Post entry

Spekulativt köp: MAN

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Blir ett Volkswagen-bud på tyska lastbilstillverkaren MAN nästa steg efter att VW köpt Scania?

Kan tex ett VW-bud på MAN komma under våren 2015 (eller tidigare?) efter att VW nu slukat hela Scania under 2014?

Nuvarande låga räntenivåer gör ju finansieringen billig av bud.

Och med ett helägt Scania och MAN får VW bättre möjligheter att integrera bolagen närmare för att uppnå bästa möjliga samordningsvinster.

Tex 23 sep 2014 kom ett Scania-pressmeddelande om att ett projekt inleds tillsammans med MAN för att samarbeta om växellådor:

Scania starts gearbox cooperation with MAN

Scania is starting extensive cooperation with MAN regarding gearboxes for heavy commercial vehicles.

MAN will gradually introduce Scania´s current gearbox range from 2016 and the companies will cooperate on future generations.

This will mean faster delivery of improved products to customers, as well as more efficient use of production units and research and development resources.

http://www.scania.com/media/pressreleases/N14043EN.aspx

Verkar alltså innebära att MAN ska använda Scanias växellådor.

Efter att Volkswagen successivt ökat sin ägarandel i Scania de senaste åren, är Scania numera helägt av Volkswagen efter uppköpsbudet på Scania som kom i feb 2014.

I övrigt har Volkswagen en ägarandel på 74% av Scania-konkurrenten MAN som därmed fortfarande är börsnoterad på Frankfurtbörsen.

//Edit: Uppgift om att VW äger 75% av MAN: http://www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-436737/company/

//

Dvs chans att VW framöver även lägger ett bud på resten av MAN så att både Scania och MAN blir helägda av VW, och därmed kan samordnas helt?

VW-budet på Scania för 200 kr per aktie innebar att VW köpte resten av Scania (dvs de knappt 40% av Scania som VW inte redan ägde) för en värderingsnivå på 160 miljarder kr för hela Scania.

Budnivån innebar en budpremie på 36% från Scanias börskurs 147,50 kr för B-aktien dagen före budet.

Budet 200 kr per Scania-aktie motsvarade ett p/e-tal på 26 med det resultat per aktie Scania hade genererat under de fyra senast rapporterade kvartalen före budet.

Som jämförelse har MAN i dagsläget ett börsvärde på motsvarande 125 miljarder kr vid en börskurs på drygt 90 euro.

En budpremie på 36% skulle alltså innebära en budkurs på ca 125 euro.

Och det skulle innebära att VW köper MAN för en värderingsnivå på 170 miljarder kr för hela MAN.

Men det kostar inte så mycket för VW eftersom VW redan äger 74% av MAN.

//Edit: Uppgift om att VW äger 75% av MAN: http://www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-436737/company/

//

Resterande 26% skulle alltså kosta drygt 40 miljarder kr (26% av 170 miljarder kr).

Det är väl en baggis för VW självt som vid börskurs 176 euro är värt motsvarande nästan 800 miljarder kr på Frankfurtbörsen, och de utökade samordningsvinster som kan uppnås för VW genom att både Scania och MAN blir helägda.

//Edit: Det vill till att VW har medvind i sin egen verksamhet om VW ska ha råd att köpa in resten av MAN efter att ha köpt in utestående rest av Scania under 2014 (till högt pris).

Och VW verkar vara ett starkt bolag med medvind i sin verksamhet.

Bolagets jan-sep 2014:

...intäkter 148 miljarder euro (+1%)

...rörelsemarginal 6%

...nettoresultat 9 miljarder euro (+30%)

...nettoskuld ca 100 miljarder euro (per slutet av sep 2014)

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2014/10/Q3_2014_e.bin.html/binarystorageitem/file/Q3_2014_e.pdf

Dvs även om nettoskulden är stor så är detta skulder minus kassa.

VW säger sig tex ha en kassa på motsvarande 150-160 miljarder kr per slutet av sep 2014 redo att använda.

Att köpa in resten av MAN för drygt 40 miljarder kr borde alltså inte innebära några problem för VW.

Edit: VW:s mål är att nå en vinstmarginal före skatt på 8% (dvs ung=rörelsemarginal).

Bla håller VW på att sänka den årliga kostnadsnivån med 10 miljarder euro.

http://www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-436737/news/Volkswagen-on-track-to-reach-2018-margin-goal-Wirtschaftswoche-19437437/?countview=0

//

Att VW har tankar på att samordna Scania och MAN helt har märkts tidigare tex genom att VW lät MAN år 2006 lägga ett bud på Scania (som dock inte gick igenom).

Ev blir upplägget denna gång att det är Scania som lägger bud på MAN (även om det i praktiken innebär att VW lägger bud på MAN eftersom Scania nu är helägt av VW).

Att MAN:s bud på Scania inte gick igenom berodde väl bla på protester från Scania som väl anser sig ligga mer i framkanten i lastbilsbranschen än MAN.

MAN:s ekonomiska utveckling de senaste kvartalen:

Orderingång:

q4/2012: 4 037 miljoner euro

q1/2013: 3 806 miljoner euro

q2/2013: 4 039 miljoner euro

q3/2013: 4 349 miljoner euro

q4/2013: 3 951 miljoner euro (-2%)

q1/2014: 3 699 miljoner euro (-3%)

q2/2014: 3 976 miljoner euro (-2%)

q3/2014: 3 473 miljoner euro (-20%)

Intäkter:

q4/2012: 4 190 miljoner euro

q1/2013: 3 594 miljoner euro

q2/2013: 4 036 miljoner euro

q3/2013: 3 712 miljoner euro

q4/2013: 4 461 miljoner euro (+6%)

q1/2014: 3 138 miljoner euro (-13%)

q2/2014: 3 561 miljoner euro (-12%)

q3/2014: 3 515 miljoner euro (-5%)

Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):

q4/2013: 7%

q1/2014: 2%

q2/2014: 4%

q3/2014: 2%

Resultat per aktie (för kvarvarande verksamhet):

q4/2012: 0,58 euro

q1/2013: -2,31 euro

q2/2013: -0,29 euro

q3/2013: 0,56 euro

q4/2013: 0,57 euro

q1/2014: 0,17 euro

q2/2014: 0,42 euro

q3/2014: 0,15 euro

Dvs ganska trist utveckling för orderingång och intäkter samt låg rörelsemarginal (men åtminstone inte förluster).

Siffrorna innebär följande i årstakt:

Orderingång:

okt 2012-sep 2013: 16 231 miljoner euro

okt 2013-sep 2014: 15 099 miljoner euro (-7%)

Intäkter:

okt 2012-sep 2013: 15 532 miljoner euro

okt 2013-sep 2014: 14 675 miljoner euro (-6%)

Rörelsemarginal:

okt 2012-sep 2013: 0%

okt 2013-sep 2014: 4%

Resultat per aktie (för kvarvarande verksamhet):

okt 2012-sep 2013: -1,46 euro

okt 2013-sep 2014: 1,31 euro

Dvs det var inte så mycket att hurra för med en börskurs på drygt 90 euro och ett genererat resultat per aktie på bara drygt 1 euro under senast rapporterade 12 mån.

Det blir ett p/e-tal på hela 70 (börskurs 91,94 delat med resultat per aktie 1,31 euro).

//Edit: Aktieanalytikerna räknar dock i snitt med följande ekonomiska utveckling för MAN de kommande åren:

Intäkter:

2013 (faktiskt utfall): 16 miljarder euro (-1%)

2014: 14 miljarder euro (-10%)

2015: 15 miljarder euro (+6%)

2016: 16 miljarder euro (+9%)

Rörelsemarginal:

2013 (faktiskt utfall): 3%

2014: 3%

2015: 4%

2016: 5%

Nettoresultat:

2013 (faktiskt utfall): -524 miljoner euro

2014: 124 miljoner euro

2015: 281 miljoner euro

2016: 486 miljoner euro

Nettoresultat per aktie:

2013 (faktiskt utfall): -3,57 euro

2014: 0,83 euro

2015: 1,99 euro

2016: 3,53 euro

http://www.4-traders.com/MAN-SE-436151/financials/

Dvs som det framkommer där gjorde MAN en brakförlust under 2013 (varför?).

Och 2014 blir det en dipp i intäkterna.

Men 2015 och 2016 väntas bättre tider med både stigande intäkter och rörelsemarginal.

Det gör att resultatet per aktie väntas nå åtminstone 3-4 euro år 2016.

Det ger aktien ett p/e-tal på 26.

Lustigt nog är det exakt samma p/e-tal som VW köpte Scania för (budkurs 200 kr när Scania hade genererat ett resultat per aktie på 7,75 kr under senast rapporterade fyra kvartal tom q4/2014 när budet lades i feb 2014).

Dvs innebär det att ett kommande VW-bud på MAN redan är inbakat i MAN:s aktiekurs på ca 92 euro?

MAN-aktiens historiska kursutveckling:

...Låg kring 60 euro för fem år sedan (hösten 2009).

...Sjönk till ca 50 euro i början av 2010.

...Kraftig uppgång till nästan 100 euro under våren 2011.

...Oro och nedgång till ca 50 euro igen under hösten 2011 (Greklands-krisen etc?).

...Kraftig uppgång till över 100 euro under våren 2012.

...Besvikelse och nedgång till ca 70 euro under sensommar/tidig höst 2012.

...Därefter mer stabil utveckling med uppgång till topp på 94-95 euro i början av 2014.

...Sedan dess har aktien hoovrat strax därunder (och slutade fre 21 nov 2014 i 91,94 euro).

//

MAN hade en nettoskuld på 1,5 miljarder euro per slutet av sep 2014, motsvarande 11% av börsvärdet på 13-14 miljarder euro.

Alternativt uttryckt; en nettoskuld på 14 miljarder kr i relation till ett börsvärde på 125 miljarder kr.

Dvs en inte försumbar nettoskuld men det kunde varit värre.

MAN delar in sin verksamhet i två affärsområden:

commercial vehicles (nedan kallat CV)

power engineering (nedan kallat PE)

...CV delas i sin tur in i:

MAN Trucks & buses

MAN Latin america

• MAN Trucks & buses är MAN:s huvudverksamhet som gör lastbilar och bussar.

• MAN Latin america är MAN:s verksamhet som gör lastbilar i Brasilien.

...PE delas i sin tur in i:

MAN Diesel & turbo

Renk

• MAN Diesel & turbo gör separata dieselmotorer för fartyg och fabriker.

• Renk gör komponenter som bla växellådor (även för spårburna fordon och fartyg).

Renk är i sin tur indelat i följande delverksamheter:

Vehicle Transmissions

Slide Bearings

Special Gear Units

Standard Gear Units

http://www.renk.biz/home-en.html

Utveckling för respektive affärsområde under jan-sep 2014:

Orderingång:

commercial vehicles 8 420 miljoner euro (-13%)

power engineering 2 749 miljoner euro (+2%)


Summa MAN 11 147 miljoner euro (-9%)

Andelar av orderingången:

commercial vehicles 75%

power engineering 25%


Summa MAN 100%

Intäkter:

commercial vehicles 7 586 miljoner euro (-13%)

power engineering 2 642 miljoner euro (-4%)


Summa MAN 10 214 miljoner euro (-10%)

Andelar av intäkter:

commercial vehicles 74%

power engineering 26%


Summa MAN 100%

Rörelsemarginal:

commercial vehicles 2%

power engineering 7%


Summa MAN 3%

Dvs det verkar vara dyrt för VW att inkl budpremie köpa resten av MAN för en värderingsnivå motsvarande ett börsvärde på 170 miljarder kr (drygt 18 miljarder euro vid budnivå 125 euro per aktie) för hela MAN - när bolaget har:

...fallande orderingång och intäkter

...en rörelsemarginal på "bara" 4%

...ett resultat per aktie på drygt 1 euro under senaste fyra kvartalen

...en nettoskuld på 1,5 miljarder euro

Men VW anser ev att det ändå är värt det för att på allvar integrera MAN med Scania och uppnå stora samordningsvinster - i praktiken att göra MAN till "en förlängd arm" av Scania.

Scania har för sin del haft följande utveckling de senaste kvartalen:

Orderingång (antal lastbilar och bussar):

q3/2012: 16 925 st (-10%)

q4/2012: 19 625 st (+24%)

q1/2013: 20 787 st (+31%)

q2/2013: 22 564 st (+15%)

q3/2013: 21 809 st (+29%)

q4/2013: 15 775 st (-20%)

q1/2014: 21 027 st (+1%)

q2/2014: 22 653 st (0%)

q3/2014: 18 621 st (-15%)

Intäkter:

q1/2012: 20 miljarder kr

q2/2012: 19 miljarder kr

q3/2012: 18 miljarder kr

q4/2012: 22 miljarder kr

q1/2013: 19 miljarder kr (-4%)

q2/2013: 23 miljarder kr (+19%)

q3/2013: 20 miljarder kr (+10%)

q4/2013: 25 miljarder kr (+12%)

q1/2014: 21 miljarder kr (+9%)

q2/2014: 23 miljarder kr (0%)

q3/2014: 22 miljarder kr (+10%)

Rörelsemarginal:

q1/2012: 12%

q2/2012: 10%

q3/2012: 10%

q4/2012: 10%

q1/2013: 10%

q2/2013: 9%

q3/2013: 10%

q4/2013: 10%

q1/2014: 11%

q2/2014: 9%

q3/2014: 10%

Nettoresultat (resultat efter skatt):

q1/2012: 1,8 miljarder kr

q2/2012: 1,5 miljarder kr

q3/2012: 1,5 miljarder kr

q4/2012: 1,9 miljarder kr

q1/2013: 1,4 miljarder kr (-22%)

q2/2013: 1,4 miljarder kr (-6%)

q3/2013: 1,5 miljarder kr (-3%)

q4/2013: 2,0 miljarder kr (+4%)

q1/2014: 1,6 miljarder kr (+11%)

q2/2014: 1,4 miljarder kr (+3%)

q3/2014: 1,4 miljarder kr (-5%)

Nettoresultat per aktie:

q3/2012: 1,88 kr (-36%)

q4/2012: 2,37 kr (-11%)

q1/2013: 1,75 kr (-22%)

q2/2013: 1,72 kr (-5%)

q3/2013: 1,83 kr (-3%)

q4/2013: 2,45 kr (+3%)

q1/2014: 1,95 kr (+11%)

q2/2014: 1,77 kr (+3%)

q3/2014: 1,74 kr (-5%)

Dvs klass-skillnad mot MAN!

...Scania har haft tillväxt i intäkterna även om orderingången haltat en del de senaste kvartalen.

...Och mycket bättre rörelsemarginal än MAN.

I goda tider har Scania även lyckats nå klart högre rörelsemarginaler än enl ovan.

...På sista raden har Scanias resultatutveckling vacklat lite de senaste kvartalen.

Kvartalssiffrorna ovan blir följande siffror i årstakt för Scania under de fyra senast rapporterade kvartalen:

Orderingång:

okt 2012-sep 2013: 84 785 st

okt 2013-sep 2014: 78 076 st (-8%)

Intäkter:

okt 2012-sep 2013: 84 miljarder kr

okt 2013-sep 2014: 91 miljarder kr (+8%)

Rörelsemarginal:

okt 2012-sep 2013: 10%

okt 2013-sep 2014: 10%

Nettoresultat:

okt 2012-sep 2013: 6,1 miljarder kr

okt 2013-sep 2014: 6,3 miljarder kr (+3%)

Nettoresultat per aktie:

okt 2012-sep 2013: 7,67 kr

okt 2013-sep 2014: 7,92 kr (+3%)

Och för detta har alltså VW betalat en budnivå på 160 miljarder kr (200 kr per aktie).

Det blir ett p/e-tal på 25.

Scania hade dessutom en nettokassa på 10 miljarder kr per slutet av sep 2014 (motsvarande 6% av budvärdet 160 miljarder kr).

Scania + MAN

Utifrån ovannämnda siffror skulle ett sammanslaget Scania och MAN få följande siffror ihop i årstakt (okt 2013-sep 2014):

Intäkter:

Scanias intäkter senaste 12 mån: 91 miljarder kr (+8%)

MAN:s intäkter senaste 12 mån: 132 miljarder kr (-6%)


Summa intäkter 223 miljarder kr (-1%)

Rörelseresultat:

Scania 9 miljarder kr

MAN 5 miljarder kr


Summa rörelseresultat 14 miljarder kr

Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):

Scania 10%

MAN 4%


Summa rörelsemarginal 6-7%

Antal anställda (per slutet av sep 2014):

Scania: ca 42 000 pers

MAN: ca 56 000 pers


Summa: ca 98 000 pers

Finansiell ställning (per slutet av sep 2014):

Scania: Nettokassa 10 miljarder kr

MAN: Nettoskuld 14 miljarder kr


Summa: Nettoskuld 4 miljarder kr

Dvs säg att en närmare samordning genom

...införande av Scanias framgångsrika arbetsmetoder i MAN

//Edit: Bla är "modulsystemet" en av Scanias paradprinciper sedan länge, dvs alla Scanias lastbilar och bussar består av ett antal moduler som finns i olika varianter och kan kombineras osv.

En metod för Scania att nå god lönsamhet är att minimera antalet moduler, vilket Scania jobbar målmedvetet med.

Varje år brukar Scania ytterligare minska antalet moduler en Scania-lastbil består av osv.

Ju fler moduler, desto dyrare tillverkningskostnad för en lastbil osv.

Säkert har även MAN någon typ av modulsystem, men säkert inte lika effektivt och med lika få moduler som Scania som jobbat fokuserat på detta sedan länge.

//

...samordnade inköp etc

//Edit: Om Scania och MAN tillsammans gör inköp av komponenter etc blir deras samordnade förhandlingsstyrka större, vilket ger möjlighet till lägre komponentkostnader än om Scania och MAN gör inköpen var för sig osv.

//

...nedskärningar i sammanslagna övriga centrala funktioner (tex produktutveckling, central administration och huvudkontor).

//Edit: Det kan tex innebära uppsägningar av 5 000-7 000 pers (av Scanias och MAN:s totalt nästan 100 000 pers anställda per slutet av sep 2014).

//

Ovannämnda åtgärder osv skulle tex kunna leda till följande siffror i årstakt inom 4-5 år för ett sammanslaget Scania + MAN:

intäkter 250 miljarder kr

rörelseresultat 25 miljarder kr

rörelsemarginal 10%

Och på sikt möjlighet att fortsätta öka rörelsemarginalen till av 14-15% inom 8-10 års sikt.

Dvs tex:

intäkter 280 miljarder kr

rörelseresultat ca 40 miljarder kr

rörelsemarginal 14-15%

Det innebär alltså då en höjning av den årliga rörelseresultat-nivån med:

11 miljarder kr inom 4-5 år

25-28 miljarder kr inom 8-10 år

Dvs att dagens sammanslagna rörelseresultat-nivå på 14 miljarder kr i årstakt stiger till

...25 miljarder kr i årstakt inom 4-5 år

...ca 40 miljarder kr i årstakt inom 8-10 år

Då är det väl motiverat för VW att nu köpa in resten av MAN för drygt 40 miljarder kr för att ha både Scania och MAN som helägda bolag för att med full kraft genomföra denna samordning.

Ev motiverat värde på det sammanslagna Scania + MAN:

Tex antaganden:

...motiverat p/e-tal 13-15 (givet nuvarande fortsatt låga räntenivå)

...intäkter 250 miljarder kr och rörelsemarginal 12-13% inom 4-5 år (tack vare intern samordning och förbättrad konjunktur)

...skattesats 25%

...nettoskuld noll kr

=>Motiverat värde (för ett helägt, sammanslaget Scania + MAN) ca 290-340 miljarder kr

Som jämförelse har då VW köpt de utestående ägarandelarna i Scania och MAN till värderingsnivåer motsvarande:

...Scania 160 miljarder kr (800 miljoner st utestående aktier gånger VW:s budkurs 200 kr per aktie)

...MAN 170 miljarder kr (motsvarande en antagen budpremie på 36% över nuvarande börsvärde 125 miljarder kr) i ett ev kommande VW-bud på MAN


Summa 330 miljarder kr

Skruvar man upp p/e-tals-nivån till 15-17 blir det motiverade sammanslagna värdet (av ett helägt, sammanslaget Scania + MAN) istället ca 340-380 miljarder kr

Som jämförelse har hela VW idag ett börsvärde på knappt 800 miljarder kr (vid börskurs 176 euro på Frankfurtbörsen) inkl:

...personbilsverksamheten: värde 1 400-1 500 miljarder kr

...nuvarande lastbilsverksamhet (100% av Scania, 74% av MAN): idag försiktigt värde drygt 200 miljarder kr (förenklat beräknat som Scanias börsvärde före VW-budet + VW:s andel av MAN:s nuvarande börsvärde 125 miljarder kr)

//Edit: Uppgift om att VW äger 75% av MAN: http://www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-436737/company/

//

...nettoskuld ca 900 miljarder kr

Dvs en lönsam, sammanslagen och helägd lastbilsverksamhet skulle utgöra en väsentlig del och drivkraft i utvecklingen av VW:s totala börsvärde (och därmed börskurs) framöver.

//Edit: Kan ovanstående innebära att även VW-aktien är intressant att köpa vid nuvarande börskurs 176 euro?

Tycker att VW är bra på att utveckla själva VW-personbilarna.

Därtill övriga bilmärken som ingår i koncernen som VW successivt köper och utvecklar i rätt riktning (vad gäller kvalitet och attraktiva modeller osv):

Audi (VW:s ägarandel 99,55%)

SEAT (baserat i Spanien)

Skoda (Tjeckien)

Lyxmärken:

Porsche (Tyskland)

Lamborghini (Italien)

Bentley (Storbritannien)

Bugatti (Frankrike)

Motorcyklar:

Ducati (Italien)

De få Audi-aktier som inte ägs av VW handlas på Frankfurtbörsen.

Audi-aktien ansågs billig här i bloggen i ett tidigare blogginlägg från 26 sep 2011: http://www.redeye.se/aktiebloggen/audi-aktien-billig

...Då låg aktien i 533 euro.

...Ligger alltså nu i ca 630 euro.

Dvs aktien är +18% på drygt tre år.

Det är väl inte fy skam.

...Den har dock varit uppe i över 680 euro på vägen (i nov 2013)

...och föll sedan kraftigt till en botten på 540 euro nu i okt 2014.

...Därefter återhämtning till nuvarande kurs 630 euro.

Vid nuvarande börskurs har Audi ett börsvärde på ca 250 miljarder kr: http://www.bloomberg.com/quote/NSU:GR

Dvs om VW bla består av:

...100% av Scania (åtminstone ca 120 miljarder kr som Scania var värt innan VW la bud)

...74% av MAN (drygt 90 miljarder kr beräknat som 74% av MAN:s börsvärde 125 miljarder kr)

//Edit: Uppgift om att VW äger 75% av MAN: http://www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-436737/company/

//

...99,55% av Audi (dvs nästan hela Audis börsvärde 250 miljarder kr)


Summa 400-500 miljarder kr

Och hela VW är alltså värt knappt 800 miljarder kr på Frankfurtbörsen (770 miljarder kr för att vara exakt)?

Då ingår även

...VW:s personbilsrörelse

...en nettoskuld på drygt 900 miljarder kr.

Dvs VW:

Scania samt ägarandelar i MAN och Audi: 400-500 miljarder kr

personbilsrörelse (värd X kr)

nettoskuld drygt 900 miljarder kr


Summa börsvärde knappt 800 miljarder kr

Utifrån det kan man räkna ut att aktieinvesterare värderar personbilsrörelsen (exkl Audi) till ca 1 200 miljarder kr.

Dvs värde på Volkswagens olika delar:

...personbilsrörelse (exkl Audi): 1 200 miljarder kr

...Scania, 75% av MAN, 99,55% av Audi 400-500 miljarder kr

...nettoskuld -900 miljarder kr


Summa börsvärde ca 800 miljarder kr

Det innebär i själva verket en hög skuldsättning (över 100% av börsvärdet) vilket innebär hög risknivå i VW-aktien.

Nettoskulden ca 900 miljarder kr är definierad ur VW:s balansräkning per slutet av sep 2014 enl följande:

långfristiga finansiella skulder 67 miljarder euro

kortfristiga finansiella skulder 64 miljarder euro

  • kassa 22 miljarder euro

  • marknadsnoterade värdepapper 9 miljarder euro


nettoskuld ca 100 miljarder euro (=ca 923 miljarder kr vid eurokurs 9,2662 kr)

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2014/10/Q3_2014_e.bin.html/binarystorageitem/file/Q3_2014_e.pdf

//

Ev hinder nr 1 (mot att VW lägger bud på resterande 26% av MAN):

Kan det bli så att EU skulle invända mot ett sammanslaget, av VW helägt Scania + MAN för att Scania och MAN skulle få för stark marknadsposition (stora marknadsandelar)?

Men i så fall skulle de väl sagt ifrån redan nu eftersom VW redan äger hela Scania och 74% av MAN.

//Edit: Uppgift om att VW äger 75% av MAN: http://www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-436737/company/

//

Ev hinder nr 2:

Övriga aktieägare i MAN säger nej till ett VW-bud på resten av MAN?

Men MAN verkar inte ha någon stor aktieägare utom VW.

MAN:s aktieägare enl MAN:s hemsida:

VW 74%

utländska institutionella aktieägare 10%

privata aktieägare (privatpersoner?) 9%

tyska institutionella aktieägare 2%

övriga 5%


Summa 100%

http://www.corporate.man.eu/en/investor-relations/man-shares/shareholder-structure/Shareholder-Structure.html

I och för sig är de siffrorna ganska gamla (från okt 2013).

Även i MAN:s årsredovisning för 2013 (daterad 30 jan 2014 och utlagd på MAN:s hemsida i rapportarkivet 12 mars 2014) hänvisas till ovannämnda aktieägarlista från okt 2013: http://www.corporate.man.eu/man/media/en/content_medien/doc/global_corporate_website_1/investor_relations_1/gb/2013_4/man_q4_gbd_2013.pdf

//Edit: Uppgift om att VW äger 75% av MAN: http://www.4-traders.com/VOLKSWAGEN-AG-436737/company/

//

Ev hinder nr 3:

VW äger redan 75% av MAN och har därmed ett dominerande inflytande över MAN:s verksamhet.

Vad skulle VW tjäna på att köpa resterande 25%?

Men där kan man tex peka på att VW ägde drygt 60% av Scania innan VW i feb 2014 valde att lägga ett bud på resterande ägarandel i Scania (vilket VW sedan dess alltså fått in i och med budet).

Dvs tydligen såg VW fördelar med att ha ett helägt Scania med full kontroll, vilket ger VW full effekt av en samordning med MAN och full kontroll över Scanias kassaflöden.

Samma argument borde även motivera VW att köpa resten av MAN.

Ev hinder nr 4: MAN redan högvärderat på Frankfurtbörsen (trots att MAN inte ens går särskilt bra)?

Scania har en klart bättre ekonomisk utveckling (bättre tillväxt i orderingång och intäkter, samt högre rörelsemarginal) än MAN.

Om VW skulle köpa MAN skulle det därför bli mycket dyrare än när VW köpte Scania.

Det kan däremot vara ett argument som gör att VW avvaktar med att köpa in resten av MAN.

Som nämnt innebar VW:s Scania-bud att Scania-aktien värderades till ett p/e-tal på 26 räknat på det resultat per aktie Scania hade genererat under de fyra senast rapporterade kvartalen före budet.

Men MAN-aktien värderas i dagsläget till ett motsvarande p/e-tal på ca 70 (med en börskurs över 90 euro och då bolaget bara skrapat ihop ett resultat per aktie på drygt 1 euro under senast rapporterade fyra kvartal).

Tror man i bästa fall på analytikernas snittprognoser väntas MAN tjäna ihop ett resultat per aktie på 3-4 euro år 2016 vilket då skulle innebära p/e 26 i förhållande till MAN:s nuvarande börskurs.

Måste VW dessutom betala en budpremie för att idag få in resterande ägarandel i MAN innebär det att det blir ännu dyrare.

Och tex:

Scanias orderingång under de fyra senast rapporterade kvartalen före budet i feb 2014 (antal beställda Scania-lastbilar och bussar):

q1/2013: 20 787 st (+31%)

q2/2013: 22 564 st (+15%)

q3/2013: 21 809 st (+29%)

q4/2013: 15 775 st (-20%)

MAN:s orderingång under de fyra senast rapporterade kvartalen tom idag (ordervärde i euro på beställda MAN-lastbilar och bussar):

q4/2013: 3 951 miljoner euro (-2%)

q1/2014: 3 699 miljoner euro (-3%)

q2/2014: 3 976 miljoner euro (-2%)

q3/2014: 3 473 miljoner euro (-20%)

Dvs även i det avseendet såg Scanias utveckling starkare ut än vad MAN:s gör idag (även om bådas orderingång var -20% under det sista kvartalet ovan).

Och MAN är finansiellt svagare med en nettoskuld på 14 miljarder kr enl senaste resultatrapporten (per slutet av q3/2014), motsvarande 11% av MAN:s börsvärde idag.

Scania hade (enl senaste resultatrapporten per slutet av q4/2013 vid VW:s bud i feb 2014) en nettokassa på 9 miljarder kr motsvarande 7-8% av Scanias börsvärde före budet och 5-6% av Scanias börsvärde värderat till VW:s budnivå.

Men återigen så kan VW se ett stort värde (mycket större än själva kostnaden för att köpa in resten av MAN, även med en generös premie) i att köpa in resterande 25% av MAN, även med en generös premie - tack vare att det då innebär den sista pusselbiten för att ha både Scania och MAN som helägda bolag med full kontroll över dem och deras samordningsmöjligheter och kassaflöden osv.

Och snarare kan MAN:s sämre utveckling än Scania påskynda VW:s önskan att köpa in resterande ägarandel i MAN för att därmed snabbare genomföra en kraftfull samordning av bolagen (läs; att göra MAN till ett "Scania" eller en förlängd arm av Scania med samma goda lönsamhet osv).

- - -

Tittade lite på listan över vilka storbolags-aktier som har gått bäst hittills under 2014 (dvs tom fre 21 nov 2014):

  1. ICA +46%

  2. Astrazeneca +45%

  3. Husqvarna B +42%

  4. Lundin Mining +41%

  5. Nibe +37%

  6. Axfood +36%

  7. Hexpol +35%

  8. Billerudkorsnäs +34%

  9. Tele2 +33%

  10. Securitas +32%

www.avanza.se/aktier/vinnare-forlorare.html?countryCode=SE&listKeys=LargeCap.SE&timeUnit=YEAR_TO_DATE

Dvs hyfsat bra utveckling för dessa aktier.

Inte minst i jämförelse med Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 som är +9% under samma period.

Vem hade kunnat tro det i början av året för dessa "trista" bolag?

Knepet är dock att i förväg hitta att just dessa aktier kommer att gå så bra.

Det finns ju många andra aktier som gått klart sämre.

Scania

Allra bästa storbolagsaktien under 2014 är egentligen Scania B.

...Den slutade 2013 i 125,90 kr.

...Och 21 feb 2014 la Volkswagen ett bud på 200 kr per Scania-aktie.

...13 maj 2014 kom besked om att Scania-aktieägare med en sammanlagd ägarandel på över 90% av Scania hade accepterat budet.

...20 maj 2014 ansökte Scania om att avnoteras från Stockholmbörsen och ansökan godkändes 21 maj 2014. 5 jun 2014 blev sista dagen för handel med Scania-aktien på Stockholmsbörsen.

Dvs kursförändringen från 125,90 kr i slutet av 2013 till budnivån 200 kr motsvarar +59%.

Det är alltså klart bättre än bästa kvarvarande storbolagsaktien ICA som hittills i år är +46%.

I slutet av 2013 skulle man alltså ha haft aktier i Scania, ICA och Astrazeneca.

Då hade man fått följande värdeförändring hittills 2014:

  1. Scania +59%

  2. ICA +46%

  3. Astrazeneca +45%

Scania-aktien fick rekommendationen "fullvärderad" i ett tidigare blogginlägg här i bloggen 25 juli 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/scania/scania-aktien-fullvarderad-0

Då låg aktien i 136,90 kr.

Scania hade strax tidigare presenterat sin q2/2013-resultatrapport 19 juli 2013.

Den var dålig.

Tom q2/2013 hade Scania haft följande utveckling för resultatet per aktie (förändring från samma kvartal ett år tidigare):

q3/2012: 1,88 kr (-36%)

q4/2012: 2,37 kr (-11%)

q1/2013: 1,75 kr (-22%)

q2/2013: 1,72 kr (-5%)


Summa 7,72 kr under senaste fyra kvartalen (-20% från föreg fyra kvartal)

Dvs aktiens p/e-tal blev 18 (börskurs 136,90 kr delat med resultat per aktie 7,72 kr för senast rapporterade 12 m��n) vilket är en hög värderingsnivå.

I och för sig såg det bättre ut vad gäller utvecklingen av Scanias orderingång (antal beställda lastbilar och bussar):

q3/2012: 16 925 st (-10%)

q4/2012: 19 625 st (+24%)

q1/2013: 20 787 st (+31%)

q2/2013: 22 564 st (+15%)


Summa 79 901 st under senaste fyra kvartalen (+14% från föreg fyra kvartal)

Orderingång blir ju sedan fakturerade intäkter vilket påverkar resultatet.

Och positivt att Scania var finansiellt starkt med en nettokassa på 6-7 miljarder kr per slutet av jun 2013.

Men från det blogginlägget 25 juli 2014 sjönk alltså Scania-aktien från 136,90 kr till 125,90 kr per slutet av 2013 (dvs en kursförändring på -8%).

Då hade även q3/2013-resultatrapporten kommit 23 okt 2013.

Inkl den blev utvecklingen för Scanias resultat per aktie följande:

q3/2012: 1,88 kr (-36%)

q4/2012: 2,37 kr (-11%)

q1/2013: 1,75 kr (-22%)

q2/2013: 1,72 kr (-5%)

q3/2013: 1,83 kr (-3%)


Summa 7,67 kr för senaste fyra kvartalen (-11% från föreg fyra kvartal)

Dvs i bästa fall kan man tolka det som en stabilisering av resultatnedgångarna.

Under de senaste fyra kvartalen hade Scania då genererat ett resultat per aktie på 7,67 kr (-11% från föreg 12 mån).

Vid börskurs 125,90 kr värderades alltså aktien då till p/e 16-17.

Och orderingången var stark för Scania i q3/2013:

q3/2012: 16 925 st (-10%)

q4/2012: 19 625 st (+24%)

q1/2013: 20 787 st (+31%)

q2/2013: 22 564 st (+15%)

q3/2013: 21 809 st (+29%)


Summa 84 785 st under senaste fyra kvartalen (+24% från föreg 12 mån)

Det måste ju börja visa sig i bättre resultat per aktie för Scania framöver?

Dessutom hade nettokassan stärkts till ca 7 miljarder kr i slutet av q2/2013 (från 6-7 miljarder kr per slutet av q2/2013).

Scanias nettokassa (per slutet av respektive kvartal), exkl pensionsskuld, inkl derivat:

q2/2013: 6 403 miljoner kr

q3/2013: 6 970 miljoner kr

Sedan kom alltså Volkswagen-budet 21 feb 2014.

Och då hade tidigare q4/2013-resultatrapporten kommit 29 jan 2014.

Inkl den hade Scania följande utveckling för resultatet per aktie:

q3/2012: 1,88 kr (-36%)

q4/2012: 2,37 kr (-11%)

q1/2013: 1,75 kr (-22%)

q2/2013: 1,72 kr (-5%)

q3/2013: 1,83 kr (-3%)

q4/2013: 2,45 kr (+3%)


Summa 7,75 kr under de senaste fyra kvartalen (-7% från föreg fyra kvartal)

Dvs äntligen hade Scania vänt till en resultatökning!

Men Volkswagens budnivå på 200 kr per Scania-aktie innebar ett p/e-tal på hela 26 vid ett resultat per aktie på 7,75 kr under de senaste fyra kvartalen.

Hur ska Scania kunna räkna hem det?

Dessutom var Scanias orderingång dålig under q4/2013:

q3/2012: 16 925 st (-10%)

q4/2012: 19 625 st (+24%)

q1/2013: 20 787 st (+31%)

q2/2013: 22 564 st (+15%)

q3/2013: 21 809 st (+29%)

q4/2013: 15 775 st (-20%)


Summa 80 935 st under senaste fyra kvartal (+12% från föreg fyra kvartal)

Nettokassan fortsatte dock öka (nivå per slutet av respektive kvartal):

q2/2013: 6 403 miljoner kr

q3/2013: 6 970 miljoner kr

q4/2013: 8 843 miljoner kr

Förändring av nettokassan (dvs förenklat; Scanias "kassaflöde" per kvartal):

q3/2013: +567 miljoner kr

q4/2013: +1 873 miljoner kr

Och nu är det alltså i skrivande stund 22 nov 2014 och Scania har presenterat ytterligare tre resultatrapporter sedan VW-budet (dvs för q1/2014, q2/2014 och q3/2014).

Så här har Scanias resultatutveckling varit inkl de kvartalen:

q3/2012: 1,88 kr (-36%)

q4/2012: 2,37 kr (-11%)

q1/2013: 1,75 kr (-22%)

q2/2013: 1,72 kr (-5%)

q3/2013: 1,83 kr (-3%)

q4/2013: 2,45 kr (+3%)

q1/2014: 1,95 kr (+11%)

q2/2014: 1,77 kr (+3%)

q3/2014: 1,74 kr (-5%)


Summa 7,92 kr under senaste fyra kvartal (+3% från föreg fyra kvartal)

Dvs den förbättring som märktes av har återigen bytts till en försämring.

VW:s budnivå 200 kr innebär ett p/e-tal på 25 vid det resultat per aktie på 7,92 kr som Scania genererat under de senast rapporterade fyra kvartalen tom q3/2014.

Och utveckling för Scanias orderingång:

q3/2012: 16 925 st (-10%)

q4/2012: 19 625 st (+24%)

q1/2013: 20 787 st (+31%)

q2/2013: 22 564 st (+15%)

q3/2013: 21 809 st (+29%)

q4/2013: 15 775 st (-20%)

q1/2014: 21 027 st (+1%)

q2/2014: 22 653 st (0%)

q3/2014: 18 621 st (-15%)


Summa 78 076 st under senaste fyra kvartal (-8% från föreg fyra kvartal)

Dvs skral utveckling för orderingången på sistone indikerar sämre utveckling för intäkter och resultat för Scania framöver.

Utveckling av Scanias nettokassa (nivå per slutet av respektive kvartal, ändrade nivåer för tidigare kvartal pga ändrade bokföringsprinciper):

q1/2013: 8 127 miljoner kr

q2/2013: 4 729 miljoner kr

q3/2013: 6 014 miljoner kr

q4/2013: 8 019 miljoner kr

q1/2014: 8 807 miljoner kr

q2/2014: 9 255 miljoner kr

q3/2014: 10 042 miljoner kr

Det innebär följande förändringar av nettokassan ("kassaflöde") per kvartal:

q2/2013: -3 398 miljoner kr*

q3/2013: +1 285 miljoner kr

q4/2013: +2 005 miljoner kr

q1/2014: +788 miljoner kr

q2/2014: +448 miljoner kr

q3/2014: +787 miljoner kr


Summa kassaflöde +4 028 miljoner kr under senaste fyra kvartalen

Som jämförelse innebar VW-budet på 200 kr per Scania-aktie ett börsvärde på 160 miljarder kr för Scania (dvs ca 40 gånger det kassaflöde bolaget har genererat under senaste fyra kvartal tom q3/2014).

//Edit: Kommer VW pumpa Scania på kapital?

En hjärtefråga för Scania brukar vara att slippa bli pumpat på kapital.

Scania brukar ju generera goda kassaflöden och är därför en tacksam kassako för den som äger Scania.

Tex tidigare ingick Scania i koncernen Saab-Scania inkl biltillverkaren Saab som gick dåligt och finansierades med Scanias intjäning, vilket Scania ogillade skarpt.

(Saab har dessutom sedan dess gått under och finns inte kvar.)

När Scania på det sättet åderlåts på sitt kapital, innebär ju det att Scania ej kan investera lika mycket i sin egen verksamhet för att ytterligare stärka sin egen konkurrenskraft osv.

Sedan blev Saab-Scania uppköpt av Wallenbergarnas investmentbolag Investor, och även då pumpades väl Scania på pengar innan Scania börsintroducerades som separat bolag på 1990-talet.

Frågan är nu om VW avser att pumpa Scania på pengar precis som Scania pumpats på pengar av tidigare ägare.

Har så ev redan skett sedan VW köpte Scania tidigare under 2014?

Dvs skulle ovannämnda kassaflöden varit större om inte VW tagit ut pengar från Scania?

Åtminstone verkar VW inte ha tagit ut någon formell aktieutdelning från Scania under jan-sep 2014: http://www.scania.com/Images/Scania-Interim-Report-Q3-2014_tcm40-448196.pdf

Men det finns ev andra sätt att pumpa Scania på kapital.

Och kan Scania tänka sig att åtminstone gå med på att pumpas på pengar som går till MAN och investeringar där för att göra MAN till "ett nytt Scania" som del i ett ihopslaget Scania + MAN?

Ev om Scania får stå vid rodret och bli den formella ägaren till MAN och sköta hela samordningen med MAN osv.

Förutom risken för att VW kommer att pumpa Scania på kapital, finns risk för att VW kommer att pumpa Scania på kompetens/företagshemligheter och att låta det komma MAN till del.

Men även sett i det perspektivet är det ju mycket enklare för VW att ha både Scania och MAN som helägda bolag, eftersom annars kommer ju en del av dessa positiva effekter för MAN att sippra över till MAN:s minoritetsaktieägare.

//

*Inkl utbetalda aktieutdelningar med 4,75 kr per aktie (avseende 2012) vilket påverkade nettokassan med -3 800 miljoner kr under q2/2013. För 2013 föreslog Scania från början en aktieutdelning på 4 kr per aktie att utbetalas under våren 2014, men den utbetalades aldrig pga VW-budet.

Dvs utifrån siffrorna ovan i sig var det inte lätt att i slutet av 2013 spå att aktien skulle nå 200 kr inom kort.

I det tidigare Scania-blogginlägget (från 25 juli 2013) redogjordes dock i detalj för att VW successivt ökat sin ägarandel i Scania, och att ett VW-bud på resten av Scania ev var på gång.

Enl blogginlägget:

Frågan är om ett skäl till Scania-aktiens höga värdering är att aktieinvesterare hoppas på att Volkswagen kommer lägga ett bud på resten av Scania, eller åtminstone att successivt köpa på sig fler Scania-aktier.

http://www.redeye.se/aktiebloggen/scania/scania-aktien-fullvarderad-0

Men utifrån Scanias utveckling efter VW-budet kan man tycka att VW betalat alldeles för mycket för Scania.

VW ser väl dock potential till samordningsvinster genom ett närmare samarbete och på sikt ett totalt samgående mellan Scania och Scanias tyska konkurrent MAN som VW också har ägarintresse i.

Dvs nästa steg är ev att VW lägger bud på resten av MAN.

Enl MAN:s hemsida äger VW 74% av MAN: http://www.corporate.man.eu/en/investor-relations/man-shares/shareholder-structure/Shareholder-Structure.html

Hela MAN är värt 13-14 miljarder euro på Frankfurtbörsen vid en börskurs på drygt 90 euro.

Det motsvarar ett börsvärde på 125 miljarder kr.

Som jämförelse låg VW:s Scania-bud på 160 miljarder kr (200 kr per Scania-aktie).

Det innebar en budpremie på 36% jämfört med kursnivån 147,50 kr för Scanias B-aktie dagen (slutkurs tors 20 feb 2014, dvs dagen före budet fre 21 feb 2014).


Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång. Man bör alltså ej ha en stor del av hela aktieportföljen i en sådan aktie.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

1) Fundamental aktieanalys vs teknisk aktieanalys

På lång sikt är fundamental aktieanalys det enda relevanta för att bedöma om en aktie är köpvärd eller ej, dvs förenklat; den ekonomiska utvecklingen för ett börsbolags verksamhet och hur bolagets aktie värderas i förhållande till den ekonomiska utvecklingen mm.

Enl den finansiella vetenskapen går det inte att i längden bli rik på så kallad teknisk aktieanalys, dvs att spå framtida börskurser utifrån diagram för historiska börskurser etc.

Det har även visat sig i vetenskapliga studier.

Man kan tjäna pengar på teknisk aktieanalys några enstaka gånger, men därefter kommer man förr eller senare att göra förlustaffärer vilket gör den analysmetoden meningslös.

Inte heller fundamentalanalys ger vinst varje gång, men här är i varje fall uppfattningen att den i längden ger klart bättre resultat för aktieinvesteringar än teknisk analys.

Och rent logiskt borde även fundamentalanalys vara det enda som fungerar långsiktigt eftersom det bara är den som är underbyggd av rimliga resonemang jämfört med teknisk analys.

2) Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

3) Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg blev alltså rekommendationen "spekulativt köp" för MAN-aktien vid börskurs 91,938 euro (dvs ca 91,94 euro).

Det var aktiens slutkurs på Frankfurtbörsen fre 21 nov 2014.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?