Post entry

Spekulativt köp: Björn Borg

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Kan nya vd:n Henrik Bunge vända på kalsongbolaget Björn Borgs dåliga utveckling?

Björn Borg (nedan bla kallat BB): Ett bolag med inriktning på främst dyra kalsonger.

Baserat i Stockholm och ca 150 pers anställda.

Så här beskriver sig bolaget självt i senaste pressmeddelandet (från 30 maj 2014):

Om Björn Borg

Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder.

Därtill erbjuds sportkläder och doft samt via licenstagare även skor, väskor och glasögon.

Björn Borg-produkter säljs på ett trettiotal marknader, varav Sverige och Holland är de största.

Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker.

Totalt finns 38 Björn Borg-butiker, varav 17 drivs inom koncernen.

Försäljningen av Björn Borg-produkter uppgick 2013 till cirka 1,5 miljarder SEK i konsumentledet.

Koncernens nettoomsättning uppgick 2013 till 496 MSEK och antalet anställda var 159.

Björn Borg-aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic i Stockholm sedan 2007.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201405280039-1.pdf

Dvs där beskrivs BB som ett varumärkesbolag med produkter med varumärket "Björn Borg" i en rad olika kategorier:

underkläder

sportkläder

doft

skor

väskor

glasögon

Det mesta av intäkterna utgörs väl dock av ursprungsprodukten underkläder.

Och produkterna säljs väl främst via andras butiker men som nämnt ovan även delvis via 38 särskilda "Björn Borg"-butiker (varav 17 st drivs av bolaget självt och 21 st av andra).

Personen Björn Borg är ju en legend och en av världens främsta tennisspelare genom tiderna.

Av de fyra viktigaste professionella tennisturneringarna (Australian Open, French Open, Wimbledon och US Open) har han vunnit följande:

Australian Open:

(Aldrig.)

French Open:

1974

1975

1978

1979

1980

1981

Wimbledon:

1976

1977

1978

1979

1980

US Open:

1976

1978

1980

1981

http://en.wikipedia.org/wiki/Björn_Borg

Bla otroligt att han vann Wimbledon-turneringen fem år i rad (vilket Roger Federer är den enda andra tennisspelaren som också lyckats med).

Namnet Björn Borg är alltså ett bra namn att bygga ett varumärke på.

Dock har väl bolaget Björn Borg fjärmat sig något från personen Björn Borg, med underkläder som ej främst är tennis- eller ens sport-relaterade utan istället underkläder som är snygga och sköna att ha på sig.

(Delvis även en "statusgrej" att ha dyra BB-underkläder på sig?)

//Edit: Från början ingick bolaget BB ett avtal mer personen Björn Borg om att få använda varumärket Björn Borg.

Enl tidigare blogginlägg om BB (från 14 feb 2014):

Varumärkeskostnad försvinner

On the bright side finns att BB betalar en kostnad kring 30 miljoner kr per år för att enl tidigare avtal få använda varumärkesnamnet Björn Borg.

Men tex enl tidigare blogginlägg från 1 okt 2013 slipper BB betala den kostnaden from år 2017: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/spekulativt-kop-bjorn-borg

Enl det blogginlägget verkar det alltså som att bolaget BB år 2006 köpte loss rätten till varumärket Björn Borg för

...ett engångsbelopp på 124 miljoner kr

...plus en årsbetalning ca 30 miljoner kr per år tom år 2016

Och härav upphör alltså årsbetalningen upphör from år 2017.

Årsbetalningen verkar dock ej synas direkt i BB:s bokförda resultat men i det underliggande kassaflödet.

//

BB:s ekonomiska utveckling de senaste åren:

Intäkter:

2008: 527 miljoner kr

2009: 520 miljoner kr (-1%)

2010: 536 miljoner kr (+3%)

2011: 537 miljoner kr (0%)

2012: 551 miljoner kr (+3%)

2013: 499 miljoner kr (-9%)

q1/2014: 143 miljoner kr (+9%)

Intäktsförändring exkl valutaeffekter:

2010: +7%

2011: +5%

2012: +2%

2013: -8%

q1/2014: +8%

Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):

2008: 24%

2009: 22%

2010: 24%

2011: 16%

2012: 13%

2013: 4%

q1/2014: 13%

Nettoresultat (resultat efter skatt):

2008: 99 miljoner kr

2009: 81 miljoner kr (-18%)

2010: 91 miljoner kr (+12%)

2011: 100 miljoner kr* (+10%)

2012: 47 miljoner kr (-53%)

2013: 14 miljoner kr (-71%)

q1/2014: 16 miljoner kr (+160%)

*Inkl skattemässig engångspost på 38 miljoner kr.

Resultat per aktie:

2008: 3,96 kr

2009: 3,21 kr (-19%)

2010: 3,57 kr (+11%)

2011: 4,19 kr* (+17%)

2012: 2,11 kr (-50%)

2013: 0,86 kr (-59%)

q1/2014: 0,62 kr (+107%)

*Inkl skattemässig engångspost.

Kassa:

2008: 241 miljoner kr

2009: 296 miljoner kr (+23%)

2010: 230 miljoner kr (-22%)

2011: 158 miljoner kr (-31%)

2012: 280 miljoner kr* (+77%)

2013: 219 miljoner kr (-22%)

q1/2014: 208 miljoner kr (-5% från slutet av 2013)

*Ökat av ett räntebärande obligationslån på 200 miljoner kr som BB tog under våren 2012.

Nettokassa per slutet av respektive period (kassa minus bokfört värde på obligationslånet som upptogs under våren 2012):

2008: 241 miljoner kr

2009: 296 miljoner kr (+23%)

2010: 230 miljoner kr (-22%)

2011: 158 miljoner kr (-31%)

2012: 88 miljoner kr (-44%)

2013: 26 miljoner kr (-71%)

q1/2014: 15 miljoner kr (-42%)

Förändring av nettokassan under respektive period:

2009: +55 miljoner kr

2010: -67 miljoner kr

2011: -72 miljoner kr

2012: -70 miljoner kr

2013: -62 miljoner kr

q1/2014: -11 miljoner kr

Härav består förändringen dock till stor del av utbetalad aktieutdelning under respektive period:

Utbetalad aktieutdelning per aktie:

2009: 1,50 kr

2010: 5,00 kr

2011: 5,20 kr

2012: 4,00 kr

2013: 3,00 kr

q1/2014: 0 kr*

*1,50 kr utbetalades under q2/2014.

Utbetalad aktieutdelning:

2009: 38 miljoner kr

2010: 126 miljoner kr

2011: 131 miljoner kr

2012: 101 miljoner kr

2013: 75 miljoner kr

q1/2014: 0 kr*

*En utdelning på 38 miljoner kr utbetalades under q2/2014 i samband med årsstämman i apr 2014.

Förändring av nettokassan om man antar att aktieutdelningarna aldrig utbetalats:

2009: +93 miljoner kr

2010: +59 miljoner kr

2011: +59 miljoner kr

2012: +30 miljoner kr

2013: +13 miljoner kr

q1/2014: -11 miljoner kr

Siffrorna närmast ovan kan förenklat tolkas som BB:s årliga kassaflöde från rörelsen.

Betalar man ut större aktieutdelningar än det kommer alltså nettokassan att minska (vilket är vad som skett 2010, 2011, 2012 och 2013). I längden kan ju ett bolag ej betala ut aktieutdelningar som överstiger rörelsens kassaflöde.

From 2010 har BB betalat ut aktieutdelningar på 282 miljoner kr mer än vad rörelsen genererat i kassaflöde:

...utbetalade aktieutdelningar (from 2010 tom q1/2014): 433 miljoner kr

...kassaflöde från rörelsen: 151 miljoner kr


= erodering av nettokassan pga "överutdelningar" -282 miljoner kr

-282 miljoner kr motsvarar förändringen av BB:s nettokassa

...296 miljoner kr per slutet av 2009

...till 15 miljoner kr per slutet av q1/2014

Dvs:

...Intäkterna har legat ganska stabilt kring 500 miljoner kr per år.

...Valutarensad tillväxt 2010, 2011 och 2012. Svacka med intäktsminskning 2013 men i början av 2014 har intäkterna börjat ta fart igen.

...Mycket god lönsamhet med rörelsemarginal på över 20% 2008, 2009 och 2010. Därefter försämringar 2011, 2012 och 2013 men viss ökning igen i början av 2014.

...Nettoresultatet ganska stabilt kring 100 miljoner kr per år 2008, 2009, 2010 och 2011 (motsvarande ett årligt resultat per aktie på 3-4 kr). Därefter försämringar 2012 och 2013 men viss återhämtning i början av 2014.

I resultatet ingick en skattemässig engångspost på 38 miljoner kr 2011, dvs den egentliga, underliggande resultatförsämringen inleddes redan 2011.

BB:s ekonomiska utveckling ovan kan anses vara ett misslyckande för förre vd:n Arthur Engel som tillträdde 3 nov 2008.

Han var framgångsrik som vd för klädföretaget Gant som såldes dyrt till schweizare.

Men någon särskild fart på BB och dess intäkter fick han aldrig.

Bla ledde Engel en misslyckad och kostsam satsning på Kina.

(Engel blev ju mångmiljonär på Gant-uppköpet så han kanske ej hade rätta motivationen för jobbet som BB-vd?)

Ur BB:s årsredovisning för 2013:

Årets resultat (nettoresultatet 2013) har påverkats negativt med ("engångskostnader" på) totalt 26 MSEK bestående av

...leveransförskjutningar med cirka 12 MSEK

...och engångseffekter för verksamheten i Kina och avgångsvederlag

för avgående VD om totalt 14 MSEK.

Förtydligande av engångskostnaderna:

Resultatet (2013) har (...) belastats med bland annat:

...högre rörelsekostnader för främst personal och lokaler i den egna detaljhandelsverksamheten

...en reservering för 2014 avseende avgående VD (2,9 MSEK)

...samt kostnader för Kina. Den numera nedlagda verksamheten i Kina har belastat koncernens rörelseresultat med –10,9 MSEK (–7,0) under året.

Dvs Kina har belastat BB:s resultat med följande belopp:

2012: -7 miljoner kr

2013: -11 miljoner kr

Jämför med info ur BB:s årsredovisning 2012:

Totalt påverkade satsningarna i

Björn Borg Sport

Kina

och den engelska verksamheten

rörelseresultatet med –21,4 MSEK (–15,1).

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201303224791-1.pdf

Även ur BB:s årsredovisning för 2013:

"Den egna verksamheten i Kina har avvecklats under året (dvs 2013)."

"Björn Borg avvecklade under året (2013) sin verksamhet i Kina och är från och med 2014 inte längre operativ på den kinesiska marknaden."

"Styrelsen fattade under det tredje kvartalet (2013) beslut om att lägga ned Björn Borgs verksamhet i Kina under 2013.

Nedläggningen har fortlöpt enligt plan, och från och med 1 januari 2014 är det lokala bolaget vilande."

Nedläggningen avser BB:s försäljning av sina produkter i Kina, medan BB för det mesta fortsatt låter tillverka sina kläder i Kina:

Kina står för ungefär 90 procent av Björn Borgs totala produktion, följt av Turkiet och Indien.

Merparten av Björn Borgs produktion sker i södra och östra Kina.

Satsningen på försäljning i Kina verkar främst ha bestått av två egna Björn Borg-butiker i landet:

Under året (2013) stängdes butiken i Helsingborg, en testbutik i Blue Water i England samt de två butikerna i Kina.

Nedan ur BB:s årsredovisning för 2012: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201303224791-1.pdf

"Etablering av Björn Borg i Kina under andra halvåret 2012."

"Satsningarna i Björn Borg Sport, i Kina och England påverkade

rörelseresultatet negativt med –21,4 MSEK (–15,1)."

"Den första butiken i Kina är (...) av ett större format än den genomsnittliga

butiken, med försäljning av samtliga produktgrupper för att nå maximal exponering av varumärket."

Och:

"Under året (2012) tog Björn Borg första steget in i Kina med lansering på ett av de stora varuhusen och öppning av en stor butik i en av Shanghais mest kända gallerior.

Ambitionen är att nå landets modemedvetna unga med hela sortimentet av Björn Borg-produkter och självklart även underkläder, som ännu inte har samma modestatus i Kina som i väst – något Björn Borg vill ändra på.

I augusti (2012) lanserades varumärket Björn Borg i Kina på Shanghais lyxiga shoppinggata West Nanjing Road, i en shop-in-shop-butik på varuhuset Sogo.

Försäljningen av underkläder, sportkläder, skor och väskor gjordes även

tillgängliga för hela Kina genom ett samarbete med den stora e-handelsplatsen Taobao – en kinesisk motsvarighet till eBay eller Amazon.

En fördel med försäljningen i Kina är att flertalet av produkterna produceras i landet.

Ledtiderna är korta och varorna når butik och slutkonsumenterna

snabbt."

"Är du redo?

Så löd texten på modellernas t-shirts med LED-ljus vid lanseringen som skedde med en så kallad flash mob i en Björn Borg-version av den omåttligt populära videon Gangnam style.

Detta lockade köer av nyfikna Shanghai-bor till den nya Björn Borg-butiken.

Läget är noggrant valt på avdelningen Fashion Lifestyle i

shoppinggallerian Cloud Nine, mitt i Shanghais populära Changing District.

Cloud Nine lockar imponerande 100.000–200.000 besökare per dag och är en av de största galleriorna i Shanghai."

Men det blev alltså i princip fiasko av den stora Kina-satsningen.

Så här sa ändå dåvarande BB-vd:n i årsredovisningen 2012:

”Etablering i Kina är en av flera viktiga satsningar vi gör för att fortsätta växa i framtiden.

Vi tror att Björn Borg attraherar den framväxande kinesiska medelklassen som efterfrågar starka och personliga varumärken.

Det är förstås en lång resa att etablera ett helt nytt varumärke i tuff konkurrens på en gigantisk marknad, men vi ser absolut att vi har en nisch att fylla i Kina och vi har tagit ett första steg”, säger Arthur Engel, vd för Björn Borg.

”Vi är övertygade om att de unga kineserna på sikt kommer att följa trenden där underkläder betraktas som mode, och då finns vi där.

Förhoppningsvis ska vi även vara en drivande kraft i den utvecklingen. Samtidigt har vi ett brett sortiment av andra produkter att erbjuda,” säger Arthur Engel.

Det positiva i kråksången är att BB åtminstone framöver kommer att slippa flera resultatbelastningar av Kina-satsningen (och även den årliga utbetalningen på 30 miljoner kr för varumärket Björn Borg).

30 sep 2013 kom besked om att Engel lämnar jobbet som BB-vd: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201309309547-1.pdf

Otroligt nog fick han där ändå beröm av BB:s styresleordförande Fredrik Lövstedt:

”Arthur Engel har med stor målmedvetenhet och drivkraft bidragit till att stärka Björn Borgs position som internationell aktör inom modeunderkläder och lotsat koncernen genom en tid av tuffa

marknadsförhållanden.

Under den här tiden har koncernens verksamhet utvidgats till att idag omfatta

...egna rörelser i England och Finland

...ett breddat produktutbud

...och en växande e-handel”

kommenterar Fredrik Lövstedt, styrelsens ordförande.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201309309547-1.pdf

Dvs som Lövstedt verkar se det beror BB:s dåliga performance under Engels vd-tid bla på ogynnsamma omvärldsförutsättningar och ej direkt på Engel i sig.

Dock nämns inget om Kina-satsningen.

Sedan dess har tydligen BB:s vice vd Henrik Fischer varit tillfällig vd i avvaktan på rekrytering av ny, permanent vd.

Och 24 mars 2014 kom så beskedet om nya permanenta vd:n:

Henrik Bunge ny vd för Björn Borg

Henrik Bunge har utsetts till ny VD för Björn Borg.

Henrik Bunge har en gedigen bakgrund från ledande befattningar inom starka varumärken, senast som VD för Peak Performance och chef för

Adidas Group i Norden.

I båda verksamheterna drev Henrik Bunge framgångsrik organisationsutveckling med starkt mål- och motivationsfokus, och lyckades skapa tillväxt och resultatökningar under kort tid.

Henrik Bunge tillträder positionen som VD den 1 augusti 2014.

Vice VD Henrik Fischer kvarstår som tillförordnad VD fram till dess.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201403242885-1.pdf

Kan Bunge alltså bli räddningen för BB?

//Edit: Adidas köper BB?

Kan det tom ev vara så att Bunges tillträde som ny BB-vd är en förberedelse inför att tyska jättekoncernen Adidas lägger ett högt uppköps-bud på BB för att komma åt varumärket Björn Borg och nå utväxling på det?

Adidas värt ca 15 miljarder euro (motsvarande 130-140 miljarder kr) på Frankfurtbörsen: http://www.bloomberg.com/quote/ADS:GR

Adidas har tidigare gjort kompletterande företagsköp, bla av brittiska sportskomärket Reebok:

Adidas

Adidas AG (German pronunciation: [ˈadiˌdas]) is a German multinational corporation that designs and manufactures sports shoes, clothing and accessories based in Herzogenaurach, Bavaria, Germany.

It is the holding company for the Adidas Group, which consists of

the Reebok sportswear company

TaylorMade-Adidas golf company (including Ashworth)

Rockport

and 9.1% of FC Bayern Munich

Besides sports footwear, Adidas also produces other products such as bags, shirts, watches, eyewear, and other sports- and clothing-related goods.

Adidas is the largest sportswear manufacturer in Europe and the second biggest in the world, after Nike.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adidas

Det var år 2005 som Adidas kom överens om att köpa Reebok för knappt 4 miljarder dollar (nästan 30 miljarder kr med dåvarande dollarkurs): http://www.nytimes.com/2005/08/03/business/03cnd-shoe.html?_r=2&

Adidas har tidigare även köpt bolagen Salomon (slalomskidor etc) och Taylormade (golfklubbor).

Adidas-aktien har gått mycket bra de senaste åren från ca 30 euro sommaren 2009 till över 90 euro i början av 2014.

Dock sedan dess viss tillbakagång till nuvarande kurs på drygt 70 euro.

Adidas påminner till sin karaktär om bolaget Head (som bla gör tennisracketar och slalomskidor med svensken Johan Eliasch som huvudägare).

Kan Head vara en annan tänkbar köpare av bolaget Björn Borg?

Heads tennisracketar används bla av tennis-världsettan Novak Djokovic: http://www.head.com/

Mer om Head på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Head_(company)

Head hade under år 2013

...intäkter på över 3 miljarder kr

...men dock små marginaler med ett nettoresultat på 40-50 miljoner kr.

Head hade över 2 000 pers anställda under 2013.

http://www.head.com/corporate/investors/annual_reports.php

//

BB:s ekonomiska utveckling de senaste kvartalen:

Intäkter:

q1/2012: 141 miljoner kr

q2/2012: 106 miljoner kr

q3/2012: 167 miljoner kr

q4/2012: 139 miljoner kr

q1/2013: 131 miljoner kr (-7%)

q2/2013: 108 miljoner kr (+2%)

q3/2013: 160 miljoner kr (-4%)

q4/2013: 100 miljoner kr (-28%)

q1/2014: 143 miljoner kr (+9%)

Intäktsförändring exkl valutaeffekter:

q1/2013: -4%

q2/2013: +5%

q3/2013: -3%

q4/2013: -28%

q1/2014: +8%

Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):

q1/2012: 10%

q2/2012: 5%

q3/2012: 21%

q4/2012: 11%

q1/2013: 7%

q2/2013: 1%

q3/2013: 15%

q4/2013: -12%

q1/2014: 13%

Nettoresultat (resultat efter skatt):

q1/2012: 9 miljoner kr

q2/2012: 1 miljon kr

q3/2012: 25 miljoner kr

q4/2012: 12 miljoner kr

q1/2013: 6 miljoner kr

q2/2013: 3 miljoner kr

q3/2013: 16 miljoner kr

q4/2013: -11 miljoner kr

q1/2014: 16 miljoner kr

Resultat per aktie:

q1/2012: 0,44 kr

q2/2012: 0,10 kr

q3/2012: 1,11 kr

q4/2012: 0,45 kr

q1/2013: 0,30 kr

q2/2013: 0,23 kr

q3/2013: 0,74 kr

q4/2013: -0,40 kr

q1/2014: 0,62 kr

Dvs:

...BB verkar ej ha någon långsiktig tillväxt i intäkterna. Ena kvartalet minskar intäkterna medan de under nästa kvartal ökar.

...Lönsamhetsmässigt verkar q3 vara det starkaste kvartalet för BB varje år (inför julhelgen?). Trist med förlust under q4/2013 fast viss återhämtning i q1/2014.

Så här sa tillfälliga vd:n Henrik Fischer i BB:s q4/2013-resultatrapport:

Som tidigare rapporterats under året (2013) har den fortsatt svaga efterfrågan i detaljhandeln på många av Björn Borgs marknader, och i synnerhet den holländska, präglat 2013.

Detta tillsammans med betydande leveransförskjutningar vid årsskiftet och bland annat avvecklingskostnader för den kinesiska verksamheten har bidragit till den kraftiga nedgång i omsättning och resultat som vi redovisar för helåret och fjärde kvartalet.

De egna verksamheterna i England och Finland utvecklas positivt liksom den egna detalj- och e-handeln.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201402143393-1.pdf

Och i q1/2014-resultatrapporten:

Årets första kvartal bjöd på en blandad utveckling.

Vi kan rapportera en ökning i såväl omsättning som bruttovinst- och rörelsemarginal, främst till följd av leveransförskjutningar från förra kvartalet över till första kvartalet i år.

Bättre lönsamhet i den svenska grossistverksamheten och en god utveckling i de egna verksamheterna i England och Finland bidrog positivt samtidigt som försäljningen av vår- och sommarkollektionerna

minskade jämfört med föregående år.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201405184168-1.pdf

Dvs q1/2014 verkar se bättre ut än vad det egentligen var eftersom leveranser som egentligen skulle skett i q4/2013 försenades och istället ägde rum i q1/2014.

Ev positivt "arv" från förre vd:n Arthur Engel trots allt att hans satsningar på England och Finland verkar bära frukt.

BB gjorde en nystart i Finland genom att köpa den finska BB-grossisten enl besked 13 feb 2013:

BJÖRN BORG FÖRVÄRVAR VERKSAMHETEN I FINLAND

Björn Borg förvärvar verksamheten i Finland från nuvarande distributören Fashion Case Oy, ägt av Anne Immonen.

Varumärket har idag en stark position på den finska marknaden och bolaget ser potential för fortsatt tillväxt.

I och med förvärvet blir Björn Borg huvudägare medan en lokal partner

går in som minoritetsägare.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201302134376-1.pdf

Om den lokala partnern enl pressmeddelandet:

Ove Asplund, med erfarenhet bland annat som försäljningschef för JC och som butikschef inom H&M, blir minoritetsägare med 25 procent av ägandet och en drivande kraft i expansionen.

Det pris som BB fick betala för Finlandsverksamheten uppgick enl pressmeddelandet till 9 miljoner kr.

Verksamheten uppges under 2012 ha haft följande siffror:

...intäkter 32 miljoner kr

...rörelseresultat 2 miljoner kr

...rörelsemarginal 5%

Sammantagen reflektion

BB:s kvartalssiffror ovan innebär följande i årstakt för senast rapporterade 12 mån (dvs apr 2013-mars 2014):

...intäkter 511 miljoner kr (-6% från föreg 12 mån)

...rörelsemarginal 6% (ner från 12%)

...nettoresultat 24 miljoner kr (-47%)

...resultat per aktie 1,19 kr (-39%)

Som jämförelse är BB värt 573 miljoner kr på börsen vid börskurs 22,80 kr.

Dvs vem vill köpa ett bolag för nästan 600 miljoner kr som bara genererar ett nettoresultat på 20-30 miljoner kr per år?

Alternativt uttryckt:

Vem vill köpa en aktie för 22-23 kr i ett bolag som bara genererar ett resultat per aktie på drygt 1 kr per år?

Det blir ett p/e-tal (börskurs delat med resultat per aktie) på 19 vilket kan tyckas vara högt.

Särskilt som både intäkter och resultat är i en fallande trend.

Här i bloggen är dock uppfattningen att BB är inne i en svacka som förhoppningsvis nye vd:n Henrik Bunge kommer att kunna vända.

BB:s affärsidé är i grunden god; att sälja kalsonger dyrt som tillverkas i Kina för en bråkdel.

Det gäller bara att få fart på intäkterna.

BB är i grunden starkt med en liten nettokassa vilket ger gott om tid att förbättra verksamheten på.

Enl ovan räcker det med att gå tillbaka till åren 2008-2011 för att hitta när BB genererade resultat per aktie på 3-4 kr per år.

Dock risk för att det kan komma engångskostnader pga tex personaluppsägningar osv när Bunge presenterar sin första resultatrapport (för q3/2014) 17 nov 2014.

Nästa hållpunkt är resultatrapporten för q2/2014 som ska komma 20 aug 2014.

(Slappt att presentera en q2-resultatrapport så sent.)

Bloggens track record för BB-aktien

Tidigare blogginlägg om aktien:

14 feb 2014: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/fyndkop-bjorn-borg-om-aktien-rasar

Aktien fick där rekommendationen "spekulativt köp" och börskursen låg i 30,50 kr, men som reken var utformad avsåg den en kursnivå på max 25 kr.

Det skulle senare dröja till 23 apr 2014 då BB-aktien nådde ner till 25 kr.

Men då var det efter att en aktieutdelning på 1,50 kr per aktie utbetalats i samband med årsstämman 10 apr 2014.

Reken har ändå hittills inte varit särskilt bra eftersom aktien fortsatt ned till en botten på 21,70 kr i förra veckan (mån 21 juli 2014).

Sedan dess alltså viss återhämtning till 22,80 kr per fre 25 juli 2014.

1 okt 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/spekulativt-kop-bjorn-borg

Där fick aktien rek "spekulativt köp" vid börskurs 28,50 kr.

Det var alltså en ännu sämre rek eftersom aktien sedan dess föll till 21,70 kr 21 juli 2014 (i och för sig exkl utbetald aktieutdelning 1,50 kr i apr 2014).

10 aug 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad-0

Där blev reken att aktien var "fullvärderad" vid börskurs 30,50 kr.

Det var för snällt eftersom aktien sedan dess fallit kraftigt.

21 juni 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad

Även där rek "fullvärderad" men då vid börskurs 29,30 kr.

18 maj 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/langsiktigt-kop-bjorn-borg

Rek "långsiktigt köp" vid kurs 32,60 kr.

18 sep 2011: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/talamod-med-bjorn-borg

Rek "köpläge" vid börskurs 40 kr.

I de två tidigaste blogginläggen var förtroendet för dåvarande vd Arthur Engel fortfarande stort här i bloggen.

Men det visade sig alltså vara en missbedömning.

Frågetecken dock för om BB:s dåliga utveckling sedan dess beror på Engel eller om det varit fel på bolaget i sig.

Övrig risk

BB har mycket ev "luft" i balansräkningen i form av stort bokfört värde på abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar ("ia-tillgångar").

Om BB börjar gå sämre kan bolaget behöva skriva ned detta bokförda värde kraftigt, vilket då ger stora negativa effekter på eget kapital varvid bolaget ev måste be aktieägare om kapitaltillskott osv.

Per slutet av q1/2014 hade BB ia-tillgångar bokförda till 211 miljoner kr vilket då motsvarade:

...34% av totala tillgångar

...71% av eget kapital

Tillägg 27 juli 2014

Som nämnt ovan hade bolaget Björn Borg intäkter på 499 miljoner kr under 2013.

Bolaget beräknar även försäljningsnivån för Björn Borg-produkter i slutkundsledet (här kallat "slutkundsförsäljningen").

//Edit: BB självt kallar det för "varumärkesförsäljning".

//

Under 2013 uppgick den försäljningsnivån till 1 521 miljoner kr.

Bolaget Björn Borg får alltså som intäkter ca en tredjedel (33%) av slutkundsförsäljningen.

Fördelning av slutkundsförsäljningen 2013 per Björn Borgs produktområden:

underkläder 60%

sportkläder 11%

övrigt 29%


Summa 100%

Sportkläderna görs och säljs av holländska bolaget Björn Borg Sport där moderbolaget Björn Borg har en ägarandel på 51%.

Dvs moderbolaget BB har bara rätt till 51% av intäkter och resultat i BBS.

Ur BB:s årsredovisning för 2012:

2011 startades ett nytt bolag, Björn Borg Sport, för produktion av modeinriktade sport- och funktionskläder tillsammans med den holländska distributören och med Björn Borg som huvudägare.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201303224791-1.pdf

Dvs positivt att produktområde sportkläder kom igång så sent som år 2011 och utgjorde 11% av BB:s intäkter 2013.

//Edit: För inbitna Björn Borg-fans är dock personen Björn Borg för alltid förknippad med tenniskläder med varumärket Fila.

Det är tydligen från början ett italienskt bolag: http://en.wikipedia.org/wiki/Fila_(company)

Borde inte BB och Fila inleda samarbete?

//

Även ur årsredovisningen 2012 om BB:s sportkläder:

SPORTKLÄDER

Björn Borg Sport erbjuder klädkollektioner för både dam och herr, med inriktning främst på funktionsplagg för sport med ett tydligt modeinslag och färgstark design.

För närvarande omfattar sortimentet fem områden:

bas

work-out

tennis

löpning

och sporty lifestyle

Björn Borgs sportklädesverksamhet startade 2011 under varumärket Björn Borg Sport genom ett separat bolag med (bolaget) Björn Borg och den holländska distributören som ägare.

De första kollektionerna nådde butikerna i januari 2012, initialt på Björn Borgs etablerade marknader.

Återförsäljare är:

sportfackhandeln

sportkedjor och varuhus

samt Björn Borg-butiker och e-handel

Det är tydligen bolaget Baseline som är den andra delägaren i bolaget Björn Borg Sport (BBS), och enl årsredovisningen 2012 hade Baseline lånat ut 9 miljoner kr till BBS:

Minoritetsägaren till Björn Borg Sport i Holland, Baseline, har lånat ut 8 899 TSEK till bolaget till marknadsmässiga villkor.

Och ur årsredovisningen 2013:

Minoritetsägaren till Björn Borg Sport i Holland, Baseline, har lånat ut 8 899 TSEK till bolaget till marknadsmässiga villkor.

Fördelning av slutkundsförsäljningen 2013 per land:

Holland 28%

Sverige 25%

Norge 11%

Danmark 10%

Belgien 9%

Finland 7%

övriga länder 10%


Summa 100%

Om BB i Holland enl årsredovisningen 2013:

Holland

Holland var under 2013 den största marknaden för varumärket Björn Borg med 28 procent av den totala varumärkesförsäljningen.

Verksamheten i landet startade 1993 och varumärket etablerade snabbt en position på den holländska marknaden med växande volymer och bred närvaro.

Mot bakgrund av en långvarigt svag marknad i Holland, genomförde den

holländska distributören under 2013 en rekonstruktion av butiksverksamheten i landet.

Det innebar en väsentlig minskning av butiksnätet som nu är bättre

anpassat till efterfrågan och verksamheten i övrigt.

Björn Borg-produkter säljs idag genom cirka 600 återförsäljare och sju Björn Borg-butiker.

På den holländska marknaden !nns Björn Borg-produkter till försäljning inom samtliga produktområden.

Varumärkesförsäljningen i Holland fortsatte att påverkas av den svaga detaljhandelsmarknaden och minskade sammantaget under året.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201403190423-1.pdf

Men är det verkligen generellt svag konjunktur i Holland som är problemet, eller är det helt enkelt att BB:s kalsonger ej är lika populära längre?

Om BB i Sverige enl årsredovisningen 2013:

Sverige

Varumärket Björn Borg registrerades i Sverige 1989 och etablerades under den första halvan av 1990-talet på den svenska modemarknaden.

Den första Björn Borg-butiken öppnades i Stockholm 1994.

//Edit: Jag minns det själv.

Det var på Götgatan mitt i "Götgats-backen" på Södermalm ett stenkast ifrån Slussen.

Stora skyltfönster med skyltdockor med BB-kalsonger osv.

Då hade bolaget BB tydligen även sitt kontor på våningen ovanför.

Men enl q1/2014-resultatrapporten ligger BB:s huvudkontor numera tydligen på Tulegatan i Stockholm.

//

Om Sverige i årsredovisningen 2013 fortsätter:

Idag står Sverige för 25 procent av den totala varumärkesförsäljningen.

Björn Borg-produkter säljs via cirka 850 återförsäljare runt om i landet samt i 12 Björn Borg-butiker och två factory outletbutiker.

Björn Borg har idag en bred distribution på den svenska marknaden och varumärket finns representerat med samtliga produktgrupper.

Ytterligare breddning i återförsäljarledet sker selektivt, men nya produktkategorier, såsom underkläder för barn och sportkläder, öppnar för fler återförsäljare.

Varumärkesförsäljningen uppvisade en nedgång under 2013 jämfört med föregående år i linje med en fortsatt svag detaljhandelsmarknad.

Dvs även vad gäller Sverige hade BB en dålig utveckling 2013 vilket bolaget skyller på generellt dålig konjunktur och ej att det var något fel på BB:s produkter osv.

Annars brukar bra bolag (med bra produkter etc) karaktäriseras av att de går bra oavsett konjunktur.

//


Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång. Man bör alltså ej ha en stor del av hela aktieportföljen i en sådan aktie.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra:http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

1) Fundamental aktieanalys vs teknisk aktieanalys

På lång sikt är fundamental aktieanalys det enda relevanta för att bedöma om en aktie är köpvärd eller ej, dvs förenklat; den ekonomiska utvecklingen för ett börsbolags verksamhet och hur bolagets aktie värderas i förhållande till den ekonomiska utvecklingen mm.

Enl den finansiella vetenskapen går det inte att i längden bli rik på så kallad teknisk aktieanalys, dvs att spå framtida börskurser utifrån diagram för historiska börskurser etc.

Det har även visat sig i vetenskapliga studier.

Man kan tjäna pengar på teknisk aktieanalys några enstaka gånger, men därefter kommer man förr eller senare att göra förlustaffärer vilket gör den analysmetoden meningslös.

Inte heller fundamentalanalys ger vinst varje gång, men här är i varje fall uppfattningen att den i längden ger klart bättre resultat för aktieinvesteringar än teknisk analys.

Och rent logiskt borde även fundamentalanalys vara det enda som fungerar långsiktigt eftersom det bara är den som är underbyggd av rimliga resonemang jämfört med teknisk analys.

2) Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

3) Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg blev alltså rekommendationen "spekulativt köp" för Björn Borg-aktien vid börskurs 22,80 kr.

Det var aktiens slutkurs på börsen fre 25 juli 2014.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?