Starbreeze: Svårbedömd framtid i Payday 3

Research Update

2024-02-16

08:32

Årsbokslutet för 2023 från Starbreeze skapade ett kursras på omkring 15% i aktien. Högre direkta kostnader av engångskaraktär tyngde kvartalet, där exempelvis mer än SEK20m var direkt kopplade till den serverproblematik som uppstod i samband med lanseringen av Payday 3. Om vi blickar framåt, tror vi att revanschen för Payday 3 kommer bli ett maratonlopp, där det i närtid kommer bli utmanande att få avkastning på de investeringar man gör i spelutveckling.

TO

JW

Tomas Otterbeck

John Westborg

Högre omsättning än väntat

Nettoomsättningen kom in högre än väntat. Försäljningen som landade på SEK69m (estimat på SEK47m). Payday 3 gav högre intäkter än väntat under kvartalet, medan lanseringen av förläggartiteln Roboquest gav ett lika stort stöd som väntat (cirka SEK14m). Spelet hade dock sin officiella lansering under kvartalet (har tidigare varit i soft launch på Steam). Vi räknar med att plattforms-dealen med Microsoft även bidrog postivt till intäkterna för publishing.

Endast mindre justeringar av estimat

Vi justerar upp nettoomsättningen något för 2024 på grund av försäljningen av Payday 3 kom inte något högre än väntat under kvartalet. Vi räknar med ett liknande mönster som föregående år, där Q2 och Q4 är de starkaste månaderna för Starbreeze.

Fullt fokus på att återfå förtroendet

Sentimentet bland spelare har inte varit särskilt positivt under de senaste månaderna, något vi väntar oss förbättras något kommande månader. Under året kommer bolagets nästa storspel att gå in i full produktion, vilket sannolikt betyder att en majoritet av spelutvecklarna allokeras till nästa projekt. Starbreeze har alltså omkring ett halvår på sig att med full styrka rätta till det som enligt communityt är ”broken”.

Vi gör inga förändringar vad gäller värderingen i nuläget. Vårt ”fair value range” ligger på SEK0,35-1,2 per aktie med ett base case på SEK0,7 per aktie.

Key financials

SEKm202220232024e2025e2026e
Revenues122.5633.5181.0166.1728.5
Revenue Growth-2.6%417%-71.4%-8.3%339%
EBITDA66.3441.760.840.8592.9
EBIT6.7190.4-51.2-39.3407.9
EBIT Margin5.5%30.0%-28.3%-23.6%56.0%
Net Income-54.7154.2-53.2-31.3419.9
EV/Sales9.81.65.57.01.0
EV/EBIT1795.5-19.4-29.51.7

Investment thesis

Case

Masters of “Games as a Service”

Starbreeze has shown that the company can create recurring revenue from a loyal fanbase for a long period of time twice, both with Payday 2 and through the publishing success Dead by Daylight. With the release of the much awaited Payday 3, ten years after its forerunner, Starbreeze has a good chance to continue the successful journey with the Payday-franchise. Starbreeze has also started initiatives to develop a new game planned to be released in 2025/2026 and re-launched its publishing unit.

Evidence

Game launch is only the beginning

Payday 2 has generated net revenues of more than SEK1.3b to Starbreeze in ten years. An interesting aspect is that Payday 2 brought in “only” SEK120m in net income during the initial period after launch (in this case four and a half months) which shows how well Starbreeze manages the business model “Game as a Service”. Payday 3 has shown a major negative trend in engagement since its opening week, but so did Payday 2. We expect that the engagement will come back like last time, when new content has been launched.

Challenge

Key personnel have left the building

The success of Payday 3 ultimately is decided by the quality of the game, and how well it manages to serve loyal fans as well as create new ones the next-coming years. We would of course be more confident in the long-term quality assurance if more original creators (of Payday 1 and 2) were still operative in the company such as key game designer Ulf Andersson.

Challenge

A somewhat weak ownership

Starbreeze has no active major shareholders. Due to very bad risk management historically that ended in reconstruction in 2018, no founders, active personnel, or manager of the board have a significant shareholding. This, of course, weakens the incentives in the company to build great shareholder value.

Valuation

High dependence on one game launch

Starbreeze financial postition is strong after the succesful rights issue in june 2023 and the strong initial sales from Payday 3 of close to SEK500m. We expect a net cash position in Starbreeze of roughly SEK400m at the end of 2024. This is a major contrast to the SEK380m in debt Starbreeze had at the year-end of 2022. We assume Starbreeze is likely a takeover target.

Vår kommentar på Q4-rapporten

Nettoomsättningen kom in högre än väntat. Försäljningen som landade på SEK69m var mer i linje med vårt tidigare estimat på SEK78m än vårt sänkta estimat i samband med vår ”preview” på SEK47m. Intäkterna var dubbelt så höga för Payday 3 som för Payday 2 under kvartalet vilket var en bättre fördelning än vad vi förväntat oss. Starbreeze fick dock mer än 50% av nettoomsättningen från förläggaren, vilket gav en positiv nettoeffekt på omkring SEK12m inom posten ”Net Sales”.  Affärsenheten inom ”publishing” som endast består av Roboquest under kvartalet, gick som vi väntat oss och inbringade ungefär SEK14m under kvartalet. Spelet hade dock sin officiella lansering under kvartalet (har tidigare varit i soft launch på Steam). Vi räknar med att plattforms-dealen med Microsoft även bidrog postivt till intäkterna för publishing. Detta betyder att denna intäkt sannolikt kommer vara betydligt längre i Q1, trots spelets relativt goda popularitet.

Starbreeze: Actuals vs estimates
(SEKm)Q4EQ4ADiff
Net Sales47.469.221.8
Direct Cost-23.4-111.3-87.9
Gross Profit24.0-42.1-66.1
Marketing Cost-9.5-15.3-5.9
Admin Cost-21.2-22.3-1.1
Other Revenue0.22.52.3
EBITDA17.1-20.5-37.5
EBIT-6.4-95.0-88.6

Lönsamheten var dock sämre än våra estimat där EBIT och EBITDA kom in längre än väntat. Det var två kostnadsposter som var högre än väntat. Försäljnings- och marknadsföringskostnader var SEK15m gentemot förväntade SEK9,5m. Men det var framförallt den svårprognotiserade ”Other Revenue/Expenses” som spökade, som kan ses som en balanspost mellan tillgångar och skulder. Denna post hade en negativ valutaeffekt, som påverkade negativt på resultatet. Dock har den ingen påverkan på den operationella verksamheten, vilket gör den missvisande på många sätt. Nettoeffekten av ”Other Revenue/Expenses” var i våra estimat omkring SEK0m medan utfallet av dessa två var omkring SEK-15m. EBITDA var därmed SEK-20,6m mot förväntade SEK17,1m.

Avskrivningstakten under kvartalet var också högre än beräknat.  Av-och nedskrivningar var SEK74,4m mot förväntade SEK23,5m. Detta får såklart en dramatiskt effekt på EBIT som under kvartalet var SEK-95,0m mot vårt estimat på SEK-6,4m.

Kassapositionen var SEK348m vid årets slut. I balansräkningen ligger även fodringar på cirka SEK150m som skall betalas ut från förläggaren, vilket gör att Starbreeze anses ha en stabil finansiell ställning.

VD, kommenterade det dåliga engagemanget för Payday 3. Den bevisat bästa strategin ett spelbolag kan ha för att vända en negativ trend är att lyssna på spelarcommunytit och göra de ändringar som dem vill ha. Ett ganska enkelt recept för framgång, men såklart svårare att genomföra på ett optimalt sätt rent praktiskt. Payday har forttfarande ett väldigt engagerat community, vilket gör förutsättningarna bättre än för många andra spelserier.

Vi har i nuläget relativt pessimistiska försäljningsestimat för 2024, vilket speglar osäkerheten för Payday 3 närmaste kvartalen. Vi känner oss lite mer postiva efter de starkare siffrorna för kvartalet. Dock måste man lägga in i beräkningen att Payday 3 fortfarande var ett nytt spel under kvartalet, samtidigt som julförsäljningen bör ha gett en viss merförsäljning.

Finansiella prognoser

Starbreeze: Redeye estimates
(SEKm)Q1Q2Q3Q42024E2025E2026E
Net Sales37.049.540.454.1181.0166.1728.5
Direct Cost-32.0-32.1-32.5-34.5-131.1-100.0-205.0
Gross Profit5.017.47.919.649.966.1523.5
Marketing Cost-4.8-5.2-4.0-5.8-19.8-21.3-41.6
Admin Cost-20.5-19.4-18.6-22.8-81.3-84.0-74.0
Other Revenue0.00.00.00.00.00.00.0
EBITDA7.720.813.319.060.840.8592.9
EBIT-20.3-7.2-14.7-9.0-51.2-39.3407.9
Financial expenses-1.5-1.5-1.5-1.5-6.00.00.0
Net Profit-19.8-6.7-14.2-8.5-57.2-39.3407.9
Gross margin13%35%20%36%28%40%72%
EBITDA margin21%42%33%35%34%25%81%
EBIT margin-55%-15%-36%-17%-28%-24%56%

Vi gör inga större förändringar vad gäller våra estimat för kommande tre år. Vi justerar upp nettoomsättningen något för 2024 på grund av försäljningen av Payday 3 kom inte något högre än väntat under kvartalet. Vi räknar med ett liknande mönster som föregående år, där Q2 och Q4 är de starkaste månaderna för Starbreeze. Sentimentet bland spelare har inte varit särskilt positivt under de senaste månaderna, något vi väntar oss förbättras något kommande månader, i samband med att Starbreeze förändrar element i spelet som folk klagar på. Under Q2 väntar vi oss att ett nytt DLC och exempelvis vårrea på diverse plattformar kommer ge en ökning av intäkterna.

För 2024 har vi höjt vårt helårsestimat något för nettoförsäljningen till SEK181m (SEK159m). Förväntat rörelseresultat (EBIT) har vi höjt en aning till SEK-51m (SEK-58m).

För 2025 bibehåller vi vårt estimat gällande nettoomsättning. Förväntat rörelseresultat (EBIT) har vi höjt till SEK-39m (SEK-61m). Detta förklaras helt i lägre estimerade avskrivningar under året. Starbreeze har en aggressivare avskrivningstakt än tidigare estimerat, något som tyngde EBIT under det senaste rapporterade kvartalet. Starbreeze gjorde avskrivningar på omkring en tredjedel av aktiveringarna för Payday 3 under Q3, i samband med spelets lansering. Kommande 11 månader kommer bolaget att göra nedskrivningar på ytterligare än tredjedel. Den sista tredjedelen kommer sedan att skrivas av med start under Q4 2024 och 24 månader framåt. Detta gäller alltså avskrivningar för basspelet som lanserades i slutet av september 2023.

Värdering

Starbreeze har enligt våra beräkningar minst SEK350m-SEK400m i kassan vid slutet av 2024, vilket ger ett företagsvärdet (EV) omkring SEK110m vid den tidpunkten. Det är historiskt låga nivåer för Starbreeze och mycket talar för att IP-rättigheterna för Payday är betydligt mer värda än så trots den dåliga starten för Payday 3. Marknaden blickar dock sällan mer än två år framåt och under denna period är det högst osäkert vilken lönsamhet Starbreeze kommer att visa. Givet Starbreeze låga företagsvärde och renodlade affär med en ren balansräkning går det inte att utesluta att det finns aktörer som är intresserade av att köpa Starbreeze med en budpremie, då främst för att komma åt dess varumärke Payday. Den mest troliga intressenten är enligt oss i dagsläget Microsoft. Det finns dock flertalet andra aktörer som kan vara intresserade.

Starbreeze: Scenarios
Base case2027E2028E2029ETerminal
Revenue567369268
Growth-22%-35%-27%2%
EBITDA206177130
EBITDA-margin36%48%49%55%
EBIT-margin-3%9%10%19%
Bull case
Revenue864838815
Growth1%-3%-3%2%
EBITDA320436416
EBITDA-margin37%52%51%42%
EBIT-margin12%27%26%24%
Bear case
Revenue306343380
Growth-6%12%11%2%
EBITDA86110120
EBITDA-margin28%32%32%28%
EBIT-margin8%12%12%10%
Source: Redeye Research

Peer-värdering

2024E (SEKm)EVEV/SEV/EBITDAEV/EBITGrowthEBIT%
Embracer Group43,0730.9x3.4x5.3x6%18%
Paradox Interactive20,4507.3x10.5x21.5x6%34%
EG77460.4x1.6x2.6x-9%15%
Remedy Entertainment2,4683.3x14.3x23.2x93%14%
Stillfront Group9,6531.4x3.8x5.5x1%25%
G5 Entertainmnet8780.7x3.3x7.3x-6%10%
MTG7,2471.2x4.8x8.0x7%15%
Thunderful Group8990.3x2.3x4.2x0%7%
Median Nordics4,8571.13.66.43%15%
Average Nordics10,6771.95.59.712%17%
11 Bit Studios3,6774.3x5.8x6.9x411%62%
Team 174,2422.1x7.4x9.1x3%23%
Keyword Studios18,7251.8x9.4x12.8x15%14%
Frontier Development7660.6xnegneg7%-9%
EA386,9154.7x13.3x14.7x3%32%
Take Two300,9264.0x18.2x19.9x34%20%
Bandai Namco129,5231.7x10.5x12.6x5%13%
CD Projekt Red27,33213.4x28.6x45.2x-33%30%
Median International23,0283.010.512.86%22%
Average International109,0134.111.615.155%23%
Starbreeze (Redeye est)1150.61.9-2.2-71%-1%

Eftersom vi i dagsläget räknar med en negativ EBIT för 2024 och 2025 innan nästa storspel lanseras är det svårt att dra några större slutsatser med en peer-tabell. Medianen för de nordiska bolagen vad gäller EV/EBIT är häften av vad den är för de internationella. De internationella har dock en median vad gäller EBIT-marginal på 22% gentemot de nordiska som har 15% enligt estimaten för 2024. Tillväxten väntas också vara sämre för de nordiska bolagen under detta år.

På det trubbiga lönsamhetsmåttet EV/EBITDA ser Starbreeze billigt ut. Dock kan detta mått vara missvisande för bolag som aktiverar en större del av kostnaderna och har olika strategier för hur avskrivningstakten ser ut.

Quality Rating

People: 2

CEO is a game industry veteran. However, the senior team and the CEO have been together for less than five years. The company has an initiative program linked to Payday 3 quality and commercial success, which is positive according to our rating. The biggest reason for the relatively low score in the category “People” is that our new rating generates a lower score in “ownership”.  Starbreeze has no owner with a significant stake in the company in its leadership (the Board) or management. 

Business: 3

Starbreeze profitability in a three-year period depends on how successful Payday 3 becomes. Payday is a very strong brand. For example, approximately Payday has 8.5 million members within the PC-related community on Steam and 600-800 000 monthly active users. With Starbreeze “Game as a Service” business model, the company has proven for 10 years that its revenue could be described as recurring, which is s a strong sign of financial stability in its core business. However, by its nature, the gaming industry is very competitive, which results in a neutral score in our rating, despite some moats related to the Payday brand.

Financials: 2

Due to no major game releases in tha last few years the financial numbers is relatively weak. Two more points have been added in June 2023 due to the fact that Starbreeze after the right issue is debt free. Starbreeze therefore scores 5 out of 5 regarding its financial condition in our Redeye Rating.

Financials

Income statement
SEKm202220232024e2025e2026e
Revenues122.5633.5181.0166.1728.5
Cost of Revenue60.5309.2131.1100.0205.0
Operating Expenses-4.4-117.4-10.925.3-69.4
EBITDA66.3441.760.840.8592.9
Depreciation15.615.216.03.39.3
Amortizations44.1233.681.680.0175.8
EBIT6.7190.4-51.2-39.3407.9
Shares in Associates7.38.58.58.58.5
Interest Expenses61.439.76.00.000.00
Net Financial Items-61.4-36.6-6.00.000.00
EBT-54.7153.8-57.2-39.3407.9
Income Tax Expenses0.00-0.390.000.000.00
Net Income-54.7154.2-53.2-31.3419.9
Balance sheet
Assets
Non-current assets
SEKm202220232024e2025e2026e
Property, Plant and Equipment (Net)2.24.4183.4388.1570.9
Goodwill48.346.746.746.746.7
Intangible Assets502.5453.8379.5306.1144.2
Right-of-Use Assets20.46.26.2-0.24-0.24
Other Non-Current Assets5.217.917.90.000.00
Total Non-Current Assets585.9537.5642.1749.1770.0
Current assets
SEKm202220232024e2025e2026e
Inventories0.000.000.000.000.00
Accounts Receivable11.662.014.513.358.3
Other Current Assets40.6164.214.513.358.3
Cash Equivalents108.2347.8395.9230.8681.8
Total Current Assets160.5574.0424.9257.3798.4
Total Assets746.41,111.51,067.01,006.51,568.4
Equity and Liabilities
Equity
SEKm202220232024e2025e2026e
Non Controlling Interest0.000.000.000.000.00
Shareholder's Equity56.8894.7930.4872.21,292.0
Non-current liabilities
SEKm202220232024e2025e2026e
Long Term Debt381.00.000.000.000.00
Long Term Lease Liabilities5.40.160.160.160.16
Other Long Term Liabilities0.001.81.81.81.8
Total Non-Current Liabilities386.52.02.02.02.0
Current liabilities
SEKm202220232024e2025e2026e
Short Term Debt247.80.000.000.000.00
Short Term Lease Liabilities16.26.56.56.56.5
Accounts Payable0.00100.212.711.687.4
Other Current Liabilities39.2108.1115.4114.8181.0
Total Current Liabilities303.2214.8134.6132.9274.9
Total Liabilities and Equity746.41,111.51,067.01,007.11,569.0
Cash flow
SEKm202220232024e2025e2026e
Operating Cash Flow10.1114.6100.449.5656.9
Investing Cash Flow-148.0-202.4-202.2-214.6-205.9
Financing Cash Flow0.00327.40.000.000.00

Rating definitions

The team

Disclosures and disclaimers

Premium Plan required to unlock

Unlock companies to access

more high quality research.