Post entry

Volvo långsiktigt köpvärt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Lastbilstillverkaren Volvo har haft en ganska stabil utveckling historiskt. Aktien är billig och om konjunkturen viker kan man köpa fler till lägre kurs.

Volvos lastbilsleveranser per månad hittills under 2012:

jan: 15 647 st (+2%)

feb: 18 395 st (+3%)

mars: 22 070 st (+1%)

apr: 18 497 st (-4%)

maj: 19 734 st (-3%)

http://www.volvogroup.com/SiteCollectionDocuments/VGHQ/Volvo%20Group/Investors/Trucks%20deliveries/truck_deliveries_may_2012.xls

Dvs i och för sig minskningar de senaste två månaderna, men ändå är det väl ganska bra nivåer? Siffrorna innebär att Volvos lastbilsförsäljning hittills i år (jan-maj 2012) ligger ganska exakt oförändrad jämfört med samma period 2011.

Majsiffran (som presenterades före börsens öppning idag, mån 18 jun 2012) var i alla fall något mindre dålig än aktieanalytikernas snittförväntningar på -5% enl SME Direkt. http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2098507#msg14117093

För Volvos lastbilsförsäljning i maj 2012 finns stora geografiska skillnader med ganska stora minskningar i Västeuropa och Sydamerika, men goda ökningar i Nordamerika och Östeuropa. Det följer samma mönster som i apr 2012.

• Så här förklarar Volvo minskningarna i Västeuropa och Sydamerika i maj 2012 enl pressmeddelandet (från idag, mån 18 jun 2012):

"Marknaderna i södra Europa präglas av den finansiella krisen vilket påverkar efterfrågan på nya lastbilar negativt"

"Övergången från Euro III till Euro V fortsatte att påverka efterfrågan negativt (i Sydamerika) liksom den långsamma ekonomiska tillväxten i Brasilien och Argentina."

(Euro III och V avser väl olika avgasregelverk.)

• Ökningen i Östeuropa förklaras av Ryssland:

"I Ryssland fortsatte den ekonomiska tillväxten att vara god och det sker en utbyggnad av infrastrukturen vilket ger en ökad efterfrågan på lastbilar till bland annat anläggningssektorn."

http://www.volvogroup.com/group/sweden/sv-se/newsmedia/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=125794&News.Language=sv-se

Positivt att Volvos lastbilsförsäljning totalt sett håller sig uppe så pass väl, trots ganska stora minskningar i Västeuropa och Sydamerika.

Det är en stor fördel med Volvos globala närvaro med starka marknadspositioner även i Nordamerika. (Ärkekonkurrenten Scania dock finns väl främst bara i Västeuropa och Sydamerika där marknadsutvecklingen är svag just nu.)

Negativt i pressmeddelandet att Volvo meddelar att den planerade produktionsökningen för lastbilar i Europa håller på att utvärderas, dvs det är inte säkert att den blir av: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1910792&source=

-

Lastbilarna svarar inte för hela Volvo utan utgör 64% av Volvos totala intäkter.

Medan Volvo har totala intäkter på nästan 320 miljarder kr/år så har lastbilarna intäkter på ca 200 miljarder kr/år (för senast rapporterade 12 mån; apr 2011-mars 2012).

Övriga affärsområden är:

• anläggningsmaskiner (21% av intäkterna)

• bussar (7%)

• båtmotorer (3%)

• flygplansmotorkomponenter (2%)

Dvs lastsbilarna är i alla fall Volvos klart största affärsområde (mätt som andel av intäkterna).

• Högst lönsamhet (rörelsemarginal) har dock anläggningsmaskinerna (11% för senast rapporterade 12 mån).

• Bussar har lägst rörelsemarginal (4%).

• Övriga affärsområden (inkl lastbilar) ligger alla på en rörelsemarginal på 8-9%.

-

Är Volvo-aktien köpvärd?

Volvo har de senaste kvartalen genererat ett stabilt resultat per aktie på 2 kr eller något mer.

För senast rapporterade 12 mån ligger resultatet per aktie på nästan 9 kr.

Det ger ett p/e-tal 9 (beräknat som nuvarande börskurs 77 kr delat med resultat per aktie 8,72 kr).

Det är väl en ganska låg värdering så länge konjunkturen i världen håller sig på en hyfsad nivå?

Positivt att Volvo har en relativt låg skuldsättning med en nettoskuld på drygt 20 miljarder kr (per sista mars 2012) jämfört med att hela Volvo är värt drygt 160 miljarder kr på börsen.

Analytikerna räknar i snitt med följande utveckling för Volvos nettoresultat de kommande åren:

2012: 17 miljarder kr (-3%)

2013: 21 miljarder kr (+19%)

2014: 21 miljarder kr (+3%)

2015: 22 miljarder kr (+4%)

2016: 24 miljarder kr (+9%)

http://www.4-traders.com/mods_a/graph/Draw_Chart.php?p=3,1,605,375,AB+Volvo&RepNo=A486D&.

Dvs där väntas inte alls någon kollaps av utvecklingen.

Med den utvecklingen för nettoresultatet verkar alltså Volvo billigt vid nuvarande börsvärde på drygt 160 miljarder kr (vid nuvarande börskurs 77 kr).

Men bland riskerna finns väl som sagt att Volvo är konjunkturkänsligt.

-

Det finns ju tex risk att SKF:s vinstvarning i förra veckan innebär att även Volvos bransch utvecklas sämre än väntat i världen?

SKF:s kullager säljs ju till bla Volvos lastbilstillverkning.

SKF kom med sin vinstvarning ons 13 juni 2012 och skrev bla följande i pressmeddelandet:

"SKF ser en något svagare volymutveckling under det andra kvartalet och genomför kostnadsbesparingar i Europa"

"Vi ser en svagare utveckling av vår försäljning i Västeuropa och Asien än vad vi förväntade i början av kvartalet. I Europa berörs de flesta industrier"

"den generella efterfrågeutvecklingen reflekterar vad som händer på den finansiella marknaden samt den generella osäkerheten"

http://www.skf.com/portal/skf/home/investors?paf_dm=shared&paf_gm=content&paf_gear_id=600033&included=http%3A%2F%2Finvestors.skf.com%2Fmain.php%3Fp%3Dpress%26s%3Ddetail%26afw_id%3D1243135%26afw_lang%3Dsv

I bästa fall kanske det alltså bara är en tillfällig svacka.

-

Volvo har geografiskt sett ganska god spridning globalt på sina intäkter. Så här fördelade sig Volvos intäkter under q1/2012:

Västeuropa 29%

Asien 25%

Nordamerika 24%

Sydamerika 9%

Östeuropa 6%

Säg tex att utvecklingen kollapsar i Västeuropa men håller sig väl uppe i Asien, Nord- och Sydamerika så klarar sig Volvo ändå ganska bra.

-

En strategi är alltså att börja köpa Volvo-aktier som långsiktigt innehav redan nu på nuvarande börskurs kring knappt 80 kr.

Om Volvo sedan drabbas av en konjunktursvacka och börskursen faller framöver, verkar det i så fall vara bra läge att köpa fler aktier på lägre kursnivåer.

-

Som exempel på hur det kan gå för Volvo vid sämre konjunktur kan man se på hur bolagets resultat per aktie har utvecklats historiskt tidigare år enl årsredovisningen för 2011:

2001: -0,70 kr

2002: 0,66 kr

2003: 0,14 kr

2004: 4,72 kr

2005: 6,44 kr

2006: 8,03 kr

2007: 7,37 kr

2008: 4,90 kr

2009: -7,26 kr

2010: 5,36 kr

2011: 8,75 kr

http://www3.volvo.com/investors/finrep/ar11/ar_2011_sve.pdf

Sedan år 2001 har Volvo alltså bara haft två förlustår under de elva avslutade åren sedan dess. Det var 2001 då resultatet per aktie blev -0,70 kr och 2009 då det blev -7,26 kr. Men annars har Volvo alltid visat vinst.

2002 och 2003 var i och för sig också ganska skrala resultat på 0,66 kr och 0,14 kr. Men därefter har resultatet stigit ganska stabilt långsiktigt från ca 5 kr år 2004 till ca 9 kr år 2011 (med undantag då av förluståret 2009).

Även 2008 och 2010 (på varje sida om förluståret 2009) blev resultaten sådär kring 5 kr/år. Men positivt att Volvos brakförluster i den svackan blev så kortvariga.

Nu gäller det bara att hoppas att det inte blir någon ny sådan global finanskris som det var den gången.

-

Volvo har även lämnat god aktieutdelning (per aktie) genom åren:

2001: 1,60 kr

2002: 1,60 kr

2003: 1,60 kr

2004: 2,50 kr

2005: 3,35 kr

2006: 10 kr

2007: 5,50 kr

2008: 2 kr

2009: 0 kr

2010: 2,50 kr

2011: 3 kr

-

Positivt att Volvo har starka marknadspositioner inom sina produktområden (enl årsredovisningen):

• En av världens största tillverkare av lastbilar.

• Nummer tre inom anläggningsmaskiner.

• En av världens största tillverkare av tunga dieselmotorer.

• Starka positioner även inom övriga affärsområden.

• Bra marknadsnärvaro globalt.

Det lär väl bidra till stabilitet i Volvos ekonomiska utveckling.

-

Volvos mål för år 2020 (enl årsredovisningen):

• Vi är bland de mest lönsamma i vår industri

• Vi är kundernas närmaste affärspartner

• Vi har tagit tillvara på tillväxtmöjligheter

• Vi är erkända som innovatörer inom energieffektiva transportlösningar

• Vi är ett globalt team av högpresterande medarbetare

Särskilt den första punkten är ju positiv för Volvos aktieägare.

-

För 2012 har Volvo fastlagt mål för hur bolaget ska utvecklas jämfört med konkurrenterna:

Intäktstillväxt:

Den årliga organiska försäljningsökningen inom:

lastbilsverksamheten

• bussverksamheten

• anläggningsmaskinsverksamheten

• Volvo Penta (båtmotorerna)

skall vara lika med eller högre än ett viktat genomsnitt för jämförbara konkurrenter.

Rörelsemarginal:

Rörelsemarginalen för:

• lastbilsverksamheten

• bussverksamheten

• anläggningsmaskinsverksamheten

• Volvo Penta

skall varje år vara bland de två högsta vid en jämförelse med respektive konkurrenter.

Med Volvos konkurrenter avses här följande bolag (för produktområdena lastbilar och bussar):

Daimler

Iveco

MAN

Navistar

Paccar

Scania

Sinotruk

För produktområdena anläggningsmaskiner och båtmotorer avses följande konkurrenter:

Brunswick

Caterpillar

CNH

Cummins

Deere

Hitachi

Komatsu

Terex

(Källa: Volvos årsredovisning för 2011 http://www3.volvo.com/investors/finrep/ar11/ar_2011_sve.pdf)

-

Produktområde flygmotorkomponenter (Volvo Aero) håller på att säljas.

Enl SME Direkt väntas Volvo få 7 miljarder kr för det: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1910388

Dvs det motsvarar drygt 4% av Volvos totala börsvärde på drygt 160 miljarder kr.

Ev lite negativt att det är länge sedan nu som Volvo började prata om att Volvo Aero ska säljas och att inget har hänt ännu.

-

Världsmarknaden för lastbilar

Enl Volvos resultatrapport för q1/2012 (som kom 26 apr 2012) räknar bolaget med att totalmarknaderna för lastbilar kommer att uppgå till följande nivåer under 2012 i olika regioner/länder:

Nordamerika 250 000 st

Europa 230 000 st

Brasilien 105 000 st

Japan 30 000 st

http://www3.volvo.com/investors/finrep/interim/2012/q1/q1_2012_sve.pdf

För tex Europa innebar det en höjning från Volvos tidigare prognos på 220 000 lastbilar. (Kommer den prognosen ligga kvar nu efter utvecklingen i maj 2012?)

-

Volvos lastbilsmärken

Volvo

Renault

Mack

UD Trucks

Eicher

Totalt sålde Volvo ca 94 000 lastbilar under jan-maj 2012, fördelat på Volvos lastbilsmärken enl följande:

Volvo ca 43 000 st (-5% jämfört med samma period ett år tidigare)

Renault ca 21 000 st (-18%)

Mack ca 12 000 st (+56%)

UD ca 10 000 st (+22%)

Eicher ca 9 000 st (+5%)

http://www.volvogroup.com/group/sweden/sv-se/aktieagare/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=125794&News.Language=sv-se

Minskningarna för lastbilsmärkena Volvo och Renault beror väl på att de är mest fokuserade på Europa där marknaden varit svag. Mack däremot är amerikanskt och UD och Eicher asiatiska.

//Edit: Volvos lastbilar med märket Volvo hade enl ovan en försäljning på ca 43 000 lastbilar under jan-maj 2012. Denna försäljning fördelade sig geografiskt enl följande:

Västeuropa ca 12 000 st

Nordamerika ca 11 000

Sydamerika ca 7 000

Östeuropa ca 6 000

Asien ca 4 000

Dvs Volvos lastbilsmärke Volvo har stor försäljning av lastbilar i andra delar av världen än i Västeuropa, särskilt i Nordamerika.//

-

Positivt att finansmannen Christer Gardells fondbolag Cevian är storägare i Volvo med en ägarandel på ca 2% (via bolaget Violet Partners LP): http://www.volvogroup.com/group/sweden/sv-se/aktieagare/volvoaktien/largest_owners/Pages/largest_owners.aspx

Han är väl som en blåslampa i baken på Volvo-ledningen. Bla klagade Gardell att Volvos förre vd Leif Johansson gjorde för lite för att få upp lönsamheten (rörelsemarginalen) i koncernen.

Att få upp Volvos rörelsemarginal är nu tydligen en av nye Volvo-vd:n Olof Perssons prioriteter. Bla var han tidigare chef för Volvos produktområde anläggningsmaskiner som ju har högst rörelsemarginal i koncernen.

Och Gardell förespråkade ju att Persson skulle bli Volvos nye vd, vilket Persson blivit from sept 2011.

Varken Gardell eller någon annan från Cevian sitter som styrelseledamot i Volvos styrelse, men Lars Förberg (som är Gardells partner på Cevian) är en av de fem ledamöterna i Volvos valberedning som föreslår vilka som ska sitta i Volvos styrelse.


Skala för aktie-rekommendationer:

• "Köpläge": En aktie som för tillfälligt är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt, även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex 1-2 års tid. Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs.

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Här fick alltså Volvos B-aktie rekommendationen "långsiktigt köpvärd" vid nuvarande börskurs 77 kr (slutkurs fre 15 jun 2012).


Tillägg 18 jun 2012

I den inledande börshandeln mån 18 jun 2012 var Volvos B-aktie +2% till 78,55 kr (samtidigt som börsen som helhet var +1,5%).

Lite senare (vid 9.20-tiden) var Volvos B-aktie +1,4% till 78,05 kr (samtidigt som börsen var +1,4%).

Strax efter kl 10 var Volvo B oförändrad på 77 kr medan börsen var +0,5%.

Aktien slutade idag (mån 18 juni 2012) i 77,15 kr (+0,2% från slutkursen fre 15 jun 2012), samtidigt som börsen var +0,4%.

-

Ovan nämndes Volvos lastbilsleveranser per månad hittills under 2012:

jan: 15 647 st (+2%)

feb: 18 395 st (+3%)

mars: 22 070 st (+1%)

apr: 18 497 st (-4%)

maj: 19 734 st (-3%)

Dvs from apr 2012 har leveransutvecklingen börjat minska.

Sett per kvartal ser Volvos lastbilsleveranser ut enl följande under de senaste kvartalen (enl Volvos kvartalsrapporter):

q1/2011: 55 069 st (+49%)

q2/2011: 59 911 st (+41%)

q3/2011: 54 782 st (+26%)

q4/2011: 68 629 st (+21%)

q1/2012: 56 112 st (+2%)

Och efter q1/2012 har alltså leveranserna förändrats med -4% i apr 2012 och -3% i maj 2012.

I kvartalsrapporterna anger Volvo även orderingången per kvartal för lastbilarna:

Orderingång

q1/2011: 61 292 st (+40%)

q2/2011: 65 006 st (+34%)

q3/2011: 59 975 st (+18%)

q4/2011: 57 704 st (-7%)

q1/2012: 60 707 st (-1%)

Och orderingången ligger ju före leveranserna, dvs orderingången är väl en mer uppdaterad indikator på efterfrågeläget än leveranserna?

I orderingången ser man tydligt starka efterfrågeökningar tom q3/2011 varefter det blivit en viss försvagning from q4/2011. Försvagningen har sedan börjat synas i leveranssiffrorna from q1/2012 (och i månadssifforna för apr och maj 2012).

Dock ska man väl ha i minnet att orderingången i q1/2011 ökade kraftigt, så att orderingångsnivån låg nästan oförändrat i q1/2012 kan ju tolkas som ett styrketecken?

Så här ser Volvos orderingång för lastbilarna ut de senaste kvartalen för de största geografiska regionerna:

Orderingång i Europa:

q1/2011: 23 812 st (+46%)

q2/2011: 24 623 st (+29%)

q3/2011: 22 257 st (+15%)

q4/2011: 19 738 st (-24%)

q1/2012: 23 416 st (-2%)

Orderingång i Nordamerika:

q1/2011: 11 727 st (+244%)

q2/2011: 15 314 st (+129%)

q3/2011: 11 898 st (+27%)

q4/2011: 12 690 st (+22%)

q1/2012: 13 766 st (+17%)

Orderingång i Asien:

q1/2011: 14 859 st (-4%)

q2/2011: 13 724 st (+3%)

q3/2011: 13 772 st (+6%)

q4/2011: 14 221 st (-3%)

q1/2012: 13 690 st (-8%)

Dvs väldigt fina ökningar i Nordamerika och ganska stabil (eller något svagare) utveckling i Asien, medan Europa försvagades i q4/2011 men stabiliserades i q1/2012.

Totalt sett blev alltså orderingången nästan oförändrad (-1%) i q1/2012.

Europa, Nordamerika och Asien svarar enl ovan för drygt 80% av Volvos totala lastbils-orderingång, varav knappt 40% i Europa, drygt 20% i Nordamerika och drygt 20% i Asien.

Totalt sett ger Volvos lastbils-orderingång inte intryck av att det är kris, utan att orderingången ligger ganska stabilt på en rätt hög nivå.

Nyckelfrågan är nu hur orderingången har utvecklats i q2/2012. Mer om det i Volvos resultatrapport för q2/2012 som ska presenteras 24 juli 2012.

-

Den totala lastbilsmarknaden i Nordamerika har visat lite svaghetstecken på sistone. Den totala orderingången i branschen för tunga lastbilar i Nordamerika uppgick till 18 000 st i maj 2012 (-23% jämfört med maj 2011): http://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=221791

Det var dock lite bättre än drygt 17 000 st i apr 2012: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1908608

• Som nämnt ovan räknade Volvo (enl q1/2012-rapporten från slutet av apr 2012) med att totalmarknaden för tunga lastbilar i Nordamerika uppgår till 250 000 st 2012. Det innebär en ökning med 16% från 216 100 st under 2011.

• I och med majsiffran ligger årstakten för närvarande på 220 000 st enl branschorganisationen ACT (enl länken närmast ovan).

• Enl analysföretaget Baird ligger årstakten för närvarande på 209 000 st om man utgår ifrån utvecklingen de tre senaste månaderna.

• Bank of America räknade tidigare med 290 000 st under 2012, men har nyligen sänkt den bedömningen till 275 000 st (enl länken närmast ovan).

För 2013 räknade BofA tidigare med 305 000 st men har sänkt den prognosen till 300 000 st.

-

Som nämnt ovan anger Volvo lastbils-orderingången per kvartal för Europa men ej uppdelat i Västeuropa och Östeuropa.

Däremot anger Volvo lastbils-försäljningen per kvartal uppdelat i Västeuropa och Östeuropa.

Utvecklingen av siffrorna för lastbils-försäljningen ligger alltså typ något kvartal efter siffrorna för lastbils-orderingången, men uppdelningen i Västeuropa och Östeuropa är ändå ganska intressant:

Volvos totala lastbilsförsäljning (antal levererade lastbilar) de senaste kvartalen:

q1/2011: 55 069 st (+49%)

q2/2011: 59 911 st (+41%)

q3/2011: 54 782 st (+26%)

q4/2011: 68 629 st (+21%)

q1/2012: 56 112 st (+2%)

Volvos lastbilsförsäljning i hela Europa:

q1/2011: 23 060 st (+89%)

q2/2011: 26 337 st (+67%)

q3/2011: 19 384 st (+32%)

q4/2011: 26 332 st (+15%)

q1/2012: 19 996 st (-13%)

Volvos lastbilsförsäljning i Västeuropa:

q1/2011: 19 031 st (+79%)

q2/2011: 21 024 st (+54%)

q3/2011: 15 460 st (+23%)

q4/2011: 20 213 st (+5%)

q1/2012: 15 931 st (-16%)

Volvos lastbilsförsäljning i Östeuropa:

q1/2011: 4 029 st (+162%)

q2/2011: 5 313 st (+148%)

q3/2011: 3 924 st (+93%)

q4/2011: 6 119 st (+71%)

q1/2012: 4 065 st (+1%)

Dvs utvecklingen av Volvos lastbilsleveranser är sämre i Europa än i övriga världen, och i Europa är utvecklingen sämre i Västeuropa än i Östeuropa.

Totalt sett utgjorde hela Europa 30-40% av Volvos totala lastbilsleveranser i q1/2012, varav knappt 30 procentenheter i Västeuropa och 7 procentenheter i Östeuropa.

-

Som nämnt ovan genererar Volvos lastbils-affärsområde intäkter på ca 200 miljarder kr/år, motsvarande drygt 60% av Volvos totala intäkter på knappt 320 miljarder kr/år (senast rapporterade 12 mån, dvs apr 2011-mars 2012).

Och rörelsemarginalen för lastbils-affärsområdet har legat på 8-9% under perioden, i linje med hela Volvos rörelsemarginal.

-

Hela Volvos ekonomiska utveckling de senaste kvartalen:

Intäkter (förändring exkl valutaeffekter och ev företagsköp):

q1/2011: 72 miljarder kr (+33%)

q2/2011: 79 miljarder kr (+29%)

q3/2011: 73 miljarder kr (+22%)

q4/2011: 87 miljarder kr (+20%)

q1/2012: 79 miljarder kr (+7%)

Rörelsemarginal:

q1/2011: 9%

q2/2011: 10%

q3/2011: 8%

q4/2011: 8%

q1/2012: 8%

Resultat per aktie:

q1/2011: 2,01 kr (+142%)

q2/2011: 2,52 kr (+63%)

q3/2011: 1,89 kr (+37%)

q4/2011: 2,33 kr (+47%)

q1/2012: 1,98 kr (-1%)

Dvs:

• Väldigt fina intäktsökningar under 2011.

• Rörelsemarginalen stabil.

• Kraftiga ökningar av resultatet per aktie under 2011, men oförändrat i q1/2012.

Är man kräsen kan man fråga sig varför rörelsemarginalen inte blev högre när intäktsökningarna var så stora.

-

Utvecklingen för Volvos lastbils-affärsområde de senaste kvartalen:

Volvos totala lastbilsförsäljning (antal levererade lastbilar):

q1/2011: 55 069 st (+49%)

q2/2011: 59 911 st (+41%)

q3/2011: 54 782 st (+26%)

q4/2011: 68 629 st (+21%)

q1/2012: 56 112 st (+2%)

Intäkter (förändring exkl valutaeffekter och ev företagsköp):

q1/2011: 46 miljarder kr (+35%)

q2/2011: 50 miljarder kr (+32%)

q3/2011: 48 miljarder kr (+22%)

q4/2011: 57 miljarder kr (+21%)

q1/2012: 49 miljarder kr (+6%)

Rörelsemarginal:

q1/2011: 9%

q2/2011: 10%

q3/2011: 8%

q4/2011: 9%

q1/2012: 7%

Dvs:

• De goda intäktsökningarna förändras i stort sett i takt med antalet levererade lastbilar. Goda ökningar under 2011. Lägre tillväxttakt i q1/2012.

• Ganska stabil rörelsemarginal. Något låg i q1/2012.

-

Som nämnt ovan utgör Volvos affärsområde anläggningsmaskiner drygt 20% av Volvos totala intäkter (under senast rapporterade 12 mån, dvs apr 2011-mars 2012).

Dvs det är en mindre del jämfört med lastbilarna, men som sagt är samtidigt rörelsemarginalen bäst i koncernen för anläggningsmaskinerna.

Det gör att även om anläggningsmaskinerna svarar för 21% av Volvos totala intäkter (under senast rapporterade 12 mån), så svarar de för 27% av Volvos totala rörelseresultat under perioden.

Så här ser den ekonomiska utvecklingen ut för affärsområde anläggningsmaskiner de senaste kvartalen:

Intäkter (förändring exkl valutaeffekter och ev företagsköp):

q1/2011: 16 miljarder kr (+53%)

q2/2011: 18 miljarder kr (+32%)

q3/2011: 15 miljarder kr (+27%)

q4/2011: 17 miljarder kr (+15%)

q1/2012: 18 miljarder kr (+11%)

Rörelsemarginal:

q1/2011: 11%

q2/2011: 11%

q3/2011: 9%

q4/2011: 10%

q1/2012: 12%

Dvs:

• Medan affärsområde lastbilar har intäkter kring 200 miljarder kr/år och en rörelsemarginal på 8-9% så ligger affärsområde anläggningsmaskiner på intäkter kring 60-70 miljarder kr/år och en rörelsemarginal på 11% (för senast rapporterade 12 mån).

• Sanslöst god intäktstillväxt för anläggningsmaskiner i början av 2011 (från låga nivåer?). Därefter viss avmattning av tillväxten, men fortsatt god tillväxt även i q1/2012.

• Rörelsemarginalen verkar öka trendmässigt (jämfört med lastbilarna som hade minskad rörelsemarginal i q1/2012).

Anläggningsmaskinerna har alltså en väldigt god utveckling och är något av Volvos "guldägg".

-

Intressant hur den geografiska fördelningen av intäkterna skiljer sig mellan affärsområdena lastbilar och anläggningsmaskiner.

Som nämnt ovan fördelade sig Volvos totala intäkter geografiskt enl följande under q1/2012:

Västeuropa 29%

Asien 25%

Nordamerika 24%

Sydamerika 9%

Östeuropa 6%

Intäkterna för affärsområde lastbilar fördelar sig enl följande:

Europa 40%

Nordamerika 23%

Asien 19%

Sydamerika 10%

Och intäkterna för affärsområde anläggningsmaskiner enl följande:

Asien 50%

Europa 21%

Nordamerika 18%

Sydamerika 6%

Dvs medan Europa är klart störst för lastbilarna så är det positivt att Asien utgör en så stor del av anläggningsmaskinernas intäkter. Det är därför som en så pass stor del av Volvos totala intäkter kommer från Asien.

Samtidigt kan man se det som en risk pga tex stort beroende av utvecklingen i Kina, men visst är det även en jättemöjlighet.

-

Tex kom en vinstvarning från kinesiska anläggningsmaskin-tillverkaren Lonking Holdings 4 juni 2012: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1908397

-

Grävmaskiner är en kategori av anläggningsmaskiner, och 11 juni 2012 framkom att totalmarknaden för grävmaskiner i Kina uppgick till 10 870 st (sålda grävmaskiner i Kina) i maj 2012 (-24% jämfört med maj 2011): http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1909512

Och det var efter 15 370 sålda grävmaskiner på totalmarknaden i Kina i apr 2012 (-42% jämfört med apr 2011), enl besked 8 maj 2012: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1903378

-

I samband med att Volvos q1/2012-rapport presenterades i slutet av apr 2012 framkom att marknaden för anläggningsmaskiner i Kina minskar ganska kraftigt, men att Volvos försäljning av anläggningsmaskiner i Kina ändå kunnat ligga stabil. Det förklarades med ökade marknadsandelar tack vare bra produktprogram: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1900574

-

Patrick Olney är chef för Volvos affärsområde anläggningsmaskiner, och i slutet av maj 2012 sa han till nyhetsbyrån Bloomberg att efterfrågan på anläggningsmaskiner är fortsatt låg i Sydeuropa (där efterfrågan "kollapsade" under 2009).

Han uppger dock att efterfrågan är god i övriga Europa vilket väntas bidra till en marknadstillväxt (dvs försäljningstillväxt i branschen för anläggningsmaskiner) på goda 10-20% i Europa som helhet under 2012.

Ännu bättre är läget i Nordamerika där marknadstillväxten för anläggningsmaskiner väntas uppgå till 15-25% under 2012 enl Olney.

http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1907892

-

Bla Handelsbankens aktiestrateg Erik Nielsen spår en allmänt osäker börs under resten av 2012 enl DiTV:s "Börsrådet" (från fre 15 juni 2012): http://www.ditv.se/?mid=C14D6036

Han anser att analytikernas resultatprognoser för börsbolagen generellt ligger för högt, och att prognoserna måste sänkas för att spegla ett sämre konjunkturläge.

När prognoserna har sänkts (och börskurserna fallit en bit?) tror Nielsen att det kan bli ett bra köpläge för aktier generellt.

Dvs Nielsen lär väl även inkludera Volvo-aktien i den bedömningen. Ska man utgå ifrån det kan det alltså finnas förutsättningar för att kunna fiska upp Volvo-aktier för typ 60-70 kr senare under 2012 (även om aktien verkar vara långsiktigt billig redan vid nuvarande börskurs kring 77 kr.

-

Aktieanalytikernas riktkurser för Volvo-aktien (efter presentationen av Volvos q1/2012-rapport i slutet av apr 2012):

SEB 120 kr

Nordea 119 kr

Baird 113 kr

Exane BNP Paribas 100 kr

Societe Generale 100 kr

Credit Suisse 82 kr

http://www.avanza.se/aza/press/archive.jsp?articleType=newsitem&language=svenska&showAll=true&query=%2Bcompanies%3AVolvo

Dvs de riktkurserna ligger alla över nuvarande börskurs 77,15 kr (slutkurs mån 18 jun 2012).

//Tillägg 19 juni 2012:

• HSBC har riktkurs 85 kr för Volvo-aktien. Banken har sänkt sin rekommendation för aktien från "övervikt" till "neutral": http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1910964&source=

• S&P Equity Research har riktkurs 83 kr för Volvo-aktien (sänkt från 97 kr). Rekommendationen för aktien är "behåll": http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1911049&source=

Dvs dessa två värderingar lär ha beaktat Volvos lastbilssiffror för maj 2012 som presenterades igår (mån 18 jun 2012).//

-

Placera.nu anser i en kommentar (från mån 18 jun 2012) att Volvos lastbilsförsäljning i maj 2012 innebär ytterligare ökad oro för aktieinvesterare efter SKF:s vinstvarning i förra veckan (ons 13 juni 2012): https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=222530

Enl Placera.nu visade Volvos majrapport precis som SKF:s vinstvarning att utvecklingen varit oväntat trög i Europa nu under våren 2012.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?