Post entry

Långsiktigt köp: Kopparbergs Bryggeri

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Kopparbergs Bryggeri är inne i en liten svacka men intäktstillväxten lär snart ta fart igen.

Vid nuvarande börskurs 32,90 kr (slutkurs fre 31 maj 2013) handlas aktien till ett p/e-tal på 12 utifrån resultatet per aktie för 2012.

Bolaget har haft god intäktstillväxt de senaste åren drivet av ökad försäljning utomlands, och där lär det finnas mer att hämta.

Uppköp?

Chans även att Kopparbergs Bryggeri på sikt blir uppköpt (vilket bryggeriföretag brukar bli) av någon större konkurrent i branschen.

I Sverige har väl historiskt Pripps varit det största bryggeriet följt av "utmanaren" Spendrups, men nu har även Kopparbergs Bryggeri vuxit fram.

Danska bryggerijätten Carlsberg köpte svenska bryggeriet Falcon år 1996 och Pripps år 2000.

Egentligen började Pripps omstuvningar tidigare:

1) Samgåendet med norska bryggeriföretaget Ringnes år 1995. Volvo fick därefter en ägarandel på 55% av det sammanslagna Pripps-Ringnes, medan norska bolaget Orkla (som väl var Ringnes ägare) fick en ägarandel på 45%.

2) Sedan köpte Orkla ut Volvos ägarandel på 55% för 4 miljarder norska kr år 1997. Då ingick även ägarandelar i bryggeriföretag i Finland och Ryssland i Pripps-Ringnes.

http://www.orkla.com/Investor-relations/GA-General-Archive/Press-and-stock-exchange-releases/Stock-exchange-releases/Orkla-takes-over-whole-of-Pripps-Ringnes/(language)/eng-GB

3) I maj år 2000 kom sedan besked om att Carlsberg och Pripps-Ringnes slår ihop sina bryggeriverksamheter till nya Carlsberg Breweries där Carlsberg fick en ägarandel på 60% och Orkla 40%.

Det sammanlagda Carlsberg Breweries fick intäkter motsvarande 25 miljarder svenska kr/år och 27 000 pers anställda.

http://wwwc.aftonbladet.se/ekonomi/0005/31/olaffar.html

4) År 2004 kom besked om att Orkla säljer sin ägarandel på 40% av Carlsberg Breweries för 17,5 miljarder norska kr efter bråk mellan Carlsberg Breweries ägare Orkla och moderbolaget Carlsberg.

http://www.orkla.com/Investor-relations/GA-General-Archive/Press-and-stock-exchange-releases/Stock-exchange-releases/Orkla-to-sell-its-stake-in-Carlsberg-Breweries-for-NOK-17.5-billion

Enl Konkurrensverket i en skrivelse från aug år 2001:

"De största bryggeriföretagen i Sverige (...) är:

Pripps (intäkter 2,6 miljarder kr/år)
Spendrups (intäkter 1,8 miljarder kr/år)
Falcon (intäkter 1,7 miljarder kr för 15 månader)
• _Åbro (intäkter 600 miljoner kr/år)

Härutöver finns:_

• ett par företag som omsätter mellan 100 och 200 miljoner kronor
• ytterligare ett par mellan 40 och 80 miljoner kronor
• ett tiotal företag som omsätter i storleksordningen 2-10 miljoner kronor"

http://www.kkv.se/beslut/01-0458.htm

Det var alltså respektive bolags intäkter i Sverige vid den tidpunkten.

Kopparbergs Bryggeri fanns tydligen inte ens på kartan då. Förmodligen var det ett av de mindre bolagen.

Enl bla Spendrups årsredovisning för år 2000:

• I slutet av 1970-talet hade Pripps en marknadsandel på 65% av Sverigemarknaden för öl och vatten. Spendrups hade en marknadsandel på bara 2%.

Det var hårda tider då för svenska bryggerier varav många gick omkull pga förbudet av mellanölen år 1977. Spendrups räddning blev avtalet om att få licenstillverka tyska ölmärket Löwenbräu i Sverige vilket gjorde att Spendrups kunde dubbla sina intäkter på ett par år: http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.5034284-coca-cola-gick-om-spendrups?m=print

• Spendrups har sedan fortsatt öka sin marknadsandel av den svenska bryggerimarknaden till 22% år 2000 samtidigt som Pripps har tappat marknadsandel till 35% fram till år 2000.

• När Carlsberg slukade Pripps år 2000 (vilket godkändes av Konkurrensverket år 2001) fick det kombinerade Carlsberg/Pripps en marknadsandel på nästan 60%.

http://www.spendrups.se/upload/Dokument/PDF/Finans/Årsredovisningar/arsredovisning2000.pdf

Då (år 2000) hade Spendrups intäkter på 1,8 miljarder kr varav bla marknadsandelar i Sverige på 23% för öl och över 30% för vatten.

Spolar man framåt ökade Spendrups därefter intäkterna till 3 miljarder kr år 2011 och följande marknadsandelar inom respektive produktområde i Sverige:

• öl 31%
• vatten 43,5%
• läsk 19%

Spendrups var tidigare börsnoterat men huvudägaren (familjen Spendrup) köpte bolaget från börsen år 2001: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10208829.ab

Så här skrev Expressen i feb 2011:

"Totalt kostade det familjen 300 miljoner kronor att köpa loss Spendrups från de andra ägarna, men i efterhand har det visat sig vara en lysande affär. Bara under de tre senaste åren har Spendrups gått med 300 miljoner i vinst."

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/bryggimperiet-kontrolleras-av-familjeradet/

Budet på Spendrups låg på drygt 400 miljoner kr varav familjen hade en ägarandel på knappt 30%, så budet blev ca 300 miljoner kr för den del familjen inte ägde sedan tidigare.

Spendrups hade intäkter på ca 3 miljarder kr och ca 1000 pers anställda enl senaste uppgift per år 2011: http://www.spendrups.se/upload/Dokument/PDF/Finans/Årsredovisningar/Ar_2011_Spendrups_Bryggeri.pdf

Kopparbergs Bryggeri hade intäkter på ca 1,5 miljarder kr och drygt 300 pers anställda under 2012.

Dvs kan Spendrups vilja köpa Kopparbergs för att stärka sin position och även få Kopparbergs internationella tillväxtpotential för cider?

Spendrups huvudanläggning i Grängesberg ligger dessutom bara 2-3 mil norrut från Kopparbergs huvudanläggning i Kopparberg.

Så här såg rangordningen ut av de största leverantörerna av öl till Systembolaget per juni 2009:

1) Carlsberg Sverige (7.054.294 liter)
2) Spendrups Bryggerier (4.511.631 liter)
3) Kopparbergs/Sofiero Bryggeri (3.060.439 liter)
4) Åbro Bryggeri (3.019.322 liter)
5) Galatea Spirits (1.711.748 liter)

http://www.ofiltrerat.se/2009/07/sveriges-olmarknad-omstruktureringar-pa.html

Dvs inte helt färska siffror men de visar ändå att tillsammans skulle Spendrups och Kopparbergs bli störst i Sverige före ärkekonkurrenten Carlsberg med sitt Pripps.

Mer uppdaterade siffror per helåret 2012:

1) Carlsberg Sverige AB 66 miljoner liter (+5%)
2) Spendrups Bryggeri AB 49 miljoner liter (-3%)
3) Åbro Bryggeri 38 miljoner liter (-6%)
4) Kopparbergs Sofiero Bryggeri 35 miljoner liter (0%)

Det är alltså Systembolagets försäljning från sina största leverantörer avseende samtliga varugrupper.

Marknadsandelar under 2012 (jämfört med 2011):

1) Carlsberg Sverige AB 14,4% (13,9%)
2) Spendrups Bryggeri AB 10,7% (11,1%)
3) Åbro Bryggeri 8,3% (8,9%)
4) Kopparbergs Sofiero Bryggeri 7,7% (7,8%)

http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_21138/cf_364/2012_Leverant-r_liter.PDF

Dvs tillsammans skulle 2:an Spendrups och 4:an Kopparbergs få en marknadsandel på 18,4% och därmed vara klart störst.

Givetvis är det inget egenvärde att vara störst och siffrorna ovan är ju bara den del av försäljningen som går till Systembolaget, men ett sammanslaget Spendrups och Kopparbergs skulle tillsammans kunna få en lägre kostnadsstruktur genom att eliminera dubbla kostnader etc plus att de som större aktör skulle få mer makt över priserna på sina produkter och minska risken för priskrig i branschen.

Och ölförsäljningen i Sverige via Systembolaget svarar bara för ca 20% av den totala ölförsäljningen i landet. Ölförsäljningen i mataffärer svarar för 60% och ölförsäljningen i restauranger etc. Därutöver finns försäljning av läsk och mineralvatten.

Spendrups börsintroduceras igen?

När börsnoterade bolag blir uppköpta brukar alltså det köpande bolaget ge ett bud som ligger klart högre än börskursen före budet för att aktieägarna ska acceptera budet. Ett bud kan ligga åtminstone 20-30% högre än den tidigare börskursen beroende på hur attraktivt det bolag som ska köpas upp är.

Innan Spendrups blev uppköpt år 2001 låg Spendrups aktien kring 30-40 kr (värderad till ett p/e-tal på bara 5) medan Jens Spendrup sa att bryggeriföretag brukar värderas till p/e-tal på åtminstone 15: http://www.di.se/artiklar/2001/5/1/familjen-lagger-bud-pa-spendrups/

När familjen la budet i apr 2001 steg aktien samma dag med 25% till 42 kr. Budet låg den gången på 45 kr (42 kr kontant plus en obligation värd 3 kr per aktie) motsvarande en budpremie på 36% jämfört med börskursen de föregående 10 börsdagarna: http://www.di.se/artiklar/2001/5/1/familjen-lagger-bud-pa-spendrups/

En ev konspirationsteori är dock att familjen före det budet lät Spendrups gå på lågvarv och hade skral informationsgivning kring bolaget, för att sedan kunna köpa bolaget billigt.

Ett alternativ är att Spendrups nu väljer att återigen börsintroduceras genom att lägga ett bud på Kopparbergs med betalning i nya Spendrups-aktier, så att den kombinerade Spendrups/Kopparbergs-koncernen därigenom blir börsnoterad.

Tidigare var det ju bröderna Jens och Ulf Spendrup som drev bryggeriet Spendrups och åtminstone Jens ogillade att vara börsnoterad, men nu börjar väl de bli lite till åren samtidigt som Jens son Fredrik tagit över som vd för Spendrups och kanske har lite friska idéer.

Om Spendrups lägger ett bud på Kopparbergs med betalning i nya Spendrups-aktier kanske budet ej blir lika högt som ett kontantbud, men å andra sidan får Kopparbergs aktieägare då vara fortsatt med på resan med chans till framtida kursuppgång.

Bloggare i London

Någon som känner till Tess Montgomery?

Tydligen svensk tjej som bor i London och jobbar som fotomodell.

Skriver en blogg på Stureplan.se och hade under lördagen (1 jun 2013) ett inlägg om hur hon druckit Kopparbergs cider på sin favoritpub "The Falcon" i London med en kompis:

http://stureplan.se/bloggar/tess/2013/06/01/pa-the-falcon

De valde smaken "Elderflower & lime" (fläder och lime).

Så det finns att få tag på även i London.

Blogginlägget kan väl ses som tecken på att Kopparbergs internationella satsning är lyckosam.

Har själv mejlat bolaget och frågat om de brygger allt cider etc i Sverige och fraktar det utomlands även till så avlägsna platser som Australien där produkten säljs. Måste ju vara ganska dyra transporter plus dåligt för miljön? Inget mejlsvar ännu.

Aktien köpvärd?

Det finns 20,6 miljoner utestående aktier i bolaget så med nuvarande börskurs på 32,90 kr är bolaget värt knappt 700 miljoner kr på börsen.

Under senast rapporterade 12 mån (apr 2012-mars 2013) hade bolaget:

• intäkter kring 1,5 miljarder kr
• en rörelsemarginal på 6-7%
• ett resultat efter skatt på 50-60 miljoner kr (motsvarande knappt 3 kr per aktie)

Vid börskurs 32,90 kr värderas alltså aktien till ett p/e-tal på 12 (börskurs 32,90 kr delat med resultat per aktie på 2,73 kr för senast rapporterade 12 mån).

Det är väl en ganska rimlig värdering för ett konsumentvaruföretag som är ganska konjunkturstabilt?

Med med den goda intäktstillväxt Kopparbergs Bryggeri visat upp historiskt borde det finnas ytterligare potential för kursuppgång i aktien långsiktigt.

Bolagets ganska höga skuldsättning med en nettoskuld kring 400 miljoner kr jämfört med börsvärdet kring 700 miljoner kr innebär en förhöjd risknivå, men att bryggeriverksamhet inte är särskilt konjunkturkänslig lindrar å andra sidan risknivån.

Ekonomisk utveckling de senaste åren

Expansiv utveckling:

Intäkter:
2008: 996 miljoner kr (+11%)
2009: 1067 miljoner kr (+7%)
2010: 1095 miljoner kr (+3%)
2011: 1336 miljoner kr (+22%)
2012: 1518 miljoner kr (+14%)

Rörelsemarginal:
2008: 4%
2009: 4%
2010: 7%
2011: 8%
2012: 7%

Varför fallande rörelsemarginal under 2012 trots ganska kraftigt stigande intäkter?

Resultat efter skatt:
2008: 5 miljoner kr
2009: 14 miljoner kr
2010: 31 miljoner kr
2011: 47 miljoner kr
2012: 55 miljoner kr

Resultat per aktie:
2008: 0,26 kr
2009: 0,67 kr
2010: 1,52 kr
2011: 2,29 kr
2012: 2,65 kr

Utdelning per aktie (avseende respektive år men utbetald på våren året därefter):
2008: 0,16 kr
2009: 0,36 kr
2010: 0,80 kr
2011: 1,20 kr
2012: 1,20 kr

Utdelningsnivån 1,20 kr innebär en direktavkastning (utdelning delat med börskurs) på 3,65% med nuvarande börskurs 32,90 kr.

Utdelningens andel av årets resultat per aktie:
2008: 62%
2009: 54%
2010: 53%
2011: 52%
2012: 45%

Hur ska man tolka det att utdelningen "bara" var oförändrad för 2012 och att utdelningens andel av årets resultat per aktie sjönk? Innebär det att företagsledningen med vd Peter Bronsman i spetsen räknar med en sämre (eller "bara" oförändrad) utveckling av intäkter och resultat under 2013?

Utlandsförsäljningen klart störst

Kopparbergs totala intäkter under 2012 fördelade sig enl följande:

utomlands 983 miljoner kr (65% av de totala intäkterna)
Sverige 532 miljoner kr (35% av de totala intäkterna)
- - -
Summa 1514 miljoner kr (100% av de totala intäkterna)

Till dessa intäkter kommer sedan "övriga rörelseintäkter" på 4 miljoner kr vilket ger siffran 1518 miljoner kr som nämnts längre upp.

Av utlandsintäkterna på 983 miljoner kr under 2012 utgjordes i sin tur:

• 62 procentenheter av intäkter från EU (exkl Sverige)
• 3 procentenheter från övriga världen

Utvecklingen per geografisk region de senaste åren (enl Kopparbergs årsredovisningar):

Intäkter från EU (exkl Sverige):
2008: 526 miljoner kr (+24%)
2009: 596 miljoner kr (+13%)
2010: 619 miljoner kr (+4%)
2011: 817 miljoner kr (+32%)
2012: 937 miljoner kr (+15%)

Intäkter från övriga världen:
2008: 4 miljoner kr (-26%)
2009: 3 miljoner kr (-23%)
2010: 11 miljoner kr (+227%)
2011: 31 miljoner kr (+190%)
2012: 45 miljoner kr (+46%)

Otrolig intäktstillväxt i övriga världen de 3 senaste åren.

Intäkter från Sverige:
2008: 451 miljoner kr (-3%)
2009: 460 miljoner kr (+2%)
2010: 464 miljoner kr (+1%)
2011: 486 miljoner kr (+5%)
2012: 532 miljoner kr (+9%)

Positivt med fortsatt god intäktstillväxt även i Sverige de senaste 2 åren.

Ekonomisk utveckling de senaste kvartalen

Intäkter:
q1/2010: 195 miljoner kr (+10%)
q2/2010: 317 miljoner kr (+7%)
q3/2010: 302 miljoner kr (-2%)
q4/2010: 281 miljoner kr (-2%)

q1/2011: 229 miljoner kr (+17%)
q2/2011: 375 miljoner kr (+18%)
q3/2011: 401 miljoner kr (+33%)
q4/2011: 331 miljoner kr (+18%)

q1/2012: 265 miljoner kr (+16%)
q2/2012: 464 miljoner kr (+24%)
q3/2012: 416 miljoner kr (+4%)
q4/2012: 373 miljoner kr (+13%)

q1/2013: 251 miljoner kr (-5%)

Rörelsemarginal:
q1/2010: 2%
q2/2010: 10%
q3/2010: 7%
q4/2010: 7%

q1/2011: 6%
q2/2011: 10%
q3/2011: 9%
q4/2011: 7%

q1/2012: 6%
q2/2012: 9%
q3/2012: 8%
q4/2012: 5%

q1/2013: 3%

Resultat efter skatt:
q1/2010: 1 miljon kr
q2/2010: 17 miljoner kr
q3/2010: 9 miljoner kr
q4/2010: 5 miljoner kr

q1/2011: 1 miljoner kr
q2/2011: 18 miljoner kr
q3/2011: 20 miljoner kr
q4/2011: 8 miljoner kr

q1/2012: 6 miljoner kr
q2/2012: 22 miljoner kr
q3/2012: 17 miljoner kr
q4/2012: 10 miljoner kr

q1/2013: 7 miljoner kr

Resultat per aktie:
q1/2010: 0,03 kr
q2/2010: 0,83 kr
q3/2010: 0,44 kr
q4/2010: 0,22 kr

q1/2011: 0,07 kr
q2/2011: 0,85 kr
q3/2011: 0,99 kr
q4/2011: 0,38 kr

q1/2012: 0,30 kr
q2/2012: 1,05 kr
q3/2012: 0,84 kr
q4/2012: 0,47 kr

q1/2013: 0,32 kr

Dvs tydliga säsongsvariationer för bolaget under kvartalen på ett år där:

• vår-/sommarkvartalet q2 verkar vara det bästa kvartalet varje år
• följt av sensommar-/höstkvartalet q3
• och därefter julkvartalet q4
• medan vinterkvartalet q1 är sämst

Mycket god intäktstillväxt nästan alla kvartal sedan q1/2011 men en svacka bla nu under senaste kvartalet q1/2013, och det trots att påsken till största delen inföll under q1/2013 medan den under året innan låg i q2/2012.

Och trots intäktsökningarna under 2012 ligger rörelsemarginalen per kvartal lägre sedan större delen av 2012.

De högre intäkterna räckte dock ändå till för att resultatet i kr ska visa tillväxt för senast rapporterade 12 mån (apr 2012-mars 2013) jämfört med de 12 mån dessförinnan.

Resultatet per aktie för senast rapporterade 12 mån ligger på 2,68 kr (utifrån ovannämnda kvartalsvisa resultat per aktie) vilket är drygt +6% från de 12 mån dessförinnan.

Nyckelfrågan

Nyckelfrågan är nu om Kopparbergs Bryggeri kommer att lyckas återuppta sin tidigare höga tillväxttakt och få upp rörelsemarginalen igen, eller om svackan kommer att fortsätta.

Lyckas bolaget komma upp i tidigare goda form så lär ju aktien vara värd ett högre p/e-tal än 12 tack vare att det då inte bara är ett konjunkturstabilt konsumentvaruföretag utan att det även finns ett tillväxtelement i bolaget tack vare ökad internationell försäljning.

Nästa hållpunkt är resultatrapporten för q2/2013 som ska redovisas 29 aug 2013.

Kapitalbehov

Andra frågetecken med Kopparbergs Bryggeri är bolagets skuldsättning samt investeringsbehov.

Bryggeriverksamhet är ju kapitalintensiv och kräver stora investeringar om bolagets intäktsökningar fortsätter.

Så här har bolagets investeringsnivå sett ut de senaste åren:

Investeringar i anläggningstillgångar mm:
2008: 30 miljoner kr
2009: 32 miljoner kr
2010: 28 miljoner kr
2011: 110 miljoner kr
2012: 89 miljoner kr

Dvs förhoppningsvis är bolaget ganska "fullinvesterat" nu ett tag framöver efter de stora investeringarna under de 2 senaste åren. Men fortsätter expansionen slår väl bolaget snart i kapacitetstaket igen.

Utöver investeringar i anläggningstillgångar mm (för ökad produktionskapacitet) skapar expansion även kapitalbehov pga ökad kapitalbindning i rörelsekapital (där rörelsekapitalet förenklat kan definieras som varulager plus kundfordringar minus leverantörsskulder).

Så här har rörelsekapitalet utvecklats för Kopparbergs Bryggeri det senaste åren:

Förändring av rörelsekapital:
2008: -4 miljoner kr
2009: 8 miljoner kr
2010: 31 miljoner kr
2011: 32 miljoner kr
2012: -20 miljoner kr

Dvs positivt att bolaget under 2 av de senaste 5 åren fått till minskningar av rörelsekapitalet vilket minskat kapitalbehovet de åren, medan det under de 3 övriga åren varit ökningar vilket lett till motsvarande extra kapitalbehov de åren.

Är man skicklig kan ju rörelsekapitalet hållas på låg nivå genom att hålla varulagret på låg nivå, samt genom att tvinga kunderna att betala sina fakturor snabbt, men samtidigt tvinga leverantörer att acceptera långa betalningstider på ens egna räkningar.

Summa kapitalbehov per år (pga investeringar i anläggningstillgångar mm samt förändring av rörelsekapitalet):
2008: 26 miljoner kr
2009: 41 miljoner kr
2010: 59 miljoner kr
2011: 142 miljoner kr
2012: 69 miljoner kr

Otroligt att bolaget har klarat av detta kapitalbehov utan kapitaltillskott från aktieägarna genom utförsäljning av nya aktier via nyemission. Antalet aktier låg på ca 20,6 miljoner st i slutet av år 2007 och ligger där än idag.

Det måste väl tyda på god lönsamhet i den löpande rörelsen samt goda bankkontakter så att expansionen kunnat finansieras genom lån.

Skuldsättning

Kopparbergs Bryggeris nettoskuld per slutet av respektive år:
2007: 260 miljoner kr
2008: 299 miljoner kr
2009: 257 miljoner kr
2010: 272 miljoner kr
2011: 386 miljoner kr
2012: 385 miljoner kr

Skuldsättningen är alltså ganska hög med en nettoskuld på nästan 400 miljoner kr jämfört med att Kopparbergs Bryggeri är värt knappt 700 miljoner kr på börsen.

Nettoskulden ovan är beräknad som räntebärande skulder minus kassa, och närmare bestämt enl följande:

• långfristiga skulder till kreditinstitut
plus
• kortfristiga skulder till kreditinstitut
plus
• checkräkningskredit
plus
• fakturakredit
minus
• kassa och bank

Förändring av nettoskulden per år:
2008: +39 miljoner kr
2009: -42 miljoner kr
2010: +16 miljoner kr
2011: +113 miljoner kr
2012: 0 miljoner kr

Särskilt år 2011 var det alltså en stor ökning av nettoskulden, men skickligt att den kunde hållas oförändrad under 2012 trots investeringar i anläggningstillgångar på ca 90 miljoner kr. Det berodde väl bla på att rörelsekapitalet kunde minskas med 20 miljoner kr samt ett nettoresultat i rörelsen på 55 miljoner kr under 2012.

Bolagets "kassaflöde"

Utbetalade aktieutdelningar till aktieägarna har uppgått till följande belopp under respektive år:
2008: 6 miljoner kr
2009: 3 miljoner kr
2010: 7 miljoner kr
2011: 16 miljoner kr
2012: 25 miljoner kr

Kassaflödet till aktieägarna (mätt som förändring av nettoskulden om man återlägger utbetalade aktieutdelningar):
2008: -34 miljoner kr
2009: 46 miljoner kr
2010: -8 miljoner kr
2011: -97 miljoner kr
2012: 25 miljoner kr

Enl denna beräkning anses alltså en minskning av nettoskulden innebära att bolaget har genererat ett positivt kassaflöde för aktieägarna det året, medan en ökning av nettoskulden innebär ett negativt kassaflöde.

Mätt på detta sätt har Kopparbergs Bryggeri under de 5 åren 2008-2012 haft ett sammanlagt negativt kassaflöde på nästan 70 miljoner kr (i snitt -14 miljoner kr/år).

Men till det kan alltså bla läggas att bolaget som nämnt gjort stora investeringar i anläggningstillgångar mm på ca 200 miljoner kr under 2011 och 2012 vilket väl är tänkt att innebära ökad produktionskapacitet som ska räcka några år framåt i tiden.

Företagsledningen storägare

Positivt att vd Peter Bronsman och vice vd Dan-Anders Bronsman (bror till Peter) är storägare i Kopparbergs Bryggeri med en ägarandel på 23%.

Eftersom hela bolaget är värt nästan 700 miljoner kr på börsen är deras ägarandel alltså värd över 150 miljoner kr, så de måste verkligen tro på bolagets framtid om de vågar äga så mycket aktier i bolaget.

Bild på vd Peter Bronsman: http://mb.cision.com/Public/3065/9362840/9e03e1fc090a9ed6_800x800ar.jpg

Artikel från Dalarnas Tidningar (DT.se) i nov 2011 om att Peter och Dan-Anders Bronsman köpte Kopparbergs Bryggeri år 1994 då verksamheten bara hade 6 anställda: http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.4067897-sannsagan-om-bryggeriet-i-kopparberg-fortsatter

Som jämförelse ökade bolaget till över 300 pers anställda under 2012.

Även här står en del om historiken: http://pi.kolas.se/viewpage.asp?node=10&id=7

Mer om bolaget

Man får åka drygt 20 mil nordväst från Stockholm för att komma till orten Kopparberg mitt inne i skogarna i landskapet Västmanland.

Bolaget har enl årsredovisningen för 2012 miljötillstånd för en produktionsvolym på totalt drygt 280 miljoner liter/år varav 200 miljoner liter/år i Kopparberg och 15 miljoner liter/år i dotterbolaget Sofiero Bryggeri i Laholm i landskapet Halland i södra delen av Sverige.

I Kopparbergs Bryggeri ingår tydligen även Banco Bryggeri AB på orten Skruv i Småland samt Zeunerts Bryggeri (bolaget Zeunerts i Norrland AB) i Sollefteå i Ångermanland.

• Huvudkontoret och det största bryggeriet ligger i Kopparberg.

• Produktion av specialprodukter (såsom burkar på 95 respektive 25 cl och flaskor på 75 cl) sker i gamla Sofiero i Laholm.

• Även hos Banco i Skruv och Zeunerts Bryggeri i Sollefteå finns produktionskapacitet för öl och läsk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparbergs_Bryggeri#Produktionsanl.C3.A4ggningar

Artikel från nov 2010 där det står att Kopparbergs Bryggeri producerar ca 100 miljoner liter drycker per år: http://www.byggnyheter.se/2010/11/kopparbergs-bryggeri-f-r-nytt-lager

Samma produktionsnivå står omnämnd i DT.se-artikeln ovan (från nov 2011) där det även står att bolagets mål är att dubbla den produktionsnivån "inom några år".

Enl artikeln sålde Kopparbergs Bryggeri nästan 20 miljoner liter av bolagets starköl Sofiero Original via Systembolaget. Ölet uppges sedan år 2004 ha varit "klar etta" på Systembolagets försäljningslista.

I feb 2013 utsågs Peter Bronsman av revisionsbyrån Ernst & Young till Sveriges "Entrepreneur of the year": http://www.ey.com/SE/sv/Newsroom/News-releases/Pressmeddelande-2013-02-07-Peter-Bronsman-ar-Sveriges-framsta-entreprenor

Enl pressmeddelandet står det att bolagets cider nu säljs i 30 länder runt om i världen.

• Videoklipp i pressmeddelandet där Bronsman intervjuas om utmärkelsen: http://vimeo.com/59194389

Senare under 2013 ska Bronsman därmed representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo 6-9 juni av Ernst & Youngs entreprenörstävling.

• Även intervju i videoklipp av Svenska Dagbladet om utmärkelsen där Bronsman bla pratar om historiken kring sin roll i Kopparbergs Bryggeri: http://www.youtube.com/watch?v=TvaLbXsM3hM

Han säger bla att han inte ska ta sovmorgon nästa dag bara för prisutdelningen.

Han pratar där även om framgångarna med Kopparbergs Bryggeris cider i Storbritannien och förklarar det med att cider var en helt ny produkt som skapade en ny produktmarknad i landet utan att behöva ta marknadsandelar från någon konkurrent vilket skulle varit svårare.

Bronsman nämner även att den internationella expansionen för Kopparbergs Bryggeri nu fortsätter med lansering i Australien "och många andra länder", men tillägger även att det kan komma bakslag i bolagets utveckling.

• Affärsvärlden intervjuade också Bronsman i samband med prisutdelningen. Han berättade då bla att han vid ett tillfälle ramlade överbord i Indiska oceanen och låg ensammen i vattnet fullt med hajar i flera timmar: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3634505.ece

Provdrickningar

• Videoklipp (upplagt i sep 2012) där en engelsman provdricker Kopparbergs Bryggeris cider med smaken "naked apple": http://www.youtube.com/watch?v=U-nK3K6m5jc "Not bad. It's quite tasty", säger han.

• Annan engelsman som provdricker samma cider (videoklipp upplagt i apr 2013): http://www.youtube.com/watch?v=9Wz9fwAoJ6I "Nice", säger han och berömmer särskilt att det är en ganska stark äppelsmak.

• Här provdricker han även Kopparbergs Bryggeris alkoholfria päroncider: http://www.youtube.com/watch?v=JiFOfQBIxkw

• Kopparbergs Bryggeris egna klipp från 2009 där folk på Irland fick provsmaka bolagets cider som led i kampanjen "Kopparberg taste tour": http://www.youtube.com/watch?v=-BoIh6V8IGQ

160 pers fick med förbundna ögon smaka på Kopparbergs Bryggeris cider med smaken "apple & lime" och jämföra det med det marknadsledande cidret (dvs från en konkurrent).

Resultatet blev att 84% av deltagarna föredrog Kopparbergs Bryggeris cider.

• Videoklipp från brittiska "Beverage Guide Express" (från dec 2011) om Kopparbergs Bryggeris päroncider: http://www.youtube.com/watch?v=mLH9pp1DzMg

Enl klippet finns Kopparbergs cider i följande smaker:

pear
mixed fruit
strawberry & lime
elderflower & lime
apple

Handeln i aktien

Kopparbergs Bryggeri är börsnoterat på NGM-börsen. Handeln i aktien är inte så jättestor så det kan bli svårt att snabbt köpa eller sälja större mängder aktier i bolaget utan att börskursen rör sig kraftigt.

Tex fre 31 maj 2013 handlades det totalt 9 000-10 000 aktier i bolaget för drygt 300 000 kr.

Så här har antalet handlade aktier i bolaget sett ut under de senaste 2 veckorna:

mån 20 maj 2013: 17 854 st
tis 21 maj 2013: 10 550 st
ons 22 maj 2013: 16 720 st
tors 23 maj 2013: 13 570 st
fre 24 maj 2013: 3 610 st

mån 27 maj 2013: 17 264 st
tis 28 maj 2013: 13 567 st
ons 29 maj 2013: 26 154 st
tors 30 maj 2013: 9 299 st
fre 31 maj 2013: 9 468 st

Det blir i snitt knappt 14 000 handlade aktier per dag vilket med nuvarande börskurs på drygt 30 kr innebär en snittomsättning på 400 000-500 000 kr per dag (dvs aktier för det beloppet köptes och såldes i snitt per dag).

Det är väl i alla fall inte så tokigt.

Krympande bryggerimarknad i Sverige

Det verkar inte vara så stor tillväxtpotential för Kopparbergs Bryggeri genom tillväxten på marknaden som helhet, utan potentialen ligger i att ta marknadsandelar (samt ökad utlandsförsäljning).

Men åtminstone positivt att den svenska bryggerimarknaden verkar vara någorlunda stabil och okänslig för konjunkturen.

Snarare har vädret större inverkan under enskilda år.

Under en del år på 00-talet hänvisade Spendrups även till att gränshandeln ökat, dvs att folk köpt mer http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_21138/cf_364/2012_Leverant-r_liter.PDFhttp://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_21138/cf_364/2012_Leverant-r_liter.PDFöl etc utomlands.

Utifrån siffrorna längre ned:

>Under de 11 åren 2001-2011 förändrades den totala bryggerimarknaden i Sverige (försäljning av liter dryck per år) med i snitt -0,4%/år.

>Delmarknaden för öl förändrades med i snitt -0,6%/år.

>Delmarknaden för läsk förändrades med i snitt +0,3%/år.

>Delmarknaden för vatten förändrades med i snitt +2,6%/år.

Utvecklingen innebär följande sammantaget efter de 11 åren under perioden:

>År 2011 låg totalmarknaden drygt 4% lägre än år 2000.

>Delmarknaden för öl låg drygt 6% lägre.

>Delmarknaden för läsk låg ca 3% högre.

>Delmarknaden för vatten låg över 30% högre.

Utveckling under de 3 åren 2009-2011:

>Totalmarknaden var i snitt +0,7%/år.

>Delmarknaden för öl var i snitt -0,1%/år.

>Delmarknaden för läsk var i snitt +1,7%/år.

>Delmarknaden för vatten var i snitt -0,3%/år.

• Totalmarknaden:

Förändring av den totala bryggerimarknaden i Sverige (total såld mängd liter dryck) jämfört med föregående år:

2001: +1%
2002: +4%
2003: -4%
2004: -7%
2005: -3%
2006: +6%
2007: -1%
2008: -1,8%
2009: drygt +2%
2010: 0%
2011: 0%

• Delmarknaden för öl:

Förändring av ölmarknaden i Sverige (total såld mängd liter dryck) jämfört med föregående år:

2001: -3%
2002: +3%
2003: -1%
2004: -5%
2005: -2%
2006: +3%
2007: 0%
2008: -0,8%
2009: +3%
2010: drygt -2%
2011: drygt -1%

• Delmarknaden för läsk:

Förändring av läskmarknaden i Sverige (total såld mängd liter dryck) jämfört med föregående år:

2001: +3%
2002: +4%
2003: -5%
2004: -3%
2005: -7%
2006: +6%
2007: -1%
2008: +1,6%
2009: nästan +4%
2010: drygt +1%
2011: 0%

• Delmarknaden för vatten:

Förändring av vattenmarknaden i Sverige (total såld mängd liter dryck) jämfört med föregående år:

2001: +7%
2002: +7%
2003: +9%
2004: +1%
2005: +8%
2006: +15%
2007: -2%
2008: -12,7%
2009: drygt -2%
2010: 0%
2011: drygt +1%

Källa: Spendrups årsredovisningar åren 2001-2011 http://www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx?id=184 Spendrups hänvisar i sin tur där till bolaget Delfi.

//Tillägg 18 jun 2013

Kopparbergs Bryggeri hade bolagsstämma 28 maj 2013 där bla följande besluts fattades:

"Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att genomföra en eller flera riktade nyemissioner, av sammanlagt högst 5 000 000 aktier på vardera nominellt 0,25 kronor, innebärande en ökning av bolagets aktiekapital med högst 1 250 000 kronor och en utspädning med högt 20 % med eller utan företrädesrätt till tidigare aktieägare.

Bemyndigandet kan utnyttjas av styrelsen fram till nästa ordinarie bolagsstämma."

www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1989866

Frågan är om det är en formalitet som man beslutar om bara som säkerhetsåtgärd eller om det är något som faktiskt kan bli av, och i så fall vilka emissionskurser man kommer att sälja ut nya aktier för.

Även positivt besked 18 jun 2013:

"Kopparbergs Bryggeri i samarbete med världens näst största bryggerikoncern

Kopparbergs Bryggeri har inlett ett samarbete med SAB Miller.

Samarbetet innebär att Kopparbergs Bryggeri och SAB Miller tillsammans skall lansera Kopparberg cider på utvalda exportmarknader. Den första marknaden blir Australien.

-- Som en av de största cidertillverkarna i världen ser jag detta samarbete som något mycket positivt och jag är säker på att vi tillsammans med SAB Miller kommer att fortsätta utveckla cidermarknaden i världen, säger Peter Bronsman, VD Kopparberg Bryggeri AB."

www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1994143

//Tillägg 20 jun 2013

Kritik på aktieforum mot Kopparbergs Bryggeri för att bolaget betalar hög ersättning till ledningen (över 20% av bolagets vinst) och att tex verksamheten för ciderförsäljning i Storbritannien bara ägs till 51% av KB och till 49% av det brittiska bolaget C.O.S Brands:

http://borssnack.di.se/?f=1&t=2158218#msg14576009

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt, även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Här fick alltså aktien i Kopparbergs Bryggeri rekommendationen "långsiktigt köp" vid nuvarande börskurs 32,90 kr (aktiens slutkurs fre 31 maj 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?