Post entry

Insplorion AB - Marknader & möjligheter

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Denna text ämnar att placera Insplorion AB och dess teknologi på de framtida marknader de strävar efter att penetrera med sin teknologi. Bolaget har två ben att stå på vilka är Instrumentaffären samt Sensoraffären. Jag kommer i denna text att analysera marknaderna för Sensoraffären till största del och som avslutning dela med mig av mina tankar kring instrumentaffären.

Jag vill börja med att säga att jag ser ett bolagsbygge på samma sätt som jag ser en husbygge. Jag tittar på ritningen (produkt+patent), marken och dess värde (läget), entreprenören (ledningen), vilka mer som köpt in sig (storägarna), samt spekulanterna (marknaden). På samma sätt som att jag skulle kunna köpa in mig i ett byggprojekt så gör detsamma när jag köper aktier i ett bolag på börsen. Jag blir en delägare i ett byggprojekt. Och jag brukar sällan vara intresserad av mark i obygd, skummisar som köpt in sig eller taffliga entreprenörer. Sen gillar jag bra ritningar. Vad gäller Insplorion så stämmer samtliga delar med vad jag letar efter.

Sensoraffären

Bolagets teknik är en plattforms-teknologi vilket möjliggör en mängd olika tillämpningar. Eftersom den också är en nanoteknologi så möjliggör detta också att dessa sensorer går att miniatyrisera kraftigt (fraktioner av en mm) vilket gör att förbättringar på redan befintliga marknader är möjliga. Det som ligger närmast i tiden är batteriprojektet vilket också drivs på av en omställning bland världens biltillverkare som påbörjat omställningen mot elbilar med stora resurser.

Batteriprojektet (bekostas av multinationell aktör och görs hos AGM Batteries ltd.)
Läs gärna tidigare inlägg på Redeye kring detta genom att klicka här

Pressmeddelanden om batterisensorerna:

Bolaget har tagit fram två stycken proof-of-concepts för två olika batterityper. Det är ett proof-of-concept för blybatterier (på önskan av Volvo Technology AB) och ett för lithium-jonbatterier (vilket de nu kommersialiserar med en multinationell aktör). De har bevisat med säkerhet att de med sin teknik kan mäta de sista delarna av batterierna som är state of charge (SOC) samt state of health (SOH) i realtid, vilket ingen annan aktör lyckats med ännu. Ett mycket bra exempel på varför är denna helt nya artikel där en Tesla kör 14 miles med "tom tank", det vill säga, det finns inget som mäter laddningen på ett korrekt sätt, utan Insplorions teknik. Batteriprojektet som pågår just nu görs för att skapa en prototyp som är anpassad för massproduktion som kan användas i de dialoger som redan idag pågår med de större asiatiska batteritillverkarna. Detta öppnar en mängd olika marknader som är svåra att få ett korrekt grepp om storleken eftersom samtliga delar också befinner sig i kraftig tillväxt till följd av politiska beslut världen över.

Elbilar

Ok, elbilar i all ära, men är det något som verkligen kommer att bli något kanske du undrar. Ja, enbart de senaste veckornas nyheter sedan Paris-avtalet blev klart visar inte bara att befintliga elbilstillverkare ökar takten utan att även världens största biltillverkare satsat stor pengar på att gå över till elbilar. Länder förbjuder bilar som drivs med fossila bränslen vilket tvingar fram denna utveckling, något vi kan se i kommunikationen från biltillverkare. Nedan är några exempel på nyheter och fler finns här där jag samlar all marknadsbevakning som rör underliggande marknader för Insplorion AB.

Dessa nyheter är bara ett axplock av de nyheter som fortsätter trilla in i en rasande takt vilket visar, för mig, att omställningen har påbörjats. Den som har läst Morgan Stanleys rapporter visste nog att skulle få lov att revidera dessa som en effekt av den politik som nu tvingar stora delar av världen till att lämna fossila bränslen. Morgan Stanley tripplar sina tidigare prognoser. De talar fortfarande om för dyra batterier (vilket sjunker mycket snabbt i takt med att fler fabriker startar), otillräckligt laddningsnät (stora företag som IKEA förser sina parkeringsplatser samt BMW, Daimler, VW och Ford går ihop och bygger laddningsnät), för mig är det klart, de har bestämt sig, och med det kommer volymerna.

Morgan Stanley talar nu om att ca. 10-15% av den globala marknaden kommer vara elbilar 2025. Andra rapporter pekar på att vi kommer ha 200 st elektriska bilmodeller att välja på år 2020, vilket inte är omöjligt från mitt perspektiv. Och detta kommer innebära stora volymer elbilar från många olika märken. Alla kommer ha behovet av att mäta state of charge och state of health, om inte för säkerheten så för den extra körsträckan (+25%), det är logik helt enkelt, det har bara inte varit möjligt tidigare. För att utröna lite kring vad detta innebär i pengar så hänvisar jag till ett mycket förenklat räkneexempel, istället för att försöka pricka in rätt antal:

Elektriska fordon - Räkneexempel: 500'000 (batteripack) X 500 kr (licensintäkt per bil) = 250'000'000 kr i licensintäkt.

Jag gör det inte svårare än så just nu. Jag tror inte heller att licensintäkten kommer att hamna på 500 kr utan jag tror att denna för ett batteripack till en elbil kommer ligga på ca. 1'000-1'500 kr per bil, men det är enbart en personlig gissning utifrån beståndsdelarnas kostnader i nuvarande batteripacket och värdet dessa sensorer tillför. VW räknar med att behöva 3'000'000 batterier per år vilket ger en fingervisning om volymerna de förbereder sig för, det finns många fler bilmärken som förbereder sig. Och utöver detta har vi industrimaskiner för lantbruk, bygg och gruvdrift där batteripacken är mycket dyrare vilket också innebär högre ersättningar. Sedan finns det truckar, bussar och en mängd fordon som redan nu är batteridrivna. Detta skapar också en situation där varje aktör redan i detta nu börjat förvärv för att ha en teknologisk edge över konkurrensen. Jag har tidigare sagt att batteripacket kommer att vara den nya motorn, det är den som kommer skilja märkena mellan varandra med viktiga argument som säkerhet och driftslängd, och vem vill inte ha en exakt angivelse på laddningen.

Man ska också komma ihåg att den aktör som bekostar projektet har kontakt med stora batteritillverkare och att Insplorion själva har påbörjat dialoger med Panasonic vid TechConnect. Och om de får licensavtal med en av de större batteritillverkarna, exempelvis Panasonic, då kommer en mängd bilmärken med på tåget, som Tesla.

Renewables & Grid

Detta område förutspås stå för 37,6% av den totala lithium-jonbatterimarknaden 2020. Detta segment är således mycket stort och här passar Inplorions sensorer väldigt väl. Tesla/Solarcity gick alldeles nyligen ut med ett skarpt exempel där de satt upp en solcellspark med tillhörande batteripack för att driva en hel ö med enbart solceller. Detta besparar öborna att frakta 110'000 gallons med diesel som de tidigare använt för elproduktion. Inom militär och industri är detta detta också mycket stora marknader där lithium-jonbatterier blir allt mer populära vilket prognosen också bekräftar. I detta segment misstänker jag att den är de högre marginalerna med mindre volymer bolaget talar om. Värdet med att kunna mäta av en exakt laddning samt batteriets hälsa kommer spara mycket stora pengar för de stora industrierna som just nu uppdaterar sina batteriparker med en uppskattning av hur battericellerna mår. En realtidsmätning innebär också att mätresultaten kan kopplas till kontrollstationer långt från batteriparken. Och samma sak här, en exakt mätning kommer innebära en mer effektiv styrning av batteristyrsystemet vilket ger en bättre hushållning och längre driftstider, det vill säga, bättre ekonomi. Detta är ett segment som blir lätt att bearbeta samt ge stora licensintäkter för Insplorion AB.

Konsumentprodukter

Detta är ett område som bolaget kommunicerat är helt möjligt tack vare att det är nanosensorer, detta gäller mobiltelefoner, skruvdragare och liknande. Men denna del ligger långt fram (om ingen partner vill hoppa in och driva projektet) och därför ser jag ingen anledning att lyfta detta just nu.

Luftmätarprojektet

Bolagets sensorer kan även användas för att mäta luftkvalitet och upptäcka luftföroreningar eller andra önskade gaser. Tillsammans med Littelfuse, som redan idag har mycket tongivande kunder inom bilindustrin, så driver de nu projektet som ska kommersialisera dessa sensorer. För oss som bor i Sverige så kanske ren luft känns meningslös att diskutera, vi har det redan. Men i många städer i världen så är det utegångsförbud vissa tider på dygnet till följd av luftföroreningarna. Nu när jag satt och skrev detta så såg jag att även en varning gått ut i London att undvika störra vägar med sina barn tack vare skadeeffekten som nu är dokumenterad på vetenskaplig nivå.

Bilkupéer

Littelfuse misstänker jag är väldigt intresserade av just denna del av detta projekt. De har som strategi att bli kompletta på sensorer för fordon och om de skulle licensiera denna teknologi kunna rullas ut väldigt snabbt globalt tack vare deras nätverk. Dessa sensorer skulle kunna upptäcka gaser i luften och kopplas till ventilationen för att antingen styra luften utifrån eller genom hepa-filter (likt Tesla gör, men då behövs ett knapptryck). Här gör jag ett mycket enkelt räkneexempel:

Luftkvalitetssensorer - Räkneexempel: 3'000'000 (bilar) X 100 kr (licensintäkt) = 300'000'000 kr.

2016 kommer det att ha sålts ungefär 75'000'000 bilar totalt. Det finns ungefär 1 miljard bilar i världen just nu. Alla bilar kommer naturligtvis inte att vilja ha denna sensor eller ens behöva den. Men det kan ge en fingervisning i alla fall.

Bärbara luftmätare

Detta är en lite spännande del som är svår att sia om hur stort det kan bli. Allteftersom att fler och fler rapporter kommer in om de skadliga effekterna om luftföroreningar så blir människor medvetna om riskerna. I projektet ingår att skapa en portabel luftmätare som jag tror kommer hitta en marknad snabbt i Kina. Eftersom tekniken också går att miniatyrisera kraftigt så utesluts inte en implementering av sensors i exempelvis mobiltelefoner längre fram. Antal och licensintäkter tycker jag är svårt att uppskatta i detta läge, så jag undviker detta.

Stadsmiljö

Detta är ett akut behov för världen i detta nu. Det finns en mängd olika mätinstrument som monteras dagligen i storstäder världen runt, men de är dyra (ca. $75'000/st enligt uppgift) och mycket stora. Insplorions teknik möjliggör att skapa små sensorer billigt som är robusta och tillförlitliga och som mäter i realtid. Detta möjliggör att skapa hela nätverk av mätpunkter genom att montera dessa i exempelvis rödljus vilka koan kommunicera i realtid med kontrollcentraler som i sin tur kan styra om trafik eller exempelvis bestraffa industrier vilket Kina har stora problem med. Alla världens storstäder skulle vara potentiella kunder i detta nu om en färdig produkt var redo att monteras.

Medicinska sensorer

I det senaste pressmeddelandet så meddelade man att man förvärvat en ansökan om patent. Detta möjliggör enligt pressmeddelandet följande:

Lösningen bedöms ha stor potential för detektion av allt från biomarkörer i blodprov vid låga koncentrationer till mer generell läkemedels- och biosensorutveckling.

Jag påminner mig och att dialog uppstått med Medtronic som är ett av världens största medicinbolag. Detta är för tidigt för mig att förstå hur de olika segmenten ser ut så därför undviker jag att utveckla mina nuvarande tankar kring detta.

Instrumentaffären

Instrumentaffären lever också vidare och man ska inte förglömma att en av grundarna Bengt Kasemo har utvecklat Q-sense vilket senare såldes till Ratos. Flera personer i bolaget har tidigare sålt instrument och under nästkommande år skulle det inte förvåna mig om vi ser en ökande försäljning av instrument till följd av långa säljcykler som bolaget kommunicerat. Enbart denna affär skulle kunna motivera en stor del av nuvarande börsvärde om det erhåller lite momentum i försäljningen. Den senaste distributören vittnar om att en intrumentförsäljning är på gång vilket kan vara startskottet för det nya acoulyte.

Slutsats

Det är mycket att sätta sig in i och extremt mycket krävs för att få kontroll på alla delar. Och kontroll kommer man inte att få eftersom samtliga marknader de valt ut, lyxen av en plattformsteknologi, växer explosionsartat till följd av politiska beslut och att aktörer som Tesla skapar nya marknader vilket de stora aktörerna nu måste bemöta.

Läget som Insplorion AB sitter i nu tror jag inte de hade räknat med för ett år sedan, jag menar, till och med Morgan Stanley fick trippla sina prognoser. Timing har man tur med och Insplorion ser ut att komma ut i volymproduktion i samma ögonblick som alla biltillverkare börjar få ordning på sina team som ska bygga framtiden elbilar. Och till detta har vi även alla andra marknader.

Sedan februari 2013 var jag med i Arcam och jag kommer ihåg hur nervös jag var när det dök upp konkurrenter. Samtidigt började folk påpekade att Arcams teknik "bara var en svetsstråle". Men efter att ha läst alla rapporter om tekniken som släpptes så stannade jag kvar till GE la sitt andra bud. Återigen ser jag en svensk teknologi med få och enkla beståndsdelar (även fast nanosensorn tagit tio år att forska fram) vilka kan komma att visa sig väldigt användbara inom väldigt många områden. Många kommer säga att det är för enkelt, men det är det svenskarna vinner på av någon anledning. Kolla bara hur imponerade japaner är över timmerhus, de kan inte förstå något som jag själv tar för givet.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?