kvartalet, där exempelvis mer än SEK20m var direkt kopplade till den serverproblematik som uppstod i samband med lanseringen av Payday 3. Om vi blickar framåt, tror vi att revanschen för Payday 3 kommer bli ett maratonlopp, där det i närtid kommer bli utmanande att få avkastning på de investeringar man gör i spelutveckling.
TO
JW
Tomas Otterbeck
John Westborg
Nettoomsättningen kom in högre än väntat. Försäljningen som landade på SEK69m (estimat på SEK47m). Payday 3 gav högre intäkter än väntat under kvartalet, medan lanseringen av förläggartiteln Roboquest gav ett lika stort stöd som väntat (cirka SEK14m). Spelet hade dock sin officiella lansering under kvartalet (har tidigare varit i soft launch på Steam). Vi räknar med att plattforms-dealen med Microsoft även bidrog postivt till intäkterna för publishing.
Vi justerar upp nettoomsättningen något för 2024 på grund av försäljningen av Payday 3 kom inte något högre än väntat under kvartalet. Vi räknar med ett liknande mönster som föregående år, där Q2 och Q4 är de starkaste månaderna för Starbreeze.
Sentimentet bland spelare har inte varit särskilt positivt under de senaste månaderna, något vi väntar oss förbättras något kommande månader. Under året kommer bolagets nästa storspel att gå in i full produktion, vilket sannolikt betyder att en majoritet av spelutvecklarna allokeras till nästa projekt. Starbreeze har alltså omkring ett halvår på sig att med full styrka rätta till det som enligt communityt är ”broken”.
Vi gör inga förändringar vad gäller värderingen i nuläget. Vårt ”fair value range” ligger på SEK0,35-1,2 per aktie med ett base case på SEK0,7 per aktie.
SEKm | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e | 2026e |
Revenues | 122.5 | 633.5 | 181.0 | 166.1 | 728.5 |
Revenue Growth | -2.6% | 417% | -71.4% | -8.3% | 339% |
EBITDA | 66.3 | 441.7 | 60.8 | 40.8 | 592.9 |
EBIT | 6.7 | 190.4 | -51.2 | -39.3 | 407.9 |
EBIT Margin | 5.5% | 30.0% | -28.3% | -23.6% | 56.0% |
Net Income | -54.7 | 154.2 | -53.2 | -31.3 | 419.9 |
EV/Sales | 9.8 | 1.6 | 5.5 | 7.0 | 1.0 |
EV/EBIT | 179 | 5.5 | -19.4 | -29.5 | 1.7 |
Case
Masters of “Games as a Service”
Evidence
Game launch is only the beginning
Challenge
Key personnel have left the building
Challenge
A somewhat weak ownership
Valuation
High dependence on one game launch
Nettoomsättningen kom in högre än väntat. Försäljningen som landade på SEK69m var mer i linje med vårt tidigare estimat på SEK78m än vårt sänkta estimat i samband med vår ”preview” på SEK47m. Intäkterna var dubbelt så höga för Payday 3 som för Payday 2 under kvartalet vilket var en bättre fördelning än vad vi förväntat oss. Starbreeze fick dock mer än 50% av nettoomsättningen från förläggaren, vilket gav en positiv nettoeffekt på omkring SEK12m inom posten ”Net Sales”. Affärsenheten inom ”publishing” som endast består av Roboquest under kvartalet, gick som vi väntat oss och inbringade ungefär SEK14m under kvartalet. Spelet hade dock sin officiella lansering under kvartalet (har tidigare varit i soft launch på Steam). Vi räknar med att plattforms-dealen med Microsoft även bidrog postivt till intäkterna för publishing. Detta betyder att denna intäkt sannolikt kommer vara betydligt längre i Q1, trots spelets relativt goda popularitet.
Starbreeze: Actuals vs estimates | |||
(SEKm) | Q4E | Q4A | Diff |
Net Sales | 47.4 | 69.2 | 21.8 |
Direct Cost | -23.4 | -111.3 | -87.9 |
Gross Profit | 24.0 | -42.1 | -66.1 |
Marketing Cost | -9.5 | -15.3 | -5.9 |
Admin Cost | -21.2 | -22.3 | -1.1 |
Other Revenue | 0.2 | 2.5 | 2.3 |
EBITDA | 17.1 | -20.5 | -37.5 |
EBIT | -6.4 | -95.0 | -88.6 |
Lönsamheten var dock sämre än våra estimat där EBIT och EBITDA kom in längre än väntat. Det var två kostnadsposter som var högre än väntat. Försäljnings- och marknadsföringskostnader var SEK15m gentemot förväntade SEK9,5m. Men det var framförallt den svårprognotiserade ”Other Revenue/Expenses” som spökade, som kan ses som en balanspost mellan tillgångar och skulder. Denna post hade en negativ valutaeffekt, som påverkade negativt på resultatet. Dock har den ingen påverkan på den operationella verksamheten, vilket gör den missvisande på många sätt. Nettoeffekten av ”Other Revenue/Expenses” var i våra estimat omkring SEK0m medan utfallet av dessa två var omkring SEK-15m. EBITDA var därmed SEK-20,6m mot förväntade SEK17,1m.
Avskrivningstakten under kvartalet var också högre än beräknat. Av-och nedskrivningar var SEK74,4m mot förväntade SEK23,5m. Detta får såklart en dramatiskt effekt på EBIT som under kvartalet var SEK-95,0m mot vårt estimat på SEK-6,4m.
Kassapositionen var SEK348m vid årets slut. I balansräkningen ligger även fodringar på cirka SEK150m som skall betalas ut från förläggaren, vilket gör att Starbreeze anses ha en stabil finansiell ställning.
VD, kommenterade det dåliga engagemanget för Payday 3. Den bevisat bästa strategin ett spelbolag kan ha för att vända en negativ trend är att lyssna på spelarcommunytit och göra de ändringar som dem vill ha. Ett ganska enkelt recept för framgång, men såklart svårare att genomföra på ett optimalt sätt rent praktiskt. Payday har forttfarande ett väldigt engagerat community, vilket gör förutsättningarna bättre än för många andra spelserier.
Vi har i nuläget relativt pessimistiska försäljningsestimat för 2024, vilket speglar osäkerheten för Payday 3 närmaste kvartalen. Vi känner oss lite mer postiva efter de starkare siffrorna för kvartalet. Dock måste man lägga in i beräkningen att Payday 3 fortfarande var ett nytt spel under kvartalet, samtidigt som julförsäljningen bör ha gett en viss merförsäljning.
Starbreeze: Redeye estimates | |||||||
(SEKm) | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | 2024E | 2025E | 2026E |
Net Sales | 37.0 | 49.5 | 40.4 | 54.1 | 181.0 | 166.1 | 728.5 |
Direct Cost | -32.0 | -32.1 | -32.5 | -34.5 | -131.1 | -100.0 | -205.0 |
Gross Profit | 5.0 | 17.4 | 7.9 | 19.6 | 49.9 | 66.1 | 523.5 |
Marketing Cost | -4.8 | -5.2 | -4.0 | -5.8 | -19.8 | -21.3 | -41.6 |
Admin Cost | -20.5 | -19.4 | -18.6 | -22.8 | -81.3 | -84.0 | -74.0 |
Other Revenue | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
EBITDA | 7.7 | 20.8 | 13.3 | 19.0 | 60.8 | 40.8 | 592.9 |
EBIT | -20.3 | -7.2 | -14.7 | -9.0 | -51.2 | -39.3 | 407.9 |
Financial expenses | -1.5 | -1.5 | -1.5 | -1.5 | -6.0 | 0.0 | 0.0 |
Net Profit | -19.8 | -6.7 | -14.2 | -8.5 | -57.2 | -39.3 | 407.9 |
Gross margin | 13% | 35% | 20% | 36% | 28% | 40% | 72% |
EBITDA margin | 21% | 42% | 33% | 35% | 34% | 25% | 81% |
EBIT margin | -55% | -15% | -36% | -17% | -28% | -24% | 56% |
Vi gör inga större förändringar vad gäller våra estimat för kommande tre år. Vi justerar upp nettoomsättningen något för 2024 på grund av försäljningen av Payday 3 kom inte något högre än väntat under kvartalet. Vi räknar med ett liknande mönster som föregående år, där Q2 och Q4 är de starkaste månaderna för Starbreeze. Sentimentet bland spelare har inte varit särskilt positivt under de senaste månaderna, något vi väntar oss förbättras något kommande månader, i samband med att Starbreeze förändrar element i spelet som folk klagar på. Under Q2 väntar vi oss att ett nytt DLC och exempelvis vårrea på diverse plattformar kommer ge en ökning av intäkterna.
För 2024 har vi höjt vårt helårsestimat något för nettoförsäljningen till SEK181m (SEK159m). Förväntat rörelseresultat (EBIT) har vi höjt en aning till SEK-51m (SEK-58m).
För 2025 bibehåller vi vårt estimat gällande nettoomsättning. Förväntat rörelseresultat (EBIT) har vi höjt till SEK-39m (SEK-61m). Detta förklaras helt i lägre estimerade avskrivningar under året. Starbreeze har en aggressivare avskrivningstakt än tidigare estimerat, något som tyngde EBIT under det senaste rapporterade kvartalet. Starbreeze gjorde avskrivningar på omkring en tredjedel av aktiveringarna för Payday 3 under Q3, i samband med spelets lansering. Kommande 11 månader kommer bolaget att göra nedskrivningar på ytterligare än tredjedel. Den sista tredjedelen kommer sedan att skrivas av med start under Q4 2024 och 24 månader framåt. Detta gäller alltså avskrivningar för basspelet som lanserades i slutet av september 2023.
Starbreeze har enligt våra beräkningar minst SEK350m-SEK400m i kassan vid slutet av 2024, vilket ger ett företagsvärdet (EV) omkring SEK110m vid den tidpunkten. Det är historiskt låga nivåer för Starbreeze och mycket talar för att IP-rättigheterna för Payday är betydligt mer värda än så trots den dåliga starten för Payday 3. Marknaden blickar dock sällan mer än två år framåt och under denna period är det högst osäkert vilken lönsamhet Starbreeze kommer att visa. Givet Starbreeze låga företagsvärde och renodlade affär med en ren balansräkning går det inte att utesluta att det finns aktörer som är intresserade av att köpa Starbreeze med en budpremie, då främst för att komma åt dess varumärke Payday. Den mest troliga intressenten är enligt oss i dagsläget Microsoft. Det finns dock flertalet andra aktörer som kan vara intresserade.
Starbreeze: Scenarios | ||||
Base case | 2027E | 2028E | 2029E | Terminal |
Revenue | 567 | 369 | 268 | |
Growth | -22% | -35% | -27% | 2% |
EBITDA | 206 | 177 | 130 | |
EBITDA-margin | 36% | 48% | 49% | 55% |
EBIT-margin | -3% | 9% | 10% | 19% |
Bull case | ||||
Revenue | 864 | 838 | 815 | |
Growth | 1% | -3% | -3% | 2% |
EBITDA | 320 | 436 | 416 | |
EBITDA-margin | 37% | 52% | 51% | 42% |
EBIT-margin | 12% | 27% | 26% | 24% |
Bear case | ||||
Revenue | 306 | 343 | 380 | |
Growth | -6% | 12% | 11% | 2% |
EBITDA | 86 | 110 | 120 | |
EBITDA-margin | 28% | 32% | 32% | 28% |
EBIT-margin | 8% | 12% | 12% | 10% |
Source: Redeye Research |
2024E (SEKm) | EV | EV/S | EV/EBITDA | EV/EBIT | Growth | EBIT% |
Embracer Group | 43,073 | 0.9x | 3.4x | 5.3x | 6% | 18% |
Paradox Interactive | 20,450 | 7.3x | 10.5x | 21.5x | 6% | 34% |
EG7 | 746 | 0.4x | 1.6x | 2.6x | -9% | 15% |
Remedy Entertainment | 2,468 | 3.3x | 14.3x | 23.2x | 93% | 14% |
Stillfront Group | 9,653 | 1.4x | 3.8x | 5.5x | 1% | 25% |
G5 Entertainmnet | 878 | 0.7x | 3.3x | 7.3x | -6% | 10% |
MTG | 7,247 | 1.2x | 4.8x | 8.0x | 7% | 15% |
Thunderful Group | 899 | 0.3x | 2.3x | 4.2x | 0% | 7% |
Median Nordics | 4,857 | 1.1 | 3.6 | 6.4 | 3% | 15% |
Average Nordics | 10,677 | 1.9 | 5.5 | 9.7 | 12% | 17% |
11 Bit Studios | 3,677 | 4.3x | 5.8x | 6.9x | 411% | 62% |
Team 17 | 4,242 | 2.1x | 7.4x | 9.1x | 3% | 23% |
Keyword Studios | 18,725 | 1.8x | 9.4x | 12.8x | 15% | 14% |
Frontier Development | 766 | 0.6x | neg | neg | 7% | -9% |
EA | 386,915 | 4.7x | 13.3x | 14.7x | 3% | 32% |
Take Two | 300,926 | 4.0x | 18.2x | 19.9x | 34% | 20% |
Bandai Namco | 129,523 | 1.7x | 10.5x | 12.6x | 5% | 13% |
CD Projekt Red | 27,332 | 13.4x | 28.6x | 45.2x | -33% | 30% |
Median International | 23,028 | 3.0 | 10.5 | 12.8 | 6% | 22% |
Average International | 109,013 | 4.1 | 11.6 | 15.1 | 55% | 23% |
Starbreeze (Redeye est) | 115 | 0.6 | 1.9 | -2.2 | -71% | -1% |
Eftersom vi i dagsläget räknar med en negativ EBIT för 2024 och 2025 innan nästa storspel lanseras är det svårt att dra några större slutsatser med en peer-tabell. Medianen för de nordiska bolagen vad gäller EV/EBIT är häften av vad den är för de internationella. De internationella har dock en median vad gäller EBIT-marginal på 22% gentemot de nordiska som har 15% enligt estimaten för 2024. Tillväxten väntas också vara sämre för de nordiska bolagen under detta år.
På det trubbiga lönsamhetsmåttet EV/EBITDA ser Starbreeze billigt ut. Dock kan detta mått vara missvisande för bolag som aktiverar en större del av kostnaderna och har olika strategier för hur avskrivningstakten ser ut.
People: 2
CEO is a game industry veteran. However, the senior team and the CEO have been together for less than five years. The company has an initiative program linked to Payday 3 quality and commercial success, which is positive according to our rating. The biggest reason for the relatively low score in the category “People” is that our new rating generates a lower score in “ownership”. Starbreeze has no owner with a significant stake in the company in its leadership (the Board) or management.
Business: 3
Starbreeze profitability in a three-year period depends on how successful Payday 3 becomes. Payday is a very strong brand. For example, approximately Payday has 8.5 million members within the PC-related community on Steam and 600-800 000 monthly active users. With Starbreeze “Game as a Service” business model, the company has proven for 10 years that its revenue could be described as recurring, which is s a strong sign of financial stability in its core business. However, by its nature, the gaming industry is very competitive, which results in a neutral score in our rating, despite some moats related to the Payday brand.
Financials: 2
Due to no major game releases in tha last few years the financial numbers is relatively weak. Two more points have been added in June 2023 due to the fact that Starbreeze after the right issue is debt free. Starbreeze therefore scores 5 out of 5 regarding its financial condition in our Redeye Rating.
Income statement | |||||
SEKm | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e | 2026e |
Revenues | 122.5 | 633.5 | 181.0 | 166.1 | 728.5 |
Cost of Revenue | 60.5 | 309.2 | 131.1 | 100.0 | 205.0 |
Operating Expenses | -4.4 | -117.4 | -10.9 | 25.3 | -69.4 |
EBITDA | 66.3 | 441.7 | 60.8 | 40.8 | 592.9 |
Depreciation | 15.6 | 15.2 | 16.0 | 3.3 | 9.3 |
Amortizations | 44.1 | 233.6 | 81.6 | 80.0 | 175.8 |
EBIT | 6.7 | 190.4 | -51.2 | -39.3 | 407.9 |
Shares in Associates | 7.3 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 |
Interest Expenses | 61.4 | 39.7 | 6.0 | 0.00 | 0.00 |
Net Financial Items | -61.4 | -36.6 | -6.0 | 0.00 | 0.00 |
EBT | -54.7 | 153.8 | -57.2 | -39.3 | 407.9 |
Income Tax Expenses | 0.00 | -0.39 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Net Income | -54.7 | 154.2 | -53.2 | -31.3 | 419.9 |
Balance sheet | |||||
Assets | |||||
Non-current assets | |||||
SEKm | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e | 2026e |
Property, Plant and Equipment (Net) | 2.2 | 4.4 | 183.4 | 388.1 | 570.9 |
Goodwill | 48.3 | 46.7 | 46.7 | 46.7 | 46.7 |
Intangible Assets | 502.5 | 453.8 | 379.5 | 306.1 | 144.2 |
Right-of-Use Assets | 20.4 | 6.2 | 6.2 | -0.24 | -0.24 |
Other Non-Current Assets | 5.2 | 17.9 | 17.9 | 0.00 | 0.00 |
Total Non-Current Assets | 585.9 | 537.5 | 642.1 | 749.1 | 770.0 |
Current assets | |||||
SEKm | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e | 2026e |
Inventories | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Accounts Receivable | 11.6 | 62.0 | 14.5 | 13.3 | 58.3 |
Other Current Assets | 40.6 | 164.2 | 14.5 | 13.3 | 58.3 |
Cash Equivalents | 108.2 | 347.8 | 395.9 | 230.8 | 681.8 |
Total Current Assets | 160.5 | 574.0 | 424.9 | 257.3 | 798.4 |
Total Assets | 746.4 | 1,111.5 | 1,067.0 | 1,006.5 | 1,568.4 |
Equity and Liabilities | |||||
Equity | |||||
SEKm | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e | 2026e |
Non Controlling Interest | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Shareholder's Equity | 56.8 | 894.7 | 930.4 | 872.2 | 1,292.0 |
Non-current liabilities | |||||
SEKm | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e | 2026e |
Long Term Debt | 381.0 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Long Term Lease Liabilities | 5.4 | 0.16 | 0.16 | 0.16 | 0.16 |
Other Long Term Liabilities | 0.00 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 |
Total Non-Current Liabilities | 386.5 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Current liabilities | |||||
SEKm | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e | 2026e |
Short Term Debt | 247.8 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Short Term Lease Liabilities | 16.2 | 6.5 | 6.5 | 6.5 | 6.5 |
Accounts Payable | 0.00 | 100.2 | 12.7 | 11.6 | 87.4 |
Other Current Liabilities | 39.2 | 108.1 | 115.4 | 114.8 | 181.0 |
Total Current Liabilities | 303.2 | 214.8 | 134.6 | 132.9 | 274.9 |
Total Liabilities and Equity | 746.4 | 1,111.5 | 1,067.0 | 1,007.1 | 1,569.0 |
Cash flow | |||||
SEKm | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e | 2026e |
Operating Cash Flow | 10.1 | 114.6 | 100.4 | 49.5 | 656.9 |
Investing Cash Flow | -148.0 | -202.4 | -202.2 | -214.6 | -205.9 |
Financing Cash Flow | 0.00 | 327.4 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Disclosures and disclaimers